Jump to content

Bruk av VHF


Jo_Eirik

Recommended Posts

Etter å ha jobbet på Tjøme radio en "langhelg" (28mai-2juni) fikk jeg et lite innblikk i hvordan hverdagen er for de som jobber der i sommermånedene. Mange båter på sjøen kombinert med høytrykk og lang rekkevidde på VHFén gjorde til at det var spessielt mye "trafikk" på kanal 16.

Under slike forhold er det utrolig viktig at en oppgir hvilken kanal en kaller på når en anroper en kystradiostasjon.

Kystradiostasjonene lytter kontinuerlig på mange VHF-kanaler (Tjøme lytter på 15 VHF kanaler i tillegg til mellombølge, så selv om det høres stille ut når den enkelte foretar sitt anrop, vil det kunne være trafikk på andre kanaler i andre områder som blir motatt på kystradiostasjonen.

 

Ved anrop mot kystradiostasjon på kanal 16, (som en i utgangspunket bør unngå uten i nød/assistansesituasjoner) bør en oppgi stedangivelse i tillegg til kanal.

Et anrop mot en kystradiostasjon bli registrert visuellt ved indikasjon av at en Squelch indikator "lyser" på aktuell kanal i ca. 5sek. itillegg til høytaler selvsagt. Ved mye trafikk lyser squelch indikatoren mer eller mindre kontinuelig på mange kanaler, og det blir derfor umulig å "se" hvilket anlegg et anrop kommer inn over.

 

Bruk av kanal 16 for anrop mot andre fartøy bør en også begrense mest mulig, og hyppige anrop på kanal 16 mot samme fartøy dersom en ikke får svar skal unngås.

 

Deler av døgnet er det bare 1 person på vakt på kystradiostasjonen så ha litt tålmodighet dersom du ikke får svar umiddelbart, og bruk prioritet i ditt anrop dersom det er noe som haster. (Tjøme radio har 10-15 aksjoner i døgnet i fellesferien.)

 

Dersom en har behov for assistanse er de viktigste opplysningene du bør ha for hånden, enten du bruker VHF eller andre kommunikasjonsmidler:

 

Hvor er du?(Helst GPS-posisjon dersom dette er tilgjengelig, det er mange holmer og skjær med identiske navn.)

Hvor mange er ombord?

Hvilken situasjon er oppstått?

Hvem er du?(Kallesignal dersom du har VHF)

 

Det er forøvrig særdeles viktig at en gjør seg fortolig med bruk av VHF-utstyret og ikke minst gir en enkel innføring til de en har med seg ombord om bruk av VHF-apparatet og de viktigste funksjonene. Det hender at han/hun med alle kunnskapene både når det gjelder navigering og betjening av alt utstyret er den som blir indisponibel.

 

Ha en strålende pinsehelg.

Link to post
Share on other sites

Glemte en liten ting til som kan være nyttig. Flere kjøper/har nå VHF med DSC(Digital selcall) Anbefaler alle å lære seg å bruke dette. Her kan en legge inn anropsnummer til kystradiostasjoner og venner og kjente med tilsvarende utstyr i en adressebok. Dette gjør at en slipper å benytte kanal 16 eller anrope på andre kanaler.

Dersom en kaller en kystradiostasjon ved bruk av DSC vil kystradiostasjonen motta dette på en dataskjerm hvor også signalstyrken mot de enkelte annlegg vises, dette gjør at kystradiostasjonen automatisk kan styre VHFén ombord over til riktig arbeidskanal når vi sender kvittering.

Når en sender mot et annet fartøy vil fartøyet som mottar få en aukustisk alarm og det vil vise en medling i displayet om at det er motatt et individuelt anrop.

 

MMSI nummer til fartøy kan en finne på http://www.sjoassistanse.com/vhfsok

Har desverre ikke fått anledning å oppdatere denne databasen i det siste, men regner med å få tatt det om ikke så lenge. Selv om alle Norske fartøy er tildelt MMSI nummer er det ikke sikkert at vedkommende har utstyr for motak av DSC, dette må en isåfall sjekke med vedkommende eller spør en kystradiostasjon.

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig og bra informasjon Jo Eirik.

 

For oss som aldri ser hvordan det er i andre enden er dette veldig nyttig informasjon. Kanskje vi kan få til noen bilder av utstyret dere bruker og hvordan det ser ut også etterhvert?

 

Du sier at man i størst mulig grad bør unngå å kalle opp andre båter på kanal 16, men det er jo K16 alle lytter på, så hvordan skal man ellers få tak i en annen båt? Nå har jo de aller fleste VHF'er dualwatch så det er mulig å lytte på to kanaler. Vill det vært en ide å ha en fast alternativ anropskanal og kreve at denne benyttes for anrop mellom båter?

 

Det er vel L2 som skal benyttes, men jeg har intrykk av at L kanalene nesten aldri brukes. Selv på travle sommerdager her på østlandet er det lite å høre på L kanalene. Hvorfor benyttes disse så lite eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse

Fant noen bilder som kanskje kan gi et visst inntrykk over hvordan det ser ut "på andre siden" For de som ønsker og er i områder hvor det er en kystradio er det selvsagt bare å ta kontakt å høre om det er muligheter for å avlegge en visitt, vi har mange som synes det er nyttig å se hvordan ting fungerer hos oss. Skal forøvrig jobbe på Tjøme radio i Juli og august så hvis du er på de kanter er det bare å gi en lyd så kan jeg se hva vi kan ordne.

 

Forøvrig er det nok riktig at L2 ikke fungerer helt etter intensjonen, og at man i mange tilfeller må benytte kanal 16 for å oppnå kontakt og da må en selvsagt gjøre det, hyppigheten av "samme" anrop kan imidlertid begrenses.  DSC er også en glimrende oppfinnelse som jeg har skrevet ovenfor.

 

Ekspedisjonsbord ved kystradio.

Skjermen lengst til høyre er en touchscreen, hvor alle radiokanaler, intercom mellom kystradiostasjoner, telefonlinjer og direktelinjer bla. til Hovedredningssentral betjenes fra.

Skjerm nr. 2 fra høyre brukes for å koble fartøy opp mot telenettet såkalt crossconnection på godt norsk. Her ligger også alle skipsdatabaser og regningsdatabaser, denne skjermen benyttes også når vi skal sende DSC-anrop, eller god gammeldags selcall, denne er koblet dirkete i forbindelse med touchscreen, alle innkommende DSC-anrop kommer opp på denne skjermen med alle de opplysninger som ligger i et slikt anrop.

Det kan kobles opp 5 samtaler samtidig på hver skjerm.

Terminalen lengst til venste er koblet mot internett og mailsystemer, værmeldingsdatabaser, opplysningsdatabaser, baatplassen :confused: etc.  Høytalere er koblet mot VHF kanal 16, arbeidskanaler både på VHF og MF. (det er flere anlegg koblet til hver høytaler)

Bilde

 

Touchscreen1

Her ligger bla. alle styringsfunksjoner til alle radioanlegg, lydbåndopptaker for nødkanaler, utsending av allships-call, alarmsignal etc. Innhenting av aktuelle kanaler skjer ved å trykke på den kanal man ønsker aktivisere, i tillegg kan en styre volumnivå, squelch, slå av og på anlegg etc. etc. Innkommende samtaler besvares også via denne terminalen for så evt. å ta den over i Crossconnection dersom en skal sette vedk. opp dirkete i samtale med et fartøy

Bilde

 

Touchscreen2

Dette skjermbilde er kun brukt på Rogaland radio og viser styring av HF-antenner og tuning av HF-kanaler.

I tillegg har den enkelte kystradiostasjon en egen pc for kartsystem hvor vi kan søke på alle stedsnavn i sjøkart, slå opp dirkete på posisjoner og med de fleste funksjoner som finnes i ordinære kartsystemer idag.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kanal 16 er internasjonal  nød og kallekanal. Det betyr at man selvfølgelig kan bruke 16 for å anrope andre fartøy. Når kontakt er oppnådd går man over på en interskipskanal for å fortsette samtalen, f.eks. 9. Det er her det ofte svikter, mange fortsetter å snakke på 16 og sperrer for annen trafikk. 16 skal kun brukes til nødtrafikk og oppkall.

Når det gjelder kyststasjon skal de fortrinnsvis anropes på de respektive kanaler som beskrevet i VHF kanalplan som alle med VHF bør ha ombord.

Dette gjelder selvfølgelig i normalsituasjoner, i en nødsituasjon vil 16 være best fordi da kan nærliggende fartøyer i tillegg til kyststasjonen få med seg nødmeldingen og raskere sette i gang en redningsaksjon.

Poseidon foreslår DSC, noe jeg vil tro de færreste lystbåter er utstyrt med.

 

Forty

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...