Jump to content

Eberspächer D4 dør ut etter kort tid, merkelig!


blue moon

Recommended Posts

Har luftet problemet på utveklslingstråden for varmere på facebook uten å komme lenger, prøver også her.

 

Eber D4, 04modell gått 1600timer. Varmern er tatt ut av båten og funnet 100% i orden i testbenk hos servicefirma. Flammevakt og tennplugg tipp topp.

 

I min båt starter den, dieselpumpa slår inn, tikkingen bygger seg opp samtidig med vifta i varmern forså å dabbe rolig av igjen å ikke blåse innen få minutter. Føler heller ikke at varmeren ordentlig "tar av"

Jeg har kjøpt ny styringsenhet, (801) ingen feilkoder å se, denne har innebygd tempsensor itillegg til en ekstern (den har jeg ikke prøvd byttet).

Varmern får strøm og den tenner, har også prøvd å starte den koblet til landstrøm, likt problem.

Begge filterne er byttet før dieselpumpa, jeg har også prøvd at den får suge fra egen dieselbeholder med likt resultat.

Varmern har heller ikke blokkert eksos eller utløp. Dette er sjekket. Den kommer varme den lille tida den vil gå.

 

Er det annet jeg kan prøve uten den seperate temp.sensoren?

Det skal være veldig sjeldent det er galt med dieselpumpene, og jeg hører den tikker..

Høsten nærmer seg og dette irriterer!

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Høres kort sagt ut for at den ikke tenner. Og derfor avbryter/gir opp oppstarts program/sekvens.

 

Mulig feil : Spenningsfall, grunnet lange tynne strømkabler (og /eller dårlige batterier).

Jeg hadde dette problemet på min, etter en dags ligge, men løste det hvis jeg startet motor, for da starter lading, Volten stiger, og den fikk nok, selv ved spenningsfall.

 

Det er 2 røde ledninger inn på varmeren, en fra bryter/styring, og en som er hovedleverandør av strøm. Ved å bytte den sistnevnte med en tykkere, og kortere, rett på batteri, og ikke via panelet , så løste dette seg for meg.

 

Men samtidig har jeg også oppdatert batteripakke og satt på solceller da.

 

For å feilsøke for dette, prøv å starte varmeren mens motoren går (burde egentlig vært nok med landstrøm da men...) og Volten da er ekstra høy.

 

Mål også spenning rett på varmeren. Lurer på om minimum den aksepterer er rundt 11,5 for å ikke avbryte ?

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

@Brigg Vifta kjøres rolig ned..

 

@Erik Jeg kan prøve å kjøre den med motor igang, ikke testet. Ang strøm, så tenker jeg at denne varmern har gått siden båten var ny og tverrsnittet på strømkablene ikke har blitt noe mindre med årene. Jeg har alltid plenty med strøm, 200watt solcelle og strømmen har vist 13V når jeg har prøvd å kjøre den ved brygga mi.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

At spenningen på batteriet er høy er greit. Og det er greit at du har de samme kablene. Men, - hva med irring på kontaktpunktene mellom batteri og varmer? Både pluss og minus. En liten sjekk der?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Over varmeren er det en en stor plugg/kontakt med flere pinner, virker umulig å følge disse.

I batterikassene mine er det rent og pent, men jeg skal dobbeltsjekke og evt pusse skoa på forgreningskinnene. Har brukt polfett på hoved pluss og minus, men har lest at det beste er at de bare er rene og tørre?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Symptomene kan ligne på at det er varmere i rommet enn varmerens settpunkt. Da starter den men går seg ned ganske raskt. Sjekk temperaturføler og innstilling på regulator. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Silen er byttet, pumpa står også vinklet i.h.t manualen. Noe jeg mistenkte var kjernen til problemet da den er montert horisontalt originalt.

Jeg vil ta av dieselslange inn på selve pumpa for kontroll,  hva er normal flow her? Skal det pulsere diesel?

Jeg har sett små luftbobler i dieselslange noe som også er helt normalt..

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Inter 9000 skrev 20 minutter siden:

Du kan prøve å blåse i stigerøret . Det kan muligens kommet et flak som sitter som en propp i det. 

Det kommer diesel på hvert slag pump slår ? 

 

 

Ja den tanken har slått meg, men iogmed jeg prøvde med slange fra pumpa til ekstern dieselbeholder kan stigerøret utelukkes.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev for 3 timer siden:

Jeg har sett små luftbobler i dieselslange noe som også er helt normalt..

 

Det er ikke normalt, varmeren vil ha diesel. Luft er et dårlig brennstoff! :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Varmeren burde ha gitt feilkode hvis det er problemer med dieseltilførselen. Har aldri hatt problemer med min D4 uten å få feilkode, har bensinmotor så jeg bruker en liten ekstern tank. Varmeren stopper og gir feilkode hver gang etter at hurtigkoblingen har vært åpnet når jeg tar ut tanken for å fylle hvis jeg ikke følger prosedyren jeg har lært meg. 

Link to post
blue moon skrev for 11 timer siden:

Jeg har sett små luftbobler i dieselslange noe som også er helt normalt..

 

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Det er ikke normalt, varmeren vil ha diesel. Luft er et dårlig brennstoff!

 

Jeg ser også hele tiden små luftbobler i den gjennomsiktige slangen inn til varmeren. Tror dette er ganske så normalt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
abbor skrev for 5 timer siden:

Varmeren burde ha gitt feilkode hvis det er problemer med dieseltilførselen. Har aldri hatt problemer med min D4 uten å få feilkode,

 

Kanskje dieseltilførselen ikke er problemet. @blue moon har du sjekket dette:

 

Brigg skrev for 12 timer siden:

Symptomene kan ligne på at det er varmere i rommet enn varmerens settpunkt. Da starter den men går seg ned ganske raskt. Sjekk temperaturføler og innstilling på regulator. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Små luftbobler i slangen fra pumpa og inn til varmeren er normalt, og ikke noe problematisk.

 

Ut over dette, høres startproblemet ganske mystisk ut. Virker som det meste av åpenbare feilsøkinger allerede er prøvd.

 

Og selv om termostaten er satt til en veldig høy temperatur, skal varmeren starte helt opp og gå på max en liten stund før den regulerer forbrenningen ned til minimumsnivå eller skrur seg av.

 

For å klargjøre: Kommer varmeren din seg gjennom hele oppstartsprosedyren (altså den får full fyr og pumpen tikker på max fart, samtidig som du hører "rumling" fra forbrenningskammeret) - for så å gå inn i nedstengingsprosedyre, eller avbryter den i løpet av oppstartsprosedyren, før den får skikkelig fyr, og går i nedstengingsmodus?

 

En video med lyd av oppstarten før den går til nedstenging hadde vært veldig nyttig her, så det kan pinpointes når det går galt.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

@Brigg Jeg kjører alltid varmer på maks temp (32) Den har vist betydelig lavere enn det da jeg har prøvd.

Jeg skal få låne en ny temp.føler for sjekk av den. Måler den to steder? På den eksterne samt på styringsenheten?

 

@S/Y Emma Jeg oppfatter det som at varmern starter, kommer en liten lyd. Tikkingen bygger seg opp, ganske hurtig respons, vifta går det hører jeg, samt svak rumling. Det kommer også eksos ut skutesiden. Burde jeg prøve å kjøre den uten eksos tilkoblet? Få strakser etterpå er nedkjøring prosessen igang, tikking avtar i respons, vifta går roligere ned, før det blir helt stille fra pumpe og varmer. Som sagt føler jeg aldri varmern tar helt av, med full blås. Den bygger seg opp, men ikke helt til topps. Jeg har en video av nedkjøringen, men får vel ikke postet det her.

 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Igjen, det du beskriver ligner veldig på hvordan varmeren oppfører seg når det er varmere enn varmerens setpunkt. 

 

blue moon skrev for 19 timer siden:

Jeg har kjøpt ny styringsenhet, (801) ingen feilkoder å se, denne har innebygd tempsensor itillegg til en ekstern (den har jeg ikke prøvd byttet).

 

Oppsto dette problemet etter bytte av styringsenhet? Jeg har ikke erfaring med 801-styringen, men det høres ut som det er noe med intern/ekstern temperaturføler. Sjekk at dette er riktig koblet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Problemet var der også med gammel styringsenhet (også 801 digital) Den ble kjøpt som en mulig fix på problemet..

Koblingen er en plugg, kan ikke gjøres feil eller annerledes fra original.

 

Her et bilde fra båten, pluggen som er koblet til pumpa hva er den igjen? Øverst i bilde. Har tatt den ut, rengjort og på igjen. Kan den sjekkes ytterligere? Bildet er tatt etter filterbytte, derfor det ikke er fult av diesel..

dd.png

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Prøv å koble fra ekstern temp.sensor slik at du er sikker på at det er sensoren i styringsenheten som er aktiv. 

 

Ledningen inn på dieselpumpen er fra varmeren, denne gir en strømpuls for hver gang pumpa skal slå. Frekvensen varierer med hvilket effekttrinn varmeren går på. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har ikke dokumentasjonen for varmeren for hånden, men tror temp.sensoren er koblet inn i nærheten av betjeningspanelet. 

 

Fritt etter hukommelsen synes jeg også å huske fra tidligere tråder på forumet at temp.sensoren skal kobles på en annen måte ved 801-regulatoren sammenlignet med miniregulatoren. 

 

Sjekk dokumentasjonen til varmeren eller regulatoren, der skal det finnes koblingsskjema. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dette blir litt etter dårlig husk, men jeg mener jeg hadde lignende problem med min D4. Den startet normalt, gikk oppstartsyklus, og begynte å dra på med varme, for så å stenge ned som vanlig stopp. Holdt på med pumpe og dieseltilførsel, men mener resultatet var en tempføler utenpå brennkammeret, tror den føler på varmluften, som var røket. Den satt med en klemme mellom rillene mener jeg, og hadde et mikroskopisk brudd i 90gr bend på ene beinet på motstanden.

Mener den så slik ut. Min fungerte igjen etter å ha loddet en laks over bruddet. Fungerte så fint at jeg glemte å skift den:rolleyes:

https://seatronic.no/eberspacher-kombisensor-til-d2-d4-d4-luftvarmere

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...