tekniker3 Startet 20.August.2020 Link til dette innlegget Startet 20.August.2020 Denne jolla drev iland, tar opp plass på brygga. Er bitteliten, dnv sertifisert for 2hk 2 personer... hadde noen kanskje vert interessert eller må den kastes? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 tekniker3 skrev 11 minutter siden: kastes ??? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
nomen Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Er den iorden? Hvis ja, selg den! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Den virker til å være tett. Ligger den på brygga i Gamvik? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Pioner 8 av gammeltypen, ser ut til å være fin i plasten. Rodde rundt i en sånn en sommer som guttunge Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
.Olsen Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Ubrukelig som robåt, ubrukelig for motor. Lever den inn og få vrakpanten, det gjør verden til ett bedre sted ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 De gamle 8 fot Pioner var gull verd som slepejolle. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Forholdsvis god å ro. Verste var å få kjøpt åregafler som passet i hullet, er ukurant diameter på stammen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fuglen Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Ser ikke ut til å feile noe den? Fint for unger å bruke til bading, øve på å kantre, snu igjen etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Gode gamle P8 er en helt fin jolle. Perfekt som slepejolle og helt grei å ro. Tror jeg rodde både Koster og Hvasser rundt som guttunge. Gode minner :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Avertér på Finn.no (Torget, gratis) så blir den nok hentet fort av noen som har glede av den. Hør med Politiet først mtp hittegods. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tekniker3 Svart 20.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Hehe, den passer best for unger som lekebåt ja. Hvordan funker båtpanten? Tenkte å legge den ut fratis mot henting... men sier ikke nei til penger. Verdt mer enn 500kr? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Hvis ingen andre vil ha den, så sjekk med den lokale barnehagen om de vil ha en «sandkassebåt». Disse båtene funker fint som sandkasse eller lekebåt i en barnehage. De tåler alt, har runde hjørner og er såpass myke at barn ikke slår seg fordervet hvis de funker borti med hodet eller andre kroppsdeler. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Fuglen skrev for 1 time siden: Fint for unger å bruke til bading, øve på å kantre, snu igjen etc. Akkurat det der vekker minner Som guttunger brukte vi en slik til div. bade- og roøvelser, samt kantring som du skriver her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 hehe, mener vi testet kantring også, og fant ut at det var lettere å kantre den enn å få den på rett kjøl igjen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Dersom jolla ikkje er di, men kom rekande, kan det vera straffbart underslag å selja jolla. Det same gjeld om du får vrakpant for jolla. Då veit du det. Når ein båt kjem rekande bør første spørsmål vera om det har vore eit havari, og om folk er sakna. (For alt eg veit kan ts alt ha sjekka ut dette.) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Jens_P skrev for 3 timer siden: Forholdsvis god å ro. Verste var å få kjøpt åregafler som passet i hullet, er ukurant diameter på stammen. Fuglen skrev for 2 timer siden: Ser ikke ut til å feile noe den? Fint for unger å bruke til bading, øve på å kantre, snu igjen etc. En "jeg kjenner" var ferdig på jobben og heiv seg i Pioner 8 for å ro ut på skjæra hvor kona og ungene allerede lå. Han hadde med pils og reker. Sprek som han var, dengang, så gikk det godt unna med roinga og snart var kona og noen timer i sola med pils og reker innen synsvidde. Da... glapp ene åregaffelen som ikke helt passa i hullet. Gubben var midt i et godt åretak så han landa på skrå foran i jolla, som velta på flekken. Og pilsen... den ligger sikkert på bunnen enda, måkene tok seg av rekene. Kona og ungene flira godt, gubben svømte resten med jolla på slep og har hatet Pioner 8 resten av livet. Men greit, de var en gang gode slepejoller. --------- Er ikke vrakpanten over tusen kroner da? Kan være verdt jobben å hive den på hengern og levere den da. Blir sikkert resirkulert til noe kjekt og miljøvennlig. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Det er vel enda kjekkere og miljøvennlighet om den kunne fortsette å være båt... Hvis det hadde vært meg... så hadde jeg spurt nærmeste 10-åring om han eller hun vil ha en gratis jolle mot at de lovet å lære seg å ro før motor, og alltid bruke vest. En tusenlapp i pant er greit, men å få ei gratis jolle når man er unge kan gi uendelig mye moro og gode minner. Bare i denne tråden er det flere som drømmer seg tilbake til en tid hvor ei 8 fots Jolle og en god kamerat var alt man trengte for å skape en hel sommer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mort1 Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Honduras skrev 12 minutter siden: Bare i denne tråden er det flere som drømmer seg tilbake til en tid hvor ei 8 fots Jolle og en god kamerat var alt man trengte for å skape en hel sommer Støttes 100%. Jeg og min bror fikk en slik i 1980, som jeg rodde rundt i til jeg ble konfirmert. Bare gode minner, selv om jeg kjenner igjen elentene som Hper nevner. Vi har knekt åregafler, båten har hvelvet og hatt mye moro i den. Men de få uheldige episodene som var, kom aldri helt av seg selv. Når åregaffelen knakk, så hadde vi egentlig rodd som galninger, når den hvelvet hadde vi hoppet oppi båten under slep( ler fremdeles når jeg tenker på det), veldig vanskelig å holde stabil med 7 18-åringer oppi med båten full i vann, veldig gøy. Så jeg vil påstå at det er en meget god jolle for barn som skal lære å ro., i beskytte farvann. Man må bruke like mye kraft på hver åre, ellers blir det bare sikksakk. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Hper skrev for 7 timer siden: Da... glapp ene åregaffelen som ikke helt passa i hullet. Gubben var midt i et godt åretak så han landa på skrå foran i jolla, som velta på flekken. Rimer ikke med mine erfaringer med Pinoer 8. Har omtrent samme erfaringer som @Mort1. Vi hadde to utgaver av denne opp gjennom årene som slepejolle og jeg har tilbrakt relativt mange time med årer i disse. Har også brukket noen åregafler opp gjennom tidene, men ikke fått den til å velte av den grunn. Du må nok ha med mye pils og reker for at den skal bli så ustabil. Også brukt den som leketøy i ungdomstiden, og vi fikk den ikke til å kantre uten å provosere. Som regel måtte et par stykker sette seg på ripa for å få den til å ta inn vann, og da fløt den fortsatt riktig vei, selv om den var full av vann. Men stabiliteten var dårlig når den var vannfylt. Litt ustø hvis du står oppreist, men det lære du fort. Har rodd uten problemer i såpass høy sjø at 'moderskipet' på 25 fot måtte snu. I den eldste var vi fire voksne ved en anledning. Ikke mye fribord eller rom for sprell, men det gikk på stille vann. Dagens gummi-båter er nok vesentlig stødigere. Det å velte en Pioner 8 går, men krever aktiv innsats for å få det til. F.eks å prøve å stå på ripa. Pioner 8 tapte når gummibåtene kom. De kunne relativt enkelt dras opp på badeplattformer med snap-daviter. Til den bruk er Pioner'en forholdsvis tung og uhåndterlig. Pioner 8 har heller aldri kunnet ha så stor motor eller oppnå samme hastighet som tilsvarende gummibåter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Popeye70 Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 10 hours ago, Komodo said: Akkurat det der vekker minner Som guttunger brukte vi en slik til div. bade- og roøvelser, samt kantring som du skriver her 10 hours ago, ivar said: hehe, mener vi testet kantring også, og fant ut at det var lettere å kantre den enn å få den på rett kjøl igjen Vi kjørte den ned, forover. To personer oppi, 4 hk på hekken, og bånn pinne. Når vi hadde fått opp farta, så kastet begge personene seg forover så langt deg gikk, og da gikk baugen under og båten kom overraskende langt ned før den rullet over og la seg på ryggen. Motoren druknet selvfølgelig der den lå med propellen i været, men ble reddet med masse ferskvann og en motorkyndig far. Etter det husket vi å ta av motoren før vi snudde jolla opp-ned... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Honduras skrev for 9 timer siden: Det er vel enda kjekkere og miljøvennlighet om den kunne fortsette å være båt... Hvis det hadde vært meg... så hadde jeg spurt nærmeste 10-åring om han eller hun vil ha en gratis jolle mot at de lovet å lære seg å ro før motor, og alltid bruke vest. En tusenlapp i pant er greit, men å få ei gratis jolle når man er unge kan gi uendelig mye moro og gode minner. Bare i denne tråden er det flere som drømmer seg tilbake til en tid hvor ei 8 fots Jolle og en god kamerat var alt man trengte for å skape en hel sommer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Hper skrev for 10 timer siden: Da... glapp ene åregaffelen som ikke helt passa i hullet. Gubben var midt i et godt åretak så han landa på skrå foran i jolla, som velta på flekken. på hjemstedet mitt var det "roregatta" på en eller annen tilstelning. Og det måtte jo være en "entypeklasse" slik at det ble mest mulig rettferdig, og 3 stk pioner 8 ble lånt inn for anledningen. Stor prestisje blant deltakerne, og husker en av de dro sånn til i starten at begge årene glapp ut av plastgaflene , og mannen stupte kråke framover i jolla og rett på sjøen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.