Guest knerten67 Startet 22.August.2020 Link til dette innlegget Startet 22.August.2020 Har en båt på 20 fot,hvor mange kg bør akter ankret være? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 (redigert) Det kommer an på hvor du bruker å ankre mest og hvor mye du vil betale. Jeg har personlig gode erfaringer med bruce og delta kopi. Står litt om ulike anker her. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://osbaatklubb.org/Dokument/Hvilket%20anker%20skal%20jeg%20velge.pdf&ved=2ahUKEwjEmIyJmq_rAhWGlosKHTAABZUQFjABegQIARAB&usg=AOvVaw1r0KD-e7SaqnLPW8aDhenb Og Her: https://www.batliv.no/allerbm-ankere-bm-bladarkiv/test-7-ankere/683783 Redigert 22.August.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 (redigert) Til din 64DC? Har du vinsj på din? I så tilfelle ville jeg valgt 7,5 kg Bruce-anker tror jeg. Samtidig har jeg en venn som har 10 kg skålanker som også gjør jobben ok. Ellers: hva er ditt behov? Hvor ankrer du opp? Akter ut og baug mot land? Bare i finvær, eller også i drittvær mens du er borte fra båten? Redigert 22.August.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest knerten67 Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Ja de er til 64 dc,ligger ofte med baugen mot land og akter ut,ja har vinsj.har et skålanker no.Men eg synes de er finere med et Bruce anker,bare en bagatell. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Knallipadden skrev 44 minutter siden: Det kommer an på hvor du bruker å ankre mest og hvor mye du vil betale. Bruker de mest til og holde akterenden fra land,så synes eg de er finere med vanlig anker en skålanker. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Bruce er et bedre anker enn skålanker. Mulig du må bytte ankerrulle for å benytte Bruce. Uansett type anker vil jeg anbefale deg å bruke daumann (lodd) på ankertauet. Går ut fra at du har blytau, og da vil en daumann komme godt med. Både for å "fjære" båten ut fra land, samt at ankertauet går mye mer langs med bunnen og det er bedre angrepsvinkel. Syrefast 7,5 kg hadde nok vært mitt førstevalg på den båten (bortsett fra syrefast Vulcan, men det er en god del dyrere og krever nok også en annen ankerrulle). Synes du skålankeret slipper tak? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest knerten67 Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Grand Banks jr skrev 7 minutter siden: Bruce er et bedre anker enn skålanker. Mulig du må bytte ankerrulle for å benytte Bruce. Uansett type anker vil jeg anbefale deg å bruke daumann (lodd) på ankertauet. Går ut fra at du har blytau, og da vil en daumann komme godt med. Både for å "fjære" båten ut fra land, samt at ankertauet går mye mer langs med bunnen og det er bedre angrepsvinkel. Syrefast 7,5 kg hadde nok vært mitt førstevalg på den båten (bortsett fra syrefast Vulcan, men det er en god del dyrere og krever nok også en annen ankerrulle). Synes du skålankeret slipper tak? Takk for svar,nei de slipper ikke taket så mye.Bare av og til.Men eg synes Bruce ankret er finere bare. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 knerten67 skrev 3 minutter siden: ,nei de slipper ikke taket så mye.Bare av og til. Dette sier vel nok om skålanker. At det slipper taket av og til er jo ikke akseptabelt i det hele tatt spør du meg. Nå kommer det jo selvsagt an på hva slags bunn du pleier å ankre på, men et godt anker bør ikke slippe taket "av og til". Støtter forslaget over med 7,5kg Bruce. Har det samme selv på min Draco 20, og det fungerer helt utmerket til vanlig ankring inn mot fjellet. Den eneste svaketen for meg er når jeg skal dykke og legger båten på svai på større dyp, da skulle jeg hatt et på 15 kg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Smurph Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Etter min ringe mening er Fortress det suverene hekkankeret. Gjør ikke noe at det er aluminium og veier nesten ingen ting - det gjør det bare mye enklere å ankre opp. Det er uansett ikke vekten av ankeret som betyr noe. Det som gjelder er hvor godt ankeret graver seg ned og hvor mye bunnmasse det mobiliserer. Du bør ha noen meter kjetting nærmest ankeret, 5 meter 6mm kjetting burde holde lenge. Til ankerline ville jeg brukt et klatretau. De er veldig elastiske samtidig som de har en svært slitesterk strømpe og er på mange måter en suveren anker- og fortøyningsline. Hvis du kjenner noen som driver med klatring så spør du om å få overta et gammelt klatretau, ellers så kan du finne brukte tau på Finn til en veldig rimelig penge. Aktive klatrere bytter ut tauene sine ofte. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Kombinasjon av tau og kjetting er det ikke alle vinsjer som liker... Det er nok en grunn til at det enten går i blytau eller kjetting. Hvis ts liker Bruce så er det et godt valg. Hvis det estetiske betyr mye så er et Bruce i syrefast vesentlig penere enn et Fortress i mine øyne ? Dessuten liker jeg ikke pinnen som stikker ut på hver side av Fortress. Lett å skrape seg på. Fortress i aksjon har jeg ingen erfaring med. Har forstått at det ikke er så glad i å endre retning, og at det derfor passer best til ankring mot land den ene eller andre veien. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest knerten67 Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Grand Banks jr skrev 14 minutter siden: Kombinasjon av tau og kjetting er det ikke alle vinsjer som liker... Det er nok en grunn til at det enten går i blytau eller kjetting. Hvis ts liker Bruce så er det et godt valg. Hvis det estetiske betyr mye så er et Bruce i syrefast vesentlig penere enn et Fortress i mine øyne ? Dessuten liker jeg ikke pinnen som stikker ut på hver side av Fortress. Lett å skrape seg på. Fortress i aksjon har jeg ingen erfaring med. Har forstått at det ikke er så glad i å endre retning, og at det derfor passer best til ankring mot land den ene eller andre veien. Tror nok at de blir et Bruce,de er pent å se på og de er et bra anker etter som eg forstår her i tråden.De blir brukt bare blytau. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Jeg har en 26 foter på ca 4 tonn og ganske godt vindfang. Byttet fra 16 kg Engbo til 10 kg Bruce. Sitter mye bedre. Det er i alle fall erfaringen min hittil. Ikke fått prøvd det så mye som jeg skulle ønske. Har blytau. Bruker daumann på ca 6 kg. En kamerat ser etter Yamarin 64DC og Finnmaster 62 for tiden (fordi han vil ha buesofa og solseng), og da er ønskeankeret et Bruce 7,5 kg i syrefast. Det synes jeg kler båten. Men skålanker i syrefast ser ikke så galt ut det heller. Men det har en tendens til å dra med seg en kladd gjørme nesten hver gang. Bruce virker "renere" når det kommer opp. Som sagt så kan det hende du må bytte ankerrulle. Selv om Bruce passer så kan det være det ikke snur seg riktig vei automatisk hvis vinkelen er for loddrett når det kommer opp i rulla. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest knerten67 Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Tusen takk for mange gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.