Jump to content

Har et problem finne riktig Anker. Kan jeg få hjelp her av dere ?

Kjell Pedersen

Recommended Posts

enslagsgjest skrev 7 minutter siden:

Mantus har en egen svivel som skal løse alle problemene med konvensjonelle svivler, men det er jo til en helt annen pris.

Se der ja.. ja den er jo litt av samme type bare mer «proff» og som du sier til en helt annen pris. En liten lenk med syrefast kjetting og en sjakkel, tror jeg at jeg allerede har liggende i garasjen :flag_bp:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 9 minutter siden:

En liten lenk med syrefast kjetting og en sjakkel, tror jeg at jeg allerede har liggende i garasjen :flag_bp:

Ikke bruk syrefast kjetting hvis du ikke har syrefast anker. Da blir kjettingen en katode på ankeret ditt! I tillegg skal du være obs på at rustfri kjetting ofte har vesentlig lavere flytegrense (og bruddgrense) enn galvanisert karbonstål. (Men det holder sikkert :smiley: )

Komodo skrev 25 minutter siden:

Ikke bruk syrefast kjetting hvis du ikke har syrefast anker. Da blir kjettingen en katode på ankeret ditt! I tillegg skal du være obs på at rustfri kjetting ofte har vesentlig lavere flytegrense (og bruddgrense) enn galvanisert karbonstål.

Godt poeng, men et sånn for å bare spinne litt på det. Jeg har jo et galvanisert brucekopi-anker. Jeg setter en galvanisert kjettingstump mellom anker og svivel(som er i 316) og også øyet på blytauet som er i 316. Vil ikke uansett kjettingstump og anker bli katode, i all den tid det er "elektrisk" ledning mellom øyet på blytauet og ankeret ??

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Kjell Pedersen skrev for 8 timer siden:

Har en båt på 40 fot på hånden. Som jeg har planer kjøpe. Eier av båten har brukt legge den inn til kai . Nå har jeg planer bruke anker til båten. Ønsker anker både frem og bak på de. Selger sier det er kjøpt nytt anker utstyr for å montere i bauen . 

Jeg er litt redd for at han har kjøpt for lite anker til båten. Båten måler 40 Fot. Dette er en overbygget seilbåt med stort styrehus . Kamin på diesel. Er godt isolert for vinterbruk. 

Alt dette er med på vekten øker på båten. To store master å en spinnaker der fremme i tillegg. 

For å forklare hvordan båt dette er. Bygget som motorseiler.  Hvordan kan jeg gå frem. Når jeg skal regne ut tyngde på ankeret. Jeg vil aller helst få anbefalinger av dere for type anker det burde vært på båten. Er en båt med stålskråg. 

Med ballast så siger tyngden på. Tror de aller fleste av oss . Ønsker et eller to anker som berger båten selv i ruskevær. 

Hva er fordelen med å montere to anker. På en båt av denne størrelsen ?  

Håper på svar som kan hjelpe meg til å forstå problemet rundt mine spørsmål til dere her på dette forumet. 

Jeg er nytt medlem her. Vil også beklage hvis min post er postet feil. 

Håper på en mengde med hyggelige svar som faktisk er til hjelp :) 

Mvh Kjell Pedersen. 

Skjønner jeg det riktig, har du tenkt å la båten ligge for anker mer eller mindre fast? Hvis det er slik, og du har en avtale med grunneier/havnevesen ville jeg heller lagt ut en moring.

Forkatting har nok ikke sitt bruksområde for den normale båtbruker, men om jeg skal forlate båten over lengre tid med en konstant vindretning hadde jeg ikke nølt med å bruke det. Problemet ligger jo som oftest i å få satt ankrene riktig. Der er det mange som gjør feil. Peter Smith designet jo Rocna og Vulcan (som eneste ankere) til å kunne forkattes rett i ankeret.

Har forøvrig lest artikkelen mange ganger opp igjennom årene.

Jeg er en slags gjest

Satt fast 15 kg Rocna anker øst på Gressholmen i Oslofjorden. Prøvde å kjøre det løs fra forskjellige vinkler, men satt bom. En dyr Wichard kjetting Krok til over 500 kr rettet seg ut i forsøket og heldigvis glapp  kjettingen på kabularet slik at ikke hele Lofrans vinsjen ble røsket ut av båten. Satt på en billig carabinkrok fra Biltema som holdt og fikk etter flere forsøk løs ankeret. Halveis i førsøkene ringte jeg redningsselskapet for å høre om de hadde dykker i nærheten. Da de hørte jeg var på Gressholmen fikk jeg beskjed  om at der hadde de mange oppdrag hver sommer, men de dykket ikke der da det var for risikabelt med mange vrak der! Ingen vrak merket på sjøkartet! Googlet og fant dykkesider som beskrev opptil 6 vrak der.

gressholmen.JPG

atletico1 skrev for 1 time siden:

Ingen vrak merket på sjøkartet! 

Det er veldig få vrak som er merket i norske sjøkart. Sikkert mindre enn 10% uten at jeg har noen dekning for det tallet.  Men tro meg, som ung dykker for over 20 år siden så saumfarte vi sjøkart og annet på leting etter vrak å dykke på. De aller fleste av vrakene som finnes langs kysten står ikke på sjøkartene. 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...