Jump to content

Har et problem finne riktig Anker. Kan jeg få hjelp her av dere ?


Kjell Pedersen

Recommended Posts

Har en båt på 40 fot på hånden. Som jeg har planer kjøpe. Eier av båten har brukt legge den inn til kai . Nå har jeg planer bruke anker til båten. Ønsker anker både frem og bak på de. Selger sier det er kjøpt nytt anker utstyr for å montere i bauen . 

Jeg er litt redd for at han har kjøpt for lite anker til båten. Båten måler 40 Fot. Dette er en overbygget seilbåt med stort styrehus . Kamin på diesel. Er godt isolert for vinterbruk. 

Alt dette er med på vekten øker på båten. To store master å en spinnaker der fremme i tillegg. 

For å forklare hvordan båt dette er. Bygget som motorseiler.  Hvordan kan jeg gå frem. Når jeg skal regne ut tyngde på ankeret. Jeg vil aller helst få anbefalinger av dere for type anker det burde vært på båten. Er en båt med stålskråg. 

Med ballast så siger tyngden på. Tror de aller fleste av oss . Ønsker et eller to anker som berger båten selv i ruskevær. 

Hva er fordelen med å montere to anker. På en båt av denne størrelsen ?  

 

Håper på svar som kan hjelpe meg til å forstå problemet rundt mine spørsmål til dere her på dette forumet. 

Jeg er nytt medlem her. Vil også beklage hvis min post er postet feil. 

Håper på en mengde med hyggelige svar som faktisk er til hjelp :) 

 

Mvh Kjell Pedersen. 

Link to post

Velkommen til forumet! Gode spørsmål 🙂

 

Det er liten tvil om at moderne anker sitter jevnt over bedre enn eldre ankertyper.

 

Til din båt hadde jeg nok valgt et Rocna eller Vulcan foran. Og samme eller Bruce akter. Men akter har du flere alternativ også. Spesielt hvis du skal ligge bau inn mot land. 

 

Ved svai ville jeg hatt moderne anker, uten tvil.

 

Er det kjetting eller blytau hhv bau og akter?

 

Er det vinsjer?

 

Hva slags sjøbunn ankrer du opp på?

 

Økonomi: Vulcan og Rocna koster en del, men de har bevist at de er en god forsikring i uvær. Bruce er det jeg opplever som det beste budsjettankeret. 

 

Så finnes det en skog av andre ankere, men selv har jeg begrenset til ett av de tre. 

 

Vulcan er ny type Rocna. Rocna har en bøyle som ikke passer så godt til alle båter, så dermed ble Vulcan utviklet. I alle fall slik jeg har oppfattet det.

 

Størrelse du bør velge kommer an på flere parametre. Der er ikke jeg beste å spørre. På nettsiden til Rocna/ Vulcan logger det lettleste tabeller for beregning av størrelse. Den sier gjerne lettere vekt på ankeret enn man tror selv, men har vist seg at det stemmer i praksis. 

 

Fordelen med anker foran og bak er at du har mer fleksibilitet. Vil du hovedsaklig ligge på svai eller akter inn, så hadde jeg valgt Rocna/ Vulcan i bau og økonomianker Bruce akter.

 

Har ikke selv egen erfaring med Rocna og Vulcan, men lest mange erfaringer her inne som ikke gir tvil om at de fungerer meget godt. Holdt på å kjøpe i år, men måtte vente. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei

 

Velkommen på forumet.

Eg er i stor grad einig med Grand Banks jr., men meiner at på ein 40 fots stålbåt er ikkje blytau noko godt alternativ.

Vekt bør ikkje vera noko stort problem på ein 40 fots stålbåt.

Eg meiner du bør ha minimum 10 mm kortlenka galvanisert kjetting. 12 mm skadar ikkje, om du har plass.

Kjettingen bør vera minst 50 meter, men 75 meter skadar heller ikkje.

Om du, av plass, vekt eller økonomi, så ville eg heller valgt 75 m 10 mm, enn 50 meter 12 mm.

Eg ville òg kjøpt eit moderne anker, slik GB. skriv i førre post.

Dersom du er i tvil om kor stort anker du treng, så gå opp eit hakk.

 

Det er mykje styr med å bruka to ankre foran samstundes, og det er betre å gå opp i dimensjon både på kjetting og anker. I ekstremsituasjonar vil såkalla "forkatting" kunne vera eit godt alternativ. Dvs. sjakla på 5-6 m kjetting, og eit anker til. Eg har vore på langtur, og ankra eksponerte stadar, men har aldri hatt bruk for "forkatting".

 

Sist, men ikkje minst, så må du ha ein vinsj for å få opp ankergodset.

Minimum 1000 w, men 1500 w skadar ikkje.

 

Når du har kjøpt alt dette, så er du gjerne 20 000 kr fattigare.

 

Eg har aldri forstått dette med å ha anker bak, og foretrekk heller å ligga på svai.

 

Til samanlikning har me ein 38 fots seglkatamran på 6,5 tonn ferielasta. Me har 70 m 10 mm kjetting, 30 kg brucekopianker, og ein vinsj på 1500 w. Den førre vinsjen var på 1000 eller 1200 w, og det gjekk heilt fint.

 

Forummedlem "Hulda" har ein stålbåt på same storleik. Eg veit ikkje kor mykje han ankrar, men han kan sikkert fortelja deg kva ankergods han har.

 

Lykke til med kjøpet, og fortell oss korleis det går.

 

Ask

Link to post

Jeg har en ankerrigg beregnet på orkan. Vi skal på langtur. 
8mm high tension kjetting 8 tonn bruddstyrke. 80 meter. Sertifisert sjakkel Wichard 5 tonn  ruddstyrke. Sertifisert Kong svivel bruddstyrke 5 tonn. Ankeret er 33 kg Vulcan, lagd av Rocna. Vinsjen er Lofrans project 1000. 
 

jeg valgte 8mm high tension kjetting for å unngå for mye tyngde i baugen. 10mm veier mye mer enn 8mm. 
 

rocna anbefaler 25 kg til vår båtstørrelee 43 fot, 14 tonn   Jeg hadde plass til 33 kg og valgte det. 
 

dette sover jeg godt med 😊 har ligger i 20ms pluss og aldri dregget. 

 

jeg hadde ikke valgt annet enn et moderne anker. Rocna, Vulcan, Mantus e.l.  Med et skikkelig anker trenger du kun ett anker. Med mindre du skal sikre båten mot hurricane da 
mange her anbefaler gamle anker, men det er min mening at det gjør de fordi de ikke vet hvor mye bedre moderne anker er. Stor forskjellig i holdekraft, hvor fort ankerene setter og ikke minst resetter ved vindskift. 
 

like viktig som ankerriggen er at du lærer deg å sette ankeret skikkelig. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Som andre har nevnt, følg tabellen fra Rocna, så vil det helst gå godt: https://rocna.com/fitment-guide/

 

Skjønner godt at Bitteliten har valgt å gå opp et hakk gitt hans planer, men usikker på om jeg ville almengjort den anbefalingen. Det krever litt erfaring og list å få opp et svært anker som har satt seg skikkelig. Men jeg støtte en gang på en 26 fots seilbåt som hadde 30kg anker, så det meste går om viljen er der og man tar tiden til hjelp.

Link to post
Ask skrev 22 minutter siden:

Eg er i stor grad einig med Grand Banks jr., men meiner at på ein 40 fots stålbåt er ikkje blytau noko godt alternativ.

 

Til info så spurte jeg om hva han har. Jeg kom ikke med råd om blytau 🙂

 

Kjetting er best. Det er det ingen tvil om.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Her er en annen stålbåt.

Et stykke uti finner du litt av hvert info som muligens kan være av interesse. 

Hulda depl. 17 tonn er utstyrt med 20 kg Bruce og 98 meter 10 mm kjetting. Vi velger ankerplass med omhu, har aldri dregget. Kjettingen veier ca. 2 kg/meter og er ikke noe vekt å regne med i baugen på en slik båt. Med anker fra Bruce, burde vi hatt 30 kg. Drømmen er å spare til et 25- til 30 kg Vulcan. Svivel har vi aldri brydd oss om. Ankeret kommer alltid riktig vei opp. Vi ankrer aldri over lang tid. Hulda er også utstyrt med et 20 kg Bruce i reserve. To ankerruller i baugen. En for tau og en for kjetting. Rullen for tau har aldri vært i bruk. Winchen er en Lofrans 1000 W. For oss er dette plenty godt nok. Ankerer aldri dypere enn 10 meter, om det kan unngås. Hulda er også utstyrt med winch akter, her er det koblet på 50 meter, 14 mm blytau. I 'taukista' ligger det også en kveil med 14 mm blytau, og nok annet tau, flere hundre meter. 

Link to post

Absolutt null problem Ask 🙂. Jeg tror vi er helt samstemt i råd til trådstarter. 

 

Eneste sted jeg kunne vurdert blytau selv er akter hvis anker der brukes til bau inn mot land. Der kunne jeg vurdert blytau med kraftig daumann. Men for svai foran ville jeg ikke hatt annet enn kjetting. 

 

Ps: Hvis du @Kjell Pedersen bruker kjetting foran og på svai, så bør du vurdere å bruke tau med rykkdempere som brukes for avlastning. Altså en type "krok" som festes noen meter ute på kjettingen, og to tau som går opp på hhv babord og styrbord side. Da får du mindre "kjettinglyd" i båten, og mindre rykk i ankerfestet ved dårlig vær med vind og bølger. Dette er også et tips jeg har lært her inne fra andre med nye mer erfaring enn jeg. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Bruk av tau og rykkdemper er så opplagt at jeg glemte å nevne det :-) Unnlatelse vil kunne skade både ankerrullen og winchen. 

Story:

Vi lå værfast i Hals da det kom inn en Benetau på 46 fot. Mann og kone, fullstendig grønne som båteiere. Og de hadde ankret og latt ankerkjettingen laste baugrullen. Som i sin tur hadde splittet og ramlet av, slik at bare akslingen sto igjen. De lå noen dager ekstra og fikk dreiet en ny rulle. De var så stressa og frustrerte at jeg tviler på om de fortsatt seiler. Bobil ville nok passet bedre. 

 

Baugrullen til Hulda har innpresset kjerne av rustfritt stål. Tåler vesentlig mer enn uten.

Link to post
Euklid skrev for 1 time siden:

Som andre har nevnt, følg tabellen fra Rocna, så vil det helst gå godt: https://rocna.com/fitment-guide/

 

Skjønner godt at Bitteliten har valgt å gå opp et hakk gitt hans planer, men usikker på om jeg ville almengjort den anbefalingen. Det krever litt erfaring og list å få opp et svært anker som har satt seg skikkelig. Men jeg støtte en gang på en 26 fots seilbåt som hadde 30kg anker, så det meste går om viljen er der og man tar tiden til hjelp.

Min anbefaling generelt er å følge Rocnas vekttabell. Ankeret vårt må kjøres løs. Det sitter godt ja 😊 vi har andre behov enn folk flest 
 

 

Ask skrev 1 time siden:

Hei igjen.

 

Bitteliten har gått grundig til verks. Ingen tvil om det.

Me har ikkje svivel på ankergodset, og har ikkje sakna det heller.

 

Vent gjerne med svivel til du ser du treng svivel.

 

Ask

Utfordringen med overgang kjetting anker er å finne sterk nok sjakkel som passer i kjettingen. Det fant ikke jeg, derfor denne løsningen. 
mulig det er enklere om man velger 10mm kjetting, men da blir det tung kjetting  

 

svivel på annen måte enn dette er risikabelt pga store sideveis krefter fra ankeret ved vindskift  1DD7497D-1FB1-4A08-A394-9E4DCB38BE82.jpeg.1cd8c1ea5f23c30684739d2e3a1fcd59.jpeg

 

ankeret henger i denne, som festes i kryssholtene foran 

8DCAEA4A-74FA-4DFF-87B9-E8E77C62EC9E.jpeg.6dd87daa0807888794d8a957a79e58d3.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

 

Kjell Pedersen skrev for 4 timer siden:

Hva er fordelen med å montere to anker. På en båt av denne størrelsen ?  

Med en slik båt ville jeg også uten tvil hatt vinsj både foran og bak. Den soleklare fordelen er at du bruker ankeret framme når du ligger på svai, og ankeret bak når du skal inn til en holme med baugen. 

 

Videre ville jeg valgt kjetting hele veien og 25kg Rocna både foran og bak. 

 

Selv har vi en 30' plastbåt som overhode ikke kan sammenlignes med den du vurderer. Vi har kun vinsj bak, men jeg savner mange ganger vinsj framme også. Vi har blytau på vår vinsj, men jeg skulle gjerne hatt kjetting istedet. Vi har en Rocnakopi på ca 25kg. Har tidligere erfaring med Engbo 16kg og 20kg Bruce-kopi. 

 

 

 

Link to post

 

Hulda skrev for 1 time siden:

... de hadde ankret og latt ankerkjettingen laste baugrullen. Som i sin tur hadde splittet og ramlet av, slik at bare akslingen sto igjen. De lå noen dager ekstra og fikk dreiet en ny rulle. De var så stressa og frustrerte at jeg tviler på om de fortsatt seiler. Bobil ville nok passet bedre. 

 

Baugrullen til Hulda har innpresset kjerne av rustfritt stål. Tåler vesentlig mer enn uten.

Godt poeng. Men vel så viktig som om trinsa har en foring er trinsas utforming. 

Hvis du ser på den plasttrinsa Bitteliten har på ankerrulla si så ser du et eksempel på dårlig utforming. Sporet i midten er alt for smalt, så der vil ikke kjettingen løpe skikkelig.

Videre, hvis jeg skulle presset inn en hylse/foring i trinsa ville jeg nok gått for bronse eller messing, ikke rustfritt. Rustfri foring på rustfri aksel er ikke noe fint.

Bitteliten skrev 35 minutter siden:

 

1DD7497D-1FB1-4A08-A394-9E4DCB38BE82.jpeg.1cd8c1ea5f23c30684739d2e3a1fcd59.jpeg

 

 

 

 

Link to post
Komodo skrev 30 minutter siden:

 

Godt poeng. Men vel så viktig som om trinsa har en foring er trinsas utforming. 

Hvis du ser på den plasttrinsa Bitteliten har på ankerrulla si så ser du et eksempel på dårlig utforming. Sporet i midten er alt for smalt, så der vil ikke kjettingen løpe skikkelig.

Videre, hvis jeg skulle presset inn en hylse/foring i trinsa ville jeg nok gått for bronse eller messing, ikke rustfritt. Rustfri foring på rustfri aksel er ikke noe fint.

 

 

 

Ganmelt bilde @Komodo  de delrin trinsene du dreide fungerer helt utmerket 😊👏

B88AD1B1-AF70-4372-9300-7834441DD661.jpeg.4caa5e8c06d0633eff8c9b13315e64ba.jpeg

vår båt har vinsj akter. Her er det et Rocna anker. Gammelt bilde dette også. Det er en sjakkel mellom svivel og kjetting nå. På hekksnkeret er faren for sideveis krefter mindre
 

09A578ED-3785-48A8-AF43-BD6ECB3CD28E.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har bare en innvending mot ankerutstyret  er skeptisk til svivel, alle kjettingbrudd er i svivelen som jeg har fanget opp.

Har aldri sett behov for svivel på 43 år med kjetting.

Vet ikke hva andre  kabular gjør, men mitt holder  orden på kjettingen og Bruceankret kommer rett inn hver gang.

Har jeg tatt kjettingen ut av kabularet så passer jeg på å sikte mot ankret så jeg ikke lager tvinn når det legges på plass.

Når en monterer kjetting og anker må en sjekke om en må ta av en lenke for  ikke å få 1/2 omdreining tvinn i forhold til kabularet.

Det kan være årsaken til at noen har inntrykk av at ankret ikke kommer helt rett opp.


Har 8mm kalibrert og 20kg Bruce minst 15 t + båt 50m kj, starter med 4 X D  og øker utslippet i takt meldt vind.  Ankrer normalt  ikke hvis det er dypere enn at jeg kan få 8 X D. 

 

På dypt vann så jeg  har backup til å sjakle inn tau.
Bruker tau og rykkdemper.  

For å minske at båten raser hit og dit etter baugen og lager kraftige rykk i kjettingen er  
medisinen et ankerseil som virker og at det er rett satt opp (testet ut på egen båt da vinklen kan variere fra båt til båt), en tror det ikke før en har prøvd det.

Akter hadde jeg 25kg  modifisert Engbo og 19mm blytau og Dømann virket stortsett. Nå 20 Bruce virker hver gang.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Som skrevet over, eneste grunn til svivel er for overgang mellom anker og 8mm kjetting og god nok styrke i alle ledd. Finn en sjakkel som er sertifisert på min 5 tonn bruddstyrke som passer i 8mm kjetting så kutter jeg svivelen 😊

 

men dagens løsning med ketting mellom svivel og sjakkel er dette en god løsning. Jeg prøvde svivel og sjakkel uten kjetting mellom først, det var ikke bra. 
 

rocna som hekkanker: det sitter så bra at jeg ville hatt blyline her. Man trenger den fleksen det gir. Jeg har opplevd at vinsjens nødsystem har løst ut kjettingen pga rykk. Derfor festes også hekkankeret med kjettingkrok og tau til kryssholt. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 57 minutter siden:

rocna som hekkanker: det sitter så bra at jeg ville hatt blyline her. Man trenger den fleksen det gir. Jeg har opplevd at vinsjens nødsystem har løst ut kjettingen pga rykk. Derfor festes også hekkankeret med kjettingkrok og tau til kryssholt. 

En av årsakene til at jeg ønsker meg kjetting bak er at tauet kan slure i kabularet. Hvis man får sidevind i kuling blir det et voldsomt spenn på tauet. Med kjetting kan man bruke kjettingkrok slik du sier, det blir verre på blytau. Med en sterk vinsj kan man også kjøre inn noen knepp. Hvis vi ligger med stram ankerline og ønsker å stramme opp ytterligere har vi et problem, da vil vinsjen bare slure. Jeg regner ikke med å få mye gehør for det argumentet, for jeg ser jo hvordan folk innretter seg på sjøen- når det virkelig drar seg til med vind ute i holmene er vi veldig alene, så det er ikke så mange som har samme utfordring...

 

Link to post
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

1DD7497D-1FB1-4A08-A394-9E4DCB38BE82.jpeg.1cd8c1ea5f23c30684739d2e3a1fcd59.jpeg

 

Denne løsningen likte jeg svært godt. Den skal jeg adaptere på vår båt. Jeg har svivel direkte på ankeret og da har jeg et problem hvis det blir sidekrefter på ankeret og virvelen vil komme i bend mot ankeret. Takk for godt tips. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...