Jump to content

Veldig løs mekanisk styring, hvordan justere?

morrun

Recommended Posts

Hei. Dette gjelder en mekanisk(Wire), ikke hydraulisk styring på en HR skjærgårdsjeep med 70hk motor , 2008-modell. Innenfor rattet står det "Ultraflex". Ved søk på nettet later det til at Ultraflex stort sett er hydrauliske styresystem, men  det er ikke hydraulisk på min båt. Jeg vet sant å si ikke helt hvordan styringa skal være. Den er helt uten motstand. Slipper jeg rattet et øyeblikk, slår den over umiddelbart. Skal det ikke være såpass motstand at båten holder kurs hvis jeg slipper rattet? I alle fall til dels? En kamerat jeg spurte sa at dette trolig var en Teleflex styring, der jeg via hullet i plastringen bak rattet, skulle komme til en slangeklemme der jeg kunne justere. Fant ikke noen slangeklemme, skrudde derfor av rattet og fjernet plastringen innenfor. Det er ingen slangeklemme inni der, kun en brakett, hylse og styrestaget. Mine spørsmål er derfor; hvordan skal styringa være og hvordan justerer jeg den? Må jeg demontere styresnekka fra baksiden?

Mvh

Morten

ultraflex / teleflex er forskjellige merkenavn , men teleflex har blitt synonymt med denne typen styring :smiley:

Hadde samme opplegget på min båt , med snekke av merket Morse, den hadde slangeklemme rundt plastikken som omslutter rattstammen. 

Men her må du justere trimfinnen/anoden bak propellen.  Drar båten til høyre, juster finnen mot høyre.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

uansett bør du justere trimfinnen , slik at motoren går mest mulig nøytralt i det farts- og trimområdet du bruker mest

(dette styringsmomentet fra motoren vil variere ut fra fart og hvordan motoren er trimmet) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Anbefaler TS å bytte til en NFB snekke. Det blir en helt ny b verden. Du kan da slippe rattet uten å være redd for at motor tørner. Men du bør jo også justere finnen på motor så den i utgangspunktet styrer rett fram. Men det er veldig lite justering som skal til. Og du skal justere finne samme vei som motor tørner. 

Byttet til NFB snekke på min i vinter. Litt tyngre på rattet men sikkerheten står i høysetet.

alfaalfa skrev 1 minutt siden:

Og vurder om du skal skifte styrekabel og styresnekke.

:thumbsup:

snekke + kabel er å anse som slitedeler.   Og veldig greit å skifte ut før de ryker.   De snekkene med NFB (og tilhørende kabel) er også kraftigere - ultraflex T67  og tilsvarende er beregnet for opptil 55 hk   

Hvis kabel og snekke er fra båten var ny, så bør den vel uansett byttes nå. Har to skjærgårdsjeeper selv, en med non-feedback snekke og en med vanlig snekke. Synes ikke dette er så forskjellig, men som andre har nevnt: justeres styre-anoden på motoren så løser det mye.

Jeg byttet selv snekke og kabel på den ene båten i år. Angrer på at jeg ikke gikk for hydraulisk når jeg var i gang. 

Takk skal dere ha alle sammen. Stakk innom Stokken marina i dag(uten båt). Etter min beskrivelse å dømme), mener de at jeg ikke har justerbar motstand i styringa, så det var det. Motoren er en Suzuki df70 fra 2007/2008(litt usikker i farta). Vet ikke om det er noen mulighet for å justere der? En kamerat byttet til hydraulisk styring nå nettopp. Han husket ikke hva det kostet sånn helt. Dvs at det var dyrere enn han ville medgi😉 Hva slags og hvor kostbar non-Feedback styresnekke må jeg eventuelt ha? Drar det på seg med nytt ratt og annet? 

T73nrfc snekke (2000-2500,-) og m66 kabel i riktig lengde (1500 +/-) og 2 timer med egeninnsats så burde det være gjort. Husk også moteringssett til snekka, det selges separat. Problemer du kan sjekke på forhånd: er motorbrønn så bred at styrekabelen kan trekkes ut uten å løsne på motor? Er det mulig å løsne på dagens ratt?

Da jeg skiftet selv var gammel ratt fullstendig irret fast og måtte kappes av. Motorbrønnen var også for smal og kabelhullet ikke i linje, så jeg utvidet det. Da drar det raskt på seg et par timer ekstra hvis man ikke har alt verktøyet med i bilen første gang. Er du uheldig med rattet, så løper det et sted mellom 500 og 2500 avhengig av hvor kresen du er.

Takk. Rattet har jeg hatt av, så det går greit. Båten er en HR510  Den har bredere motorbrønn enn den kameraten med nød og neppe fikk montert sin hydrauliske styring i, på sin Ryds. Er mest spent på trekking av kabel, egentlig. Håper det kan gå å trekke med seg ny når jeg drar ut den gamle. 

Veldig lurt å tenke på at den nye kabelen må på plass også , det kom jeg på litt for sent etter å dratt ut alt på en Bella 440R.  Brukte en hel dag på å få ny kabel på plass igjen :headbang:

Alternativt , fest i en slik når du drar ut gammelkabelen, og bruk den til å trekke på plass den nye 

https://www.clasohlson.com/no/Trekkefjær/p/Pr323982000

Og så er det forskjell på størrelsen på snekkene , håper ikke det skaper trøbbel hos deg pga plassmangel

Redigert av ivar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...