morrun Startet 25.August.2020 Del på Facebook Startet 25.August.2020 Hei. Dette gjelder en mekanisk(Wire), ikke hydraulisk styring på en HR skjærgårdsjeep med 70hk motor , 2008-modell. Innenfor rattet står det "Ultraflex". Ved søk på nettet later det til at Ultraflex stort sett er hydrauliske styresystem, men det er ikke hydraulisk på min båt. Jeg vet sant å si ikke helt hvordan styringa skal være. Den er helt uten motstand. Slipper jeg rattet et øyeblikk, slår den over umiddelbart. Skal det ikke være såpass motstand at båten holder kurs hvis jeg slipper rattet? I alle fall til dels? En kamerat jeg spurte sa at dette trolig var en Teleflex styring, der jeg via hullet i plastringen bak rattet, skulle komme til en slangeklemme der jeg kunne justere. Fant ikke noen slangeklemme, skrudde derfor av rattet og fjernet plastringen innenfor. Det er ingen slangeklemme inni der, kun en brakett, hylse og styrestaget. Mine spørsmål er derfor; hvordan skal styringa være og hvordan justerer jeg den? Må jeg demontere styresnekka fra baksiden? Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 På noen motorer kan man også justere motstanden på selve motoren, altså en justeringsskrue på stammen der motoren roterer. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
morrun Svart 25.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2020 Ok? Dette er en Suzuki DF70. Kjenner du de? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 ultraflex / teleflex er forskjellige merkenavn , men teleflex har blitt synonymt med denne typen styring Hadde samme opplegget på min båt , med snekke av merket Morse, den hadde slangeklemme rundt plastikken som omslutter rattstammen. Men her må du justere trimfinnen/anoden bak propellen. Drar båten til høyre, juster finnen mot høyre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 .. og så kan du oppgradere styresnekka , feks til en slik : https://www.maritim.no/teleflex-styresnekke-nfb-4-2 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 (redigert) Nå skriver du ikke hvilken Ultraflex type du har. Men på den enkle typen over ser du en skrue for å justere friksjonen og hvor "løs" styringen er. Se om du kan finne noe lignende på din styreenhet eller gi nummer på den du har. Håper det hjelper! Redigert 26.August.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morrun Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Takk for svar. Bildet du har lagt ved alfaalfa, viser nettopp den justeringssmuligheten som jeg ikke har på min styresnekke. Jeg vet ikke annet om den at det står oppgitt serienummer 2838580000041 på baksiden av styresnekka. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Da er det å justere på motoren som gjenstår. Der er det sannsynligvis en måte å endre friksjonen på slik at motoren er tyngre å svinge. Men da må du oppgi motormerke, modell og år. Så kanskje det vil løse dette?! Ikke alle motorer hadde en slik løsning, men noen hadde. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 (redigert) uansett bør du justere trimfinnen , slik at motoren går mest mulig nøytralt i det farts- og trimområdet du bruker mest (dette styringsmomentet fra motoren vil variere ut fra fart og hvordan motoren er trimmet) Redigert 27.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Anbefaler TS å bytte til en NFB snekke. Det blir en helt ny b verden. Du kan da slippe rattet uten å være redd for at motor tørner. Men du bør jo også justere finnen på motor så den i utgangspunktet styrer rett fram. Men det er veldig lite justering som skal til. Og du skal justere finne samme vei som motor tørner. Byttet til NFB snekke på min i vinter. Litt tyngre på rattet men sikkerheten står i høysetet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Ser ikke ut til at din motor kan justere friksjon eller treghet på styring. Så da er det rådene over som gjelder. Juster finnen, sjekk gjerne også at motoren står rett dvs er i lodd og midt på. Det kan påvirke mye. Og vurder om du skal skifte styrekabel og styresnekke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 alfaalfa skrev 1 minutt siden: Og vurder om du skal skifte styrekabel og styresnekke. snekke + kabel er å anse som slitedeler. Og veldig greit å skifte ut før de ryker. De snekkene med NFB (og tilhørende kabel) er også kraftigere - ultraflex T67 og tilsvarende er beregnet for opptil 55 hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordan family 27 Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Hvis kabel og snekke er fra båten var ny, så bør den vel uansett byttes nå. Har to skjærgårdsjeeper selv, en med non-feedback snekke og en med vanlig snekke. Synes ikke dette er så forskjellig, men som andre har nevnt: justeres styre-anoden på motoren så løser det mye. Jeg byttet selv snekke og kabel på den ene båten i år. Angrer på at jeg ikke gikk for hydraulisk når jeg var i gang. Sitér dette innlegget Link to post
morrun Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Takk skal dere ha alle sammen. Stakk innom Stokken marina i dag(uten båt). Etter min beskrivelse å dømme), mener de at jeg ikke har justerbar motstand i styringa, så det var det. Motoren er en Suzuki df70 fra 2007/2008(litt usikker i farta). Vet ikke om det er noen mulighet for å justere der? En kamerat byttet til hydraulisk styring nå nettopp. Han husket ikke hva det kostet sånn helt. Dvs at det var dyrere enn han ville medgi😉 Hva slags og hvor kostbar non-Feedback styresnekke må jeg eventuelt ha? Drar det på seg med nytt ratt og annet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 rattet mener jeg passer overens, men må ha ny kabel og sannsynligvis noe monteringsstash Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordan family 27 Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 T73nrfc snekke (2000-2500,-) og m66 kabel i riktig lengde (1500 +/-) og 2 timer med egeninnsats så burde det være gjort. Husk også moteringssett til snekka, det selges separat. Problemer du kan sjekke på forhånd: er motorbrønn så bred at styrekabelen kan trekkes ut uten å løsne på motor? Er det mulig å løsne på dagens ratt? Da jeg skiftet selv var gammel ratt fullstendig irret fast og måtte kappes av. Motorbrønnen var også for smal og kabelhullet ikke i linje, så jeg utvidet det. Da drar det raskt på seg et par timer ekstra hvis man ikke har alt verktøyet med i bilen første gang. Er du uheldig med rattet, så løper det et sted mellom 500 og 2500 avhengig av hvor kresen du er. Sitér dette innlegget Link to post
morrun Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Takk. Rattet har jeg hatt av, så det går greit. Båten er en HR510 Den har bredere motorbrønn enn den kameraten med nød og neppe fikk montert sin hydrauliske styring i, på sin Ryds. Er mest spent på trekking av kabel, egentlig. Håper det kan gå å trekke med seg ny når jeg drar ut den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 (redigert) Veldig lurt å tenke på at den nye kabelen må på plass også , det kom jeg på litt for sent etter å dratt ut alt på en Bella 440R. Brukte en hel dag på å få ny kabel på plass igjen Alternativt , fest i en slik når du drar ut gammelkabelen, og bruk den til å trekke på plass den nye https://www.clasohlson.com/no/Trekkefjær/p/Pr323982000 Og så er det forskjell på størrelsen på snekkene , håper ikke det skaper trøbbel hos deg pga plassmangel Redigert 27.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.