Scotters Startet 26.August.2020 Link til dette innlegget Startet 26.August.2020 Hei god båtfolkens! Har nylig kjøpt en Coronet 26 fra 1976 og tidligere eier har investert i 2007 i en teak dørk som nå er litt sliten i noen plasser. Dørken kan være utrolig fint her så har lyst å for tilbake så mye at eg kan med litt (kansje mye) arbeid. Ser vedlagt bilder. Dørken ligger ute på bak dekk (siste bilder viser inne for a ser potensielle), så er uttsatt for å blir vått når vi svømmer i sommeren og et kan kommer litt regn for vi slår kalesjen opp. Når båten er parkert så er kaslesjen opp og dørk er beskyttet. Hva burde eg gjør her og hvilke produkter anbefales? Må nevne at det er 18mm plater med bare 0.55mm teak finer på. Så ikke mulig med mye sandpapir pussing. Også hvis eg skal bruker olje for å for fargen tilbake så hvilke olje skal beholder de hviter nater hvit? Er epoxy en løsnign for å for en mer slitesterk overflate? Setter stor pris på litt veileding og hjelp her! Mvh Oliver Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Merkelige slitasje-flekker - ser nesten ut som om det har vært slipt og forsøkt utbedret før. Hvordan er dette bygget opp originalt? Ser nesten ut som lasering med lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Dette er teak finér dørkplater. Like greit å kjøpe nye https://www.maritim.no/dorkfin-r-teak-m-hvite-nater Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Scotters skrev for 6 timer siden: med litt (kansje mye) arbeid. Trenger ikke kjøpe nye. Lakken er utslitt (nedslitt). Jeg hadde tilsvarende dørk, med like slitt lakk. Ble som nye. Skrap lakken av. Varm med hårføner eller varmepistol. Liten sparkelspade som skrape. Pusse forsiktig. Lakke, som beskrevet på lakkboksen. Ville valgt klarlakk (tipper det er det du har) Vil du ha den mørk, ett eller to strøk med teakolje før lakk. Anbefaler en støvfri garasje... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 (redigert) Jeg driver ofte med vedlikehold av lakkert teak. For å redde den dørken må du nok fjerne all gammel lakk. Dersom du er heldig kan du bruke varmepistol som Fuglen anbefaler, og da ville jeg skyve lakken av med kittkniv. Det er mer skånsomt enn å skrape. Og vær forsiktid så du ikke svir treverket . . Dersom det er brukt tokomponent-lakk virker varmepistolen som regel ikke. Da er det skrape som gjelder. Du må ha en sylskarp skrape som du bryner etter hvert som den blir slitt. Før du starter med skrape lønner det seg å rue op overflaten med grovt sandpapir. Da tar skrapa bedre. Jeg har fjernet en del lakk på den måten. Det går lettere enn mange tror . . Når du har fjernet lakken pusser du over med sandpapir. Jeg ville unngå og bruke masikin når det er snakk om veldig tynn finer. Det går bra med pussekloss. Og så legger du på ny lakk i mange lag og pusser med sandpapir mellom lagene til dørken er helt glatt. Vask med rødsprit før første strøk med godt tynnet lakk. Dersom du vil ha silkematt finish bygger du først opp med mange lag blank lakk før du gir siste støk med matt. Jeg ville ikke brukt tokomponent lakk. Jeg har erfaring for at den slipper lett fra teak når treverket beveger seg. Det kan se ut som det er det som har skjedd med dørken din . . . Redigert 27.August.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Scotters Svart 27.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Takk så mye for info her Fuglen og Nils. Har ikke lyst til a kjøper ny så bra at dere har erfaring med dette og at det høres mulig å redde dørken her. To spørsmål til: 1. Kan jeg bruker en lakkfjerning kjemikale her eller er dette ikke en bra ide? 2. Hvilke lakktype / merke har dere god erfaring med? På forhand takk Oliver Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Ville ikke brukt kjemikalier. Bare være forsiktig så du ikke pusser igjennom det tynne skiktet med teak. Begynn å fjerne lakk/pusse på en dørkplate som er lite/ikke synlig f.eks. under en benk, eller en du har matte over. Slik at skulle det gå galt før du har fått feelingen med dette, så er det ikke krise. Selv brukte jeg denne: https://www.maritim.no/epifanes-blank-klarlakk Og white sprit som tynner. Står fremgangsmåte på boksen. Ganske greit. Om andre lakk-typer er bedre vet jeg ikke. Bruk ordentlig kost som ikke slipper hår. Prøv å unngå støv. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Jeg har prøvd forskjellige typer lakk på teak. Jeg har veldig god erfaring med Epifanes teaklakk. Men jeg ville ikke brukt white spirit som tynner. Jeg bruker Epifanes tynner, eller helst Biltemas universltynner. Jeg ville absolutt avsluttet med et strøk silkematt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 (redigert) Hvis du har hele plater som ikke er skadet, bare slitne i lakken kan de rubbes med poleringsmaskin og samme rubbing som til båtskroget. Her er min dørk, ene siden polert og andre siden upolert Ferdigpolert i forifjor Redigert 27.August.2020 av Windy37GM bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vidar F.H. Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Et alternativ er en kabinettsikling: https://www.verktoyas.no/Veritas_cabinet_sikling_stor_05P3205 Koster litt, men denne fjerner det meste og etterlater seg en suveren overflate. Brukes spesielt på vanskelig treverk der fibrene går i alle retninger slik at det er omtrent umulig å høvle uten "tearout". Du kan bruke denne mot veden om så måtte kreves. Etterpå er det klart for overflatebehandling. Faktisk må en gå over med korning 220 dersom enkelte typer lakk / maling skal benyttes, ettersom overflaten blir alt for glatt. Men gammel lakk har ikke sjans mot den! Som med alt verktøy, må en vite hvordan det skal vedlikeholdes og brukes. Start her: https://paulsellers.com/2017/10/filinghoning-guide-80-scraper/ Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
NilsPils Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Vidar F.H. skrev for 3 timer siden: Et alternativ er en kabinettsikling: https://www.verktoyas.no/Veritas_cabinet_sikling_stor_05P3205 Godt tips. Den virker helt sikker bra. Setter opp en slik på busjettet. Sikling er uanset riktig teknikk. Jeg bruker sylskarp kvalitetsskrape som sikling og tar lakken ovenfra. Tror det virker like bra, men den koster jo også litt . . Uansett ville jeg bruke vanlig håndsikling/skrape til siste finish når det står igjen litt lakkrester her og der . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vidar F.H. Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Sett også denne her opp på budsjettet ditt da: https://www.verktoyas.no/Veritas_variable_burnisher_05K3701 Den er rett og slett genial! Jeg får veldig gode resultater på frihånd, men denne gjør en langt bedre jobb! Det går vanvittig mye kjappere også. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
NilsPils Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Vidar F.H. skrev for 1 time siden: Sett også denne her opp på budsjettet ditt da: https://www.verktoyas.no/Veritas_variable_burnisher_05K3701 Den er rett og slett genial! Jeg får veldig gode resultater på frihånd, men denne gjør en langt bedre jobb! Det går vanvittig mye kjappere også. Takk for tipset. Men må nok vente til jul . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.