Steihy Startet 27.August.2020 Del på Facebook Startet 27.August.2020 (redigert) I dag er nettavisene fulle av advarsler om orkanen Laura, som er i ferd med å gjøre stor skade i Texas og Louisiana. Det er allerede meldt vindstyrker over 60 m/s. De værappene jeg bruker en del - begge heter Windy men er helt forskjellige - viser orkanen som en liten storm, med vindstyrker nederst på 20 tallet. Er det noen kyndige som vet hvorfor det er sånn? Redigert 27.August.2020 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Roger jo Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Storm og Storm bru blom Hadde et stormsenter før i dag mulig den gikk rett opp. v Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alfaalfa Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Du viser jo bilde av en 33. Så jeg fant bilde av en 37. Det er egne modeller for å finne ut hvordan en slik hurrycane opptrer. Det inngår ikke i modellene som kjøres for å finne "været". Appene finner været. LItt enkelt forklart. "NOAA's operational Hurricane Weather Research and Forecasting (HWRF) model, jointly developed by our scientists at AOML and scientists with NOAA's National Centers for Environmental Prediction, proved to be the most accurate operational NOAA hurricane forecasting model for intensity during the 2017 Atlantic season." Mens kjøringen og modellen for å finne "været" - og som appene bruker: De ulike varslene Korttidsvarsel (Dette er varselet for de neste 2-3 dagene) For Norge og nærliggende områder (rød ramme i figuren over) brukes værvarslingsystemet MetCoOp EPS (MEPS) som har en avstand på 2.5 km mellom beregningspunktene For Nordområdene (blå ramme i figuren over) brukes Arome-Arctic modellen med en oppløsning på 2.5 km. For resten av verden brukes værvarslingsmodellen HRES fra ECMWF. Beregningene gjøres ved Det europeiske værsenteret (ECMWF) som er et samarbeid mellom en rekke europeiske land. HRES modellen har en avstand på ca 9 km mellom beregningspunktene. Langtidsvarsel (Varselet for de neste 3-10 dagene) For fastlands-Norge og andre norske områder brukes ensemble-systemet ECMWF-ENS som har en oppløsning på ca 18 km. For resten av verden brukes værvarslingsmodellen HRES fra ECMWF med en oppløsning på ca 9 km. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Windy meldte da litt vind...? Varselet for kl. 0900 norsk tid i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Takk for opplysende svar, alfaalfa. Jeg aner ikke hvordan det bildet kom inn i posten min - jeg har aldri sett det før, og jeg kjenner ikke båten - så jeg tok det bort. Når det gjelder vær og varsling, synes jeg det er vanskelig å forstå at det må være så stor forskjell på varsel og sanntid målinger. Det gjelder ikke bare spesialapper. Yr kan melde noe for det tidspunkt du er i - helt oppdatert -, mens et blikk ut vinduet og på barometeret viser at den prognosen var feil og utdatert. Jeg skjønner ikke at ikke at ikke algoritmene oppdateres raskere etter som nye data mates inn. Mens jeg skriver poster Indy et bilde fra "rød" Windy som jeg ikke kjenner igjen, så da blir det enda vanskeligere å forstå. Jeg fant ingen så høye vindstyrker kl. 0900, og gjør det heller ikke når jeg åpner appen nå. Så i tillegg til ikke skjønne algoritmer, har jeg tydeligvis ikke skjønt innstillingene på appen. Men barometeret mitt stiger, så da blir det vel bra. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Landcrab Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Indy har valgt å vise «Wind Gust» eller «Vindkast» som det heter hvis du har norsk tekst. Tipper du får samme resultat hvis du velger dette hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 (redigert) Bildet er fra nettsiden windy.com og ikke appen. Men appen Windy.com viser det samme. Tror ikke det fins flere apper som heter Windy.com? Både på nettsiden og i appen kan du velge ulike beregningsmodeller. ECMWF er default og er den jeg brukte. For oss seilere så er det ingen overraskelse at alle værmeldingstjenestene viser forskjellig, og at virkeligheten oftest ikke stemmer med noen av dem... Og ja, det er vindkast som vises, det er det journalistene bruker også... Redigert 27.August.2020 av Indy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Vel, jeg synes ikke det er så galt med varsel på havet. Når de tross alt skal beregne dette ut fra data. Og det er få datapunkter til havs. Det er vel satelittmålinger og noen få bøyer og VOS fra skip som er datapunktene. Det betyr at det må mye grovere beregninger til, og det må naturligvis bli vanskelig å beregne vind langs overflaten. Om noen har innvendinger på differensialigningene eller beregningene de bruker og hvorfor de ikke gjør jobben skikkelig, -så kjør debatt! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 (redigert) Det er ikke noe galt med ligningene som benyttes, og den største usikkerheten mhp å gi prognoser på fremtidig vind er kunnskap om tilstanden slik den er når man starter prognosekjøringene. Videre skjer det mye på en romlig skala som er mindre enn det varslingsmodellen klarer å ta med i beregningene. Det er derfor veldig viktig å ha tilgang til store mengder observasjonsdata, fra bakkestasjoner, fly, skip, sonder og satellitt. Dette til tross kan man ikke presist si hva tilstanden er overalt til en hver tid. Værvarslingsmodeller kjører derfor mange beregninger der man legger til grunn flere mulige "nåtilstander". Man får da ulike løsninger på lingningene, og man kan si noe om hvor følsomt resultatet er for usikkerhet rundt utgangstilstanden. De fleste apper pleier å vise gjennomsnittet av alle disse kjøringene (ensemble mean). Windy er veldig nyttig fordi den gir anledning til å vise prognoser beregnet ved ulike prognosemodeller. Redigert 27.August.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Steihy Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Indy skrev for 3 timer siden: Tror ikke det fins flere apper som heter Windy.com? Det er nok riktig, jeg tror den andre heter Windy.app. Snarveiene på skrivebordet heter bare Windy for begge. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.