Jump to content

Evinrude E-tec 50 hk 2 takt 2007 modell plutselig tungstartet


svolp

Recommended Posts

Hei folkens. La meg bare starte dette innlegget med at jeg har 0 peiling på båtmotor.

 

Har motor som skrevet i topic som jeg har hatt siden mai. Har alltid vrid om nøkkel et klikk, så tennes lysene på displayet, piper og slukker. Når jeg så vrir har den alltid startet på første. I dag følgte jeg samme prosedyre men da sleit starteren med og dra motor, samme skjedde gang nummer to og gang nummer tre startet den like lett som "vanlig" alt dette ila 15 sekunder.

 

Til informasjon så choka jeg ikke og det er et Biltema batteri som står som startbatteri, sånn gele batteri med indikator på toppen som er grønn.

 

Motor var på service i mai hos verksted og fikk nye plugger med alt annet stæsj de ordner.

 

Hvorfor opplever jeg plutselig at den sliter med å dra rundt motor?

 

Edit: la ved bilde av start batteriet.

 

Mvh Kenneth

Screenshot_20200830-213200.png

Redigert av svolp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

IOM at den fyrer på 3. forsøk tror jeg dette:

Høres ut som dårlig kontakt et sted. Gå over alle koblinger. Batteriklemmer, koblinger kabler..... lett for at de på service har glemt å trekke til et eller annet.

Hvis alt dette er ok, må du kanskje ha ny hovedstrømbryter. De varer ikke evig.

Så er muligheten for at nøkkelswitch er dårlig. Prøv å bruke litt WD40 i lås og bakpå kontakter.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den plutselig har begynt å trekke dårlig rundt ville jeg vel holdt en knapp på at batteriet ditt har blitt utladet. Har du forsøkt å lade opp batteriet? Det første jeg gjør i slike tilfeller er å måle batterispenningen med et multimeter. Batteriet ditt er forøvrig ikke et gele batteri, det er et vanlig lukket syrebatteri. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg får startet båt uavhengig av hvilke posisjon hovedstrøm bryter står i. Når jeg skrur den på så går lanterner og bensinmåler på så vet ikke hvordan det er koblet. Skal se over batteriene og se om det er koblet skikkelig til men syntes det er rart at det plutselig har begynt nå etter motoren siden mai har gått knirkefritt.

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Hei Mox1.

 

Bruker XD50 olje ja, kan man bare gå over til 100 eller må det gjøres noen omprogrammering på verksted?

 

Prøvde og starte i dag, for første gang fikk jeg ikke start. Fikk start for 2 dager siden men nå klarer jeg og dra den rundt èn gang før den ikke vil mere. Ser jo at dette gjerne har oppstått når det har blitt kaldere i været når jeg tenker meg om.. Batteriet er 5 år gammelt.

 

Jeg begynner i letteste ende med nytt kraftig batteri og ser da.

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Nedtur.. Nytt batteri fra cønnak med 70 amp, 630 cca men startet ikke fordi om. Ser starteren drar motoren rundt saaaaakte en gang så klarer den ikke og dra på nytt.

 

Batteriet viser 12.7 volt og går ned til 10.5 når jeg kinner. Jeg vet ikke hva jeg holder på med. Noen tips på hvor jeg bør feilsøke videre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har etec 75, og kjører xd50 olje. Har fyret den med rim på båten, uten at den er tregere, så det burde ikke være påvirket av temp nå. 

Har du ikke hovedbryter på start? 

Virker som det kan være dårlig kontakt på hovedstrøm. Gjør rent batteripoler, sjekk at tilkoblinger sitter fast. Du kan prøve med startkabler fra batteri, til der pluss og minus er koblet på motor. Altså parallelt med eksisterende ledninger. 

Link to post
Share on other sites

Har du separat forbruksbatteri og startbatteri på en så liten motor? hvordan der dette koblet sammen og adskildt?  Tror du har noe feil et sted!  har liten tro på at oljen utgjør noe forskjell på å starte en motor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens. Jeg kjøpte båten i mai så kjenner den ikke alt for godt. Det ble tungstartet gradvis over en periode på 4 uker hvor av nå den ikke starter i det hele tatt. Symptomene er at det ikke er strøm på batteriet når jeg kinner så greier starteren akkurat og dra motor rundt èn gang så er det stopp. Hovedstrømmen går ikke på motor ser det ut som men på lanterner og instrumenter. Jeg fikk tidligere startet motor uavhengig av hvordan hovedstrømbryter stod. Har et foenruksbatteri på 80 amp og startbatteri på 70 amp.

 

Begge helt nye etter at dette problemet oppstod. Jeg også trur dere er inne på noe at strømmen ikke når frem til starter eller at starter er dårlig siden det har blitt værre og værre å starte helt til nå når jeg ikke får Kinna den en gang.

 

Skal begynne med å måle spenning på starter, gå over hovedsrømbryter og el anlegget forøvrig. Er det noe spesielt lurt jeg skal se etter utenom løsen/dårlige kontakter?

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Hvorfor begynne med å skifte batterier som iht målinger er helt OK, i stedet for å løse og pusse rene alle kabelsko og koplinger mellom batteri og startmotor? Det er lurere å feilsøke og prøve det som er gratis først, før man begynner å skifte dyre komponenter helt uten grunn....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

svolp skrev On 2.9.2020 at 21.14:

Batteriet viser 12.7 volt og går ned til 10.5 når jeg kinner.

 

hvordan er det målt? dvs hvor?  i motorinstrumentene eller rett på polene eller på motor?  

 

Har vært borti tæring i batterikablene som medførte spenningsfall og samme oppførsel som du beskriver her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

svolp skrev for 10 timer siden:

Når jeg vridde på tenningen droppet det fra 12.8 V til 9.5 V så da er det en defekt celle leser jeg. 

Mulig, men den diagnosen er ikke sikker. Dersom du har en feil på starteren, eller at starteren får en unormal motstand, kan målingen være normal for et friskt batteri. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er målt rett på polene Ivar. Kolofon, nytt batteri droppet ikke under 10.5 ved kinning så gammelt batteri droppet èn hel volt mer. Derdor jeg tenkte det var defekt. Skal uansett måle hvor mye som går til starteren. Det forteller meg gjerne om det er noe feil i kablingen frem til starter eller om starter er defekt. Tanker?

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering. Jeg la merke til blueshine i vannet i dag og nårnejg tar av motorsekselet ser jeg at det lekker 2 tskts olje ned i motor, mye gris rundt starter og kabler. Kan dette være en plausibel årsak til startproblemer. Kan det komme olje inn i starteren og ødelegge denne? Tanker?

 

Det er en dårlig O ring i påfylling lokket som er synderen, jeg fylte full tank forleden og har ikke lagt merke til det før nå.

IMG_20200904_153943707.jpg

IMG_20200904_153914737.jpg

IMG_20200904_153937456.jpg

Link to post
Share on other sites

svolp skrev On 4.9.2020 at 15.20:

Skal uansett måle hvor mye som går til starteren. Det forteller meg gjerne om det er noe feil i kablingen frem til starter eller om starter er defekt. Tanker?

 

Måler du med en leder på multimeter på +polen på batteriet og den andre lederen på multimeteret på +polen på starteren og har multimeteret på "V", så kan du lese av hvor mye spenningsfall du har i mellom batteri og starter. (Når du kiner selvfølgelig)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 4 timer siden:

Har det lekket adskillige mengder olje kan starteren ha fått olje der den ikke skal. Tenkte f.eks. inn ved kullstiftene/anker.

Da er det ut med starter og rengjøring av starter utvendig og innvendig med oljeløsende middel. Bremserens f.eks?

Ja, det kan jo tenkes å ha rent over starter med motor i løftet stilling. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...