svolp Startet 30.August.2020 Del på Facebook Startet 30.August.2020 (redigert) Hei folkens. La meg bare starte dette innlegget med at jeg har 0 peiling på båtmotor. Har motor som skrevet i topic som jeg har hatt siden mai. Har alltid vrid om nøkkel et klikk, så tennes lysene på displayet, piper og slukker. Når jeg så vrir har den alltid startet på første. I dag følgte jeg samme prosedyre men da sleit starteren med og dra motor, samme skjedde gang nummer to og gang nummer tre startet den like lett som "vanlig" alt dette ila 15 sekunder. Til informasjon så choka jeg ikke og det er et Biltema batteri som står som startbatteri, sånn gele batteri med indikator på toppen som er grønn. Motor var på service i mai hos verksted og fikk nye plugger med alt annet stæsj de ordner. Hvorfor opplever jeg plutselig at den sliter med å dra rundt motor? Edit: la ved bilde av start batteriet. Mvh Kenneth Redigert 30.August.2020 av svolp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 Noen selvutnevnte eksperter som har noen tips til en novise? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 (redigert) IOM at den fyrer på 3. forsøk tror jeg dette: Høres ut som dårlig kontakt et sted. Gå over alle koblinger. Batteriklemmer, koblinger kabler..... lett for at de på service har glemt å trekke til et eller annet. Hvis alt dette er ok, må du kanskje ha ny hovedstrømbryter. De varer ikke evig. Så er muligheten for at nøkkelswitch er dårlig. Prøv å bruke litt WD40 i lås og bakpå kontakter. Redigert 31.August.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 Hvis den plutselig har begynt å trekke dårlig rundt ville jeg vel holdt en knapp på at batteriet ditt har blitt utladet. Har du forsøkt å lade opp batteriet? Det første jeg gjør i slike tilfeller er å måle batterispenningen med et multimeter. Batteriet ditt er forøvrig ikke et gele batteri, det er et vanlig lukket syrebatteri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 Takk for svar. Jeg får startet båt uavhengig av hvilke posisjon hovedstrøm bryter står i. Når jeg skrur den på så går lanterner og bensinmåler på så vet ikke hvordan det er koblet. Skal se over batteriene og se om det er koblet skikkelig til men syntes det er rart at det plutselig har begynt nå etter motoren siden mai har gått knirkefritt. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mox1 Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Hei Hadde samme symptomer med en 90 hk E-tec, 2008 mod. Løste problemet med å gå over fra XD-50 til XD-100 olje. Bruker du XD-50 olje ? Den blir noe seig når graderstokken går nedover.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 1.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2020 Hei Mox1. Bruker XD50 olje ja, kan man bare gå over til 100 eller må det gjøres noen omprogrammering på verksted? Prøvde og starte i dag, for første gang fikk jeg ikke start. Fikk start for 2 dager siden men nå klarer jeg og dra den rundt èn gang før den ikke vil mere. Ser jo at dette gjerne har oppstått når det har blitt kaldere i været når jeg tenker meg om.. Batteriet er 5 år gammelt. Jeg begynner i letteste ende med nytt kraftig batteri og ser da. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 1.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2020 Liten oppdatering. Batterier jeg har tatt bilde av er forbruksbatteriet. Startbatteriet er 62 Ah, 600 cca. Målte spenning på batteriet når alt var avslått og da fikk jeg 12.96. når jeg kinnet fikk det til 9.5-10.6 så da er det gjerne kaputt? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 2.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2020 Nedtur.. Nytt batteri fra cønnak med 70 amp, 630 cca men startet ikke fordi om. Ser starteren drar motoren rundt saaaaakte en gang så klarer den ikke og dra på nytt. Batteriet viser 12.7 volt og går ned til 10.5 når jeg kinner. Jeg vet ikke hva jeg holder på med. Noen tips på hvor jeg bør feilsøke videre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 Mål spenningen rett på starteren samtidig som du måler på batteripolene (to multimeter), og gjenta øvelsen over. Hvis du får veldig stort avvik i spenning har du problemer med å få fram strømmen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 Jeg har etec 75, og kjører xd50 olje. Har fyret den med rim på båten, uten at den er tregere, så det burde ikke være påvirket av temp nå. Har du ikke hovedbryter på start? Virker som det kan være dårlig kontakt på hovedstrøm. Gjør rent batteripoler, sjekk at tilkoblinger sitter fast. Du kan prøve med startkabler fra batteri, til der pluss og minus er koblet på motor. Altså parallelt med eksisterende ledninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Har du separat forbruksbatteri og startbatteri på en så liten motor? hvordan der dette koblet sammen og adskildt? Tror du har noe feil et sted! har liten tro på at oljen utgjør noe forskjell på å starte en motor! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 3.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2020 Takk for svar folkens. Jeg kjøpte båten i mai så kjenner den ikke alt for godt. Det ble tungstartet gradvis over en periode på 4 uker hvor av nå den ikke starter i det hele tatt. Symptomene er at det ikke er strøm på batteriet når jeg kinner så greier starteren akkurat og dra motor rundt èn gang så er det stopp. Hovedstrømmen går ikke på motor ser det ut som men på lanterner og instrumenter. Jeg fikk tidligere startet motor uavhengig av hvordan hovedstrømbryter stod. Har et foenruksbatteri på 80 amp og startbatteri på 70 amp. Begge helt nye etter at dette problemet oppstod. Jeg også trur dere er inne på noe at strømmen ikke når frem til starter eller at starter er dårlig siden det har blitt værre og værre å starte helt til nå når jeg ikke får Kinna den en gang. Skal begynne med å måle spenning på starter, gå over hovedsrømbryter og el anlegget forøvrig. Er det noe spesielt lurt jeg skal se etter utenom løsen/dårlige kontakter? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Om du legger ut noen bilder av batteripoler, hovedbryter tilkoblinger i motor, kan det hende du kan få noe ideer fra det andre ser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Hvorfor begynne med å skifte batterier som iht målinger er helt OK, i stedet for å løse og pusse rene alle kabelsko og koplinger mellom batteri og startmotor? Det er lurere å feilsøke og prøve det som er gratis først, før man begynner å skifte dyre komponenter helt uten grunn.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 3.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2020 Batteriet var ødelagt iht målingene nevnt i tidligere tråd så derfor jeg trudde det var årsaken først. Når jeg vridde på tenningen droppet det fra 12.8 V til 9.5 V så da er det en defekt celle leser jeg. Skal legge ut litt bilder når jeg får fortsatt feilsøkningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 svolp skrev On 2.9.2020 at 21.14: Batteriet viser 12.7 volt og går ned til 10.5 når jeg kinner. hvordan er det målt? dvs hvor? i motorinstrumentene eller rett på polene eller på motor? Har vært borti tæring i batterikablene som medførte spenningsfall og samme oppførsel som du beskriver her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 svolp skrev for 10 timer siden: Når jeg vridde på tenningen droppet det fra 12.8 V til 9.5 V så da er det en defekt celle leser jeg. Mulig, men den diagnosen er ikke sikker. Dersom du har en feil på starteren, eller at starteren får en unormal motstand, kan målingen være normal for et friskt batteri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 4.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2020 Det er målt rett på polene Ivar. Kolofon, nytt batteri droppet ikke under 10.5 ved kinning så gammelt batteri droppet èn hel volt mer. Derdor jeg tenkte det var defekt. Skal uansett måle hvor mye som går til starteren. Det forteller meg gjerne om det er noe feil i kablingen frem til starter eller om starter er defekt. Tanker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 4.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2020 Liten oppdatering. Jeg la merke til blueshine i vannet i dag og nårnejg tar av motorsekselet ser jeg at det lekker 2 tskts olje ned i motor, mye gris rundt starter og kabler. Kan dette være en plausibel årsak til startproblemer. Kan det komme olje inn i starteren og ødelegge denne? Tanker? Det er en dårlig O ring i påfylling lokket som er synderen, jeg fylte full tank forleden og har ikke lagt merke til det før nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svolp Svart 5.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2020 Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 svolp skrev On 4.9.2020 at 15.20: Skal uansett måle hvor mye som går til starteren. Det forteller meg gjerne om det er noe feil i kablingen frem til starter eller om starter er defekt. Tanker? Måler du med en leder på multimeter på +polen på batteriet og den andre lederen på multimeteret på +polen på starteren og har multimeteret på "V", så kan du lese av hvor mye spenningsfall du har i mellom batteri og starter. (Når du kiner selvfølgelig) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 Jeg er litt usikker på om den lekkasjen av totaktolje kan medføre de problemene du har, men det kan ikke skade å rengjøre de berørte koblingspunktene. Du kan legge startkabel fra + pol til der den er koblet på startrelee, og se om den går raskere/normalt da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 Har det lekket adskillige mengder olje kan starteren ha fått olje der den ikke skal. Tenkte f.eks. inn ved kullstiftene/anker. Da er det ut med starter og rengjøring av starter utvendig og innvendig med oljeløsende middel. Bremserens f.eks? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 jerognal skrev for 4 timer siden: Har det lekket adskillige mengder olje kan starteren ha fått olje der den ikke skal. Tenkte f.eks. inn ved kullstiftene/anker. Da er det ut med starter og rengjøring av starter utvendig og innvendig med oljeløsende middel. Bremserens f.eks? Ja, det kan jo tenkes å ha rent over starter med motor i løftet stilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.