Jump to content

20A batterilader og 2 batteribanker


trampeklapp

Recommended Posts

Kaskazi skrev 11 minutter siden:

Det er vel helt greit. En tommelfingerregel sier at lader skal gi 10 % av Ah, altså 20 A for vanlige blybatterier, og 20 % for AGM-batterier.

Her er det altså 200A på forbruksbank og la oss kanskje si 100A på startbatteri-banken. 10% regelen gjelder altså for en og en batteriebank adskilt og ikke samlet ? (I mitt hypotetiske spm. totalt 300A), om du skjønner.

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev for 5 timer siden:

En tommelfingerregel sier at lader skal gi 10 % av Ah, altså 20 A for vanlige blybatterier, og 20 % for AGM-batterier.

 

Kan det stemmer? Jeg har totalt 600Ah AGM og har nettopp oppgradert fra 30A til 60A lader. At jeg skulle hatt 120A virker helt urimelig. Finnes et i det heletatt?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det gjerne opereres med at laderen skal være 10% av kapasiteten er at da vil det ta 12-14 timer å fullade et helt utladet batteri.

Hvis ikke batteriet er helt utladet eller du har anledning til å lade lengre tid så er det ikke noe problem å ha mindre lader. Er laderen bare 1% av kapasiteten vil det ta rundt 120 timer å fullade.

Kapasitet på batteriet regnes i ampertimer. Dvs strøm ganger tid. Laderen leverer en strøm på x amper. For å fylle på x amperetimer så må 

strømmen fra laderen ganges med tiden. På grunn av tap så må gjerne tiden økes med 20%.

Til vedlikeholdslading så kan laderen uten problem være på bare et par ampere eller enda mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 600 apm AGM forbruksbank og en 120 amp lader. Den lader med ca. 110 amp. når batteriene er under 80% kapasitet.

Stemmer jo godt med 20% for AGM

 

@PiperBill Det er denne jeg har og joda, det finnes mye større også: https://www.farco.no/lader-/-inverter/kombi-lader-og-inverter/victron-multiplus-12/3000/120-16-230v-ve.bus

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
index skrev On 3.9.2020 at 12.34:

Det eneste problemet er tidsbruken. Og evt parallelt forbruk mens laderen står på. Har du tid så er 20A helt innafor. 

Tid har jeg nok av, var bare redd for at 20A skulle være for mye for det mindre startbatteriet, at det skulle ta skade av det. Men det er kanskje ikke slik det henger sammen. 

Link to post
Share on other sites

Tar vi dine "20A" som utgangspunkt da er det 20A den -kan- levere.
Kan, men den leverer ikke strøm til noe som ikke vil ha eller absorberer.

Dynamoen din er rimelig sikker mange ganger kraftigere,
men leverer heller ikke f.eks. 60A til startbatteriet når den ikke kan absorbere fordi "fatet er full".

Man både kan og bør velge en god tilpasset lader,
som ikke følger minimaliseringsprinsippet av ren gjerrighet.

Batterier har det godt av å bli ladet med press, men innenfor spesifikasjonene.
Det blir nevnt tall som 10 og 20%, som ofte er riktig som tommelfingerregel
men som ikke behøver å være bindende.

Som riktig forklart er 10% regelen noe som rimelig alle våre bly- og Litiumbaserte batterier tåler,
men som da hovedsakelig er tenkt som "formel" for å -kunne- lade forbruksbatterier
ved vanlig overnatting i løpet av én natt slik at den er både toppladet og gjennom
absorpsjonsfasen etter den ene natten.

Startbatterier derimot er nok temmelig fulladet til en hver tid, og (bortsett av noen få Ampere den kan forbrenne til varme en stund) klarer bare ikke å ta imot strøm selv om en ville tilby 1000A fra laderen.
All "hekk-mekk" som gjøres ang. det (med begrensninger) er til ingen fysisk nytte.
Tvert imot, de fleste blybatterier trives med litt overlading med riktig spenning passe til batteriet.

"20" - % grensen derimot er et middels tall som også passer for mange,
men da allerede ikke for alle batterier siden det finnes batterier som ikke tåler mer enn 10 Ampere som ladestrøm (her nevnes det f.eks. og bl. andre noen Optima rørceller, les databladene til de forskjellige når du eier sånt).

Strømbegrensning til de forskjellige batteriene (alle, hver type separat, dvs. les databladet til batteriet -du- eier) er avhengig av både oppbygging og indre motstand av et batteri.

Denne begrensningen er for å beskytte batteriet for overoppheting og indre forbrenning .....
(gjelder alle komponenter, som f.eks. polsko, kontaktbro og sveisepunkter, gitteret og masser, platene som kan vris og isolatorer som kan skades frem til celleslutt/indre kortslutninger,
elektrolytt og andre kjemiske og fysiske forbindelser, inkl. tetninger)
...... som gjelder særlig mens batteriene er tomme (SoC 80% - 0% m. minkende motstand)
siden den da ha minst indre motstand og pleier å være svart mottakelig for det meste av strøm
som den bare kan transportere.

Det er forresten derfor startbatterier står utenfor regnestykker ved utvalg av kraftige ladere
fordi de bare skal være alltid knakk-fulle og ikke -kan- tar imot noe nevneverdig strøm.
Den lille skvetten er alltid til overs når en lader blir beregnet riktig.

Ellers er anbefalte maksimale strømmengder gjerne 20% som tommelfingerregel,
men kan også fint være opptil ca 40% av sin kapasitet i noen tilfelle når batteriene
er bra og høy ladestrøm er nyttig f.eks. til å redusere ladetid.

Sakte lading er teknisk mulig, man pleier å spøke med "1A er nok for å kunne lade 1000Ah når det bare finnes tilstrekkelig med tid". Realistisk derimot ville dette ta 1070 timer, når det ikke fantes kjemisk-fysiske prosesser i batteriene som bare ville spise denne "1"A uten at det fantes noe som helst absorbering av energi og lading med det.

Til vedlikehold av et frisk batteri og tilsvarende utjevning av mindre tap er det helt ok.
Til lading av tomme batterier derimot kan dette være skadelig, rett og slett,
siden lav strøm øker ladetider, som så i følge øker ladetider med høy konstant spenning
som ikke er bra for alle batterier når dette tar for lenge.

Korrekt valg av laderen består altså i å analysere hvor lenge tid en trenger
for å topplade et batteri for så å minimere denne tiden.
Neste trinn er å supplere det regnestykket med nødvendig mange Ampere for å kunne
forsyne forbruket som går parallell.
Tross alt snakker vi i dag om båter som vanligvis ikke lengre består av bare motor drev og skrog.
Da er det vanligvis ingen vits i å ha f.eks. en lader med 20A til 200Ah batterikapasitet
når 3 kjøleskap trekker 9A, lys 10A og radio den siste Amperen som teoretisk er igjen.
Omvendt er 120A fra laderen for mye når 200Ah-batteriet bare tåler 50A ifølge datablad.

Stor, og litt "for mye" er nesten alltid fordelaktig, og i hvert fall bedre enn "akkurat passe"
som vanligvis resulterer i "litt for lite" siden "for lite" er skadelig ....uansett.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...