Kronidiot Startet 3.September.2020 Del på Facebook Startet 3.September.2020 Jeg har en 20a batterilader med 2 utganger som lader forbruksbank og startbatteri. Forbruksbanken er på 200a, startbatteriet betydelig (husker ikke hvor stort i farten) mindre. Vil den store laderen bli et problem for det mindre startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Nei. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Det eneste problemet er tidsbruken. Og evt parallelt forbruk mens laderen står på. Har du tid så er 20A helt innafor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaskazi Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Det er vel helt greit. En tommelfingerregel sier at lader skal gi 10 % av Ah, altså 20 A for vanlige blybatterier, og 20 % for AGM-batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Jogjende Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Kaskazi skrev 11 minutter siden: Det er vel helt greit. En tommelfingerregel sier at lader skal gi 10 % av Ah, altså 20 A for vanlige blybatterier, og 20 % for AGM-batterier. Her er det altså 200A på forbruksbank og la oss kanskje si 100A på startbatteri-banken. 10% regelen gjelder altså for en og en batteriebank adskilt og ikke samlet ? (I mitt hypotetiske spm. totalt 300A), om du skjønner. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Jeg lader en 300 Ah forbruksbank og en 150 Ah startbank, alt AGM, med en 25 A lader. Det går helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Kaskazi skrev for 5 timer siden: En tommelfingerregel sier at lader skal gi 10 % av Ah, altså 20 A for vanlige blybatterier, og 20 % for AGM-batterier. Kan det stemmer? Jeg har totalt 600Ah AGM og har nettopp oppgradert fra 30A til 60A lader. At jeg skulle hatt 120A virker helt urimelig. Finnes et i det heletatt? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sjøvind Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Et sidespørsmål: Startbatteriet, vil ikke det så og si alltid være fulladet? Slik at det skulle holde med en lader 10% av forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Grunnen til at det gjerne opereres med at laderen skal være 10% av kapasiteten er at da vil det ta 12-14 timer å fullade et helt utladet batteri. Hvis ikke batteriet er helt utladet eller du har anledning til å lade lengre tid så er det ikke noe problem å ha mindre lader. Er laderen bare 1% av kapasiteten vil det ta rundt 120 timer å fullade. Kapasitet på batteriet regnes i ampertimer. Dvs strøm ganger tid. Laderen leverer en strøm på x amper. For å fylle på x amperetimer så må strømmen fra laderen ganges med tiden. På grunn av tap så må gjerne tiden økes med 20%. Til vedlikeholdslading så kan laderen uten problem være på bare et par ampere eller enda mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 PiperBill skrev for 15 timer siden: Kan det stemmer? Jeg har totalt 600Ah AGM og har nettopp oppgradert fra 30A til 60A lader. At jeg skulle hatt 120A virker helt urimelig. 10% og 20% er maksimal anbefalt ladestrøm for standard blybatterier og AGMbatterier. Se datablad for dine batterier. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 (redigert) Jeg har 600 apm AGM forbruksbank og en 120 amp lader. Den lader med ca. 110 amp. når batteriene er under 80% kapasitet. Stemmer jo godt med 20% for AGM @PiperBill Det er denne jeg har og joda, det finnes mye større også: https://www.farco.no/lader-/-inverter/kombi-lader-og-inverter/victron-multiplus-12/3000/120-16-230v-ve.bus Redigert 4.September.2020 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kronidiot Svart 14.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2020 index skrev On 3.9.2020 at 12.34: Det eneste problemet er tidsbruken. Og evt parallelt forbruk mens laderen står på. Har du tid så er 20A helt innafor. Tid har jeg nok av, var bare redd for at 20A skulle være for mye for det mindre startbatteriet, at det skulle ta skade av det. Men det er kanskje ikke slik det henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Tar vi dine "20A" som utgangspunkt da er det 20A den -kan- levere. Kan, men den leverer ikke strøm til noe som ikke vil ha eller absorberer. Dynamoen din er rimelig sikker mange ganger kraftigere, men leverer heller ikke f.eks. 60A til startbatteriet når den ikke kan absorbere fordi "fatet er full". Man både kan og bør velge en god tilpasset lader, som ikke følger minimaliseringsprinsippet av ren gjerrighet. Batterier har det godt av å bli ladet med press, men innenfor spesifikasjonene. Det blir nevnt tall som 10 og 20%, som ofte er riktig som tommelfingerregel men som ikke behøver å være bindende. Som riktig forklart er 10% regelen noe som rimelig alle våre bly- og Litiumbaserte batterier tåler, men som da hovedsakelig er tenkt som "formel" for å -kunne- lade forbruksbatterier ved vanlig overnatting i løpet av én natt slik at den er både toppladet og gjennom absorpsjonsfasen etter den ene natten. Startbatterier derimot er nok temmelig fulladet til en hver tid, og (bortsett av noen få Ampere den kan forbrenne til varme en stund) klarer bare ikke å ta imot strøm selv om en ville tilby 1000A fra laderen. All "hekk-mekk" som gjøres ang. det (med begrensninger) er til ingen fysisk nytte. Tvert imot, de fleste blybatterier trives med litt overlading med riktig spenning passe til batteriet. "20" - % grensen derimot er et middels tall som også passer for mange, men da allerede ikke for alle batterier siden det finnes batterier som ikke tåler mer enn 10 Ampere som ladestrøm (her nevnes det f.eks. og bl. andre noen Optima rørceller, les databladene til de forskjellige når du eier sånt). Strømbegrensning til de forskjellige batteriene (alle, hver type separat, dvs. les databladet til batteriet -du- eier) er avhengig av både oppbygging og indre motstand av et batteri. Denne begrensningen er for å beskytte batteriet for overoppheting og indre forbrenning ..... (gjelder alle komponenter, som f.eks. polsko, kontaktbro og sveisepunkter, gitteret og masser, platene som kan vris og isolatorer som kan skades frem til celleslutt/indre kortslutninger, elektrolytt og andre kjemiske og fysiske forbindelser, inkl. tetninger) ...... som gjelder særlig mens batteriene er tomme (SoC 80% - 0% m. minkende motstand) siden den da ha minst indre motstand og pleier å være svart mottakelig for det meste av strøm som den bare kan transportere. Det er forresten derfor startbatterier står utenfor regnestykker ved utvalg av kraftige ladere fordi de bare skal være alltid knakk-fulle og ikke -kan- tar imot noe nevneverdig strøm. Den lille skvetten er alltid til overs når en lader blir beregnet riktig. Ellers er anbefalte maksimale strømmengder gjerne 20% som tommelfingerregel, men kan også fint være opptil ca 40% av sin kapasitet i noen tilfelle når batteriene er bra og høy ladestrøm er nyttig f.eks. til å redusere ladetid. Sakte lading er teknisk mulig, man pleier å spøke med "1A er nok for å kunne lade 1000Ah når det bare finnes tilstrekkelig med tid". Realistisk derimot ville dette ta 1070 timer, når det ikke fantes kjemisk-fysiske prosesser i batteriene som bare ville spise denne "1"A uten at det fantes noe som helst absorbering av energi og lading med det. Til vedlikehold av et frisk batteri og tilsvarende utjevning av mindre tap er det helt ok. Til lading av tomme batterier derimot kan dette være skadelig, rett og slett, siden lav strøm øker ladetider, som så i følge øker ladetider med høy konstant spenning som ikke er bra for alle batterier når dette tar for lenge. Korrekt valg av laderen består altså i å analysere hvor lenge tid en trenger for å topplade et batteri for så å minimere denne tiden. Neste trinn er å supplere det regnestykket med nødvendig mange Ampere for å kunne forsyne forbruket som går parallell. Tross alt snakker vi i dag om båter som vanligvis ikke lengre består av bare motor drev og skrog. Da er det vanligvis ingen vits i å ha f.eks. en lader med 20A til 200Ah batterikapasitet når 3 kjøleskap trekker 9A, lys 10A og radio den siste Amperen som teoretisk er igjen. Omvendt er 120A fra laderen for mye når 200Ah-batteriet bare tåler 50A ifølge datablad. Stor, og litt "for mye" er nesten alltid fordelaktig, og i hvert fall bedre enn "akkurat passe" som vanligvis resulterer i "litt for lite" siden "for lite" er skadelig ....uansett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.