Jump to content

Ca. hvor mange prosent høstavslag nå på 180000kr?

victor

Recommended Posts

Hei, jeg ser etter båt, og har funnet en snekke til 180'.

Ikke veldig spesiell, har det man bør forvente av denne type båt, minus kombinert ekko / kartplotter som jeg regner 12000kr ekstra for. Men litt mye bleket treverk, og lakk som har sluppet / luft under enkelte steder = flassing snart. Og noe skaikledning som har sluppet rundt om.  Men til å leve med, og fikse etterhvert. 

Vann i kjølsvin, selger visste ikke om det var salt eller regn. Stevnlager byttet i fjor.

27' med ac, og med Yanmar 4lh-hte fra 97. Så den blir 24 år når jeg tar den i bruk til neste år. Den har nå 1700 timer

Jeg tilbød 10% høstavslag der og da. Ca. 160', men han sa nei. Han kunne gå til 5% / 170'

Etter å ha tenkt meg om i kveld er jeg glad han sa nei, nå er jeg mer ned på 140' - 150'.

Men hvem har "riktigst" prisvurdering her av kjøper / selger?

Bør han eller jeg justere prisen. Båten var jo fin til mitt bruk 

Redigert av victor (see edit history)
victor skrev 23 minutter siden:

Er ikke så godt å si at noe riktig eller galt, eller noen som "bør" gjøre noe.

Det er jo helt opp til hver enkelt.

Om selger har råd til å sitte med båten, og ikke vil fire på prisen. Så er vel det greit?

At du ikke vil betale det han forlanger, er også greit.

For oss å svare på hva som er riktig prisvurdering som du spør etter, er helt umulig.

Vi vet jo praktisk talt ingenting om hva slags båt det er snakk om.

Du må nok vente på svar fra Mysil Bersprekken, eller ringe Lilli Bendriss?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hva du kan forvente i avslag vet jeg ikke. 

Generelt er det krevende å selge båt om høsten, men alt går til riktig pris.

Husk at det arbeidet som du ser må utføres, som regel tar vesentlig lengre tid enn man anslår til å begynne med....

Har du tatt et søk på finn i samme prisklasse, for å se hva annet som finnes i samme prisklasse? 

Redigert av Mort1 (see edit history)

Jeg solgte båten min i fjor høst. Det var 3 stykker som tok kontakt.

Han ene ville bare bytte båt med mellomlegg til meg, men med alt tap på min kappe......

Det var to par og kikket på båten, helg 1 og 2 annonsen var aktiv.

Interresant 1 kom med et for lavt bud, men vi hadde litt kontakt.

Annonsen gikk ut og ingenting skjedde. Tok kontakt med interresant 1 igjen, og vi ble enige om budet han gav til å begynne med.

Han fikk da prisen ned 14%. Det hører med til historien at min utropspris var noe høy...

Tålmodighet kan lønne seg....

Hvis båten du evt kjøper nå må på land og vinterlagres,  og alt må betales for koster det en del 1000-lapper. På min 20 -foter kostet det ca. kr10000,- for båt opp/ned med lastebil, bunnsmurning og service på motor, bunnsmurning og service utført av meg selv.....

Må med i budsjettet dette også, tenker jeg......

Godt poeng å ta med og ha i bakhodet. Han har lang vei til vinterlagring. 

Vi hadde god tone, og jeg ba om å bli oppdatert på nye interessenter så vi kan sikkert bli enig.

Jeg er jo ikke ute etter takst på båten, bare lurer på hva som anses som vanlig forhandlings og prutningsmonn.
Jeg har heller ikke dårlig tid, og kan godt vente til våren.

victor skrev for 1 time siden:

n, bare lurer på hva som anses som vanlig forhandlings og prutningsmonn.

Det er ikke slik at man normalt kan prute ned prisen en viss prosent. Noen averterer båten sin til høy pris, andre til lav pris, og atter andre til riktig pris. Hva som er tilfelle for den båten du omtaler er det vel bare Mysil Bergsprekken som vet :lol:

For gamle båter vil tilstand og utstyr utgjøre så mye forskjell at det er umulig å si hva den er verd kun ut fra modell og alder. Veldig forskjellig fra bil dette her altså. 

Jo da, det er nok flere her inne som en eller flere ganger har kjøpt og solgt båt. Ja noen endog flere ganger. Her gjelder det å begynne i rette enden. Først båtplass og det har du, så må du definere for deg selv hvilken bruk og hvilken båt som passer for ditt behov. Så er det å ta en rød en jfr Trudelutt. Send mailer ev tlf....eks. en Enes 25 varierer i pris fra 30 tusen til 100 tusen alt etter utstyr og tilstand. Er du handyman ser du raskt hva som må bør gjøres, er du ikke handyman så kan et tilsynelatende bra kjøp etterhvert etterhvert bli det reneste pengesluket. Å kjøpe gammel båt er risikosport. Og for guds skyld ta med en kyndig person på befaring. Lykke til.

Sammenlignet med de andre av samme sort på finn virker denne greit priset, god og stor nok motor er et klart pluss. Absolutt ingen ulempe at motor er fra 1997, dvs nyere enn båten. Båtmarkedet er litt hetere i år enn det har vært, hvor lenge dette varer vet ingen. Men skal du ha en halvplanende snekke med 140hk tror jeg ikke du kommer langt med 140/150. Raske snekker i god stand selges fort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De båtene jeg ser på har stort sett samme pris hele året, jeg skjønner ikke helt det der med høst avslag, eller at båtene er dyrere på våren! om man har bestemt seg på en type båt har det vel lite å si når på året man kjøper vel! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Skal prøva å gje deg eit seriøst svar også:

Det blir fort feil å forventa ein form for haustrabatt på generelt grunnlag. Som beskrive over, bør du nesten ha ein referanse å samanlikna mot om du skal argumentera for ein lavare pris. Vesentlege moment blir då å påpeika feil og manglar som ein burde kunna forventa var i orden på eit objekt i same prisklasse.

Alternativet vert å prøva seg med lave bud, men då kan du like godt droppa usaklege argument som "haustrabatt" og tilsvarande, men heller høyra på ein fin måte om seljaren er interessert i bud under prisforlangande.

Det heile handlar om respekt etter mitt syn. 

Båten kan allerede være annonsert med "høstrabatt".

På den andre siden kan man jo bruke dette som forhandlingsgrunnlag sammen andre momenter som du mener trekker prisen ned. Vis evt til priser på tilsvarende båter ( hvis mulig)

Forhandling og saklig debatt gir ofte salg. Kjøper og selger har jo vidt forskjellig syn på saken der den ene vil ha mest mulig, men den andre vil betale minst mulig- og ingen vil føle seg snytt..

Evt kan du be selger gi deg et eller annet gode om du ikke er helt fornøyd med prisen ( men vil ha båten) Evt at selger leverer motoren nyservet, eller fritt levert opplagsplass etc.

victor skrev for 10 timer siden:

....., bare lurer på hva som anses som vanlig forhandlings og prutningsmonn.

Et i mine øyne umulig spørsmål å svare konkret på, men solgte selv en båt før sommeren til prisantydning som var satt litt høyt, men viste seg vel at jeg kunne ha solgt båten flere ganger til prisantydning. Båt/motor fra 2007 i god stand. Kjøper måtte bytte batteri, men jeg hadde gjort uttrykkelig oppmerksom på at det trolig ville være nødvendig så ingen sure miner fra kjøper.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som nevnt tidligere i tråden mener jeg det på generelt grunnlag kan forventes at en båt som selges på høsten bør være billigere enn en båt solgt klar for sesong. Opplag, service, arbeidstimer etc og alt som dukker opp av småfiks i løpet av vinteren koster tid og penger, og bør reflekteres i prutningsmonn eller lavere utgangspris. En båt levert klar for sesong nyservet og sjøsatt forventer jeg mindre avslag på. En som selger båt er jo ofte litt "ferdig" med båten, og vil kanskje ikke gi den kjærligheten den har behov for i løpet av vinteren, med påfølgende verditap når den legges ut igjen neste vår. 

Selv har jeg solgt flere seilbåter av diverse kvalitet de siste årene, og konsekvent lagt meg litt under tilsvarende båter for å få solgt båten raskt. Det ligger mange finn-veteraner ute i opptil ett og to år hvor eier har priset seg helt ut. Dette var litt avsporing, da det høres ut som du kanskje kjøper i et annet marked med tanke på type båt. 

Konklusjonen min er uansett at det påløper gjerne et 5-sifret beløp å beholde båten over vinteren, og det er jo ikke feil å påpeke dette når du byr.

victor skrev for 12 timer siden:

Jeg tilbød 10% høstavslag der og da. Ca. 160', men han sa nei. Han kunne gå til 5% / 170'

Etter å ha tenkt meg om i kveld er jeg glad han sa nei, nå er jeg mer ned på 140' - 150'.

Hei, som flere har vært inne på finnes det nok ingen standard prosentsats for prisforhandling. Mange faktorer som spiller inn; annonsepris, pris på tilsvarende båter, tilstand, utstyrsnivå, utførte oppgraderinger+++, samt selvfølgelig hvor travelt selger har det med å få gjennomført salget.

Alltid en fordel å ha fulgt markedet litt på forhånd for begge parter for å kunne sammenlikne ulike objekter, dessuten er det store variasjoner i tilstand på båt. 10% prisavslag kan virke som et fornuftig forslag/førstebud i dette prisleiet, og hvis selger er med på 5% er dere vel såpass nære hverandre at det bør være mulig å få til en avtale dersom begge parter er interessert.

Når det gjelder "høstpris" men jeg generelt det er naturlig at prisene er noe lavere på høsten enn på våren. Etterspørselen er jo lavere på høsten, samt at opptak, konservering, service, opplag osv koster både tid, penger og ansvar.

Lykke til med båtjakt, forhandlinger og handel:thumbsup:

Så på annonsen og båten så fin ut.

Men vann i kjølsvinet kan bli dyrt hvis bunnpannen på motoren har stått i vann, kan ruste eller tære hull. Motoren er tross alt 23 år gammel. På så gammel motor bør du sjekke om man får tak i reservedeler og om det finnes verksted i nærheten som kan ta den motoren. 12 000,- for ekkolodd og kartplotter er altfor dyrt, er det noen år gammelt bør prisen være halvparten.

Man får mye finere og bedre utstyr i dag for samme pris.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...