Jump to content

Problemkjøper ved salg av båt?


Dykker

Recommended Posts

Jeg vurderer å selge drømmeseilbåten (for meg), en litt sjelden 2-lugars 2006 modell Bavaria 37 Cruiser. Båten passer perfekt i størrelse og antall lugarer da de tre rederuttene har blitt voksne og forlatt rede.

Da står rederinnen og skipperen igjen. Men rederinnen har dabbet litt av på livet på sjøen, derfor vurderer jeg salg av skuta, og har lagt den ut på Finn.

Sent er det i sesongen, og jeg har nå fått en kjøper som absolutt vil ha den, men det er EN hake som tynger meg, han stiller utrolige krav.

For det første så dro han ned prisen 80 båtlapper under prisantydning. Så krevde han at jeg skulle trekke annonsen fra Finn hvis hans bud skulle bli stående. Så gikk han plutselig opp til 50 båtlapper under prisantydning. Men da  kom det nye krav; At han som kjøper skulle bli godgjort prismessig for evt utstyr om det viser seg at noe ikke virker som det skal (!!!)

 

Jeg svarte ham at jeg selvsagt ikke kan opptre som en nybåtforhandler med garanti, og at kjøp/salg skal være en gjensidig respektert avtale mellom selger/kjøper. Ikke et krav kun fra den ene parten.

 

Hva tror båtfolket her på forumet om en slik kjøper? Fristende å selge, men fornuften sier jo at vedkommende kommer til å kreve nesten alt på båten nytt........

(mulig at vedkommende potensiell kjøper er medlem her på BP, det vet jeg ikke).

 

 

Link to post
Share on other sites

Forstår tankene dine rundt kjøper som forventer/tror at det er nytt som kjøpes.

En god overtakelsesprotokoll med funksjonstest av alt utstyr, signert av begge parter er fornuftig.

En mulighet kan være å spesifisere nøye alder spesifikt pr utstyr, det er jo noe som kalles forventet levetid....
 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke solgt til denne personen, en båt hvor en god del av utstyret er rett over 15 år og du skal betale når det går i stykker til tross for at du ikke vet hvorfor det går i stykker. (Brukerfeil eller vanlig slitasje)

 

Jeg mener slike krav ved kjøp av brukt båt ikke er holdbare.

Link to post
Share on other sites

Dette må være grunnoppskriften på dårlig stemning..

 

på en 15 år gammal båt må det nærmest være bonus for hver dag noe teknisk virker som det 

skal, derfor er/bør prisen være deretter i forhold til nytt.

 

det er fullt lovlig å fraskrive seg garanti og reklamasjonsrett ved slike kjøp. jeg hadde aldri i livet

risikert "gård og grunn" på å selge gammalt og slitt båt og utstyr til slike forventningsfulle kjøpere.

 

Styr unna!  Det er min ærlige og oppriktige mening.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 1 time siden:

For det første så dro han ned prisen 80 båtlapper under prisantydning. Så krevde han at jeg skulle trekke annonsen fra Finn hvis hans bud skulle bli stående. Så gikk han plutselig opp til 50 båtlapper under prisantydning. Men da  kom det nye krav; At han som kjøper skulle bli godgjort prismessig for evt utstyr om det viser seg at noe ikke virker som det skal (!!!)

 

 

Jeg syns mange her tolker båtkjøpere i verste mening. Jeg leser det du skriver som at det blir godtgjort prismessig om det er utstyr du har annonsert med båten som ikke virker ved overtagelse. Det er vel egentlig ganske fair. Skriver du at det medfølger kartplotter og autopilot så ville jeg som kjøper tatt det som en forutsetning at det fungerte ved overtagelse. 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 1 time siden:

Men da  kom det nye krav; At han som kjøper skulle bli godgjort prismessig for evt utstyr om det viser seg at noe ikke virker som det skal (!!!)

 

Dette hadde jeg som avtale når jeg kjøpte!

 

Jeg spurte om alt virket, og han sier ja (evt med unntak), og så skyves testingen til overtagelsen. Det kan være upraktisk om alle som ser på båt prøver alt i båten. (Varmeapparat har litt opp / nedkjøringstid, Septiktømming får men ikke prøvd hvis den er tom, 230v varming av varmtvann får man ikke testet hvis den allerede er varm fra motoren, og så videre)

 

Dette er ingen langvarig garanti. Mest mulig testes ved overtagelse, resten må kjøper teste iløpet av max en uke.

 

Alternativet er enten at alle visinger av båten blir omfattende og tar lang tid, eller at uerlige selgere har store muliggheter til å selge noe som ikke virker.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Her taes det opp veldig kurante eksempler.

 

Kartplotter og autopilot..  Dette er i min verden å regne som datautstyr..

 

er det virkelig noen som forventer at datautstyr som er 15 år gammalt fungerer slik det skal, eller

for den del er oppdatert, eller mulig å oppdatere til dagens krav til bruk?

Hadde man avertert dette for salg isolert sett ville man vel i beste fall fått gitt det bort, eller er det noen

her som ville betalt for slikt?

 

Varmtvannsbereder, i hus ville man vel blitt mistenkt for å være på tulltur om man reklamerte

på noe slikt som er femten år gammalt ved kjøp. Så hvorfor i allverden skal man forvente noe

annet i et agresivt miljø som i en båt.  Når leverandør har fem års reklamasjonsrett er det

helt sprøtt slik jeg ser det at en tilfeldig selger skal ha det tredoble.

 

Lover som beskytter kjøpere i et slikt omfang er helt feil, og bør omgjøres. Det eneste de tjener til

er å holde prisene oppe kunstig, hindre at gammalt ubrukelig utstyr, herunder båt og bil erstattes med nytt, 

og å være kime til konflikter og ubehageligheter.

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 15 minutter siden:

Dette må være grunnoppskriften på dårlig stemning..

 

på en 15 år gammal båt må det nærmest være bonus for hver dag noe teknisk virker som det 

skal, derfor er/bør prisen være deretter i forhold til nytt.

 

det er fullt lovlig å fraskrive seg garanti og reklamasjonsrett ved slike kjøp. jeg hadde aldri i livet

risikert "gård og grunn" på å selge gammalt og slitt båt og utstyr til slike forventningsfulle kjøpere.

 

Styr unna!

 

En god vurdering !
 

Å gå inn i en rettslig situasjon med en slik inngang, bør man bare ikke gjøre. 
 

Mange vil kjøpe en slik Bavaria. 
 

Håper salget ditt går fint ! Beskrivelsen din viser at du er en fornuftig fyr !
 

Hilsen Trygve. 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 2 timer siden:

Så gikk han plutselig opp til 50 båtlapper under prisantydning. Men da  kom det nye krav; At han som kjøper skulle bli godgjort prismessig for evt utstyr om det viser seg at noe ikke virker som det skal (!!!)

Jeg ville ikke avvist fyren, men jeg ville kommet med et motkrav. Alt utstyr testes før overtagelse. Dersom ting ikke virker blir det evt. en diskusjon om det skal være gjenstand for en reduksjon i prisen eller ikke. Nå vet ikke jeg hva du har opplyst i annonsen og utstyr som virker eller ikke virker, og jeg vet heller ikke hvordan prisen er i forhold til andre tilsvarende båter og i forhold til utstyrsnivå i båten din. Dersom du har lagt deg høyt i pris pga. båten er velutstyrt i forhold til andre, er det også naturlig at kjøper forventer at utstyret skal virke. Men jeg ville ikke gitt noen garanti på dette etter at båten er overlevert. Min mening er at det meste kan testes ved overlevering dersom man er litt kreativ. Varmtvannsbereder kan testes ved å sjekke strømtrekk med tangamperemeter osv. Så lenge det kun er snakk om en potensiell kjøper er det heller ikke noe problem å sette av ekstra tid til en slik funksjonstest av utstyret ombord. Greit nok for din egen del å få gjort en slik gjennomgang uansett, det er jo ikke usannsynlig at du finner noe du ikke var klar over. Derimot ville jeg ikke gitt tilliten til en evt. kjøper å teste utstyr etter overtagelse som jeg skulle vært økonomisk ansvarlig for å erstatte. Til det har jeg sett litt for mange raringer med underlige meninger og manglende praktiske evner. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke solgt til den kjøperen.  Solgte en leilighet privat der en slik spesiell type ikke fikk leiligheten fordi alle mine alarmklokker ringte, og en annen kjøper virket fornuftig.  Det ble en veldig interessant telefonsamtale da han forstod at jeg hadde solgt.  Ble rett og slett så uhyggelig at det var interessant.  Etter det har jeg bestemt meg for å fortsette å aldri selge noe jeg liker til folk jeg ikke liker.  Da går jeg heller ned i pris eller utsetter salget.  

 

Så i ditt tilfelle....dropp den kjøperen. 

Link to post
Share on other sites

Båtpris er som regel basert på ein samla vurdering inkl alt ombord, og dersom selger ikkje vil godgjøre deffekt utstyr så er det noko som skurrer.

 Vår første båt låg i opplag når vi kjøpte den, og det var heilt naturleg for oss som kjøpere å kreve at alt montert utstyr skulle virke ved sjøsetting. Og dette var naturligvis selger enig med.   Kjipt om septiktank er lekk, plotter har svart skjerm osv...   Her høres det meir ut som selgeren fra helvette enn kjøperen fra helvette.  

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 16 minutter siden:

 Her høres det meir ut som selgeren fra helvette enn kjøperen fra helvette.  

 

Alt virker selvsagt ombord. Men han som ønsker å kjøpe båten, vil ha med i kontrakten at utstyr som etter salget skulle ryke skal byttes ut/erstattes av meg. Det blir jo som en nybilgaranti.

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 15 timer siden:

Sent er det i sesongen, og jeg har nå fått en kjøper som absolutt vil ha den, men det er EN hake som tynger meg, han stiller utrolige krav.

For det første så dro han ned prisen 80 båtlapper under prisantydning. Så krevde han at jeg skulle trekke annonsen fra Finn hvis hans bud skulle bli stående. Så gikk han plutselig opp til 50 båtlapper under prisantydning. Men da  kom det nye krav; At han som kjøper skulle bli godgjort prismessig for evt utstyr om det viser seg at noe ikke virker som det skal (!!!)

 

1. Hvorfor skal du trekke annonsen når bud ikke er akseptert? 

2. Har du nevnt alt du kommer på av kjente feil og mangler?

3. Er disse skrevet ned skriftlig i en kjøpekontrakt?

 

Med en slik kjøper bør du kanskje sette av en hel dag med gjennomgang av båten, og vurdere en «survey» med banketest utført av takstmann.  Det beste for begge parter er om begge vet hva som selges/kjøpes når nøkler overleveres. Bavaria 37 er i utgangspunktet ett trygt salg, men man vet ikke nødvendigvis alt om en båt man ikke har eid siden den var ny. Jeg ville benyttet takstmann og grundig gjennomgang dersom denne kjøperen skulle vært aktuell.  Kanskje blir stemningen god etterhvert når man senker skuldrene og tar seg god tid over en kopp kaffi. For noen er slike kjøp veldig stressende fordi det er mye penger involvert, og da må man bare ta seg god tid så kjøper vet hva han gjør.  Dessuten må det man finner ut av dokumenteres skriftlig.  Du har tydeligvis en interessert kjøper, så om dere kommer overens etter en slik dag, så er det vel ok å selge. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...