Jump to content

Problemkjøper ved salg av båt?


Dykker

Recommended Posts

Dykker skrev 4 minutter siden:

Alt virker selvsagt ombord. Men han som ønsker å kjøpe båten, vil ha med i kontrakten at utstyr som etter salget skulle ryke skal byttes ut/erstattes av meg. Det blir jo som en nybilgaranti.

 

Garanti er jo fullstendig uaktuelt. Ryker motoren dagen etter salg så er det hans problem. Men nettopp derfor kan det være greit å dokumentere at man la tilrette for grundig sjekk med prøveseilas på sjøen og gjennomgang av båten. Gamle båter går i stykker, og kanskje er man ikke kyndig nok til å se det som kjøper ser. Da må man være forsiktig med kjøpere som først pruter maksimalt, og så legger inn urimelige punkter i kjøpskontrakten. 

 

Du bør skrive alle ordene i den kontrakten, og så bør han akseptere eller kjøpe en annen båt. 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev 8 minutter siden:

Alt virker selvsagt ombord.

Det er jo fint, men langt fra selvsagt. Enig med @Sjeldenutpå at det er kjipt dersom man kjøper en velutstyrt båt og betaler deretter, så viser det seg at ankervinsj, baugtruster og dieselvarmer ikke virker. Da har man fort påkost for 100 lapper. Poenget i min post lenger opp var at kjøper og selger sammen må teste utstyret. Det som virker ved overlevering virker, ferdig med det. Dersom noe ikke virker kan man diskutere om det skal føre til en reduksjon i prisen, noe som igjen kanskje avhenger av om båten er priset i øvre eller nedre prisleie. 

 

Dykker skrev 8 minutter siden:

Men han som ønsker å kjøpe båten, vil ha med i kontrakten at utstyr som etter salget skulle ryke skal byttes ut/erstattes av meg. Det blir jo som en nybilgaranti.

Det høres jo helt meningsløst ut. Hvor lenge etter overlevering ser han for seg at han skal ha en slik garanti? 

Link to post
Share on other sites

Om du er villig til å gå ned 50-80k, ville jeg testet markedet med den prisen. Da kan det hende du tiltrekker flere potensielle kjøpere. Det blir en personlig sak, men dersom du kan få flere interesserte ville jeg gått for kjøperen som (sannsynligvis) gir deg minst mulig styr i ettertid. Det er et dårlig utgangspunkt for et salg når man skal svare ut en rekke krav og betingelser fremfor å ha en god dialog og forventningsavklaring i forkant.

Link to post
Share on other sites

Er  det ikke samme reklamasjonsrett på båt som på bil ?

 

i så fall gjelder:

Viktig info om din reklamasjonsrett.

Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at du som kjøper i utgangspunktet har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Både kjøper og selger kan imidlertid fraskrive seg denne retten, dersom dette er tydelig spesifisert. Vær oppmerksom på dette før du signerer kjøpekontrakten. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper hadde grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger av bilen.

 

Det viktige å merke seg her er vel:

1) skjulte feil og mangler

2) fraskrive seg denne retten, dersom dette er tydelig spesifisert.

 

Ang Spesifisert; Se innspill fra Komodo som jeg synes var gode

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 5 minutter siden:

Behold båten i vinter og selg til påsken, enklere da. 

 

Averterte vår Sealine F37 på høsten og fikk 1 bud på 450.000,- under prisantydning. I påsken forsvant den på to dager til prisantydning.

 

Er nok det jeg kommer til å gjøre, vente til våren.

En handel skal være en gjensidig respektert avtale mellom partene, ikke et krav fra kun den ene parten.

Redigert av Dykker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At kjøper krever at du skal ta vekk annonsen er jo bare fordi ingen andre skal komme og by over. Lov å prøve seg!😂 jeg setter ikke solgt på en annonse før penga er på konto / vippset. Hvem som helst kan kjøpe av meg inntil oppgjør er mottatt eller kontrakt er signert. Inntil da er alle kjøpere kun potensielle.

hvorfor mener kjøper at hans/hennes pris er mer korrekt enn din? Be om begrunnelse. Prutere er ofte rimelig frekke, men om de har gode argumenter for å be om prisavslag er saken naturligvis helt annerledes. Har jobba på Elkjøp, så prutere har jeg goood erfaring med. De fleste er greie, men torskhau e det nok av!🤮

Ellers ville jeg solgt uten reklamasjonsrett, men hatt en utfyllende liste over alt utstyr og gått gjennom alt med kjøper, krysset av for ok/ikke ok og fått signatur.

det som da ikke virker 2 meter fra kai etter overlevering er kjøpers problem.

 

ingen vits i å selge til noen om du føler det er overveiende sannsynlig at vedkommende vil lage krøll. Helt OK å være forsiktignog ha dekning når man skal kjøpe for maaange penger, men det går en grense for hva man kan kreve.

Link to post
Share on other sites

Er du villig til å få telefoner et halvt år etter salg, om at vindmåleren har tatt kvelden, og du må kjøpe ny?

 

Gå gjennom og test alt før salgskontrakten er signert. Vær ærlig om det som ikke fungerer. Det som fungerer ved salgstidspunkt er kjøpers ansvar etter salg.

 

På en 15 år gammel båt, lever det meste på lånt tid.

 

Kanskje han heller burde se på en ny båt, direkte fra forhandler?

Link to post
Share on other sites

Når du ser budgivers engasjement FØR det oppstår en uenighet, så kan man jo tenke seg hvordan det blir HVIS det oppstår en uenighet. 
 

Hadde skygget banen. Solgte selv båt i fjor, og «valg» av kjøper avgjørende for at det ble salg i det hele tatt. Rimelig tydelig fremstillt i annonse og kontrakt fenomenet med å kjøpe og eie gammel båt, herunder at defekter og reparasjoner er normalt, påregnelig og også vil inntreffe for ny eier. 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 3 timer siden:

 

Alt virker selvsagt ombord. Men han som ønsker å kjøpe båten, vil ha med i kontrakten at utstyr som etter salget skulle ryke skal byttes ut/erstattes av meg. Det blir jo som en nybilgaranti.

 

Med mindre du i kontrakten kan fraskrive deg ethvert ansvar så har du en forpliktelse overfor kjøper som det fremkommer av Kjøpsloven, to års reklamasjonsrett også på gammel båt/utstyr. 

Link to post
Share on other sites

omhI skrev for 3 timer siden:

Er  det ikke samme reklamasjonsrett på båt som på bil ?

 

i så fall gjelder:

Viktig info om din reklamasjonsrett.

Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at du som kjøper i utgangspunktet har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Både kjøper og selger kan imidlertid fraskrive seg denne retten, dersom dette er tydelig spesifisert. Vær oppmerksom på dette før du signerer kjøpekontrakten. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper hadde grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger av bilen.

 

Det viktige å merke seg her er vel:

1) skjulte feil og mangler

2) fraskrive seg denne retten, dersom dette er tydelig spesifisert.

 

Ang Spesifisert; Se innspill fra Komodo som jeg synes var gode

 

Det høres fornuftig ut og bør gjelde også for båtsalg.  Slik jeg tolker det gjelder reklamasjonsretten  «skjulte feil og mangler»  slik at man kan nevne de feilene man kjenner til i en kontrakt, og dermed utelukke disse. Har man skjult eller pyntet på noe slik at det skal fremstå som bedre enn det var, så har man en dårlig sak.  Andre ting som havarerer av naturlige årsaker innen to år tolker jeg det som om man ikke er ansvarlig for. 

 

Eksempelvis kunne jeg lappet på en eksos lekkasje istedenfor å bytte manifold /kjøler til 40-50000 pluss arbeid.  Nevner jeg ikke det spesifikt i kontrakten, så får jeg ett problem når kjøper finner ut av det. Han kan da kreve permenent utbedring om han finner denne feilen innen 2 år etter kjøp.  Men om motoren skjærer seg av andre ukjente årsaker innen to år, så har han ingen slike rettigheter og må betale dette selv. 

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 29 minutter siden:

Det er jo høyst urimelig at selger skal garantere at f.eks. varmtvannstanken og motoren skal holde i to år fra salgsdato.

 

Mede mindre den er solgt "som den er" så er det vel slik at man hefter i følge loven?

 

Og når det gjelder "som den er" så er denne artikkelen grei å lese:

 

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2018/08/25/hva-betyr-som-den-er

Link to post
Share on other sites

Uansett er det lurt å opplyse om forhold som er vesentlige, og droppe 'uvesentligheter'.

Om skuta har vært under vann, eller har skader som ikke er profesjonelt utbedret bør (må) det opplyses om. 

Om GPS / kartplotter er 15 år gammel og ikke virker 100%, ville jeg droppet den i utstyrslista, men kanskje heller vist den på et bilde.

 

På den annen side vil en detaljert mangelliste av 'uvesentligheter' som er veldig synlige på bilder eller befaring tiltrekke seg ansvar for andre 'uvesentligheter' som er uteglemt og ikke står på lista. Dessuten vil selger da fremstå med meget detaljert kunnskap om objektet. Det er ikke alltid en fordel.

 

Unngå begrep som 'strøken', 'som ny', 'feilfri'. Det fremhever et produkt som overgår andre sammenlignbare objekter, og kan gi urealistiske forventninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...