Jump to content

Propan er ikke alltid ufarlig


index

Recommended Posts

VegJoh skrev for 4 timer siden:

Skrekk og gru...   Viktig å sørge for at slanger og koblinger er tipp topp 

 

"Ekspertene"  spriker slange bytte 2 til 5 år,  gassregulatorer byttes 5 til 10 år eller når en ser antydning til sprekker i gummien i slangen

og tetningsringen inne i gassregulatoren.

 

Denne typen er BRA .

1439664.jpgimage.jpeg.40d5d898bc3b363c36f69a3262628b1f.jpeg

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En anelse morken slange når man vender på den = bytte slange. 

 

Slange eldre enn 5 år (årstall skal stå på slange) = bytte slange.

 

Gassflaske med regulator skal stå i ventilert rom ut av båten (vogna).

 

Jeg vet ikke hvor mange båter jeg har sett på der gassflasken står i et vanlig skap inni båten. Slik var det i min båt også da jeg kjøpte den. Ble byttet til godkjent gasskap og nye slanger, og godkjent lengde mellom skap og kokeplate. Gass tuller man ikke med. 😮

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 6 timer siden:

Her en dieselbil som går i lufta:

Interessant å se at diesel også kan ha en voldsom start på en brann, hadde ikke vært moro å vært om bord hvis dette hadde skjedd i en båt.

Samtdig legger jeg merke til at panseret fortsatt ligger på plass og ingen deler er sprengt bort når det er slukket. Motorrom i en bil er i motsetning til båt ganske åpent. Tro hvordan resultatet av dette hadde vært om motor hadde vært innelukket som i båt. Det vi set her blir neppe klassifisert som eksplosjon.

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 12 timer siden:

 

"Ekspertene"  spriker slange bytte 2 til 5 år,  gassregulatorer byttes 5 til 10 år eller når en ser antydning til sprekker i gummien i slangen

og tetningsringen inne i gassregulatoren.

Jeg har aldri sett at "eksperter" anbefaler slangebytte i en hytte eller båtinstallasjon etter 2 år. Utstyr som brukes utendørs og som eksponeres for sollys derimot...

 

Jeg har brukt gassdrevet utstyr i 50 år og har aldri opplevd sprekker eller feil på slangene ved normal bruk, selv på utstyr som nærmer seg 15-20 år. Jeg har 3 gassinstallasjoner på hytter 1 hjemme og 1 i båten. Mine slanger byttes uansett før de passerer 10 år, men sjekkes forholdsvis jevnlig. Jeg bruker uansett gassalarm.

 

I båten har jeg beholder i utvendig ventilert rom og lar aldri gassen stå på uten at komfyren er i drift. Mye av matlaging og kaffekoking foregår forøvrig etterhvert i cockpit, med denne lille geniale propan/butan kokeplaten som bruker små gassbeholdere kjøpt på Biltema for under kr.20,- pr stk. Selve brenneren er kjøpt i båtutstyrsforretning for de har også flammesikring, noe de billigste fra Biltema og andre, ikke har. Jeg føler meg temmelig trygg og komfortabel med min omgang med gass. Verre kanskje med båtnaboen man aldri vet hvor nøye er med slikt og som man til tider ligger rimelig nært.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 1 time siden:

 

Jeg har brukt gassdrevet utstyr i 50 år og har aldri opplevd sprekker eller feil på slangene ved normal bruk, selv på utstyr som nærmer seg 15-20 år. Jeg har 3 gassinstallasjoner på hytter 1 hjemme og 1 i båten. Mine slanger byttes uansett før de passerer 10 år, men sjekkes forholdsvis jevnlig. Jeg bruker uansett gassalarm.


enig med deg Shore

jeg skifter slange etter 8-10 år....eller etter behov.

har propan både i huset og båten.

 

da det kommer til båt, kan det vare bra å kjenne til att det finnes regulatorer,

som er klasset for båt-bruk eller marina regulatorer CE-merket !!

image.jpeg.7cdc4cbe66ad6e2cd75b725e0c98e0d6.jpeg


https://www.watski.se/Reduceringsventil-2-kg-Annex-M-115St

 

Link to post
Share on other sites

Det er bra det er fokus på sikkerhet m.h.t. bruk av propan, men jeg får inntrykk av at det blir mye fokus på eksplosjonsfaren og at den overdrives. Det har vært flere dødsulykker i Norge p.g.a. CO eller propan kvelgass, men jeg kjenner ikke til noen som har blitt drept av propangasseksplosjon(?).

 

Jeg googlet litt på ulykker med bruk av LPG i Japan der 20 mill. husstander (40%) bruker propangass hver dag til koking, oppvarming av vann, mm. (resten bruker naturgass).  De har en rapport om ulykker: https://www.khk.or.jp/Portals/0/khk/info/2018/LPG related accidents 2018.pdf  I årene fra 2009 til 2018 har 4 personer blitt drept av eksplosjon og/eller brann, mens 14 av kvelning/ CO. Ser man på tallene er det flere ulykker og flere skadet fra eksplosjoner og/eller brann med ca 500 personskader (samlet 2019-2018) mot ca 250 personskader fra CO/kvelning. M.a.o. er  CO/Kvelningsulykkene mer dødlige enn eksplosjonsulykkene. Rapporten viser også at antall ulykker går ned, de siste 5 årene (2014-2018) har det vært ca. 38 ulykker pr år hvorav i gjennomsnitt ca. 1 dødsulykke og 57 personskader pr år uansett årsak. (Til sammenligning ble 526 000 skadet og 3550 drept i trafikken i 2018).

 

Jeg konkluderer med at selvsagt skal man være obs på både brann/eksplosjon og CO/kvelning men likevel er bruk av propan forholdsvis trygt.

 

1407016962_Screenshot2020-09-08at11_03_58.png.8337135055a7680900050aaf76c0acca.png

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 2 timer siden:

Jeg har aldri sett at "eksperter" anbefaler slangebytte i en hytte eller båtinstallasjon etter 2 år. Utstyr som brukes utendørs og som eksponeres for sollys derimot...

Jeg har brukt gassdrevet utstyr i 50 år og har aldri opplevd sprekker eller feil på slangene ved normal bruk, selv på utstyr som nærmer seg 15-20 år. Jeg har 3 gassinstallasjoner på hytter 1 hjemme og 1 i båten.

 

 

Har  du spurt Forsikringen om de er enige i ditt syn på  vedlikehold av gassopplegg?


Fra en artikken "Din Side"  regner med at de mener hytte/hus siden det er DSB som sier det.

Her er det snakk om Griller.
""Slangen har begrenset levetid
Et av de største problemområdene er gasslangen.  Den er laget i gummi,
som kan sprekke opp etter noen års bruk, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og 
beredskap (DSB) anbefaler å bytte slangen minst annenhvert år.""

 

Weber anbefaler å bytte ut slange og regulator hvert 5 år. Imidlertid, hvis slangen på noen måte er skadet, 
anbefaler vi å IKKE bruke grillen før den er skiftet ut og en gasslekkasje er utført.

 

Jeg støtter meg på denne selv om den er "sidrumpa" på enkelte felt. 
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2002-06-04-992

I denne forskrift betyr:
c)    Fartøy: Ethvert fartøy – herunder fritidsfartøy og lektere uansett størrelse.


Tar årlig kontroll  og nytt installasjonsbeviset når tiden er inne.
Slanger er ferskvare bytter etter 4 - 6 år  ute / innn, regulator 8- 10 år.

 

For ikke kontrollpliktig fartøy skal gjenpart av installasjonsbeviset oppbevares av installatør inntil nytt bevis er utstedt eller i 10 år.
Bestemmelsene i denne paragraf skal også gjelde for gassfyrte anlegg som er installert i henhold til tidligere forskrift av 1. juni 1964.

 

CE- båter har en sterengere forskrift 
https://www.sdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/fritidsbatkonferansen/2016/10---olaf-hjelmeland---gass-og-sertifisering.pdf

 

Hvert 5 år skal reduseringsventil skiftes.
Slanger skiftes hvert 3 år.

Link to post
Share on other sites

Slangemannen skrev 17 minutter siden:

Jeg anbefaler båtkundene vår å bytte propanslange i båt hvert 3 år. På grillen hjemme hver 5 år. Maks lengde på slange er 1,5 mtr. 

Gamle slanger kan se fine ut på utsiden, men de morkner også innenfra.  

:thumbsup:

Det er på land at der er 1,5m ,

I båt er det 1,2m

 

@Krimart   Mils ulykken 2012  og  mye flaks har hindret de store katastrofene.

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 22 timer siden:

All brennbar gass er farlig, bensin i er forøvrig ikke mindre farlig enn propan.

 

Her fra en bensinfylling på båt som gikk galt:

 

 

 

Dagbladet hevder det er diesel som går i lufta.

https://www.dagbladet.no/video/aner-fred-og-ingen-fare/HnAyXrbg

 

Jeg vet ikke helt om jeg tror på det.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 8 timer siden:

Har  du spurt Forsikringen om de er enige i ditt syn på  vedlikehold av gassopplegg?


Fra en artikken "Din Side"  regner med at de mener hytte/hus siden det er DSB som sier det.

Her er det snakk om Griller.
""Slangen har begrenset levetid

Ja, men her påpeker du nettopp det jeg skrev. Det gjelder griller. Jeg har fremdeles ikke sett "eksperter" anbefaler slangebytte etter 2 år, annet enn på utendørs utstyr som blir påvirket av UV stråler og vær og vind. Det understøttes heller ikke av lovdata som du henviser til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...