Jump to content

Propan er ikke alltid ufarlig


index

Recommended Posts

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Ja hadde nok vert bedre om dere hadde kjørt på bensin.

Hadde vel ikke spilt noen rolle i den sammenhengen der. Når en fuelledning sprekker smeller det godt uansett...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg kommet til båten min og oppdaget at det fløt en mindre mengde drivstoff i bunnen av motorrommet hadde jeg vært betenkt.

Hadde det vært diesel hadde jeg ikke nølt med  å starte motoren om jeg måtte.

Hadde det vært bensin hadde jeg ikke en gang turt å betjene hovedbryteren, langt mindre starte motor før feil var utbedret og båt gjennomluftet.

Hadde det luktet propan hadde jeg heller ikke rørt hovedbryter eller startet motor, verken bensin- eller diesel-motor. Hadde koblet av beholder og åpnet alle dører og luker for gjennomlufting båt.

 

Hadde det oppstått lekkasje under drift ville jeg stoppet bensinmotor umiddelbart, diesel ville jeg vurdert "skade" før eventuell stopp.

 

Mine betraktninger om omgang med hydrokarboner i båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 10 timer siden:

Hadde jeg kommet til båten min og oppdaget at det fløt en mindre mengde drivstoff i bunnen av motorrommet hadde jeg vært betenkt.

Hadde det vært diesel hadde jeg ikke nølt med  å starte motoren om jeg måtte.

Hadde det vært bensin hadde jeg ikke en gang turt å betjene hovedbryteren, langt mindre starte motor før feil var utbedret og båt gjennomluftet.

Hadde det luktet propan hadde jeg heller ikke rørt hovedbryter eller startet motor, verken bensin- eller diesel-motor. Hadde koblet av beholder og åpnet alle dører og luker for gjennomlufting båt.

 

Hadde det oppstått lekkasje under drift ville jeg stoppet bensinmotor umiddelbart, diesel ville jeg vurdert "skade" før eventuell stopp.

 

Mine betraktninger om omgang med hydrokarboner i båt.

 

Jeg hadde vel ikke startet motor uansett om jeg hadde hatt drivstoff (uavhengig av type drivstoff) i bunnen av motorrommet, og dersom jeg hadde oppdaget lekkasje underveis hadde jeg stoppet motor uansett. 

Men er enig i resonnementet ellers. Jeg hadde også sørget for at jeg ikke hadde statisk elektrisitet i hånda før jeg hadde begynt å "øse" ut bensin.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...