Napoli Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Bårdp skrev for 8 timer siden: Ja hadde nok vert bedre om dere hadde kjørt på bensin. Hadde vel ikke spilt noen rolle i den sammenhengen der. Når en fuelledning sprekker smeller det godt uansett... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Jens_P Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Hadde jeg kommet til båten min og oppdaget at det fløt en mindre mengde drivstoff i bunnen av motorrommet hadde jeg vært betenkt. Hadde det vært diesel hadde jeg ikke nølt med å starte motoren om jeg måtte. Hadde det vært bensin hadde jeg ikke en gang turt å betjene hovedbryteren, langt mindre starte motor før feil var utbedret og båt gjennomluftet. Hadde det luktet propan hadde jeg heller ikke rørt hovedbryter eller startet motor, verken bensin- eller diesel-motor. Hadde koblet av beholder og åpnet alle dører og luker for gjennomlufting båt. Hadde det oppstått lekkasje under drift ville jeg stoppet bensinmotor umiddelbart, diesel ville jeg vurdert "skade" før eventuell stopp. Mine betraktninger om omgang med hydrokarboner i båt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Enig i filosofien til Jens P Men samtidig bør en ha i bakhodet at diesel overhode ikke er et ufarlig drivstoff, og at det faktisk lett eksploderer/antenner under rette forhold.... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 At diesel ikke kan brenne og at 12V (24V) ikke er farlig er to myter som bør avlives. Men påstanden om at diesel utgjør mindre fare enn bensin og propan under ellers like forhold tror jeg står seg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Napoli Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Jens_P skrev for 10 timer siden: Hadde jeg kommet til båten min og oppdaget at det fløt en mindre mengde drivstoff i bunnen av motorrommet hadde jeg vært betenkt. Hadde det vært diesel hadde jeg ikke nølt med å starte motoren om jeg måtte. Hadde det vært bensin hadde jeg ikke en gang turt å betjene hovedbryteren, langt mindre starte motor før feil var utbedret og båt gjennomluftet. Hadde det luktet propan hadde jeg heller ikke rørt hovedbryter eller startet motor, verken bensin- eller diesel-motor. Hadde koblet av beholder og åpnet alle dører og luker for gjennomlufting båt. Hadde det oppstått lekkasje under drift ville jeg stoppet bensinmotor umiddelbart, diesel ville jeg vurdert "skade" før eventuell stopp. Mine betraktninger om omgang med hydrokarboner i båt. Jeg hadde vel ikke startet motor uansett om jeg hadde hatt drivstoff (uavhengig av type drivstoff) i bunnen av motorrommet, og dersom jeg hadde oppdaget lekkasje underveis hadde jeg stoppet motor uansett. Men er enig i resonnementet ellers. Jeg hadde også sørget for at jeg ikke hadde statisk elektrisitet i hånda før jeg hadde begynt å "øse" ut bensin. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.