Jump to content

Hvordan diagnostisere dårlig gimbal-lager på VP290 drev?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Har fått noe rumlig i drevet (VP290 dp) den siste tida, særlig ved hard sving og i revers. 

Tenker å plukke det av i vinter og håper jo at det er kryss som er problemet. 

Har ikke hatt båten oppe for å inspisere noe mer enda. 

Men hvordan kan man eventuelt sjekke om gimbal-lager er i orden?

Kjennes det som radial slakk i akslingen?

Tipper drevet mitt er fra byggeår, det vil si 1987/1988, og da er det vel gjerne to lagre inn mot svinghjulskåpa, hvor det ene sitter på motorsida, slik at motor må ut for å få skiftet dette? 

Det blir i så fall skikkelig festlig!! :flag:

 

Kan også nevne at jeg mistenker at konet må skiftes eller renoveres, da den har begynt å bli treg å få i revers til tider, særlig når båten har gått ei stund og drevolje er varm. Må ta godt i for å få den til å smelle i revers, og av og til må også turtallet opp et par hundre omdreininger før revers kommer. 

I tillegg lugger styringa når drevet går med belastning, men ingen lugging i fri. 

Noen tips til hva det kan være?

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vedlagt er en video av mitt VP290DP drev fra -88.

Tok det med til min lokale VP forhandler og de mente det var gimbal-lageret.

Det de grunngav konklusjonen med var at lyden (man hører "banking" ved sving) var sterkere når man svinger til den ene siden og grunnet rotasjonsretningen på aksling blir det mer press på lageret. 

Har ikke byttet lageret ennå så jeg har ikke fasit...

Video: 

 

Treghet ved revers kan være så enkelt som justering av Wire (bak på drevet), første gang jeg hadde drevet mitt av bommet jeg litt på justeringen og fikk problemer med å slå bakk av og til...

 

PS

følger tråden din "Livet med Windy...". Du skriver godt og gjenkjennelsesfaktoren er høy. Men hadde jeg hatt en slik første sesong, tror jeg jeg måttet gå til psykolog. Kudos for ståpåvilje utenom det vanlige.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

@BodehodeTakk for svar! 
Lyden på filmen din er nok mer «slagete» enn det jeg har. Hos meg minner det nesten om kavitasjonslyd når jeg legger over til sida eller bakker.

Takk for tips om justering av girwire:thumbsup:

Det skal sjekkes!

 

Og ja, jeg skulle gjerne gått til psykolog, men alle pengene forsvinner jo i reparasjoner av gammel Windy, så da får reparasjoner av sjel og sinn komme seinere...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Heisann, jeg byttet disse doble lagrene i svinhjulskåpa i fjor vinter. Jeg har samme motor og drev som deg (bare dobbelt så mange). Det er riktig som du sier at motor må ut. Men det er i grunn en veldig enkel operasjon hvis en skjønner opp og ned på en fastnøkkel😊 årsaken til at jeg byttet på mine var at av en eller annen grunn hadde knutebelgen på begge (!) motorene spjæret i løpet av sesongen, nye var de og.. drevene ble da sendt til vestlandet for full sjekk og bytte av knuter. Lagrene ville jeg skifte da de var blitt utsatt for sjøvann og tross alt var over 30 år gamle. Mine viste seg å gå noe tregt så det var deilig å få gjort. Det positive med å ta jobben var at jeg samtidig fikk kontrollert demperplater og sjekket/skiftet simmeringen på veiva, "rear main seal" som det heter på utenlandsk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...