Jump to content

Male plastbåt, fremgangsmåte?


KapteinDrejer

Recommended Posts

Hei! Jeg har kjøpt meg en eldre Silver Viking 14 fot med skjerm. Jeg har tenkt å male båten hvit. Kan noen av dere båtkyndige forklare meg stegvis hvordan jeg bør gå frem? 
Må den vaskes med ferskvann først? Er det pussing, grunning, primer og så maling? 
Tar i mot alle tips jeg kan få til vinterprosjektet!

0B29D0A7-21CD-4AA1-991C-D89167E9162D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har selv en båt som er malt, den tåler ikke all verdens mekanisk slitasje, men jeg vet heller ikke hvilket forarbeide som er gjort, da den ble kjøpt slik.

 

Personlig synes jeg båten din har sin sjarm slik den er. :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Er den veldig møkkete, ville jeg vel begynt med en vask! Ellers anbefales det å matte ned med sandpapir, så bør du vel vaske igjen, eventuelt blåse med trykkluft! Kan være lurt å vaske over med en fille med Aceton før du legger på primer! Så som du sier, lakk til slutt!, her er det vel også mye å velge i, avhengig av hva du ønsker å legge i båten, og hvilken kvalitet/finish du ønsker! Kan vel være smart med en 2 komponent lakk av noe slag, det skal holde bedre enn 1 komponent, hvertfall min erfaring!

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig med Shore, og syntes båten din er sjarmerende som den er. Mye er gjort med en vask og litt polering. 

 

Om du likevel ønsker å gjøre et prosjekt ut av det, ville jeg gjort følgende:

- Vaske båten

- Skrape bort maling som flasser (om det er tilfellet)

- Sparkle ugjevnheter og skader

- Pusse ned/matte nåværende maling for å jevne ut ugjevnheter, og gi bedre feste til ny maling.

- Vask + avfetting

- Grunne med 2-komponent grunning/primer

- Male med 2-komponent maling

 

Bruk produkter som er tilpasset båt, og gå for 2-komponent. Kombiner det med godt forarbeid, så blir dette veldig bra! Legg gjerne ut bilder underveis. 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode tips!!

Jeg har ikke helt bestemt meg for om det blir å male båten hvit, eller om det vil holde med en skikkelig polering. Dette skal jeg finne ut av når jeg får hentet båten hjem. 
 

Men er det hensikt i å vaske båten før man pusser den ned? 

Det er en del småsår og små hull jeg ønsker å spakle igjen, og for å få resultatet bra må jeg vel antakeligvis male den allikevel.

Link to post
Share on other sites

Det er først gjennom en grundig vask du blir ordentlig kjent med båten. Plutselig oppdager du at det er mange flere småsår enn først antatt, sprekker i akterspeilet som har gjemt seg bak møkka, og/eller rustent beslag i hulrom du ikke har utforsket tidligere. Eller på den andre siden: At båten er i meget god stand, og at gelcoaten er altfor fin til å males over;)

 

Gi båten en real omgang med svamp og såpevann, så kan du komme tilbake og fortelle oss hva planen er videre:)

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev for 3 timer siden:

Det er først gjennom en grundig vask du blir ordentlig kjent med båten. Plutselig oppdager du at det er mange flere småsår enn først antatt, sprekker i akterspeilet som har gjemt seg bak møkka, og/eller rustent beslag i hulrom du ikke har utforsket tidligere. Eller på den andre siden: At båten er i meget god stand, og at gelcoaten er altfor fin til å males over;)

 

Gi båten en real omgang med svamp og såpevann, så kan du komme tilbake og fortelle oss hva planen er videre:)

Da blir det såpe og vann i første omgang Kjøttmeis! Takk for at du følger opp, jeg oppdaterer videre med bilder og helt sikkert noen spørsmål etterhvert ;-) 

Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev On 11.9.2020 at 20.17:

Det er først gjennom en grundig vask du blir ordentlig kjent med båten. Plutselig oppdager du at det er mange flere småsår enn først antatt, sprekker i akterspeilet som har gjemt seg bak møkka, og/eller rustent beslag i hulrom du ikke har utforsket tidligere. Eller på den andre siden: At båten er i meget god stand, og at gelcoaten er altfor fin til å males over;)

 

Gi båten en real omgang med svamp og såpevann, så kan du komme tilbake og fortelle oss hva planen er videre:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått hjem båten, som nå går under navnet Daffy Duck! 
Jeg har vasket den grundig nå, alt bortsett fra bunn (under vannlinjen). 
Den ser stort sett veldig bra ut, og polering hadde nok gjort det meste, bortsett fra et par faktorer:

1. Jeg ønsker å spakle igjen en del småhull etter gamle festeanordninger.

2. Det er enkelte steder den har vært flekket av tidligere eier (se bilder). 
 

Bortsett fra det synes jeg den ser fin ut altså! Jeg tenker det er unødvendig å male utsiden av den, da den er blank og fin i gelcoaten. 

Det blir eventuelt å male toppskroget, skjermen og alt det. 

71DCAC42-3F57-4CF7-8CDE-24B759655DDF.jpeg

0DA7947F-EC97-4B51-80A3-34E0C8DB83B8.jpeg

EF3830CC-57FF-47FD-80EE-6E2E6861AB6E.jpeg

6510DFCA-0E71-41ED-BB3D-D394E4F0D987.jpeg

085315E5-59F7-4C8E-81AF-7CB01E0E15E7.jpeg

47B8A2E9-6F10-477C-BBB5-AA51E99300F4.jpeg

25AB198B-786B-4A66-AC3E-031563B73AB4.jpeg

544470EC-1A28-4698-8C98-0C245DFF53DA.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ang. avfetting, vask, etc: du vasker, avfetter og vasker igjen FØR du pusser noe. Du vil ikke pusse ned dritten i overflaten, derfor må du vaske grundig. Du avfetter på forhånd slik at du ikke drar fettstoffer inn i overflaten. Så vasker du en gang til med vann for å være sikker på at du har fått vekk alt av såperester og avfetting. Skift vann noen ganger om du da ikke bruker hageslangen.

 

Start med å fjerne ALT som stikker ut og ikke skal ha maling på seg. Vær forsiktig når du skrur løs, så kan du stort sett skru ting på plass igjen etterpå. Eventuelle steder det er sprekk og sår eller skruen drar med seg gelcoat må du reparere nå. Så er det fram med slipeutstyret.

 

Når du har pusset ned, tørker du over med en lett fuktet fille. Skyll filla opp ofte og vri den godt. Du skal IKKE bruke aceton eller andre remedier! Da gnir du bare eventuelle fettstoffer utover igjen.

Du trenger ikke slipe vekk, bare slipe jevnt og fint. Start med sandpapir korning 120, så 160 og til slutt 220. På områder der noe løsner, pusser du til "sårkantene" er borte og du har en jevn overgang. Når du bytter korning, pusser du med neste korning til slipesporene fra første omgang er borte. På områder som er veldig bra fra før, holder det med korning 220.

Du trenger bare matte ned overflaten, ikke pusse den vekk. Pointet er å få en jevn overflate som er mattslipt, slik at malingen får "tak" og du fjerner ujevnheter.

Et godt tips er å ta en trekloss, ca. 5cm brei og 15cm lang, minst 2cm tjukk (så du får skikkelig tak i den). På den legger du en vaskeklut, gamle sokker eller liknende, på undersiden og opp på begge sidene. Så surrer du pakketape (brei tape) rundt slik at kluten holdes på plass, men at det er godt og mykt - altså ikke pæle stramt. Så bretter du sandpapir rundt pusseklossen du har laga, og jobber deg god og svett. På denne måten får du en passe myk kloss å slipe med i stedet for håndflata, og du kan bruke begge hendene slik at det går lettere.

Jo nøyere du er nå, jo penere blir det. Du kan ikke male overflata slett...

 

Som sagt: du skal bare mattslipe. Ser du blanke flater, har du ikke pussa nok. Som regel holder det med 5-6 lange drag, så er det passe. Dette får du fort feelingen med. Glem slipemaskiner - det går ikke fortere og er definitivt ikke lettere, i alle fall ikke i dette tilfellet.

 

Deretter gjenstår å maskere. Bruk blå maskeringstape, den føyer seg lett og sitter ikke stein fast. Vær NØYE!

Maling: bruk Biltema sin 2-komponent maling. Husk å bruke åndedrettsvern! Det er stoffer i den malinga du ikke vil puste inn!

Kjøp deg 2-3 ruller av mohair-ull (koster ikke mange kronene ekstra). Vask disse i vann og la de tørke over natta, så loer de ikke.

Når du ruller ut maling, husk at etter et minutt eller to kan du ikke gå tilbake og rulle over der du har malt! Da må du ta et strøk til. Det tørker fort, så her må du bare jobbe kjapt og effektivt.

 

Belønningen blir en båt det er knallmoro å fikse opp (kjekt å fikse opp noe som ser bra ut i stedet for noe halvgjort noe), så det er verdt det! Gjør en grundig og nøye jobb, ikke ta shortcuts. De teknikkene du lærer deg gjennom dette, får du bruk for! Tro du meg! :)

 

Lykke til! Kjenner jeg ble sugen på å pusse opp båt. Det har jeg gjort før, så jeg vet hvor kjekt det er. :) Du kan jo se etter tråden min "rana 17 dc modifiseres til brukendes båt" for litt inspirasjon og ideer.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Enig med det meste av det  @Vidar F.H. skriver, men ikke helt. Man bør ta en runde til med aceton helt til sist, etter sliping.  Det skal ikke være fettstoffer igjen da, men OM det er noe (fingeravtrykk el.l) så bør det fjernes og det er jo hensikten med aceton. Men hovedhensikten er at aceton gir overflaten bedre vedheft. Enig m.h.t. at 2K Polyurethan er best for toppstrøk, men jeg ville prioritert en med god kvalitet som f.eks. International. Har selv (dyrkjøpt) dårlig erfaring med Biltema sin som både rant og kladdet. Mulig jeg var uheldig med batchen. International sin var mye bedre å jobbe med så verdt noen kroner ekstra (har ikke prøvd andre). Den eneste rullen jeg har funnet som ikke går i oppløsning er Jotuns rulle beregnet på 2K. Tror jeg prøvde det meste inkl. skumrulle. Vær to personer; en med rulle og en med en fordriver. Rull i en retning og dra over 45 grader på  rulleretning med fordriver for å få vekk striper. For å unngå løse hår fra fordriveren, dra den over sandpapir før du begynner å male.  Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt høst, vinter og vår til å fikse båten min (Flipper 640 HT), den ble først vasket grundig med zalo (vanlig oppvaskmiddel, utmerket til det meste innen båtbruk - også gni på fendere som knirker i uthavn :smiley:), så rubbing for å avdekke småsår, større sår og skader (baugen var ikke pen), sparkling med Biltemas båtsparkel, pussing - først med 60k papir, avsluttet med 800k papir, vasket skroget med aceton og tørket over med mikrofiberklut. Så 3 strøk med lakk ( https://www.dycas.no/ ) som ga et fantastisk flott resultat - med rulle. Flere båteiere i marinaen hvor jeg ligger nekter å tro at båten er lakket med rulle. Resultatet blir som mengden av arbeid du legger i arbeidet / prosjektet. Lykke til.

001 før.jpg

002 etter.jpg

003 før.jpg

004 etter.jpg

005 ferdig lakkert under fenderlist.jpg

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev On 16.9.2020 at 8.24:

Ang. avfetting, vask, etc: du vasker, avfetter og vasker igjen FØR du pusser noe. Du vil ikke pusse ned dritten i overflaten, derfor må du vaske grundig. Du avfetter på forhånd slik at du ikke drar fettstoffer inn i overflaten. Så vasker du en gang til med vann for å være sikker på at du har fått vekk alt av såperester og avfetting. Skift vann noen ganger om du da ikke bruker hageslangen.

 

Start med å fjerne ALT som stikker ut og ikke skal ha maling på seg. Vær forsiktig når du skrur løs, så kan du stort sett skru ting på plass igjen etterpå. Eventuelle steder det er sprekk og sår eller skruen drar med seg gelcoat må du reparere nå. Så er det fram med slipeutstyret.

 

Når du har pusset ned, tørker du over med en lett fuktet fille. Skyll filla opp ofte og vri den godt. Du skal IKKE bruke aceton eller andre remedier! Da gnir du bare eventuelle fettstoffer utover igjen.

Du trenger ikke slipe vekk, bare slipe jevnt og fint. Start med sandpapir korning 120, så 160 og til slutt 220. På områder der noe løsner, pusser du til "sårkantene" er borte og du har en jevn overgang. Når du bytter korning, pusser du med neste korning til slipesporene fra første omgang er borte. På områder som er veldig bra fra før, holder det med korning 220.

Du trenger bare matte ned overflaten, ikke pusse den vekk. Pointet er å få en jevn overflate som er mattslipt, slik at malingen får "tak" og du fjerner ujevnheter.

Et godt tips er å ta en trekloss, ca. 5cm brei og 15cm lang, minst 2cm tjukk (så du får skikkelig tak i den). På den legger du en vaskeklut, gamle sokker eller liknende, på undersiden og opp på begge sidene. Så surrer du pakketape (brei tape) rundt slik at kluten holdes på plass, men at det er godt og mykt - altså ikke pæle stramt. Så bretter du sandpapir rundt pusseklossen du har laga, og jobber deg god og svett. På denne måten får du en passe myk kloss å slipe med i stedet for håndflata, og du kan bruke begge hendene slik at det går lettere.

Jo nøyere du er nå, jo penere blir det. Du kan ikke male overflata slett...

 

Som sagt: du skal bare mattslipe. Ser du blanke flater, har du ikke pussa nok. Som regel holder det med 5-6 lange drag, så er det passe. Dette får du fort feelingen med. Glem slipemaskiner - det går ikke fortere og er definitivt ikke lettere, i alle fall ikke i dette tilfellet.

 

Deretter gjenstår å maskere. Bruk blå maskeringstape, den føyer seg lett og sitter ikke stein fast. Vær NØYE!

Maling: bruk Biltema sin 2-komponent maling. Husk å bruke åndedrettsvern! Det er stoffer i den malinga du ikke vil puste inn!

Kjøp deg 2-3 ruller av mohair-ull (koster ikke mange kronene ekstra). Vask disse i vann og la de tørke over natta, så loer de ikke.

Når du ruller ut maling, husk at etter et minutt eller to kan du ikke gå tilbake og rulle over der du har malt! Da må du ta et strøk til. Det tørker fort, så her må du bare jobbe kjapt og effektivt.

 

Belønningen blir en båt det er knallmoro å fikse opp (kjekt å fikse opp noe som ser bra ut i stedet for noe halvgjort noe), så det er verdt det! Gjør en grundig og nøye jobb, ikke ta shortcuts. De teknikkene du lærer deg gjennom dette, får du bruk for! Tro du meg! :)

 

Lykke til! Kjenner jeg ble sugen på å pusse opp båt. Det har jeg gjort før, så jeg vet hvor kjekt det er. :) Du kan jo se etter tråden min "rana 17 dc modifiseres til brukendes båt" for litt inspirasjon og ideer.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange fine tips! Når det kommer til vasking så har jeg en liten utfordring. Jeg mangler båthenger og får ikke flyttet på skuta før den skal ut igjen fra garasjen, til våren når den forhåpentligvis er klar for sjøsetting...

 

 Jeg har fått satt den inn i garasjen nå, et stykke unna huset. Her er strøm men ikke vann. 
Jeg brukte ikke avfetting når jeg vasket båten, men siden det tydeligvis er veldig viktig tenker jeg at jeg bør ta vaskejobben på nytt. Jeg kan ta hente meg et par 10-litersbøtter med zalovann, så kan jeg vaske, avfette og vaske? :) 

 

511D7D4C-655F-4C36-BB15-59D26C5218B2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gjør det beste med det du har! Første bøtte med såpevann, deretter et par tre bøtter med vann. Viktig å få vekk all såpa. Du slipper mye jobb om du drar opp kluten skikkelig før du vasker med såpevannet. Har båten lenseplugg? Hvis ikke, har du tilgang til grov/våtstøvsuger? Det gjør eventuelt jobben litt enklere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...