HiWard Startet 8.September.2020 Link til dette innlegget Startet 8.September.2020 Jeg har lest litt etecownersgroup.com om dette med oktantall, etanol og stabiliserende bensintilsetningsmidler og lurer på hva folket her mener om dette? Jeg spør fordi vinteropplag nærmer seg og jeg har fått inntrykk av at det å la motoren stå med etanolholdig 95-oktan over vinteren ikke er optimalt mtp etanolens, kall det, rensende egenskaper på pumper, slanger og injektorer. Jeg bruker Evinrude 2+4 Fuel Conditioner ved hver tanking og trippel dose ved vinteropplag. Er dette en tilfredsstillende løsning eller burde jeg ha etanolfri 98-oktan på tanken (og i bensinsystemet til motoren) under lagring? Det byr i så fall på litt logistikkutfordringer siden jeg kun har 2x 10 liters bensinkanner, en tank på 100 liter og en liten kjøretur fra båtplass til nærmeste Shell-stasjon. Hvilke andre tilsetningsmidler bør man eventuelt vurdere? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
PolarLi Svart 8.September.2020 Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 (redigert) I stedet for å fylle hele tanken med 98 oktan, så kan du ta løs slangen å kjøre 98 (med evt tilsetning) kun i gjennom motoren og tilhørende slanger og filter. Da holder det med en liter eller to. Et alternativ, muligens det aller beste, er å bruke alkylatbensin og samme prosedyre. Min anbefaling for tanken i båten er bare å kjøre den så langt ned som mulig om høsten, og så fylle den opp med frisk bensin til våren. Når det gjelder tilsetninger har jeg null erfaring da jeg aldri har brukt det. Til dags dato har jeg nemmelig aldri opplevd trøbbel, eller sett skader eller antydning til skader i drivstoffsystemet med 95 oktan og vinter eller sommerlagring på mange forskjellige motorer, både forgasser, EFI og Etec. Men jeg er forberedt på å bruke tilsetninger hvis drivstoffkvaliteten skulle forverre seg. Forresten en ting til, å lese amerikanske forum om bensin og lagringsproblemer de har der borte, kan skremme vettet av de fleste, men det er viktig å huske at bensinkvaliten de har der er mange ganger verre enn den vi har her i norge. De har også et langt varmere klima som forverrer ytterligere. Redigert 8.September.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 Det var jo ikke så dumt forslag egentlig... Den evige debatten med full kontra tom tank over vinteren trenger vi ikke ta her (også). Jeg overvintert med full tank (95 med tilsetning) over vinteren i fjor og det gikk tilsynelatende greit. Jeg føler vannutskilleren bør fange opp eventuelt kondensvann som samler seg i tanken, så kanskje jeg skal prøve tilnærmet tom tank denne vinteren. Min bekymring, som kanskje er ubegrunnet, knytter seg først og fremst til dette med å la motoren stå med etanolholdig bensin i 6 måneder. Å spyle gjennom med 98 oktan før opplag skal jeg jammen vurdere. Takk. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
VegJoh Svart 8.September.2020 Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 Jeg ser flere anbefaler alcatylbensin istedet for 98 oktan til «vinterkonservering» ? Er det noen som kan gi et godt svar på evt pros / cons 98 oktan/alcatyl ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
PolarLi Svart 8.September.2020 Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 (redigert) Hovedargumentet for lagring med alkylat er at den holder oktantallet og blir heller ikke "flat" i samme grad som vanlig bensin, som gjør at motoren kan være tungstartet. Men akkurat det siste merker man helst med små forgassermotorer, ikke EFI eller Etec. Det andre argumenter er vel bare at den ikke inneholder etanol og forhåpentligvis er litt renere og helt vannfri, uten at jeg kan garantere det. Cons er jo åpenbart prisen, men så trenger man ikke så mye da. Selv er jeg som sagt fornøyd med "bare" 95 oktan. Hadde jeg hatt lett tilgang på 98, så er det mulig jeg hadde lagret med det just in case. Alkylat har jeg lett tilgang på, men har ikke tatt steget dit ennå... Redigert 8.September.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 Jeg har blitt fortalt (av selger av Aspen alkylatbensin) at ordinær bensin er mer aggressiv mot bl.a aluminium. Man har jo lest noen tråder om forgassere som har "grodd igjen", så det kan være noe i det. Jeg kjører igjennom 2-takt alylatbensin på min påhenger og gressklipper hver høst. Den 15 år gamle ryddesaga mi som kun er kjørt på alkylatbensin, har aldri jeg hatt problemer med, det er argument godt nok for meg. Kipor aggregatet jeg har i båten får også alkylatbensin. Etter å ha stått 2,5 år uten å har vært i bruk, startet det etter 3-4 drag i snora nå i år. Er det p.g.a alkylatbensinen? jeg vet ikke. Jeg gidder heller ikke å fylle vanlig bensin for å se om det er forskjell. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
rippie Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 Jeg hadde vann i bensinen i vinter, det kom nok igjennom defekt bensinlokk pakning. Om du har vann i bensinen i forgasseren over vinteren, er det bare å bestille overhalings kit med en gang... Kommer stenge bensinkrana å kjøre den tom fremover Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 Takk for gode svar på mitt spørsmål. Jeg tenker at på de små forgassermotorene som jeg har, så skal jeg teste ut alcatylbensin til vinterlagringen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Hulda Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 Jeg vet ikke hvor frenetisk man skal være. Både bensin og diesel har vel garantert holdbarhet 12 mnd. Den siste bensinmotoren vår satt i et aggregat. Den lengste perioden uten bruk var to år. Aggregatet lagret i utebod i Valdres 950 moh. Når vi dro fra stedet, ble aggregatet kjørt med stengt bensinkran til det stoppet. Tilbake etter et år, åpne bensinkran, trekke ut choke, to drag i snora og det startet. Mye eller lite bensin på tanken? Som regel nokså lite. Alltid vanlig bensin fra bensinstasjonen på Leira. Aggregatet ble brukt fra 2013 til 2019, da la vi inn strøm. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 3 hours ago, nomen said: Jeg har blitt fortalt (av selger av Aspen alkylatbensin) at ordinær bensin er mer aggressiv mot bl.a aluminium. Merkelig. En representant hos Kellox (Honda), kunne fortelle meg det motsatte: at alkylatbensin er mer aggressivt mot aluminium enn vanlig bensin ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 @scamπ ja, men han skulle ikke selge alkylatbensin, han selger Honda??. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
5nacks Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 5 hours ago, nomen said: @scamπ ja, men han skulle ikke selge alkylatbensin, han selger Honda??. ?? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 Hva er forskjellen på 2-takt og 4-takt alkylatbensin da? Jeg trenger nok minst 5 liter om jeg skal være helt sikker på at motoren har drukket opp det som måtte være av 95-oktan i vannutskillere, slanger og VST. Når det gjelder dette med oktantall i USA vs Norge har jeg forstått såpass at det står bedre til her på berget enn så lenge. Det verserer diverse «oppskrifter» på nett med etanolfri bensin, stabilisatorer, totaktsolje og dekarboneringstilsetninger. Blir ikke klok på dette gitt... Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
PolarLi Svart 9.September.2020 Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 2-T alkylat har tilsatt 2% olje og skal ikke i verken 4T eller 2T med innsprøytning f-eks E-tec. Bruk de blåe kannene med 4T. Og som du sier, man blir egentlig ikke klok på dette for det finnes for lite data og tester, i allefall som er gjort her til lands. Noe som egentlig ga meg en ide... Burde fyllt opp noen syltetøyglass med forskjellige typer bensin med og uten tilsatt vann, og så lagt i biter av aluminium, gjerne et par forskjellige legeringer og kanskje også noe messing for å observere hva som skjer når det blir lagret over lang tid, 1 år, 2 år osv... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 Bare et lite oppfølgingsspørsmål til dette med å kjøre fra en liten tank. Må jeg bruke en portabel bensintank, eller kan jeg bare løsne slangen fra min (fastmonterte) tank og putte den oppi en bensinkanne av den typen man vanligvis bruker til påfylling? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
PolarLi Svart 13.September.2020 Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 Det er bare å putte slangen rett i en vanlig påfyllingskanne og evt surre den fast med noe hyssing. Forutsetter at du har tenkt å gjøre dette på land. Skal du kjøre med båten er det nok lurt å bruke en portabel tank så du ikke søler bensin... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 Ser den, tenkte eventuelt å daffe rundt i havnebassenget samt kjøre vinterkonserveringsprogrammet til det har gått med 5-ish liter. Takk for svar Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 17.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 (redigert) Bare for å spinne litt videre på denne tråden... Om jeg skulle ønske å suge opp det som måtte være igjen av bensin i den faste tanken, hvilke muligheter har jeg da? Hevertpumpe går ikke, siden bensintanken ligger lavest i båten så jeg googlet litt om drillpumper. Flere treff går hit til dette forumet og det virker som at det generelt frarådes å bruke drillpumpe med bensin. Hva er grunnen til dette? Jeg leste noe om driller og gnist, men den problemstillingen gjelder ikke i et børsteløst system f.eks. Er det pumpa som ikke tåler bensin? Går den lekk? Kan jeg alternativt lage et opplegg med bensinslanger og pumpeblære eller blir jeg gal før tanken er tom da? Er snakk om kanskje 10-15 liter bensin Redigert 17.September.2020 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
5nacks Svart 17.September.2020 Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 (redigert) 15 minutes ago, HiWard said: Bare for å spinne litt videre på denne tråden... Om jeg skulle ønske å suge opp det som måtte være igjen av bensin i den faste tanken, hvilke muligheter har jeg da? Hevertpumpe går ikke, siden bensintanken ligger lavest i båten så jeg googlet litt om drillpumper. Flere treff går hit til dette forumet og det virker som at det generelt frarådes å bruke drillpumpe med bensin. Hva er grunnen til dette? Jeg leste noe om driller og gnist, men den problemstillingen gjelder ikke i et børsteløst system f.eks. Er det pumpa som ikke tåler bensin? Går den lekk? Kan jeg alternativt lage et opplegg med bensinslanger og pumpeblære eller blir jeg gal før tanken er tom da? Er snakk om kanskje 10-15 liter bensin Kan du ikke bare kjøre deg en tur da, til tanken nesten er tom? Så kjører du opp den skvetten som er igjen i tanken når du skal flushe motoren med ferskvann. Redigert 17.September.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2020 Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 Jeg skjønner ikke at du overhode bryr deg om å dille med den skvetten. Hva er du egrntlig redd for? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 17.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 I teorien så kan jeg jo det, men poenget er å tømme tanken for 95-oktan og fylle på noen titalls liter 98-oktan og la dette gå gjennom systemet før båt og motor går i opplag. En E-Tec er visstnok ikke veldig glad i å kjøres tom for bensin, så den sjansen vil jeg ikke ta. Jeg har fått gode forslag om å stikke bensinslangen ned i en kanne med 98-oktan, men dersom jeg vil kjøre litt med dette må jeg skaffe en løs bensintank og dersom jeg kan unngå å ha slikt liggende vil jeg gjerne det. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 17.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 Hulda skrev 1 minutt siden: Jeg skjønner ikke at du overhode bryr deg om å dille med den skvetten. Hva er du egrntlig redd for? Ikke redd, bare litt (for) pertentlig. Om jeg kan legge ned en moderat innsats i å få ut all 95-oktan fra tanken så prøver jeg helst det først. Alternativet blir å blande på med 98-oktan, men da blir i teorien aldri bensinen etanolfri. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hulda Svart 17.September.2020 Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 Ahhh, jeg forstår. I stedet for å få 97,9999 oktan, vil du være sikker på å få 98 oktan. Kjøper den. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 17.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 Hehe, noe sånt ja. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Honduras Svart 18.September.2020 Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 Hulda skrev for 18 timer siden: Kjøper den. Det tviler jeg på at du gjør... Nå har jeg bare hatt min Etec 115 i seks år(2008 modell), men jeg gjør følgende om høsten og våren: Høst: 1. Tar opp båten på henger, kjører hjem, kobler på vannslangen via gardenakobling og kjører motoren en stund med ferskvann. 2. Starter "Winterization"programmet enten via PC/diagnoseprogrammet eller via girspaken. 3. Motoren stopper av seg selv når den har sprøytet inn ekstra olje i alle lager etc. På våren: 1. Kobler på vannslangen og varmkjører motor 2. Bytter bensinfilter, stopper på nærmeste bensinstasjon og fyller full tank før båten går på vannet. Starter opp og kjører ny sesong. Nå driver jeg litt med fett-presse og andre servicepunkter på motor, men når det gjelder bensinkretsen er det som over. Orginalt bensinfilter har en innebygget filtrering av vann. Så jeg bytter hver vår. Amerikansk bensin har dårligere kvalitet enn vår 95 oktan. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.