Jump to content

Trekker startmotoren til en Suzuki DF150 mer enn 250 ampere?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal bytte en vanskelig tilgjengelig hovedstrømbryter, og jeg har prøvd å google litt rundt. Men jeg finner bare hvor mange amperetimers batteri de skal ha, og ikke noe om hvor mange ampere starteren trekker når den kjører. Jeg har liggende en enkel hovedstrømbryter fra Biltema som tåler kontinuerlig 100 A og maks 250 A. Vil den være kraftig nok til å brukes trygt på denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Da hadde nok båten min brent opp, selv om den er av aluminium. CCA (Cold Cranking Amps) er hvor mange ampere et batteri kan gi over 30 sekunder ved 0 Farenheit, tilsvarende omtrent -20) og fremdeles holde seg over 7,2 volt, ikke maksimale konstant ampere. Det tallet visste jeg for så vidt, for det er det som oppgis overalt. Men hvor mange ampere starteren trekker (altså konstant) står ingen steder. Men jeg har testet med min nye bryter nå, og det var ingen som helst problemer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

@Bodehode Stemmer det. Jeg har hatt et par amerikanske biler, og en av tingene man fort får høre er at hvis man har startproblemer, skal man ikke kjøre mange korte startforsøk, men la starteren kjøre en stund av gangen, ellers begynner det snart å lukte svidd. :giggle: Men de siste 15 årene har jeg ikke hatt noe som ikke starter med en gang, verken av påhengser, biler eller motorsykler. Hvis ikke de tenner på to forsøk,begynner jeg på feilsøkingen.

 

@Napoli Det er en Biltema-bryter, og det sto ikke noe om det. Bare at den tåler 100 ampere kontinuerlig og spisser på 250, men det holder tydeligvis. Den er så liten og grei at jeg kan stikke den gjennom og ut av det øverste hjørnet av batterirommet, skjult under topprekka, og slippe å åpne hengelåsen på batterirommet når jeg skal ut.

Link to post
Share on other sites

@Mastiff - ser den. Ikke for å starte en stor biltema diskusjon, mange av produktene der viser seg å være helt topp. Men til akkurat en sånn type bruk er jeg i tvil om jeg ville valgt Biltema. Jeg ville tro du finner en som har bedre kvalitetssikring, og til ikke veldig mye mer penger. BlueSea har for eksempel  m-serie bryterne, som er små og kan stå plassert på samme måte.

 

 https://www.bluesea.com/products/category/11/37/Manual_Battery_Switches/m-Series

 

Bep har tilsvarende (her fra Maritim sine sider):

https://www.maritim.no/bep-hovedbryter-275-amp

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

@Napoli Takk, men jeg kan ikke huske å hatt noen problemer med noe jeg har kjøpt på Biltema de siste ti årene, og jeg har kjøpt alt mulig av bildeler, båtdeler og annet dill, så akkurat det er jeg ikke redd for. Jeg har klar erfaring for at varene der holder det de lover, om ikke nødvendigvis mer. Den forrige bilen min, en 2005-modell VW Touran (forferdelig bil, rustet bare man så på den...) burde egentlig hett Biltema Touran da jeg solgte den, med stort sett alt av slitedeler kjøpt der, medregnet bremser, kalipere, regreimsett osv! :lol: På den jeg har nå (en 2013-modell XC60) byttet jeg for to år siden fra Volvos originalbatteri til et Biltema AGM-batteri, og kaldstartproblemene jeg hadde hatt både før og etter at jeg fikk nytt Volvo-batteri på garantien, har jeg ikke sett siden da.

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Starteren er normalt koblet direkte til batteriet. Altså går ikke strømmen til starteren over hovedsikringen som er montert på motoren. Så størrelsen på hovedsikringen er ingen indikasjon på hvor mye strøm starteren trekker. 

 

Normalt er heller ikke strømmen til starteren koblet over hovedstrømm-bryteren, den er koblet direkte på batterier. Det er kun styre-strømmen til starteren som går via hovedbryter og hoved-sikring. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tja, du kan vel gjøre hva du vil. Men som sagt vanlig så går pluss rett fra batteri til starter. 

Men til info så er starteren på alle biler koblet direkte til pluss på batteri. Ingen sikring. Av den grunn viktig at ledningen er forsvarlig montert.

Jeg ville heller vært bekymret hvis starteren var koblet over hovedbryter. Lenger ledning. Større spenningsfall. Fare for å overbelaste hovedbryter som skaper nye problemer  Oa. 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er min tredje båt, og begge de to tidligere båtene har kommet fra forhandler (to forskjellige forhandlere) med startmotoren koblet over hovedbryteren, så det er iallfall ikke en fast standard hos alle å koble direkte til batteriet.

 

Men nå kom jo ideen: Jeg kobler motoren til den digre, gamle bryteren, sånn som den ble levert fra Suzuki-forhandleren. Det sto vel at den bryteren tålte 1000 ampere topp, tror jeg. Dermed kan jeg kjapt koble motoren helt fra hvis noe skulle skje. Og så kjører jeg kabel videre fra samme punkt på den bryteren til den nye, mindre og lett tilgjengelige bryteren. Dermed kan den koble ut alt annet, også styrestrømmen til motoren. Den ekstra biten av kabel mellom bryteren og batteriet er for øvrig bare 40 cm og tjukkere enn den nesten halvannen meter lange kabelen som går fra motoren, så det er ikke snakk om noe spenningstap. Problem løst. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som en god tommelfingerregel, startstrøm er 5-8 ganger merkestrøm...

1,4kw/12v = 116A

startstrøm = 580-800A ich...

 

men jeg brukte BT sin hovedstrømbryter til en VP AQ145 I fem år uten problemer.

og den var tungstartet.... uten at jeg anbefaler det til andre 😉

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 12 timer siden:

Den forrige bilen min, en 2005-modell VW Touran (forferdelig bil, rustet bare man så på den...) burde egentlig hett Biltema Touran da jeg solgte den, med stort sett alt av slitedeler kjøpt der,...

En ting skal du ha Mastiff, det er god underholdning å lese trådene dine :lol:

 

Link to post
Share on other sites

@Ludolf H & @Bodehode Takk, men løsningen blir som sagt å bruke den bryteren som forhandleren monterte motoren på og så kjøre videre derfra (via en automatsikring) til den lille, utvendige bryteren.  "Best of both worlds," som det heter på ny-norsk. :giggle:

 

@Komodo Takk for det! :lol: Livet er for kort til ikke å prøve å være morsom!

 

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev 23 minutter siden:

er det ikke en relesikring for startmotor på 30A på disse 555457982_SuzukiHDR.jpg.eb1bd9e2312d44706bb248d808ec862f.jpg

Det er nok sikring for startreleet, som styrer starteren. Hvis du kikker under motordekselet, finner starteren, følger den tykke ledningen(mye mulig rød), som går fra starten til batteriet (eller hovedstrøm-bryteren i ditt tilfelle). Så er det nok ingen sikring på den. 30 A er alt for lite på en starter. 

Link to post
Share on other sites

Efter en incident med ett brandtillbud i främre ankarspelet för några år sedan så har jag dom här

HUVUDSTRÖMBRYTARE

Biltema Art. 25-864
 
Bild
 
som säkerhetsavskiljare på ankarspel och bog- respektive akter thruster.
 
image.jpeg.12a9b5beaa2e4845c538f836fa463ac6.jpeg
 
Dom kostar under två hundra kronor och är snyggt byggda och rejäla att montera.
 
Det rinner 3 - 500 A genom dom när man kör thrusters, och dom håller bra hittills.
Thrusters användes ju betydligt mer och längre perioder än startmotor
 
 
Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...