Mastiff Startet 15.September.2020 Del på Facebook Startet 15.September.2020 Jeg skal bytte en vanskelig tilgjengelig hovedstrømbryter, og jeg har prøvd å google litt rundt. Men jeg finner bare hvor mange amperetimers batteri de skal ha, og ikke noe om hvor mange ampere starteren trekker når den kjører. Jeg har liggende en enkel hovedstrømbryter fra Biltema som tåler kontinuerlig 100 A og maks 250 A. Vil den være kraftig nok til å brukes trygt på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Tror det skal godt gjøres om den trekker mer enn 250 amper, går nok bra Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 Det var egentlig det jeg trodde, takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 I følge denne tabellen er CCA (Max ampere ved -20C) 670A https://www.suzukimarine.com.au/parts-and-servicing/top-5-outboard-maintenance-reminders/battery-specs/ Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 Da hadde nok båten min brent opp, selv om den er av aluminium. CCA (Cold Cranking Amps) er hvor mange ampere et batteri kan gi over 30 sekunder ved 0 Farenheit, tilsvarende omtrent -20) og fremdeles holde seg over 7,2 volt, ikke maksimale konstant ampere. Det tallet visste jeg for så vidt, for det er det som oppgis overalt. Men hvor mange ampere starteren trekker (altså konstant) står ingen steder. Men jeg har testet med min nye bryter nå, og det var ingen som helst problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Akkurat i øyeblikket startrele legger inn er det full kortslutning i starteren, dette roer seg straks startmotoren begynner bevege seg. Shunten kan tåle dette i korte øyeblikk, men pass på at du ikke får varmgang i den ved gjentatte startforsøk. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Dersom du går inn på fabrikanten av bryterne sine sider, så står det ofte hvilken motor/type motor de forskjellige bryterne er beregnet på. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 @Bodehode Stemmer det. Jeg har hatt et par amerikanske biler, og en av tingene man fort får høre er at hvis man har startproblemer, skal man ikke kjøre mange korte startforsøk, men la starteren kjøre en stund av gangen, ellers begynner det snart å lukte svidd. Men de siste 15 årene har jeg ikke hatt noe som ikke starter med en gang, verken av påhengser, biler eller motorsykler. Hvis ikke de tenner på to forsøk,begynner jeg på feilsøkingen. @Napoli Det er en Biltema-bryter, og det sto ikke noe om det. Bare at den tåler 100 ampere kontinuerlig og spisser på 250, men det holder tydeligvis. Den er så liten og grei at jeg kan stikke den gjennom og ut av det øverste hjørnet av batterirommet, skjult under topprekka, og slippe å åpne hengelåsen på batterirommet når jeg skal ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) @Mastiff - ser den. Ikke for å starte en stor biltema diskusjon, mange av produktene der viser seg å være helt topp. Men til akkurat en sånn type bruk er jeg i tvil om jeg ville valgt Biltema. Jeg ville tro du finner en som har bedre kvalitetssikring, og til ikke veldig mye mer penger. BlueSea har for eksempel m-serie bryterne, som er små og kan stå plassert på samme måte. https://www.bluesea.com/products/category/11/37/Manual_Battery_Switches/m-Series Bep har tilsvarende (her fra Maritim sine sider): https://www.maritim.no/bep-hovedbryter-275-amp Redigert 16.September.2020 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) @Napoli Takk, men jeg kan ikke huske å hatt noen problemer med noe jeg har kjøpt på Biltema de siste ti årene, og jeg har kjøpt alt mulig av bildeler, båtdeler og annet dill, så akkurat det er jeg ikke redd for. Jeg har klar erfaring for at varene der holder det de lover, om ikke nødvendigvis mer. Den forrige bilen min, en 2005-modell VW Touran (forferdelig bil, rustet bare man så på den...) burde egentlig hett Biltema Touran da jeg solgte den, med stort sett alt av slitedeler kjøpt der, medregnet bremser, kalipere, regreimsett osv! På den jeg har nå (en 2013-modell XC60) byttet jeg for to år siden fra Volvos originalbatteri til et Biltema AGM-batteri, og kaldstartproblemene jeg hadde hatt både før og etter at jeg fikk nytt Volvo-batteri på garantien, har jeg ikke sett siden da. Redigert 16.September.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludolf H Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) Hovedsikringen på Suzuki Df 150 er 60A, samme som på DF90-115-140 Sjekket for flere årganger av DF150. Alle hadde samme hovedsikring. Vedlagt tegning av ledningsopplegget er for 2019 modell Redigert 16.September.2020 av Ludolf H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 Se der, ja! Det bør absolutt anses som det avgjørende argumentet! Takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Starteren er normalt koblet direkte til batteriet. Altså går ikke strømmen til starteren over hovedsikringen som er montert på motoren. Så størrelsen på hovedsikringen er ingen indikasjon på hvor mye strøm starteren trekker. Normalt er heller ikke strømmen til starteren koblet over hovedstrømm-bryteren, den er koblet direkte på batterier. Det er kun styre-strømmen til starteren som går via hovedbryter og hoved-sikring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 Ah... Søren også. Men jeg har da lest flere steder at starteren skal være koblet til en hovedstrømbryter, så man kan bryte strømmen kjapt hvis noe skjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Tja, du kan vel gjøre hva du vil. Men som sagt vanlig så går pluss rett fra batteri til starter. Men til info så er starteren på alle biler koblet direkte til pluss på batteri. Ingen sikring. Av den grunn viktig at ledningen er forsvarlig montert. Jeg ville heller vært bekymret hvis starteren var koblet over hovedbryter. Lenger ledning. Større spenningsfall. Fare for å overbelaste hovedbryter som skaper nye problemer Oa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 Dette er min tredje båt, og begge de to tidligere båtene har kommet fra forhandler (to forskjellige forhandlere) med startmotoren koblet over hovedbryteren, så det er iallfall ikke en fast standard hos alle å koble direkte til batteriet. Men nå kom jo ideen: Jeg kobler motoren til den digre, gamle bryteren, sånn som den ble levert fra Suzuki-forhandleren. Det sto vel at den bryteren tålte 1000 ampere topp, tror jeg. Dermed kan jeg kjapt koble motoren helt fra hvis noe skulle skje. Og så kjører jeg kabel videre fra samme punkt på den bryteren til den nye, mindre og lett tilgjengelige bryteren. Dermed kan den koble ut alt annet, også styrestrømmen til motoren. Den ekstra biten av kabel mellom bryteren og batteriet er for øvrig bare 40 cm og tjukkere enn den nesten halvannen meter lange kabelen som går fra motoren, så det er ikke snakk om noe spenningstap. Problem løst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludolf H Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) Startmotoren trekker 1,4 kw. Foretok et nettsøk og fant tilslutt denne opplysningen i servicemanualen for Suzuki DF150. Redigert 16.September.2020 av Ludolf H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Som en god tommelfingerregel, startstrøm er 5-8 ganger merkestrøm... 1,4kw/12v = 116A startstrøm = 580-800A ich... men jeg brukte BT sin hovedstrømbryter til en VP AQ145 I fem år uten problemer. og den var tungstartet.... uten at jeg anbefaler det til andre 😉 Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Mastiff skrev for 12 timer siden: Den forrige bilen min, en 2005-modell VW Touran (forferdelig bil, rustet bare man så på den...) burde egentlig hett Biltema Touran da jeg solgte den, med stort sett alt av slitedeler kjøpt der,... En ting skal du ha Mastiff, det er god underholdning å lese trådene dine Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2020 @Ludolf H & @Bodehode Takk, men løsningen blir som sagt å bruke den bryteren som forhandleren monterte motoren på og så kjøre videre derfra (via en automatsikring) til den lille, utvendige bryteren. "Best of both worlds," som det heter på ny-norsk. @Komodo Takk for det! Livet er for kort til ikke å prøve å være morsom! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ballistic Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 er det ikke en relesikring for startmotor på 30A på disse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 ballistic skrev 23 minutter siden: er det ikke en relesikring for startmotor på 30A på disse Det er nok sikring for startreleet, som styrer starteren. Hvis du kikker under motordekselet, finner starteren, følger den tykke ledningen(mye mulig rød), som går fra starten til batteriet (eller hovedstrøm-bryteren i ditt tilfelle). Så er det nok ingen sikring på den. 30 A er alt for lite på en starter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludolf H Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Hovedsikringen for det elektriske systemet er 60A. Relesikringen for startmotoren er 30A det stemmer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Den minste hovedstrømsbryteren til BEP er på 275A kontinuerlig og 1200A peak. Jeg hadde ikke gått for en Biltema bryter med lave strømspesifikasjoner, hovedstrømsbryteren er en sikkerhetskritisk komponent. Hadde problemer med original hovedstrømsbryter i skjærgårdsjeepen, byttet til BEP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 (redigert) Efter en incident med ett brandtillbud i främre ankarspelet för några år sedan så har jag dom här HUVUDSTRÖMBRYTARE Biltema Art. 25-864 som säkerhetsavskiljare på ankarspel och bog- respektive akter thruster. Dom kostar under två hundra kronor och är snyggt byggda och rejäla att montera. Det rinner 3 - 500 A genom dom när man kör thrusters, och dom håller bra hittills. Thrusters användes ju betydligt mer och längre perioder än startmotor Upp Redigert 17.September.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.