Jump to content

Dårlig effekt fra Sidepower se100/185t thruster


nomane

Recommended Posts

I båten min står det en Sidepower se100. Montert i juni 2018, relativ ny, men leverer dårlig.

 

Har 95 mm2 kabler fra eget batteri i baugen til thruster. Har testet med 3 forskjellige batterier og resultatet er dårlig hver gang (800cca, 1000cca og 1150cca).  Måler 9v-9,5v på batteriene når thruster kjører, med maskinene igang og lading fra dynamo. På thruster måler jeg 8v-8,5v. Har også testet ved å koble direkte fra batteri til thruster (uten sikring og bryter), uten at det blir bedre. 

 

Har også demontert og løftet av motoren. Både motoren og aksling mot gir roteres lett for hånd uten motstand.

 

Noen som har anbefalinger på batteri, eventuelt forklaring på hva som er gale her? 

Redigert av nomane (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomane skrev 16 minutter siden:

På thruster måler jeg 8v-8,5v.

Det der er rett og slett elendig driftsspenning på thrusteren.

Jeg har en SE80 i baugen koblet via dobble 50mm2 kabler via startbatteriet på 180Ah 1000 CCA.

I tillegg har jeg et lite Optima spiralcelle batteri montert ved thruster i baugen. Spenning under drift målt direkte over thruster er godt over 10V.

Spiralcelle batterier er ideellt til thrusterbruk. Jeg ville satt inn ett par slike, enten Optima eller Exide Maxxima.

 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev for 2 timer siden:

Måler 9v-9,5v på batteriene når thruster kjører

 

Det får du ikke gjort noe med ved å montere tykker kabel. Kan det være at thrusteren trekker unormalt mye strøm? Det er ikke uvanlig dersom du har mye kullstøv fra slitte børster. Jeg hadde samme problemet, og alt ble bedre da jeg blåste børstene rene.

Link to post
Share on other sites

Det er nok batteriet som er for svakt ift cca. Jeg har SX100, som tilsvarer den SE100 du har. Jeg har 2 stk 110Ah batterier med ca 1000cca (tror jeg) hver samt ett stk 260Ah batteri i tillegg (vet ikke hva cca den har, men sikkert ganske mye). Jeg har også 2*70mm2 kabler for hhv pluss og minus. 

 

Fungerer fint hos meg men har vel da antagelig ca 4000cca tilgjengelig tipper jeg....

 

Kan kjøre både den og trusteren foran, en se80 samtidig.

 

Hvis du har mulighet til å teste 2 stk batteri koplet sammen istedet for bare den ene så tipper jeg det blir mye bedre!

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 37 minutter siden:

Det er nok batteriet som er for svakt ift cca. Jeg har SX100, som tilsvarer den SE100 du har. Jeg har 2 stk 110Ah batterier med ca 1000cca (tror jeg) hver samt ett stk 260Ah batteri i tillegg (vet ikke hva cca den har, men sikkert ganske mye). Jeg har også 2*70mm2 kabler for hhv pluss og minus. 

 

Fungerer fint hos meg men har vel da antagelig ca 4000cca tilgjengelig tipper jeg....

 

Kan kjøre både den og trusteren foran, en se80 samtidig.

 

Hvis du har mulighet til å teste 2 stk batteri koplet sammen istedet for bare den ene så tipper jeg det blir mye bedre!

 

Tester er gjort med følgende batterier:
  • Sønnak SB950 95 Ah (800cca) 
  • Ritar DC12-120 120Ah (1000cca). 
  • Sønnak SB950 95 Ah og Ritar DC12-120 120Ah koblet sammen. 
  • Euroglobe 66518 SHD 170 Ah (1150cca) (startbatteri). 

Best resultat ble det med Euroglobe batteriet, som er et av båtens startbatterier. Da holdt viste den ca 10 volt i 2 sek, før den datt ned på 9 tallet.

 

Ifølge manualen trekker thrusteren 740 A og batteriet skal ha minimum 750 cca. Høres jo helt vilt ut at man da må ha 4000 cca for at det skal fungere.  

 

torbi skrev for 3 timer siden:

Står batteriet lang fra baugpropeller, bør du ha tykkere strømkabler pga spenningsfall.

 

 

Testene er gjort med 1,5 meter lange kabler (pluss og minus og ladekabler fra dynamo), uten sikring og bryter. 95 mm2. 

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

 

Det får du ikke gjort noe med ved å montere tykker kabel. Kan det være at thrusteren trekker unormalt mye strøm? Det er ikke uvanlig dersom du har mye kullstøv fra slitte børster. Jeg hadde samme problemet, og alt ble bedre da jeg blåste børstene rene.

 

For meg virker det som thruster trekker for mye strøm ja. Når avlest volt detter på den måten den gjør ned til ca 9,5 volt og blir liggende der, så virker det som den trekker mer enn den skal ja. Thruster er montert juni 2018. Båten har knapt vært brukt de siste årene, men skal prøve å blåse børstene 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev for 4 timer siden:

Måler 9v-9,5v på batteriene når thruster kjører, med maskinene igang og lading fra dynamo. På thruster måler jeg 8v-8,5v.

Spenningsfall på ca 1 volt hørtes unormalt mye ut dersom du har batteriet kloss ved trusteren. 

 

nomane skrev for 4 timer siden:

Noen som har anbefalinger på batteri, eventuelt forklaring på hva som er gale her? 

Kan ikke si noe sikkert om spenningsfallet mellom batteri og truster ut fra det du forklarer, men spenningen på batteriet alene forteller jo at det ikke er kraftig nok til å forsyne trusteren med strøm. Selv har jeg en SE 80 i båten, og det er en strømsluker i forhold til SE 60. SE 100 som du har er jo vesentlig større enn min igjen. Så store trustere krever enormt mye strøm. Det er egentlig bare en ting å gjøre, og det er å parallellkoble flere batterier inntil du klarer å opprettholde spenningen på et akseptabelt nivå. Dersom du ikke klarer å holde spenningen oppe ville du antagelig hatt mer glede av en mindre truster. En forutsetning for at en stor truster skal levere er at den får nok strøm, og at spenningen ikke blir for lav. Når Sleipner er blant de mest konservative når de oppgir effekt på motorene. Oppgitt effekt er ved 10,5V, noe som illustrerer at det er en utfordring å holde spenningen på motoren høy under drift. Men selv om oppgitt effekt er ved 10,5V, er det allikevel en stor fordel om man klarer å holde spenningen enda høyere ved drift. Oppgitt effekt ved 10,5V er 6,3kW. Det tilsier at den da trekker 600 ampere. Det er mye strøm. Det blir for enkelt å se på CCA-verdien på batteriet for å sammenligne strømtrekk. CCA er en standard som sier noe om kaldstartsegenskapene til batteriet før det faller ned til en viss spenning. CCA verdi er ikke godt nok for å dimensjonere et batteri for en truster, den har helt andre driftsforhold enn en startmotor. 

 

En annen faktor som er viktig for å oppnå høy effekt (skyvekraft) er at tunellen er støpt inn iht. Sleipners anbefalinger. Dersom radien i overgangen mellom skrog og tunnel er for liten mister du mye effekt. Dette er testet og dokumentert. Bytte fra fire til fem-bladers propell gir også noe mer effekt, men ikke så veldig mye. Endel å hente på støysiden på akkurat det punktet. Men på SE serien så er jo fembladers standard. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 x115ah og 760Ca montert for en SE100, funker bra med 95mm2, max 1m kabler.

Klarer ikke foklare hva som skjer hos deg, men er du sikker på at batteriene som du har testet med leverer det de skal? Har de blitt testet med batteritester? 

Evt koble flere sammen og se hva som skjer. 750cca som Sleipner oppgir er da også minimum av hva som kreves.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 5 timer siden:

Jeg har 2 x115ah og 760Ca montert for en SE100, funker bra med 95mm2, max 1m kabler.

Klarer ikke foklare hva som skjer hos deg, men er du sikker på at batteriene som du har testet med leverer det de skal? Har de blitt testet med batteritester? 

Evt koble flere sammen og se hva som skjer. 750cca som Sleipner oppgir er da også minimum av hva som kreves.

 

Går ut i fra at tallene fra sleipner, som at strømtrekket er 740 A er ved 10,5 volt på thruster. Da skal også 750cca gi 10,5 V? Er jo helt håpløst, har snakket med Sleipner også, men de vil liksom ikke si noe som helst om hvilke batterier man skal ha. Bare minimum 750cca

Link to post
Share on other sites

Hadde en dialog met Sleipner i 2011 da jeg hadde lignende problemer med en SP55 koblet til et nytt Biltema batteri 100Ah / 1000CCA

Dette var en Saga 315 og alt orginalt montert fra Saga. 70 mm2 kabler. Batterier bak og thruster foran.  Når thrustermotor gikk målte jeg 11 Volt på batteriet  og 9 Volt på thrusteren. Problemet videre var at etter ett halvt minutt htruster og visnjkjøring var batteriet tomt

Svar fra Sleipner:

I og med at kablene er såpass lange er dette normalt, men litt for høyt spenningsfall på kabler sikring og brytere. Thrusteren vil imidlertid ikke ta skade av å gå på 9 V, bare redusert effekt.  Batteriet ble ettehvert  byttet, fikk litt høyere spenning, men merket ikke vesentlig mer kraft, men opplevde aldri mer tomt batteri.

På dagens båt har jeg Thrustere fremme (4Hk) og bak 6 (HK) fra Sleipner + Vinsj (1 Kw). Dette kjøres sammtidig uten redusert effekt. Har 3 stk 120Ah ritar batterier

 

Så til ditt tilfelle, min første tanker for liten batteribank alternativt.

-  Har du prøvd å dreie på akslingen på girhuset?

-  Kan det være grodd igjen i tunellen?

-  Kan det være propellblader som er bøyd eller skadet?

 

 

 


 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev for 2 timer siden:

Går ut i fra at tallene fra sleipner, som at strømtrekket er 740 A er ved 10,5 volt på thruster.

Ja, 10,5V spenning er målt ved truster. Men hvor leser du at strømtrekket er 740A?

 

nomane skrev for 2 timer siden:

Da skal også 750cca gi 10,5 V? Er jo helt håpløst, har snakket med Sleipner også, men de vil liksom ikke si noe som helst om hvilke batterier man skal ha. Bare minimum 750cca

Jeg tror det er litt spekulativt av Sleipner når de oppgir minimum CCA verdi for trusterene. Det samme gjelder for hvilket tverrsnitt de anbefaler for kablene. Da jeg installerte vår truster fikk jeg anbefalt 95mm2 kabel ut fra truster og lengde på kabler. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke la opp 2x70 istedet. Jeg får mer spenningsfall i kablene enn det jeg synes er greit. Jeg har ikke batteri framme, og har heller ikke tenkt å ha det. Årsaken er at jeg ikke har funnet en tilfredsstillende løsning på lading og å bryte strømmen. 

 

Hvis du bruker et batteri som er iht. minste spec fra Sleipner tror jeg du vil oppleve at batteriet får så mye juling at det får uforholdsmessig kort levetid. Det kommer jo an på hvor mye man bruker trusteren også, men jeg mener den bør tåle å gå i 20-30 sekunder uten at spenningen faller i gulvet. Jeg tenker at det doble av Sleipners anbefaling på CCA bør være et minimum. Jeg har løst det problemet ved at jeg har installert et konvensjonelt rele mellom batteribankene som er styrt av D+ på dynamoen. Når motoren startes vil alle batteriene altså være parallellkoblet. Samme kobling som med et BEP voltsensitivt rele altså, men forskjellen er at bankene ikke isoleres når spenningen faller under 12,8V. Så når jeg kjører trusteren vil forbruksbatteriene bidra med strøm, noe som gjør at spenningsfallet ikke blir så stort. 

 

For en del år tilbake var det en artikkel i Båtmagasinet om å øke effekten på baugpropellen. Så vidt jeg husker var det Båtmagasinets reportasjebåt (Viknes 1030) som fikk denne gjennomgangen. Minnes også at det originale batteriet var et 140Ah vanlig syrebatteri, som den gang var installert iht. anbefalinger. Det batteriet hadde ikke tålt bruken, og ble byttet ut med et større batteri (180Ah?). Samtidig byttet de til fembladers propell, og jeg husker ikke om de støpte om på tunellen for å få bedre radier. Men effektøkningen var etter husken formidabel. Kan se om jeg klarer å finne fram artikkelen. 

 

@Mix har anbefalt deg å bruke spiralcelle batterier. Det er sikkert ikke dumt. Koster noen kroner, men to stykk Optima eller Maxxima i parallell framme ved trusteren hadde nok gjort susen. Så vidt jeg forstår er du usikker på om trusteren din er i orden. Det første du bør gjøre er å parallellkoble to friske AGM startbatterier med høy CCA-verdi framme i baugen og teste på nytt. Sørg for skikkelig terminering når du tester, ikke bare startkabler. Sett på to multimeter med krokodilleklemmer når du testkjører. Et på batteripolene, og et på trusterkoblingene. Da ser du både om du har tilfredsstillende spenning på trusteren, samt hvor mye spenningsfall du har. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda har SE90 og 170 Ah startbatteri en snau meter unna elektromotoren. Det går så det dundrer. Etter hvert dabbet futten. Grillet Sleipner som kom til at man fra dem anbefalte å rense børster/komtutator årlig for å vedlikeholde topp effekt. Jeg tror jeg måler rett under 11 V på elektromotoren når den kjører. Før første service, var propellen min så daff at den knapt snurret rundt. Forrige service var i 2019, beskrevet her.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ja, 10,5V spenning er målt ved truster. Men hvor leser du at strømtrekket er 740A?

 

Strømtrekket på 740 A er oppgitt av sleipner

 

 

Screenshot_20200916-180741~2.png

 

Jeg har også prøvd å koble sammen Sønnak 95 ah (800cca) og Euroglobe 170 Ah (1150cca). Målt på thruster 9 volt. Kan det være en kortslutning i thruster motor eller noe? 

Redigert av nomane (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du leser det som er skrevet over. Hvis du leser på en litt annen måte. Kullstøv leder. Børstene er laget av kull. Kull på avveie gir krypstrømmer. Krypstrømmer = overforbruk av strøm. Stort overforbruk kan man kalle kortslutning. Du kan dytte inn fem tonn batterier, det hjelper ikke om strømmen ikke går dit den skal. Dog, du kan skape mye varme.

Link to post
Share on other sites

På min SE80 thruster kreves det 940 CCA (EN) og jeg har ett Optima 75Ah batteri som leverer 975CCA (EN). Det er ikke mer enn akkurat nok i praksis. Mener å huske at jeg holder ca. 10,5V på thruster etter 30 sek. testing.  På tabellen du viser til kreves det 1320CCA (EN). Hvilket tilsvarer 2x gode startbatterier i parallell som feks. 55Ah optima eller tilsvarende. Ritar DC batteriet du har testet er ikke ett egnet batteri til dette.  Det overrasker meg at du har funnet en plass der dette batteriet er oppgitt med CCA. Ritar leverer andre mer egnede batterier enn DC serien til slikt. 

 

Prøv først med skikkelige batterier før du konkluderer med at thruster er defekt. Spenningen raser fort om du ikke har friske og kraftige nok batterier.  Din thruster er såpass ny at jeg tror helt nye og enda kraftigere batterier er løsningen. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 9 timer siden:

Så til ditt tilfelle, min første tanker for liten batteribank alternativt.

-  Har du prøvd å dreie på akslingen på girhuset?

-  Kan det være grodd igjen i tunellen?

-  Kan det være propellblader som er bøyd eller skadet?

 

 

 


 

Jeg har hatt av motoren ja. Vridde aksling på girhus for hånd uten motstand. Vridde også motoren for hånd uten motstand. Båten var oppe i Juni, men det var ikke i mitt eie. 

 

Seilars skrev for 1 time siden:

På min SE80 thruster kreves det 940 CCA (EN) og jeg har ett Optima 75Ah batteri som leverer 975CCA (EN). Det er ikke mer enn akkurat nok i praksis. Mener å huske at jeg holder ca. 10,5V på thruster etter 30 sek. testing.  På tabellen du viser til kreves det 1320CCA (EN). Hvilket tilsvarer 2x gode startbatterier i parallell som feks. 55Ah optima eller tilsvarende. Ritar DC batteriet du har testet er ikke ett egnet batteri til dette.  Det overrasker meg at du har funnet en plass der dette batteriet er oppgitt med CCA. Ritar leverer andre mer egnede batterier enn DC serien til slikt. 

 

Prøv først med skikkelige batterier før du konkluderer med at thruster er defekt. Spenningen raser fort om du ikke har friske og kraftige nok batterier.  Din thruster er såpass ny at jeg tror helt nye og enda kraftigere batterier er løsningen. 

 

Den tabellen jeg postet her hadde jeg ikke sett før selv. I manualen til thrusteren er ikke EN måleformen oppgitt, kun DIN og SAE, mens stort sett alle batterier som selges er oppgitt med EN. Satser på at dette var en liten avklaring, i morgen drar jeg å handler nytt og større batteri med en høyere cca enn 1320 (EN) 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Hvis du leser det som er skrevet over. Hvis du leser på en litt annen måte. Kullstøv leder. Børstene er laget av kull. Kull på avveie gir krypstrømmer. Krypstrømmer = overforbruk av strøm. Stort overforbruk kan man kalle kortslutning. Du kan dytte inn fem tonn batterier, det hjelper ikke om strømmen ikke går dit den skal. Dog, du kan skape mye varme.

 

Skal ta en titt på børstene. Flott beskrivelse av hvordan du gjorde servicen 

Link to post
Share on other sites

Sånn til sammenligning monterte en se100 hekktruster i våres. Har et Optima 75Ah ved truster, koblet via 70kv til startbank på 2x92Ah/2x850A EN. Har ikke kontrollmålt spenning, men den skyver godt. Måtte supplere med et 50Ah optima i baugen også, da se80 framme ble for slapp. Dette er koblet til samme bank, og virker å kjøre bra selv med begge. Kan ikke si jeg merker at det dabber av noe på en 360gr piruett hvertfall. 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 17 timer siden:

Har 2 stk Optima RedTop ca 1 meter fra trusteren (SE100), og det fungerer helt strålende.

 

Samme løsning jeg gikk for i dag. Monterte opp 2 stk Optima RedTop. Total cca 1630 A (EN).

 

Koblet kablene direkte fra batteri til thruster. Spenningen på batteriene falt fort under 10 volt, men helt klart beste testen til nå. 

 

Kjøpte også et tangampermeter og fikk målt stømtrekket samtidig. Lå på 1000-1100 A. Thruster skal ifølge Sleipner trekke 740 A (på 10,5 V)

 

Konklusjonen min er at motor trekker for mye strøm, noe som gjør at batteriene ikke klarer å levere nok

 

 

Screenshot_20200917-165016.png

Redigert av nomane (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...