bellen Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Står thruster med permanent spenning på ? Om hovedbryteren til thrusteren står på (ikke alle har hovedbryter heller), så er det alltid spenning frem til styrerelèet på thrusteren. Når det da er en del børstestøv rundt thrusteren, så kan også noe ha komt seg inn i relèet som kan forårsake krypstrømmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 bellen skrev 20 minutter siden: Om hovedbryteren til thrusteren står på (ikke alle har hovedbryter heller), så er det alltid spenning frem til styrerelèet på thrusteren. Det er helt opp til den som har koblet det opp. Til min Sleipner SE60 går alt via en hovedbryter. Og den slåes av så snart jeg er ferdig med å bruke trusteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Sjeldenutpå skrev for 14 timer siden: Står thruster med permanent spenning på ? Jeg var så «fersk» når jeg fikk denne båten at bryter ble skrudd på når jeg gikk ut, og skrudd av når jeg kom hjem. Nå har jeg en annen rutine innarbeid ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 På Viksund 340 2007 ligger alle disse bryterne på batterikassen. I motorrummet litt utilgjengelig. Tror Mange aldri slår av disse om det ikke oppstår en feilsituasjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomane Svart 20.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2020 Sjeldenutpå skrev On 18.9.2020 at 20.48: Står thruster med permanent spenning på ? Det vil jeg tro de fleste thrustere gjør, hvis man ikke slår av bryter mellom batteri og thruster.. Hulda skrev On 18.9.2020 at 15.55: Jeg tipper også at det er en feil på motoren. Den skal ikke trekke så vanvittig mye strøm. Jeg hadde brukt min Sleipner nokså mange år før den dabbet av første gangen. Husker ikke hvor mange. Og, igjen, disse motorene er virkelig hissige saker. Ja motoren er skikkelig hissig. Ga opp å kjøre den frakoblet giret, den tok jo helt av. Rart det ikke er et vern i motoren som gjør at den kutter hvis strømtrekket blir for høyt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 På min, hva-den-heter-igjen, er det 400 A smeltesikring levert av Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomane Svart 20.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2020 Hulda skrev 2 minutter siden: På min, hva-den-heter-igjen, er det 400 A smeltesikring levert av Sleipner. Ja det er greit, sikring har jeg også. Men rart at det ikke er noe i elektronikken på en thruster fra 2018 som stopper den ved overbelastning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 nomane skrev for 3 timer siden: Rart det ikke er et vern i motoren som gjør at den kutter hvis strømtrekket blir for høyt Ikke 100% sikker, men jeg tror det er et termisk motorvern på min. Har opplevd noen ganger at den kutter ved litt intensiv bruk. Venter jeg litt går den som den skal igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 nomane skrev for 3 timer siden: Ja motoren er skikkelig hissig. Ga opp å kjøre den frakoblet giret, den tok jo helt av. Må aldri finne på å kjøre slike motorer ubelastet. Det er ingenting som regulerer turtallet på slike motorer, annet enn belastningen fra propellen i vannet. Så turtallet kan bli vanvittig høyt og hele motoren kan tilintetgjøre seg selv. Det samme gjelder når enn tester baugthrusteren på land, det skal enn heller aldri gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Ikke fortell Sleipner at du har kjørt motoren uten last. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomane Svart 20.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2020 Komodo skrev for 8 timer siden: Ikke 100% sikker, men jeg tror det er et termisk motorvern på min. Har opplevd noen ganger at den kutter ved litt intensiv bruk. Venter jeg litt går den som den skal igjen. Vil tro den kutter fordi spenningen blir for lav. Ettersom hva jeg leser skal de ha min 7 V for å kjøre. bellen skrev for 8 timer siden: Må aldri finne på å kjøre slike motorer ubelastet. Det er ingenting som regulerer turtallet på slike motorer, annet enn belastningen fra propellen i vannet. Så turtallet kan bli vanvittig høyt og hele motoren kan tilintetgjøre seg selv. Det samme gjelder når enn tester baugthrusteren på land, det skal enn heller aldri gjøre. Det var Sleipner som ønsket at jeg skulle utføre en slik test. Men det må i så fall gjøres i benk og ikke med motoren mellom beina. Må tenke litt sikkerhet også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilars Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 nomane skrev 30 minutter siden: Det var Sleipner som ønsket at jeg skulle utføre en slik test. Men det må i så fall gjøres i benk og ikke med motoren mellom beina. Må tenke litt sikkerhet også Om Sleipner er involvert i feilsøkingen, så er det bare til å gjøre nøyaktig som de sier. Du gjør forresten lurt i å legge ned en innsats i feilsøkingen nå som garanti er over. Nå som du kan vise til nye og riktige batterier, så tipper jeg testene og eventuelle bilder gir Sleipner ett godt utgangspunkt for å vurdere om dette er en reklamasjons sak. Ser det lovende ut så får du vel beskjed om å sende inn motor til dem for en nærmere titt. Jeg tipper at denne saken løser seg. Det tror jeg rett og slett fordi en slik Sleipner thruster normalt holder i flere tiår om den brukes normalt og lagres tørt. Min erfaring med 5 års reklamasjonsrett er at seriøse aktører strekker seg langt om kunde yter litt egeninnsats og produkt er nyere enn 5 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomane Svart 21.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2020 Seilars skrev for 16 timer siden: Om Sleipner er involvert i feilsøkingen, så er det bare til å gjøre nøyaktig som de sier. Du gjør forresten lurt i å legge ned en innsats i feilsøkingen nå som garanti er over. Nå som du kan vise til nye og riktige batterier, så tipper jeg testene og eventuelle bilder gir Sleipner ett godt utgangspunkt for å vurdere om dette er en reklamasjons sak. Ser det lovende ut så får du vel beskjed om å sende inn motor til dem for en nærmere titt. Jeg tipper at denne saken løser seg. Det tror jeg rett og slett fordi en slik Sleipner thruster normalt holder i flere tiår om den brukes normalt og lagres tørt. Min erfaring med 5 års reklamasjonsrett er at seriøse aktører strekker seg langt om kunde yter litt egeninnsats og produkt er nyere enn 5 år. Satser på at dette skal ordne seg ja. Venter på tilbakemelding fra Sleipner nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Clasg Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 @nomane Blev der fundet en årsag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.