Jump to content

Dårlig effekt fra Sidepower se100/185t thruster


nomane

Recommended Posts

Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

Står thruster med permanent spenning på ?  

Om hovedbryteren til thrusteren står på (ikke alle har hovedbryter heller), så er det alltid spenning frem til styrerelèet på thrusteren. Når det da er en del børstestøv rundt thrusteren, så kan også noe ha komt seg inn i relèet som kan forårsake krypstrømmer.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 20 minutter siden:

Om hovedbryteren til thrusteren står på (ikke alle har hovedbryter heller), så er det alltid spenning frem til styrerelèet på thrusteren.

 

Det er helt opp til den som har koblet det opp. Til min Sleipner SE60 går alt via en hovedbryter. Og den slåes av så snart jeg er ferdig med å bruke trusteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev On 18.9.2020 at 20.48:

Står thruster med permanent spenning på ?  

 

 

Det vil jeg tro de fleste thrustere gjør, hvis man ikke slår av bryter mellom batteri og thruster..

 

Hulda skrev On 18.9.2020 at 15.55:

Jeg tipper også at det er en feil på motoren. Den skal ikke trekke så vanvittig mye strøm. Jeg hadde brukt min Sleipner nokså mange år før den dabbet av første gangen. Husker ikke hvor mange. Og, igjen, disse motorene er virkelig hissige saker. 

Ja motoren er skikkelig hissig. Ga opp å kjøre den frakoblet giret, den tok jo helt av. 

 

Rart det ikke er et vern i motoren som gjør at den kutter hvis strømtrekket blir for høyt

Link to post
Share on other sites

nomane skrev for 3 timer siden:

Rart det ikke er et vern i motoren som gjør at den kutter hvis strømtrekket blir for høyt

Ikke 100% sikker, men jeg tror det er et termisk motorvern på min. Har opplevd noen ganger at den kutter ved litt intensiv bruk. Venter jeg litt går den som den skal igjen. 

 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev for 3 timer siden:

Ja motoren er skikkelig hissig. Ga opp å kjøre den frakoblet giret, den tok jo helt av. 

 

Må aldri finne på å kjøre slike motorer ubelastet. Det er ingenting som regulerer turtallet på slike motorer, annet enn belastningen fra propellen i vannet. Så turtallet kan bli vanvittig høyt og hele motoren kan tilintetgjøre seg selv. Det samme gjelder når enn tester baugthrusteren på land, det skal enn heller aldri gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Ikke 100% sikker, men jeg tror det er et termisk motorvern på min. Har opplevd noen ganger at den kutter ved litt intensiv bruk. Venter jeg litt går den som den skal igjen. 

 

Vil tro den kutter fordi spenningen blir for lav. Ettersom hva jeg leser skal de ha min 7 V for å kjøre. 

 

bellen skrev for 8 timer siden:

 

Må aldri finne på å kjøre slike motorer ubelastet. Det er ingenting som regulerer turtallet på slike motorer, annet enn belastningen fra propellen i vannet. Så turtallet kan bli vanvittig høyt og hele motoren kan tilintetgjøre seg selv. Det samme gjelder når enn tester baugthrusteren på land, det skal enn heller aldri gjøre. 

 

Det var Sleipner som ønsket at jeg skulle utføre en slik test. Men det må i så fall gjøres i benk og ikke med motoren mellom beina. Må tenke litt sikkerhet også 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev 30 minutter siden:

 

Det var Sleipner som ønsket at jeg skulle utføre en slik test. Men det må i så fall gjøres i benk og ikke med motoren mellom beina. Må tenke litt sikkerhet også 

 

Om Sleipner er involvert i feilsøkingen, så er det bare til å gjøre nøyaktig som de sier. 

 

 Du gjør forresten lurt i å legge ned en innsats i feilsøkingen nå som garanti er over. Nå som du kan vise til nye og riktige batterier, så tipper jeg testene og eventuelle bilder gir Sleipner ett godt utgangspunkt for å vurdere om dette er en reklamasjons sak.  Ser det lovende ut så får du vel beskjed om å sende inn motor til dem for en nærmere titt.  Jeg tipper at denne saken løser seg.  Det tror jeg rett og slett fordi en slik Sleipner thruster normalt holder i flere tiår om den brukes normalt og lagres tørt.  Min erfaring med 5 års reklamasjonsrett er at seriøse aktører strekker seg langt om kunde yter litt egeninnsats og produkt er nyere enn 5 år.     

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 16 timer siden:

 

Om Sleipner er involvert i feilsøkingen, så er det bare til å gjøre nøyaktig som de sier. 

 

 Du gjør forresten lurt i å legge ned en innsats i feilsøkingen nå som garanti er over. Nå som du kan vise til nye og riktige batterier, så tipper jeg testene og eventuelle bilder gir Sleipner ett godt utgangspunkt for å vurdere om dette er en reklamasjons sak.  Ser det lovende ut så får du vel beskjed om å sende inn motor til dem for en nærmere titt.  Jeg tipper at denne saken løser seg.  Det tror jeg rett og slett fordi en slik Sleipner thruster normalt holder i flere tiår om den brukes normalt og lagres tørt.  Min erfaring med 5 års reklamasjonsrett er at seriøse aktører strekker seg langt om kunde yter litt egeninnsats og produkt er nyere enn 5 år.     

Satser på at dette skal ordne seg ja. Venter på tilbakemelding fra Sleipner nå. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...