Jump to content

Dårlig effekt fra Sidepower se100/185t thruster

nomane

Recommended Posts

nomane skrev 12 minutter siden:

Konklusjonen min er at motor trekker for mye strøm, noe som gjør at batteriene ikke klarer å levere nok

:yesnod:

Og da er sjekk av børstene neste . . ?

1000A og 10V tilsvarer 10kW inn på motor . . . . . Her må noe  bli varmt . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

JRK skrev 20 minutter siden:

men her må det vel være snakk om reklamasjon da thrusteren er på 3. sesongen.

Børster er vel en typisk slitedel som skal ha periodisk vedlikehold . . ?

Hos meg gikk det ganske varmt for seg. Brant sikringen og en kabelsko.

Sjekket børstene etter tips fra bp (Hulda . ?). Blåste rent med trykkluft. Og vips, alt i orden.

Jeg er litt forbauset over at sikringen din har holdt ut rundt 1100A . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Synest det er rart om ikke elektronikken kobler ut thruster før spenningen er så lav at den er skadelig for motor.  Ta gode bilder av hvordan ting ser ut under dekslene, og få opprettet en reklamasjonssak.  Min Sleipner thruster gikk fint i 12 år uten noen form for motor service.  Da tok jeg en rens og sjekket børstene for sikkerhets skyld. I fremtiden blir nok dette noe jeg gjør litt oftere.

Ta ut motor (det er enkelt) blås alt støv vekk med trykkluft. Sjekk samtidig at børstene glir lett i holder skinnene (de har en tendens til å sette seg i skinnene pga. irr) puss skinnene glatte.

Da tipper jeg thrusteren din er iorden igjen.

Det nytter lite å reklamere på en thruster full av børstestøv.

Bra valg av batterier du har gjort. De leverer, tar lett lading, og tåler ikke minst juling i baugen av en båt.

Mix skrev 43 minutter siden:

Det nytter lite å reklamere på en thruster full av børstestøv.

Enig. Kan ikke se at det skal være en reklamasjonssak. Men det kan jo være andre ting som er galt, så det er kanskje greit å reklamere. Jeg synes jo det er rart at en så ny truster skal bli ineffektivt pga børstestøv. Jeg har aldri hatt oppe vår truster, og den ble montert inn i 2007. Sikkert lurt å åpne den for rengjøring nå. Har forresten en reservemotor hjemme, så jeg kan egentlig bare bytte over. 

Vet ikke hvordan det er nå, men tidlegare var det slik at Sleipner kjøpte motorer fra to forskjellige leverandører. Disse ble montert og levert om hverandre, og det er ingenting i papirene på trusteren som røper hvilken motor man har. Motorene fra den ene leverandøren viste seg å være mer effektiv enn den andre. De andre motoren hadde høyere strømtrekk og mindre avgitt effekt. Men på så ny truster som du har er det kanskje ikke slik, det vet jeg ikke. 

nomane skrev for 4 timer siden:

Monterte opp 2 stk Optima RedTop. Total cca 1630 A (EN).

Kjøpte også et tangampermeter og fikk målt stømtrekket samtidig. Lå på 1000-1100 A. Thruster skal ifølge Sleipner trekke 740 A (på 10,5 V)

Konklusjonen min er at motor trekker for mye strøm, noe som gjør at batteriene ikke klarer å levere nok

Se her ja, nå har du jo fått testet grundig :thumbsup:  Enig i konklusjonen din, så da er det det vel bare å plukke opp motoren og rengjøre. Så får vi se etterhvert om børstestøv er årsaken. I så tilfelle har du i alle fall to gode batterier for videre drift. 

nomane skrev On 16.9.2020 at 18.34:

Strømtrekket på 740 A er oppgitt av sleipner

Screenshot_20200916-180741~2.png

Jeg får ikke det der til å stemme. 740A strømtrekk og 500A sikring? Dessuten, 740A ved 10,5V gir en effekt på 7770W. På hjemmesiden til Sleipner er denne trusteren oppgitt til 6300W. 

Komodo skrev 29 minutter siden:

Enig. Kan ikke se at det skal være en reklamasjonssak. Men det kan jo være andre ting som er galt, så det er kanskje greit å reklamere.

Reklamere på hva ?

Ta jobben med rens og børstesjekk og andre eventuellaliteter som fuktighet først. Så kan han TS eventuellt reklamere etterpå.

Jeg fikk plutselig problemer med børstestøv etter 4-5år. Det gikk plutselig varmt etter at jeg hadde en episode med mye kjøring av thrusteren. Nå har det gått omtrent like lenge og jeg har ikke hatt tilsvarende problem (bare noen andre), så det virker som det kan opptre litt tilfeldig og kanskje avhengig av bruksmønsteret. Jeg inspiserte siste gangen i våres og det var ikke tegn til noe unormalt. Hos meg er toppen av motoren med børstene lett tilgjengelig uten å demontere motoren. Jeg har en QL thruster fra Volvo Penta.

Mix skrev for 4 timer siden:

Reklamere på hva ?

Ja, det var det...

Mix skrev for 4 timer siden:

Ta jobben med rens og børstesjekk og andre eventuellaliteter som fuktighet først. Så kan han TS eventuellt reklamere etterpå.

Sikkert lureste framgangsmåte :thumbsup:

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Nå har det gått omtrent like lenge og jeg har ikke hatt tilsvarende problem (bare noen andre), så det virker som det kan opptre litt tilfeldig og kanskje avhengig av bruksmønsteret. 

Kan det tenkes at det er mer slitasje på børstene den første driftstiden? Når man åpner en gammel, slitt motor er jo kommutatorene slitte og glatte også. På en ny motor er kommutatorene skarpere i kantene, noe som antagelig gnager litt mer på børstene vil jeg tro. Og som for alle andre produserte gjenstander er det jo produksjonsavvik her også. Ellers er jo kraften på børstene også avhengig av strømmen som overføres. Men en truster har jo ganske konstant motstand, så akkurat det vil vel ikke avvike så mye med bruken. 

På likestrømsmotorer i industrien, så kunne det være litt forskjell på hvilke børster som fungerte best, hvilket antall i forhold til belastning ol. Rengjøring av børstestøv, spesiellt på isolatorer på børstebro er viktig. Samme med rensing av spor mellom lameller på komutator. Avhengig av hvor stor andel av børster som ble byttet, la vi smergel rundt kommutator og formet radien på nye børster. Ideelt sett, skulle børstene danne et fint patinabelegg på kommutator for best forhold/minst slitasje. Var kommutator stygg, kunne vi slipe den. Det tror jeg måtte gjøres ved bytte av børstetype også. Det er viktig at dette området er i orden. Sjekket og gjorde rent hver 14. dag med helkontuerlig drift, men en truster har vel noe mere brutal drift, så ikke sammenlingnbart slik. Begynner å bli gammel erfaring når jeg teller litt år:rolleyes:.  

Mye gode innspill fra dere her. 

Optima batteriene er rå, så de blir nok stående. De vil levere nok når motoren trekker den strømmen den skal ha, og ikke mye mer strøm som den gjør nå. 

Thrusteren er såpass ny at jeg ikke kommer til å gjøre noe som helst med den. Har snakket med Sleipner og de vil ha den inn. De var helt klar på at dette var et alt for høyt strømtrekk, så de vil sjekke den og eventuelt sende en ny hvis det er feil med den.

Mye snakk om støv på børstene her. Rart det ikke står nevnt noe om det under vedlikeholds delen av manualen hvis børstestøv er et så stort problem!?

For meg er det i utgangspunktet en opplagt reklamasjonssak. En thruster er laget for å vare i over 5 år. Står ingen ting i manualene på mine thrustere at man skal blåse bort børstestøv hvert år. Men det er helt sikkert lurt på ett eller annet tidspunkt å gjøre det.

På den annen side har thrusteren vært utsatt for belastning ved at det har vært noe i tunellen eller at den er kjørt ubelastet, så har man en dårlig sak.

(Mine sleipner  thrustere har gått siden 2007 uten annen vedlikehold en sjekking av olje og bytting av sinkanoder)

En annen detalj gjelder denne strøm målingen og at sikringen ikke har røket. Slike tangamperemeter finnes i mange kvaliteter og de må også nullstilles for å gi rett måling. vet man at målingen er korrekt utført.

Det er helt tydelig at noen får mer støv enn andre. lurer litt på hvorfor. Tenkte på en detalj. Jeg er ganske nøye med å begrense luftfuktigheten om vinteren. Kan f.eks en thruster som er utsatt av for høy luftfuktighet irrre mellom kommutatur og børster, slik at det dannes små kortslutninger ved oppstart? Så til landstrøm, kan det være at båter som ligger med kontinuerlig landstrøm lettere kan få skader på kommutator børster?

Kunne vært interresant om dere som har opplevd dette børsteproblemet hadde kommet med tilbakemeldinger på bruksmønster som kan forklare dette. Skrogtype, fukt, landstrøm, opplevde uregelmessigheter på thruster og sikkert mange andre ting?

En liten annen detalj. Husker på 80 tallet da ble non VW biler levert med feil børstematriale i noen dynamoer. Noe som faktisk medførte at kommutatoren ble slitt (Man kunne se slitespor) og brent...

Redigert av JRK (see edit history)

Det er jo ikke mange snurr en truster går, men den går jo fullt hver gang. Jeg vil tippe at omgivelseforhold har mye innvirkning, med feks fukt og saltluft. Om forholdene ikke er på den gode siden, vil jo også lang tid uten bruk også spille negativt inn. Om kommutator, børster etc er i god stand og normale driftsforhold, skal det ikke være mye slitasje og børstestøv. Om man tar en sjekk og rengjøring hvert 5. år, tror jeg man er veldig flink.

Jeg kan vel kun referere fra Hulda, @JRK.

Hulda ligger med landstrøm, skilletrafo, samsvarserklæring på installasjonen. 

Topp elektrisk anlegg med 170 Ah batteri som kun har som oppgave å forsyne Sleipner og ankerwinch. Avstand mellom batteri og Sleipner er rundt en meter. Kabling fra sikring til Sleipner 70 kvadrat. Ellers mye 95 kvadrat i området. Lading fra motorens generator og Cetek 8 A lader. Baugpropellen ligger 'langt nedi der', beintørt, temperaturområde +2- til +20 grader C på årsbasis.

Jeg grillet teknisk support hos Sleipner for en del år siden. Blant annet på påstanden om at produktet deres er sant 2-polet og serviceintervaller. Det kom i korte trekk frem følgende:

• Oljen på giret, mitt gir, min installasjon, umulig å skifte olje uten på plukke av girhuset. Selv om installasjonen er i hht boka.
  • Systemet deres er ikke sant 2-polet, det kan det ikke være når det avgir kullstøv til omgivelsene.
  • Systemet kan heller ikke være sant 2-polet i og med at 'krakken' som motoren sitter på ikke er utstyrt med isolasjonssett.
  • Systemet kan ikke være sant 2-polet når de ikke kjenner den ohmske motstanden i Lovejoy-elementet (fleksibel kopling).
  • De store motorene (Hulda har den største 12 V som de leverer) er langt mer utsatt for kullstøv enn de små.
  • Sleipner anbefaler uoffisielt å blåse ren motorene på årlig basis.

Tror jeg har skrevet dette over noen ganger tidligere. Hvor det ble en del kverulering over at det jeg skriver umulig kan være sant. De som tviler må gjerne fortsette med det. Bare ikke plag meg med tvilingen.

Når så mye er skrevet,  jeg oppfatter produktet som topp kvalitet. 

Jeg kan referere fra min båt. Jeg har en 32 foter på rundt 7 tonn og en relativt (for?) liten baugpropell. Før brukte jeg baugpropellen flittig på hummerfeltet for å buksere ved teinetrekking. Det gjør jeg ikke lenger. Nå bruker jeg kastekrok (anbefales) og behøver ikke manøvrere veldig nær blåsene. Første gangen jeg merket varmgang (luktet brent) var etter en annen manøver i elva ved Fredrikstad for å plukke opp en som hadde gått tom for bensin og lå og drev i strømmen. Da ble det mye baugpropell før jeg fikk ordnet slepet. Det hører også med at jeg har rett aksel og en trang marinaplass med mye strøm og vind fra siden. Det blir også mye bruk av thrusteren når jeg skal inn.

Altså vil jeg si at jeg hadde unormalt mye kjøring med baugthrusteren før det gikk varmt. Nå sparer jeg den så godt som mulig. Bruker for eksempel manøvrering med spring i stedet der det er mulig.

JRK skrev 1 time siden:

En annen detalj gjelder denne strøm målingen og at sikringen ikke har røket. Slike tangamperemeter finnes i mange kvaliteter og de må også nullstilles for å gi rett måling. vet man at målingen er korrekt utført.

Det er jo et poeng. Men spenningsfallet på de to Optimabatteriene i seg selv tilsier i alle fall at strømmen er høy.

JRK skrev 1 time siden:

Kunne vært interresant om dere som har opplevd dette børsteproblemet hadde kommet med tilbakemeldinger på bruksmønster som kan forklare dette. Skrogtype, fukt, landstrøm, opplevde uregelmessigheter på thruster og sikkert mange andre ting?

For min del vet jeg ikke hvordan tilstanden er mtp støv på min truster. Men jeg kan komme tilbake med en rapport og noen bilder hvis jeg får tatt en service på den i vinter. 

Hulda skrev On 16.9.2020 at 15.35:

Hulda har SE90 ...

Hulda skrev for 18 timer siden:

... på min SP90 ...

Du har vel en SP95 Hulda? SE90 og SP90 er det vel ingenting som heter. Derimot ble SP75 med et par oppgraderinger til SE80, mens SP95, som største 12V versjon, ble til SE100. Motoren er den samme, men de fikk permanent oljefylte gearhus uten den oljeboksen, og 5-bladers propeller.

Det jeg kan uttale meg om, er Sleipner Thruster. Helt siden jeg kjøpte min nåværende båt har jeg vært veldig plaget med forbruk av zink. Anodene på aksling, ror, flaps og motor har aldri vart lengre en 9-10 måneder. Zink på thruster enda kortere. Jeg viste min SE40 var en del tært inne i gearet så jeg skiftet det sist vinter. Under korrespondansen med Sleipner om delenummer etc så anbefalte de meg også å skifte motorbraketten da det nå er kommer en med et galvanisk skille innebygd. Ved en tidligere korrespondanse  med Hulda, så var jeg klar over situasjon med kullstøv fra børstene så jeg rengjorde selve motor også. Jeg var også klar over at han hadde diskutert dette med sleipner, så kanskje de hadde gått i tenkeboksen etter dette :)  Fra jeg satt ut båten i Mars og til nå er det helt sykt hvor mye mindre «slitt» mine sink er. Det er virkelig en stor forskjell å se. Hadde også ute alle zink på motor denne uka. Disse har stått på i 16 måneder. De var slitt men det var overhodet ikke det forbruket som jeg har sett tidligere. Trengte kun å skifte 1 av 6. Var tenkt å skifte alle sink under vannlinja nå senhøstes, men jeg ser allerede nå at dette blir det ikke behov for. Så dette med krypstrømmer fra thruster skal man virkelig ta på alvor. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg kan vel legge til at jeg har installert en fjernstyrt BEP av/på-bryter mellom baugbatteriet og Sleipner/winch. Bryter for styrestrøm sitter på hovedtavlen. Når en av de to forannevnte skal brukes, slås BEP på. Når batteriet er ladet opp, slås BEP av. Selv når vi er under fart. Årsaken til denne frenetiske aksjonen er faren for strøm på avveie. 

Jeg tipper også at det er en feil på motoren. Den skal ikke trekke så vanvittig mye strøm. Jeg hadde brukt min Sleipner nokså mange år før den dabbet av første gangen. Husker ikke hvor mange. Og, igjen, disse motorene er virkelig hissige saker. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...