Jump to content

Hvilke typer lakk er det som reagerer med hverandre?

Solsenga

Recommended Posts

Kjøpte en Polar 17 i juli og den trenger mye pleie og omsorg. Holder nå på å slipe ned treverket, og det er mye jobb rundt alle kanter, vinduer og har og der... På den ene langsiden (fra vinduet og bakover) er treverket fortsatt fint i lakken og det frister ikke å da slipe ned til bart treverk der. 
MEN da er spørsmålet: er det ikke sånn at noen typer lakk vil kunne reagere med andre typer lakk? Hvis jeg lakker med en annen type enn det som allerede er på båten? Jeg har planlagt å bruke jotun clipper. 
Aner ikke hva som er brukt på båten fra før. 

Danskeren07 skrev 15 minutter siden:

Du kan ligge et stykke stof med acetone på lakken et ikke synligt sted. Efter 15 min vil lakken være helt opløst hvis det er 1 komponent. Hvis det er to komponent vil der ikke være sket noget.

Jeg forstår ikke helt... Hvis det er aceton under lakken og jeg legger på enkomponent så vil det gå i oppløsning? 

Chiefengineer skrev 10 minutter siden:

Det er en test for å finne ut om du har enkomponent eller tokomponent lakk. Legger du på litt aceton på overflata og lar den virke i litt tid vil enkomponent lakk gå i oppløsning etter kort stund. Det skjer ikke med en tokomponent lakk.

Sånn ja! Det var bra tips. Kan man bruke aceton for å fjerne lakkeN  også da, eller skaper det problemer når ny lakk påføres? Eller vil restene etter aceton fordampe?

Kjøp deg en sikling (veeeldig billig) og sjekk ut «Paul Sellers card scraper sharpening». Da er det plutselig ikke store jobben lengre! Men sørg for å lære deg hvordan du «setter opp» siklingen, ellers kan du la være (det er enkelt å få til!). Da blir det bare mattpussing etterpå.👍

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev On 21.9.2020 at 12.38:

Kjøp deg en sikling (veeeldig billig) og sjekk ut «Paul Sellers card scraper sharpening». Da er det plutselig ikke store jobben lengre! Men sørg for å lære deg hvordan du «setter opp» siklingen, ellers kan du la være (det er enkelt å få til!). Da blir det bare mattpussing etterpå.👍

Takk for tips! Jeg så ikke svaret ditt før nå, og nå er nesten hele båten pussa ned... Mangler bare de smale partiene rundt vinduene- så da spørs det om jeg begynner med noe nytt. Men skal aldri si aldri 😉

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...