Jump to content

Mercruiser 4.3LB sprekk i sylindervegg


tullerici

Recommended Posts

Hei å atter et mercruiser problem. 

 

Viser seg alt utenom motor blokk et i kjempefin stand.  Blokken har sprekk i 1 sylinder nedover hele.. Så blokken er bare å kaste. 

 

Men hvilken evt bilmotor er dette til? Hva kan jeg kjøpe å ta alle delene mine over på får å få en komplett 4.3 v6 motor? 

 

Den jeg har nå er 205hk utgaven av mercruiser 4.3.

 

Håper noen flinke mercruiser guder er her inne!  Jeg har forgasser å ikke mpi. 

 

Alt av informasjon og linker takker jeg veldig får! 

 

Mvh

Richard 

 

 

IMG_20200920_125850.jpg

IMG_20200920_125845.jpg

IMG_20200920_124308.jpg

IMG_20200920_121225.jpg

Link to post
Share on other sites

Disse GM motorene er så like at de kan brukes om hverandre i en lang tidsperiode. Hvis jeg legger til grunn at du har gode eksosmanifolder du vil gjenbruke passer de i fra 1986-2002. Andre årstall det kan være greit å merke seg. 

I fra 87/88 hadde motorene roller cam. 

I 1991 fikk de fleste 4.3l motorene balanse aksel men blokk og topper kan mikses frem til 1996. 

I 1996 kom motorene med vortech topper

Kjøper du en slik bilmotor passer ikke innsuget ditt lenger og ikke følger det med heller da disse motorene har injeksjon 

Dog er det enkelt å finne forgasser innsug til disse motorene da de produseres enda i motsetning til 1986-96 innsug. 

I fra 2002 passer ikke lenger eksosmanifolder dine.

Her i Norge var aktuelle biler Chevrolet Astro og Blezer men finner du en annen Chevrolet eller GMC med 4.3l så er motoren riktig.

Så har vi dette med hull til mekanisk bensinpumpe i blokka som mangler på de fleste bilmotorene bortsett i fra de som er i fra åttitallet men det løser man jo greit med en elektrisk bensinpumpe 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk får mye god informasjon! Har snakket med GM i Oslo å dem har 4 bilmotorer 4.3 stående og skulle ta komp test på dem.  5000 kr får motor å dette er mellom 1987 og 1995.  Så alle 4.3l fra 1996 så passer ikke innsuget mitt? Men det er jo greit nok.  Men skal jeg skifte til min kam og løftere uansett bilmotor årstall jeg kjøper?  Altså frem til 1995.

 

Stempel og slaglengde og veiv er samme både bil å båt versjonen? 

 

Du har virkelig mye kunnskap,  skulle bodd nærmere ålesund så skulle jeg komt på en kopp kaffi! 

Link to post
Share on other sites

Kan du velge så ville jeg valgt motoren uten balanse aksel. Den trenger du ikke i en båtmotor. 

Innsuget på 86-96 har 12 bolter mens 96 og nyere har 8 bolter. 

Når det gjelder kamaksler er det ikke mulig å få ett klart svar i fra en troverdighet kilde. 

Gjenbruk den du har men personlig tror jeg marinecam og disse bilkammene er omtrent de samme bortsett i fra de motorene som har sittet i personbiler. Noe som er lite trolig her i Norge. 

 

Fint å se du fikk en 4.3l liter motor 

Har du bilde av Innsuget sett ovenifra? 

Har du roller cam eller flat tap cam?. 

 

Kaffekoppen får vi ha tilgode gitt distansen men er vi på hverandres kanter tar jeg gjerne en kopp

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ville undre meg om veiv, råder, stempler og kam vil ha noe vesentlig å si. Balanseaksler har som misjon å gi roligere gange. Mitsubishi, eller en av dem, var det vel som utviklet konseptet i bilmotorer på slutten av 60-tallet. Hulda kjører GM bilmotor, i bil med automatgir. I båt med svinghjul fra bil med standard gir. Balanserte veiv påmontert svinghjul og demper. Helt utmerket resultat. 

Link to post
Share on other sites

Alt ute av motor og blokk kastet i, hengeren.. Kjempegrei jobb og både veiv såg flott ut og råder var litt hvite så disse er nesten nye.  Ventil og alt tilbehør der er nytt da motor var på marine verksted for overhale og skiftet slitedeler så er blokken har fått frostskader er kjempe uheldig av eier jeg kjøpte denne av og vi har ordnet opp så vi komt godt ut av det begge to..  Mulig jeg kom bedre ut av det da alt er komplett med drev og instrument og elnett til 4000 kr. Omc drev med alt i tipp topp stand

IMG_20200921_210038.jpg

Link to post
Share on other sites

Med flattap cam er dette trolig en 86mod.

For i 87 kom rollercam i marine motorene. 

Ja der var det bilde av Innsuget.

Dette er ett 2bbl innsug så 205hk kan du bare glemme hvis det er viktig

Tipper du ender opp på ca 180 hk.

Som skrevet tidligere er Innsuget med 12 bolter og til 4bbl forgasser ikke mulig å få kjøpt nytt lenger.

Antagelig finnes det noen brukte på e-Bay til prisen av gull. 

 

Jeg ville begynt motor prosjektet med å granske Innsuget nøye.

Spesielt sjekket hvor mye som har rustet vekk innvendig under termostaten men også om mulig ellers innvendig.

Er dette dårlig så ville jeg tenkt meg nøye om for å finne ut hvordan man løser dette før jeg valgte motor. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 3 timer siden:

Kaffekoppen får vi ha tilgode gitt distansen men er vi på hverandres kanter tar jeg gjerne en kopp

Kaffekoppen var det jo han som skulle få av deg :lol: :

 

tullerici skrev for 9 timer siden:

...  skulle bodd nærmere ålesund så skulle jeg komt på en kopp kaffi! 

 

Men fra spøk til alvor; imponert over din kunnskap om disse motorene @pipe :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 21.9.2020 at 22.34:

Med flattap cam er dette trolig en 86mod.

For i 87 kom rollercam i marine motorene. 

Ja der var det bilde av Innsuget.

Dette er ett 2bbl innsug så 205hk kan du bare glemme hvis det er viktig

Tipper du ender opp på ca 180 hk.

Som skrevet tidligere er Innsuget med 12 bolter og til 4bbl forgasser ikke mulig å få kjøpt nytt lenger.

Antagelig finnes det noen brukte på e-Bay til prisen av gull. 

 

Jeg ville begynt motor prosjektet med å granske Innsuget nøye.

Spesielt sjekket hvor mye som har rustet vekk innvendig under termostaten men også om mulig ellers innvendig.

Er dette dårlig så ville jeg tenkt meg nøye om for å finne ut hvordan man løser dette før jeg valgte motor. 

 

 

 

 

Merkelig.  Kalles får mcm 205 4.3l på blokken tror det var mcm. 

 

Kan ikke dette innsuget brukes på bilmotorer og bare  smekke ihop?  Skal jeg også skifte til min kam og løftere da evt eller la kam vær siden den jeg har er gammal og flat 

 

Vil det være noe mer effekt om jeg evt kjøper sånt innsug 4bbl og finner evt brukt forgasser? Rekner med min forgasser ikke kan brukes på dette innsuget..  Og hva vil da effekten vær med bilmotor 4.3 GM med sånt innsug kontra mitt og evt med bilkam eller flat kam og roller kam.   Noe mer som må byttes da? 

 

Tusen hjertelig får veldig god info..!! 

Screenshot_20200922_110843_com.android.chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis Innsuget ditt er bra så bruker du det.

Tipper du havner på ca 180hk.

For å få 205hk trenger du 4bbl forgasser og innsug. 

Dette er vel ett prosjekt på lavt budsjett,? 

Disse 12 boltede innsugende til 4bbl forgassere er ikke gode å få tak i og er dyre brukte. 

Du trenger også en annen forgasser enn den du har. 

 

Går du den veien pga effekten frister så kjøper du heller en bilmotor i fra 96-2002.

Da kan du bygge deg en 225 hk

Også her trenger du innsug og en annen forgasser. 

I tillegg trenger du en ny kamaksel og kraftigere fjærer 

Link to post
Share on other sites

Hm nei da får det være som det er.  Håper å nå 45 knop selv med 180 hk i draco 1800 DC.

 

Så lenge det går så er det greit får min del såklart motor og alt blir tipp topp! 

 

Kanskje på sikt skifte innsug og forgasser. 

 

Men utenom dette så 

 

Innsug 

Kam

Løftere 

 

Byttes fra min til bil motoren  samt eksos og kjøling. 

Takk får innspill.   Men hvorfor kalles motoren får mercruiser 205 når det ikke holder tegn til 205hk? Det jeg stusser litt på.. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du søker opp 4.3l intake 4bbl så ser du at det er ett stort hull i inntaket isteden for 2 små. De pøser på med mer luft og bensin for å ta ut de siste hestene. 

Jeg tror du skal være fornøyd med å nå ærlige 40 knuter

 

Som funfact som kanskje ikke er like morsomt når du står der er at mercruiser motoren din er levert med enten tomme eller millimeter gjenger. 

 

Så du kan med uflaks få ett skrue problem når du skal hente over komponenter i fra marine motoren til bil motoren.

Morsomt hvis man har satt av en helg til å skru for så å oppdage at marine motoren har mm gjenger og bil motoren man skal bruke har tommer. 

Da banner man høyt når man prøver å entre første skrue for ett utvalg av tomme skruer har man ikke på hylla. 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 4 minutter siden:

Her skal det bli 205 hk skjønner jeg 👍

 

Ble det 12 bolter eller satser du på nyere motor med 8 bolter innsug? 2 

 

Ble 12 bolts.  Holder med 205hk, skal ha båten neste år så, salg å kjøpe større, skal få denne i god stand før salg. 

 

 

Men er det oljekjøler på disse motorene? Har mercruiser varmeveksler så er der tank til servo olje vil jeg tro den store tanken på siden av motor i front. Stusser litt på oljen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...