Jump to content

Lekkasje i ferskvanntank - hva gjør jeg?


Napoli

Recommended Posts

På Nimbusen er det en relativt stor lekkasje. Jeg vet ikke hvor stor og hvor den er, da eneste tilgang jeg har til den er gjennom mannlokket på toppen (og ser ikke noe der), samt at jeg kan se den forfra (ser ikke noe der heller). Den er plassert slik at jeg ikke kan få den ut (uten å løfte ut innerliner først). At lekkasjen er relativt stor er det ingen tvil om, den lekker stort sett alt innholdet på noen timer (300 liter). Fins det løsninger som ikke koster skjorta på å gjøre noe med det?

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Før i tiden brukte vi Kanel.

Bruk trykkluft mulig du hører susen:

 

En  måte å komme inni tanken på.

hva med denne ??????

http://www.ct1.no/tips/tetting-av-vanntanker-kar-ol

TETTING AV VANNTANKER, KAR O.L.

CT1 vil suksessfullt tette tanker og kar fylt med metallisk vann, betongvann, avløpsvann og lagringstanker i plast for drikkevann. CT1 vil også forsegle og tette bensin/diesel tanker da produktet er svært motstandsdyktig overfor alle petroleums produkter. Vær oppmerksom på at noen plast tanker og kar inneholder et stoff som heter polypropylen, noe som gjør at tetting og liming blir vanskelig fordi overflaten er seig og fettete. Disse tankene må forsegles og tettes gjennom plastsveising.

 

CT1 vil forsegle og tette omtrent alle tanker og kar og med sin motstandsdyktig mot bensin, diesel, saltvann og klor gjør dette CT1 til den ultimate fugemassen som kan fungere i og på våte elementer.

 

CT1 gjør jobben én gang – hver gang!

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Før i tiden brukte vi Kanel.

Bruk trykkluft mulig du hører susen:

 

En  måte å komme inni tanken på.

hva med denne ??????

http://www.ct1.no/tips/tetting-av-vanntanker-kar-ol

TETTING AV VANNTANKER, KAR O.L.

CT1 vil suksessfullt tette tanker og kar fylt med metallisk vann, betongvann, avløpsvann og lagringstanker i plast for drikkevann. CT1 vil også forsegle og tette bensin/diesel tanker da produktet er svært motstandsdyktig overfor alle petroleums produkter. Vær oppmerksom på at noen plast tanker og kar inneholder et stoff som heter polypropylen, noe som gjør at tetting og liming blir vanskelig fordi overflaten er seig og fettete. Disse tankene må forsegles og tettes gjennom plastsveising.

 

CT1 vil forsegle og tette omtrent alle tanker og kar og med sin motstandsdyktig mot bensin, diesel, saltvann og klor gjør dette CT1 til den ultimate fugemassen som kan fungere i og på våte elementer.

 

CT1 gjør jobben én gang – hver gang!

Jeg har en mistanke om at lurium ikke gjør nytten her. 

 

Kan man for eksempel legge en fleksibel vanntank inni den gamle tanken, og koble til? Eller må den gamle tanken ut?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at det er tanken som lekker og ikke vannslangen fra tanken? Kan være verdt å sjekke det først i det minste. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kenneth 81 skrev 13 minutter siden:

Er du helt sikker på at det er tanken som lekker og ikke vannslangen fra tanken? Kan være verdt å sjekke det først i det minste. 

Godt poeng, er fullt mulig at det er vannslangen. Må finne en eller annen måte å få inspisert inni der. Jeg ser ikke innløpet til slangen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Dersom du kommer til tilkoblingsstussen på innsiden av tanken fra mannlokket, kan du forsøke å tette utløp fra tanken fra innsiden for å sjekke om det er kobling eller slange som lekker. Bruk plastelina/tyggegummi eller noe tett teip over utløpet, og fyll opp litt vann. Lekker det ikke da, så vet du at lekkasjen er i slange/kobling.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 42 minutter siden:

 

Vet du at dette fungerer med Windows 10? I manualen står det Win XP, Vista, 7 og 8, men Win 10 er ikke nevnt. Jeg har et lignende som sluttet å fungere da jeg gikk fra Win 7 til Win 10.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

Dersom du kommer til tilkoblingsstussen på innsiden av tanken fra mannlokket,

Det er her problemet kommer inn... Jeg kan se mannlokket foran og skrått ned, mens jeg ligger på magen, under styreposisjonen inni et hull hvor skuldrene akkurat kommer inn. Det er også lagt opp slik at jeg akkurat klarer å åpne lokket. Men der stopper tilgangen for en som er 182 høy og veier rundt 95 kg. Mistenker at det letteste jeg gjør er å få tak i noen med mindre størrelse enn meg, uten klaustrofobi, som tør å gå inni og sjekke (rommet under der er ikke så lite når man først kommer inn - jeg har allikevel ikke lyst til å tilbringe resten av livet der inne...). 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 43 minutter siden:

jeg har allikevel ikke lyst til å tilbringe resten av livet der inne...

 

Da er det vel bedre at en "dverg" blir der? Unnskyld, men jeg kunne ikke la være! :giggle: :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 21.9.2020 at 15.50:

 

Da er det vel bedre at en "dverg" blir der? Unnskyld, men jeg kunne ikke la være! :giggle: :wflag:

Er av den overbevisning at de fleste burde hatt en fastboende dverg i kjølsvinet på båten :giggle::giggle:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 21.9.2020 at 0.15:

 

Kan man for eksempel legge en fleksibel vanntank inni den gamle tanken, og koble til? Eller må den gamle tanken ut?

Ja det kan en, men hvordan  lage stort nok hull så du får den inn?

Er det rommet så stort som du sier er det vel ikke noe problem  å få inn en på 70 kilo. 

Drenere tanken helt tom så du ikke får vann i pumpa?

Ta av slangen til pumpa kople på vannslangen med kran, fylle forsiktig mulig du hører  når det begynner å sildre til skute bunn.

Sildrer med en gang,  slange eller helt i bunn av tanken.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 8 timer siden:

Ja det kan en, men hvordan  lage stort nok hull så du får den inn?

Er det rommet så stort som du sier er det vel ikke noe problem  å få inn en på 70 kilo. 

Drenere tanken helt tom så du ikke får vann i pumpa?

Ta av slangen til pumpa kople på vannslangen med kran, fylle forsiktig mulig du hører  når det begynner å sildre til skute bunn.

Sildrer med en gang,  slange eller helt i bunn av tanken.

 

Rommet inni er i og for seg stort nok, vil tro at en person på rundt 160 cm og 60 kg ikke vil ha noe problem med å komme inn og ut heller. Men tanken ligger under en teakplate inni rommet. Jeg skal prøve å få lastet opp et bilde her, tror det gjør det lettere å forklare litt :smiley:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...