Jump to content

M16 8.8, hva betyr betegnelsene på muttere?


tom Cognac

Recommended Posts

Hyggelig å høre at litt bidrag om skruer og gjenger falt i smak hos flere :thumbsup:

 

Bræin Stårm skrev for 3 timer siden:

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det som blir skrevet her (tekniske info-en er helt sikkert riktig) men det har sin soleklare forklaring i at jeg ikke skjønner alt som har blitt skrevet.

Du får bare fyre løs hvis det er noe som er uklart :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ja @Komodo, noe / mye er uklart her.

Ikke det metriske systemet, det er noenlunde greit, men holder nå på med en motor

med tommesystem på skruene. Vil skifte ut noen 3/8 og 7/16 unf skruer til noen som er lengre.

Så vet du eller andre om det finnes en sammenligningstabell mellom de to systemene? 
Evt en oversikt over dette grade systemet? (Ser nye skruer selges med bl a grade 5 og 8)

 

 

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev for 8 timer siden:

Ja @Komodo, noe / mye er uklart her.

Ikke det metriske systemet, det er noenlunde greit, men holder nå på med en motor

med tommesystem på skruene. Vil skifte ut noen 3/8 og 7/16 unf skruer til noen som er lengre.

Så vet du eller andre om det finnes en sammenligningstabell mellom de to systemene? 
Evt en oversikt over dette grade systemet? (Ser nye skruer selges med bl a grade 5 og 8)

Usikker på hvilken standard om beskriver det grade-systemet du nevner. Har uansett ikke tilgang til de standardene nå. Men generelt er også UNC/UNF dekket av det samme systemet som metriske skruer med 5.6, 8.8, 10.9 osv. merking. 

 

image.png.7ae8fbd600b12cf3f3af4d742aa315bd.png

 

 

 

mons skrev for 6 timer siden:

Oppi disse gode forklaringene kan man jo ta med at de fleste syrefaste bolter er mye svakere (halvparten) enn en bolt i ordinært stål som vanligvis leveres i 8.8.

Nja, det er vel å ta litt i. Ser at jeg skrev litt om dette tidligere i tråden, men en rustfri skrue av 80 kvalitet ligger ganske nærme en 8.8 skrue i fasthetsegenskaper. De mest vanlige rustfrie skruene i handelen er nok imidlertid 70 kvalitet, da 80 kvaliteten er noe dyrere å produsere. De mest vanlige kvalitetene (for rustfritt/syrefast) er vel 50, 70 og 80.

 

image.png.b4b3dcc2702f76016d92e3bbf82a2e79.png

 

Link to post
Share on other sites

Ja, har sett nå at tommeskruer også kommer i vanlige fasthetsklasser.

Og hvis jeg leser riktig og med omregning fra psi til N/mm2 så tilsvarer grade 5 og 8

sånn noenlunde 8.8 og 12.9. 
-Har en matros som skal bort til Zachariassen jernvare og se hva de har i hyllene sine.

Helgjenget 3/8 unf med et par tommers lengde er nok ikke det det går mest av her til lands.

Har delgenget liggende så i nøden er det kanskje noen i nabolaget som låner meg et snitt.

Link to post
Share on other sites

Harstad trading har, men tipper det er delgjenget. Det har jeg jo selv.

Ellers så leser jeg at Sarpsborg motor har endel tommeskruer.

Men ikke de jeg vil ha.

Litt lengre mot sørvest er mulighetene bedre.

Men så var det dette med netthandel utenlands for en som ikke er engelskspråklig.

https://www.spaldingfasteners.co.uk/3-8-unf-high-tensile-steel-grade-5-8-8-fully-threaded-set-screws/

Slik butikk skulle vi også hatt her på berget.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Bare merk deg at hvis du går for den metoden, så kan du glemme alt av merking og fasthetsklasser. 

 

Apropos metallurgi o.l., her er et interessant tilleggsspørsmål til ekspertisen (her representert ved deg) :smiley:

 

Hvorfor er det mere krevende å bore (populært uttalt borre) og gjenge i rustfrie kvaliteter, når man vet at strekkfastheten som regel er lavere enn i mere vanlig stålkvalitet.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 12 minutter siden:

 

Hvorfor er det mere krevende å bore (populært uttalt borre) og gjenge i rustfrie kvaliteter, når man vet at strekkfastheten som regel er lavere enn i mere vanlig stålkvalitet.

Tar den i morgen Teerex 😉 Hvis ingen andre kommer i forkjøpet da 😄

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke noe blant ekspertisen å gjøre. 

Men strekkfasthet og flytegrense alene sier ikke så mye om hvor godt egnet materialet er for sponfraskillende metoder.

Husk f eks at vanlig konstruksjonstål består stort sett av jern. Rustbestandig stål kan ha stor innblanding av krom og nikkel +++.

 

-Er klar over at fasthetsklasser kan glemmes hvis jeg gjenger selv @Komodo.

Men flere spørsmål dukker opp. Riktignok teoretisk, men litt mer kunnskap tåler man.

Jeg finner på ebay to skruer som jeg kan bruke. Den ene i klasse 8.8, den andre i grade S.

Da grade 8 tilsvarer sånn ca 12.9 og grade S er av høyere kvalitet, finnes det klasse 14 ett eller annet?
Altså for bolter, ikke muttere. 
Om grade S fra en nettside;

The heavy-duty grade S bolts are built for strength and durability. They are engineered to withstand stresses ranging from 45 to 49.9 MT per 6.45 cm3.

MT, hva kan det være, og 6,45 skulle det kanskje vært kvadrat og ikke kubikk?
(En kvadrattomme er vel 6,45cm2)

 

Link to post
Share on other sites

@Injk

 

ETt lite tips til hvor man kan handle det meste av tomme og metrisk, og ellers hva hjertet måtte begjære... ikke spesielt dyrt, men husk tullen. Enkelmog grei netthandel, aldri no tull og godtar småordrer...

 

https://www.mcmaster.com/

 

Amerikansk, og må handle litt men har brukt de til mye rart. Spesielt på jobben for ukurans det er vanskelig å finne andre steder. Ett pluss er at nesten alt også er tilgjengelig som CAD filer for den som driver med slikt, ned til den minste skruen... I tillegg har de masse det er nestennumulig å få tak i her til lands om du ikke er proffkunde ditt eller proffkunde datt....

 

 

 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...