Jump to content

M16 8.8, hva betyr betegnelsene på muttere?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal montere ny (pent brukt) pulpit på min båt. Den skal festes ved at hvert "stolpe" har en fot med "skrue/bolt" under for gjennomgående montasje i dekket. Jeg fikk ikke med mutrene som var tidligere brukt. Og det kan være like greit, for jeg kjøper nye rustfrie på Biltema. På biltemas hjemmeside har jeg funnet mange mutre, men jeg forstår ikke merkingen deres (standard tror jeg). Hva betyr f.eks.: 

MUTTERE 5STK M16 8.8  

Tenker da på "M16 8.8"  

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

 

Quote

 

Tenker da på "M16 8.8"  


M16 er tykkelse og gjenger.

8.8 er kvalitet.

 

Se bildet på denne siden for mer info:

https://docplayer.me/297050-Iso-metriske-fingjenger-60-m-fin-max-gj-dim-stigning-inner-bor-m-mm-diam-mm.html

Er er bilde som beskriver moment de skal skrus til med, der kommer «8,8» inn

Redigert av PostIT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bræin Stårm skrev for 12 timer siden:

Hva betyr f.eks.: 

MUTTERE 5STK M16 8.8  

Tenker da på "M16 8.8"  

Dette er nok en feil.

 

Vet ikke hva Biltemas muttere er merket med, men en mutter skal ikke merkes 8.8, det er merking for en skrue. En mutter i tilsvarende kvalitet skal merkes 8.

 

Ellers, for å utdype og presisere svaret over en smule:

 

M16 - Betyr at skruens ytterdiameter (målt utvendig på gjengene og kalles stordiameter) er 16mm.

Dette er et nominelt mål, dvs. at dimensjonen ikke skal overstige 16, men kan være en liten tanke under. For en mutter vil det være vanskelig å måle stordiameter. For å få en ide om dimensjonen på en mutter kan vi måle innvendig diameter og legge til skruens antatte stigning. En M16 skrue har 2mm stigning, så en M16 mutter vil normalt måle ca 14mm innvendig.

 

8.8 - Dette sier noe om skruens fasthet. Det er stålets flytegrense og strekkfasthet vi kan finne ut av disse tallene.

Det første sifferet angir 1/100 av skruens bruddgrense målt i N/mm2. Dvs. at en slik skrue minst skal tåle 8x100=800N/mm2. Det andre sifferet forteller oss forholdet mellom flyte- og bruddgrensen. Flytegrensen får vi ved å multiplisere de to sifferene med hverandre og deretter 10. Altså 8x8x10=640N/mm2. Skruens flytegrense er altså 80% av strekkfastheten (bruddgrensen). Flytegrense er hvor mye stålet tåler av belastning før vi får en varig deformasjon. Sagt med andre ord, belaster vi mer enn flytegrensen er skruen ødelagt. 

 

Under ser du en tabell over forskjellige fasthetsklasser, og hvor mye en skrue i forskjellig fasthetsklasse og diameter tåler før brudd. 

Fasthetsklasser.PNG.8eb9959ca0ff09de5b08608a22fc5261.PNG

 

For rustfrie kvaliteter er merkingen noe annerledes. De to mest vanlige kvalitetene som omsettes i handelen er A2 og A4. Begge er austenittisk rustfritt stål. A2 vil tilsvare det som normalt omtales rustfritt, men ikke syrefast, mens A4 også inneholder molybden, og kalles derfor på folkemunne for syrefast. Syrefast stål er ikke en metallurgisk definisjon, kun en rustfri handelskvalitet som inneholder minst 2% molybden. A2 tilsvarer omtrent handelskvaliteten AISI 304, mens A4 tilsvarer omtrent AISI 316. 

Hvis du skal montere mutteren inni båten klarer det seg lenge med A2 for din del. 

 

Videre er ikke rustfrie skruer om muttere merket på samme måte som karbonstålskruer. En rustfri skrue som omtrent tilsvarer en 8.8 skrue i fasthet vil være merket med 80. En mer vanlig kvalitet for rustfrie skruer er 70, og har noe lavere fasthet. 80 skruer vil gjerne være litt dyrere, da det er mer omfattende å produsere den kvaliteten. At rustfrie skruer normalt er litt svakere enn karbonstålsskruer er fordi austenittisk rustfritt stål normalt har et lavere karboninnhold enn karbonstål/svartstål. At rustfritt stål normalt inneholder mindre karbon gjør altså at stålet er bløtere enn karbonstål, og kan dermed lettere føre til at gjengene i en rustfri skrueforbinlelse skjærer seg. 

 

Håper dette var oppklarende. 

Link to post
Share on other sites

Meget god forklaring @Komodo. Denne hang jeg også med på, tror jeg 😉


Tilleggsspørsmål:
Hva betyr i praksis 640 N/ mm2? Er det referert til skruens diameter (massivstål på innsiden av gjengene) når man skal regne ut mm2?
 

Hvis man bruker olje på gjengene, og vanlig flat skive mellom sekskanthodet/ mutter og godset man skrur mot, hvor mye moment må man opp i for å overstige 640 N/ mm2?

 

Skal en M10 skrue med 8.8 da tåle 46400 N dra-kraft før den gir seg (brudd), eller da ca 80% = 37120 N før varig deformert? Som tilsvarer ca 4 tonn masse som henger i bolten? - Eller er jeg helt på jordet?

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev Just now:

Meget god forklaring @Komodo. Denne hang jeg også med på 😉

:flag_bp: :thumbsup:

 

Grand Banks jr skrev Just now:

Tilleggsspørsmål:
Hva betyr i praksis 640 N/ mm2? Er det referert til skruens diameter (massivstål på innsiden av gjengene) når man skal regne ut mm2?

Ja, nesten. Det som er dimensjonerende er "skruens spenningsareal". Dette kan man ikke måle seg fram til uten videre, det beregnes med en formel. For enkelhets skyld kan man si at skruens lillediameter gir et areal som igjen gir skruens styrke, men pga. et fenomen som kalles deformasjonsherding som oppstår når skruer blir kaldsmidd (gjengene rulles kalde, de blir ikke skjært), vil spenningsarealet være et teoretisk areal som er noe større enn skruens minste diameter i bunn av gjengene. 

 

Grand Banks jr skrev Just now:

Hvis man bruker olje på gjengene, og vanlig flat skive mellom sekskanthodet/ mutter og godset man skrur mot, hvor mye moment må man opp i for å overstige 640 N/ mm2?

Nå beveger vi oss kanskje litt på siden av det trådstarter lurer på, men dette finner man av egne tabeller fra de anerkjente skrueprodusentene, f.eks. Tingstad. Tabellen under er et utdrag fra en PDF du finner her: http://www.tingstad.no/upload_images/2ee0d934918d42a183f760a9bd6edf8a.pdf 

Der finner du også hvor stor forspenning du oppnår i skruen ved ulike momenter og friksjonskoeffesienter. 

507154232_Friksjon-skruer.PNG.b4359548fff63a2f69de5ce8c68961bc.PNG

 

Her er et utsnitt av en annen tabell for anbefalte tiltrekningsmomenter. Tabellen er fra ProffPartner (nå Ahlsel). Tipper de har sine kilder hos Arvid Nilson.

112841740_Tiltrekningsmoment-ProffPartner.PNG.ea8f728f4861486d8eaf13f1b5633d78.PNG

 

Men disse verdiene blir helt irrelevant for trådstarter. Siden det er plast i det som skal skrus fast kan man ikke følge slike tabeller, da knuser man laminatet. Her må man bare skru til så man ser sikker, og låse med locktite, nylock e.l. 

 

Grand Banks jr skrev Just now:

Skal en M10 skrue med 8.8 da tåle 46400 N dra-kraft før den gir seg (brudd), eller da ca 80% = 37120 N før varig deformert? Som tilsvarer ca 4 tonn masse som henger i bolten? - Eller er jeg helt på jordet?

Iht. tabellen i forrige innlegg:

M10 skal tåle 46400N.  Deler man på 9,81 får man ca. 4700kg, eller 4,7 tonn, som er den strekkraften skruen skal tåle før den ryker kutt av. Som du også skriver er flytegrensen 80% av dette. Flytegrensen er det dimensjonerende, i tillegg legges det inn sikkerhetsfaktorer avhengig av applikasjon. 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alt som Komodo har skrevet, hvilket helt sikkert er korrekt. Newton pr kvadratmillimeter referer til strekkfastsetting med prøvestav. For å dra tråden enda lenger ut i periferien. Så det har ingenting med diameter på skruer og bolter å gjøre. Det er rett og slett en form for 'destructiv testig' av hvilket som helst materiale. Vi drev med slikt på materiallaben den gangen jeg ble ingeniør. Testet stål, messing, aluminium etc i en strekkprøvemaskin. Samtidig bedrev vi hårdhetstestinger (Brinel, og andre metoder).

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Håper dette var oppklarende.

@Hulda og @Komodo, dere er helt unike. Har lært utrolig mye av det dere deler med oss her på BP! 

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det som blir skrevet her (tekniske info-en er helt sikkert riktig) men det har sin soleklare forklaring i at jeg ikke skjønner alt som har blitt skrevet. Kan bare tilskrives mitt teite hode :sweat::sad:

Jeg skal som skrevet i starten montere 2 nye (pent brukte ) pulpit'er på båten min. På hvert av beina (hver pulpit har 3 bein) er det en gjenget sak(bolt???) som skal slippes ned i borede hull i dekket. Og deretter skrues til fra innsiden med riktig mutter (se bildet så skjønner dere). I dag målte jeg med skyvelæret diameteren på skruen/bolten som skal gjennom dekket. Den hadde en diameter på 9 mm. Noen som har tips om størrelse på mutter og evt annet jeg bør tenke på?

Ny pulpit på dekket.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Du får se hva slags skruehode som passer å bruke på pulpit-delen. Er det forsenket linsehode f.eks.? 
bruk stor skive under + evt metallplate eller en finérbit for å fordele belastningen. 
Du skal vel også ha noe tetning av noe slag, f.eks sika. 
 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Kjøp 1 stk M10 mutter og sjekk om den skrur greit innpå. Hvis den kiler seg etter tre omdreininger, er det 3/8 inch.

Antar at du refererer til metriske gjenger kontra i tommer? Hadde det problemet med sinkanoden under kavitsasjonsplata hvor tidligere eier hadde brukt en bolt med metriske gjenger, og så viste det seg at jeg skulle ha tommer. Man lærer så lenge man har lever.................??? sier jeg :wink:

seilfred skrev for 1 time siden:

Du skal vel også ha noe tetning av noe slag, f.eks sika

Det skal jeg:wink:det blir nok en kraftig stoppskive eller noe tilsvarende, og jeg kommer til å legge på godt med sika (eller tec/) både over og under :wink:

Slangemannen skrev 45 minutter siden:

Bare hils fra Erik på Alnabru. 

Takker Erik :wink: Det skal jeg gjøre - skal se om jeg får det til i morgen:wink: Jeg tar med den ene pulpiten i bilen så får vi se hva han kan ordne. Takker igjen :wink:

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...