Albertine Startet 22.September.2020 Del på Facebook Startet 22.September.2020 Som tittel lurer jeg på driftstemp på denne motoren, finner ikke noe i manualen. Jeg har god kontrollstråle men synes ikke kontrollstrålen blir varm. Det bobler kjølevann ut ved propellen ved gange. Det kommer også eksos ut midt på stammen sammen med en liten "damp" av vann. Blir fuktig på handa når jeg holder foran. Denne eksosen blir heller ikke veldig varm. Selve stammen blir ikke varm men på blokka blir det veldig varmt. Målte 82 grader på blokka med termisk kamera. Er dette for mye, eller skal det bli så varmt der? Håper noen har erfaringer og noen betraktninger å komme med... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Det du skriver er det jeg ville betegne som normalt på en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Albertine Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Ok, det var igrunn greit å få vite, men når jeg kjørte den litt hardt nå så målte jeg tett oppunder 100 grader nær tennplugger og over 100 grader "på" tennplugg. Fortsatt målt med termisk kamera. En annen ting jeg la merke til var att det var varmere rundt den ene tennpluggen enn den andre...Synspunkter på dette? Synes dette er veldig varmt? Motoren går ellers veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Ja med slikt utstyr kan en sjå spøkelser midt på lyse dagen Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Har du målt noe annet med det termiske kameraet som indikerer at dette du beskriver er underlig. Eller er det muligheten til ny og ukjent info som er kilden til din bekymring? Hvor varm forventer du at en tennplugg skal være? På arbeidssiden av pluggen er den 500-800 gr C. Det brenner bensin der under høyt trykk. Så at den er litt het i toppen på den andre siden ville kanskje være naturlig. Dersom motorens funksjon er slik du ønsker - så får den heller ha de temperaturene på ulike steder som den har tenker jeg. Du kan også måle på tannhjul i girene og oppleve mye morsomt. De blir varme og på ulik måter på ulike steder på tannhjulene. Og eksosen og dets kanaler ut av motoren gir opphave til masse ulike skjevheter og ulikheter i temperatur. Skru ut pluggene og se om de ser ut som de skal - dersom du tror at ulik temperatur på de to sylindrene kommer fra at det foregår ulik forbrenning. Jeg tror det har med motoren oppbygging og at de to overflatene har ulike temperatir grunnet kjøling og varmeledning,. Og at ulik temperatur ikke medfører slitasje eller feil. Det er ingen grunn jeg kan komme på til at konstruktøren skal søke å få identisk temperatur alle steder på blokka eller toppen Konstruktøren skal forsøke å få motoren til å flytte på vann for å gi fart på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Albertine Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Tusen takk for utfyllende svar alfaalfa. Min "bekymring" rundt dette var rett og slett uvitenhet og en undring på om jeg har nok kjøling og om motoren blir overopphetet med påfølgende varmskjæring og følgeskader av dette. Denne motoren har stått lagret i over 10 år uten å bli brukt og vil bare forsikre meg om att det ikke er noe unormalt ang temperatur og kjøling. Så da kan jeg slå meg til ro med temperaturer målt, som nevnt over? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Forholdet er vel som på alle andre sjøvannskjølte motorer. Temperaturen i kjølesystemet skal være under 60 grader C for å unngå avleiringer. Det betyr at kjølevann ut ikke har mer enn en liten lunk. Og så må man for nattefredens skyld måle noe annet med IR-måler :-) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Albertine skrev 10 minutter siden: Tusen takk for utfyllende svar alfaalfa. Min "bekymring" rundt dette var rett og slett uvitenhet og en undring på om jeg har nok kjøling og om motoren blir overopphetet med påfølgende varmskjæring og følgeskader av dette. Denne motoren har stått lagret i over 10 år uten å bli brukt og vil bare forsikre meg om att det ikke er noe unormalt ang temperatur og kjøling. Så da kan jeg slå meg til ro med temperaturer målt, som nevnt over? Hei, ja, jeg ville påstå at temperaturen slik du har målt det ikke er noe problem. Jeg ville oppfordre deg til å skifte impelleren på en motor som har stått i 10 år. Ikke fordi det du har målt indikerer noe er galt. Men en 10 år gammel impeller kan smuldre opp under bruk, og da blir det plutselig et problem med varmgang. Om du ikke har gjort noe annet ville jeg også vurdert å kikke på pluggene, og se at de er som på bildet. Dvs der det "optimal". For å sjekke om forgasser gir rett mengde bensin. Er de ikke optimal, ville jeg renset forgasser og skiftet pluggene. Morro med eldre utstyr som fungerer! Sitér dette innlegget Link to post
Albertine Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Motoren ble satt på jolla til guttungen nå på høsten, mest å forsikre meg om att den går greit og att ting fungerer. Det gjør det lettere til våren:) Impeller og pluggbytte blir gjort før båten skal på vannet igjen til våren. Igjen, takk for informative og lærerike svar. Alltid moro å få "gamle" ting til å fungere ja:) Jeg har skjønt att de yamahamotorerne er ganske skuddsikre hvis de blir tatt vare på, så håper det stemmer, og att det blir en problemfri neste sommer for arvingen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.