Jump to content

VP D4, ingen olje på peilepinnen, men synlig olje under lokket. Skal det være sånn?


Mr_TJ

Recommended Posts

Hulda skrev 5 minutter siden:

... Hyggelig at du er med! I disse coronatider har Kontinentet vært stengt for oss. BMW'en har gått 5 mil på hele sommeren. Nix Italia, man kan bare håpe på bedre tider. Nå skrur jeg meg gjennom hele bilen slik at den er forberedt på Autobahn og småveier i Alpene.

 

Da blir det vanskelig å bytte mekaniker, men husk å peile oljen hver dag da, @Hulda :cool:

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være tørt på peilepinnen og fortsatt nok olje på motoren. Det er ca 14 liter olje på D4. Alarmen gå - om jeg husker rett - på ca 11 liter. peilepinnen måler 1,5-2 liter. Det er en god regel på disse motorene å holde nivået midt på pinnen eller lavere.

 

100 timer uten å ha peilet oljen :eek: 

vinkel på motoren din er like viktig for rett nivå.

 

Jeg husker fra D motorene mine at det var ulikt nivå på peilepinnen avhengig av hvilken side av pinnen jeg så på. 

Link to post
Share on other sites

 

Scand Baltic skrev 43 minutter siden:

Peiler dere olja på bilen føre hver tur også?

Er nøye med motorene mine men å peile føre hver gang jeg starter blir ikke gjort. 

Bilen kan jeg bare svinge ut til siden, og la falken hente. Den er jo bare et fremkomstmiddel:giggle:

På sjøen er det farlig, man kan drukne:diving:

Synes det er greit å ta en titt nedi motorrommet før jeg tar familien ut på sjøen. Da kan jeg likegodt dra opp peilepinnen med det samme. Om det er kjølevæske, olje eller vann nedi der, setter jeg pris på å finne ut det mens jeg ligger i havn👍

Link to post
Share on other sites

Scand Baltic skrev for 1 time siden:

Peiler dere olja på bilen føre hver tur også?

Er nøye med motorene mine men å peile føre hver gang jeg starter blir ikke gjort. 

Når BMW'en har gått 8 timer på en dag i over 150 km/t, blir oljen peilet før oppstart. Kjører jeg pizzabilen 20 mil i Norge, blir det ikke peilet. Når Hulda-motoren har gått 8 timer på en dag, blir oljen peilet før oppstart, rutinesjekk i motorrom. Nå er jeg mekaniker, kanskje derfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å peile olje på min D4. Bytter akkurat olje og filter, 12,5 liter olje ble fylt på, pinnen like tørr? Skal prøve med litt forsiktig etterfylling neste gang jeg er i båten, motoren skal taR 12,5l, (ser noen skriver 14l?) også forsvinner vel en drøy liter i filterene.  Har blitt advart om at for mye ikke er bra, så jeg har vært litt forsiktig med å fylle på mye over 12 liter. Fikk kun ut 9l + oljen i filterene ved skifte nå i høst, så den har nok gått med litt lite olje. 
 

det er langt fra påfylling til bunpanna, så skjønner ikke at man skal kunne bli noe klokere av å kikke ned i lokket...

Link to post
Share on other sites

Litt artig dette med peiling av olje på båtmotorer, ser noen gjør det til og med før og etter hver tur. Jeg vil tro at de samme menneskene kjører i månedsvis med bilen uten å skjenke oljenivået en tanke.
Jo, båtmotorer lever et hardere liv og konsekvensene ved motorhavari kan bli dramatiske men likevel....:confused:

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Litt artig dette med peiling av olje på båtmotorer, ser noen gjør det til og med før og etter hver tur. Jeg vil tro at de samme menneskene kjører i månedsvis med bilen uten å skjenke oljenivået en tanke.
Jo, båtmotorer lever et hardere liv og konsekvensene ved motorhavari kan bli dramatiske men likevel....:confused:

 Er nok mye riktig i det du antyder her. 95% åpner vel kun panseret for å fylle spylervæske. De resterende sjekker kanskje olja en gang eller to i året/mellom årlig service.

Link to post
Share on other sites

Det kan man jo hevde. De som ikke tar poenget med å peile oljen, forstår vel heller ikke omfanget av varierende driftsforhold. Hadde @Lazyjack hatt en bil som konstant hadde gått i 15- til 20 graders vinkel i oppover- eller nedoverbakke, ville oljen i bunnpannen kanskje blitt holdt øye med. Blant annet Volvo, på en del motorer, endrer oljevolum etter installasjons- og brukervinkel. En yrkesbruker jeg kjenner til, kneler motorer på mellom 5- og 5500 driftstimer. Motorer som ellers ville gått 20000 timer. Motoren til Hulda brenner av 1 liter olje på 50 timer. Det er standard for den motoren. Grunnet helningsvinkel er astanden mellom maks og min 0,5 liter. Altså, ofte peiling av oljen.

Link to post
Share on other sites

her sjekkes oljen, kjøleveske og det sjekkes om pakkbokser trenger å få litt påfyll av grease, det sjekkes for lekkasjer samtidig, tar ikke mange minuttene å sjekke dette. Galskap å kjøre 100 timer uten å sjekke noe som helst av oljer, kjøleveske og lekkasjer, er dyrt med ny motor i den størrelsen pga slurv med ettersynet, skriv deg en lapp å heng frem som minner deg på dette med å sjekke oljer og div. kan si at her peiles det oljer og div ved hver fylling av drivstoff på bilen, traktorer og andre maskiner som er motorisert

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Havelle said:

Det er uansett viktig å gjøre jevnlige peilinger. Vår rutine er en gang i uken, samt før og etter hver tur der motoren går i mer enn to timer.

 

Lettere å hjelpe TS etter han har svart på Huldas spørsmål


så hvis båten ikke har vært i bruk på en uke så stikker du bortom og peiler? 😳

 

Jeg gleder meg til dagen jeg kan få en elektrisk båtmotor. Selv om moderne forbrenningsmotorer er fantastisk driftssikre maskiner, så er det bare et tidsspørsmål før det dukker opp mystiske symptomer. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

 

Jannmar skrev for 15 timer siden:

Jeg har en 38 HK Yanmar 3JH3E.

Når båten har ligget i ro et døgns tid og jeg drar ut oljepeilepinnen, er det null olje på pinnen. Absolutt ingen ting.

Når jeg så setter inn peilepinnen igjen, og tar den ut en gang til, er oljen på plass på pinnen, og viser riktig nivå.

Jeg har hatt båten i ca. 5 år, og tidligere eier sier det har vært slik fra dag 1. Båten/motoren er nå 18 år gammel.

Spør meg ikke hvorfor det er slik. Men slik er det.

 

Steyr motoren min har peilepinne i et rør til bunnen av bunnpanna. Det er beregnet for å kunne tømme olje med vakuumpumpe. Øverst på peilepinnen er det to o-ringer som gjør røret helt tett når pinnen står i. Det kan hindre olje i å komme inn i røret før peilepinnen løsnes, og det er derfor nødvendig å sette den inn igjen for å peile.

Link to post
Share on other sites

Apropo olje på bil....min Mercedes E-klasse frs 2012 har ikke oljepeilepinne engang....regner med den sier ifra selv før det blir for lite!

 

Når mekaniker her sier "service tas til våren" og at han vil åpne motoren fordi det er noe feil får jeg gåsehud.....Ville ikke stolt på han for 5 flate øre. Best å sjekke litt selv ala den Hulda foreslår. Evnt hvis det ikke går nå så vente til våren, fylle korrekt med olje og se hvordan nivået synker. Og så se an behovet for tiltak etterpå. Ville jo vært litt rart om motor er helt gåen når du ikke har noe symptomer ellers. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan med beste vilje ikke skjønne hvorfor mekaniker vil begynne å skru motoren i fra hverandre og hva det skal eventuelt avdekke.
Selvfølgelig renner oljen tilbake i bunnpannen igjen noe annet vil være bortimot teknisk umulig og hvis tilfelle hadde motoren havarert for lengst.
Virker som du bør bytte mekaniker eller få tak i en tolk hvis problemet skulle være dårlig polsk engelsk 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 5 timer siden:

Apropo olje på bil....min Mercedes E-klasse frs 2012 har ikke oljepeilepinne engang....regner med den sier ifra selv før det blir for lite!

 

Når mekaniker her sier "service tas til våren" og at han vil åpne motoren fordi det er noe feil får jeg gåsehud.....Ville ikke stolt på han for 5 flate øre. Best å sjekke litt selv ala den Hulda foreslår. Evnt hvis det ikke går nå så vente til våren, fylle korrekt med olje og se hvordan nivået synker. Og så se an behovet for tiltak etterpå. Ville jo vært litt rart om motor er helt gåen når du ikke har noe symptomer ellers. 

Hadde samme på en Mercedes E-klasse. Det går å kjøpe peile pinne å ettermontere. Men husker jeg fikk sjokk når de opplyste pris hos BOS.

Men bilen sier ifra ved både for høyt å lavt nivå. Samt en kan sjekke olje nivå i instrument display. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Synes personlig at det er lite smart ikke å peile olje i løpet av sesongen. Å stole på instrument kan bli katastrofe. Har Yanmar 4lh dte. Trekker jeg opp pinnen er det null og niks olje på den. Neste gang leser jeg av oljenivå. Uansett er det en selvfølge i mine øyne å bli kjent med alt i en båt. Kjenner folk som ikke en gang vet hvilken motor som ligger i kjelleren. Sånn blir nok samfunnet etterhvert på alle nivå, bruk og kast og kunnskap lik null..Dessverre.

Link to post
Share on other sites

@Mr_TJJeg ville hvertfall ikke latt motor stå til våren, med sannsynligvis lite olje. Det er nok også forholdsvis stor tetthet av sot og skitt i den lille oljeskvetten også. Å begynne å åpne motoren, må jo være bare tull, før man har forsøkt å fylle på olje og skifte olje og filter.
Har aldri hørt en oppegående mekaniker som vil åpne motor når det mangler olje på peilepinnen etter en sesong, når motor ikke har hatt problemer.
Det gjelder å finne seg et verksted som man kan stole på at gjør det de skal, og har kunnskap, om du ikke skal gjøre selv.
For å finne dette, må du vite hva du skal ha gjort, og sjekke at det blir gjort. For å sjekke dette, må du egentlig lære deg så mye, at du likegodt kan gjøre service og konservering selv:clap:

Det er så mye rart i båtbransjen. Har sett båter servet av verksted hvert år, med originale filter etter 6år, ødelagte skruer, manglende cognac flasker etter service, lite olje, ikke bytte anoder, tilgriset båt, oljelekkasjer etter filterbytte, manglende bolter etter motorbytte, motorrom fylt med vann etter verkstedbesøk, fakturert for alt, gjort ingenting osv. Og blandt dette, også såkalte velrenommerte firmaer.

Det finnes selvfølgelig seriøse og flinke aktører, men man må liksom finne de riktige og følge opp. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 2.10.2020 at 20.11:

Litt artig dette med peiling av olje på båtmotorer, ser noen gjør det til og med før og etter hver tur. Jeg vil tro at de samme menneskene kjører i månedsvis med bilen uten å skjenke oljenivået en tanke.
Jo, båtmotorer lever et hardere liv og konsekvensene ved motorhavari kan bli dramatiske men likevel....:confused:

Er vel ingen som har rådet til peiling både før og etter hver tur. I båten må jeg uansett nedi motorrommet ved oppstart, for å åpne vann- og dieselkraner, så en oljepeiling og titt på kjølevannet er ikke noe heft. Vann- og dieselkraner blir lukket etter hver tur, for å redusere risiko for lekkasjer mens båten ikke er i bruk. Det er nok av båter som har sunket i havn pga en sprukken kjølevannsslange, eller lignende.

Jeg sjekker olje på bilene omlag annenhver gang jeg fyller drivstoff. Føler jeg har litt mer "fingerspitzgefühl" med dem, bl. a. fordi de blir brukt mye oftere. Godt mulig jeg er mer enn snittet opptatt av slike rutiner, men det var ment som eksempel og råd til trådstarter.

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev On 2.10.2020 at 22.03:


så hvis båten ikke har vært i bruk på en uke så stikker du bortom og peiler? 😳

 

Jeg gleder meg til dagen jeg kan få en elektrisk båtmotor. Selv om moderne forbrenningsmotorer er fantastisk driftssikre maskiner, så er det bare et tidsspørsmål før det dukker opp mystiske symptomer. 

Nei, men har den ligget en uke så peiler vi før vi legger ut :)

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at D-motorer (sunde) stort set ikke bruger olie. Jeg har i mine samlede ti år med D6 ALDRIG haft behov for at efterfylde. Dette med mellem 80 og 150 timers gangtid årligt.  
 

D-6erne i vores redningsbåd har gået 2600 timer. De bliver pejlet inden hver tur og der har ikke været behov for at fylde på heller. 
 

Dermed ikke sagt, at man ikke bør tjekke jævnligt, men hver gang lyder som overkill med mindre man sejler under ekstreme forhold. 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 4 minutter siden:

Min erfaring er at D-motorer (sunde) stort set ikke bruger olie. Jeg har i mine samlede ti år med D6 ALDRIG haft behov for at efterfylde. Dette med mellem 80 og 150 timers gangtid årligt.  
 

D-6erne i vores redningsbåd har gået 2600 timer. De bliver pejlet inden hver tur og der har ikke været behov for at fylde på heller. 
 

Dermed ikke sagt, at man ikke bør tjekke jævnligt, men hver gang lyder som overkill med mindre man sejler under ekstreme forhold. 

 

På min forrige båt måtte jeg fylle litt gjennom sesongen på begge motorene. De var nesten nye, kjørt 150 timer da jeg kjøpte båten. 100 timer helt uten etterfylling gikk ikke. På min nåværende båt har jeg kjørt ca. 110 timer siden oljebytte uten ettefylling, her har nivået ikke endret seg. Har en båtnabo med IPS600 i båthavna, han kjøpte båten som ny og må etterfylle litt gjennom en god sesong. Så det kan nok variere litt. Ble positivt overasket på denne motoren der jeg slipper etterfylling gjennom sesongen.

 

Så er det også slik at oljeforbruket kan endre seg i forhold til hva slags olje man benytter. Olje er ikke olje selv om mange later til å tro at alt er likt bare de velger rett viskositet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stk. Volvo D3 i min båt.  Om jeg peiler olja f.eks en dag eller flere etter jeg har brukt båten sist, så er peilepinnen tilnærmet tørr når jeg tar den opp.  Men når jeg dytter den ned igjen etter noen sekunder, viser den det riktige nivået. Dette har nok med lufting i bunnpanne / peilepinnerøret å gjøre.  Har vært sånn på begge motorene mine i alle år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...