Jump to content

VP D4, ingen olje på peilepinnen, men synlig olje under lokket. Skal det være sånn?


Mr_TJ

Recommended Posts

Engers skrev 44 minutter siden:

Jeg har to stk. Volvo D3 i min båt.  Om jeg peiler olja f.eks en dag eller flere etter jeg har brukt båten sist, så er peilepinnen tilnærmet tørr når jeg tar den opp.  Men når jeg dytter den ned igjen etter noen sekunder, viser den det riktige nivået. Dette har nok med lufting i bunnpanne / peilepinnerøret å gjøre.  Har vært sånn på begge motorene mine i alle år.

 

Det ser etter hvert ut som vi er mange som har tørrpinner. Gjelder ikke bare Volvo men Yanmar også.

Min pinne er ikke bare tilnærmet tørr. Den er knusktørr. overhodet ikke spor etter olje på den. Setter den i en gang til, og alt er OK.   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når jeg en skjelden gang, i tillegg til ved oljeskift peiler oljen på min Yanmar 4JHE skrur jeg først av påfyllingslokket, trekker opp peilepinnen, tørker av den, venter et halvt minutt før jeg peiler. Da får jeg alltid relevante målinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lærte en gang på 80 tallet når jeg fikk bil. At en altid tar pinnen opp, tørker den ren, setter den ned, trekker den opp på nytt, å avleser olje nivå.

Dette har fungert i alle år, å fungere fremdeles i 2020. 

 

Men mistenker at dagens ungdom, har lite peiling på hva en olje pinne er🤣😂

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

det er jo ofte motorvinkel i båt kan lure max nivå.  på min kinesiske  td power 21 hk så har jeg helt enkelt funnet nivået på peilepinnen med å pumpe ut all oljen på motoren med den påmontert oljepumpen. suge uttaket på denne ligger på laveste punktet på bunnpannen. deretter fyller jeg på med litermål + filtermengden i følge manualen. da er jeg 4mm under max nivå på peilepinnen. vanligvis holder jeg nivå midt mellom max og min da det ikke er spes bra og ligge over max mengde . nå står denne båten i opplag inntil videre. under bruk trengte jeg alldig å etterfylle olje på kineseren.  men når båten ble satt i hagen så har peilepinne nivået nærmet seg max merket = annen helning på motoren i gjen. der ligger nivået  stabilt etter 3 år landlige.......... manualens oljemengde inkl filteret er min referanse på peilepinne nivå. men jeg har pr dags dato ikke vert borti en korrekt motor innstallasjon i båt som har tørr peilepinne når alt er ok.

Link to post
Share on other sites

vestsiå skrev for 18 timer siden:

  men jeg har pr dags dato ikke vert borti en korrekt motor innstallasjon i båt som har tørr peilepinne når alt er ok.

 

Hos meg er motor korrekt installert og alt er ok. 

Jeg har likevel tørr pinne i de tilfellene i de tilfellene som er nevnt i denne tråden. Og @Mr_TJ kan trøste seg med at det ser ut som det er flere tørrpinner rundt omkring i landets båthavner.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

 

Hos meg er motor korrekt installert og alt er ok. 

Jeg har likevel tørr pinne i de tilfellene i de tilfellene som er nevnt i denne tråden. Og @Mr_TJ kan trøste seg med at det ser ut som det er flere tørrpinner rundt omkring i landets båthavner.

 

Var et kjent problem hos Yanmar den gang jeg spurte vedrørende dette. Husker ikke om der er en eller to O-ringer på toppen av peilepinnen som tetter helt til slik at der oppstår vakuum. Så fort man drar opp peilepinnen slippes "trykket ut, og etter "andre" peiling er det helt korrekt.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svært mange motorer har O-ring eller annen tetningssystem på toppen av peilepinnen, det er dette som holder peilestaven fast.

 

Når man starter motor og kjører slik at det blir litt skvulping i bunnpanna kommer nivået enkelte ganger (sporadisk) under røret som peilestaven går i. (På D-serien). Da tømmes røret men på grunn av at peilestaven tetter i topp kan det ikke fylles opp igjen før luften er sluppet ut, noe som skjer når man drar ut staven.  Det er faktisk ikke nødvendig at nivået kommer helt under røret heller, det er nok at det kommer lavere enn normal nivå da oppfylling av røret krever avlufting gjennom peilestaven.

 

Det er lite sannsynlig at dette kan inntreffe i samme grad på motorer som er konstruert for tømming av olje gjennom peilerøret da disse peilerørene går nesten helt ned til bunn i bunnpanna og dermed ikke kan tømmes på samme måte som et kortere rør. D-serien har eget tømmerør og røret til peilestaven går ikke helt ned til bunnen av bunnpanna.

 

Derfor skal man alltid som en god regel trekke peilestaven ut før man foretar peilinga uansett hvilken system man har, det er eneste garanti for at den vil vise rett nivå. 

 

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forrige båt hadde jeg Yanmar 6LP motor.  Peilepinnerøret på den gikk helt ned under bunnpanna på utsiden, og det var o-ring på toppen av peilepinnen.  Veldig praktisk for å suge ut all oljen, men man kunne få masse rare avlesninger på peilepinnen hvis man ikke hadde en god oppskrift, inkludert tørr pinne.  Noen få hadde i tillegg en "vanlig" peilepinne ned i innsiden av bunnpanna på andre siden, men den har ikke jeg noe erfaring med.   Men på den peilepinnen i røret tror jeg man både kunne oppleve at den innstengte lufta dyttet oljen ned og sugde oljen litt opp, pluss at når man holdt på flere runder og ikke tok seg god tid, tror jeg man kunne risikere å dra med olje opp i røret, som ga litt for høy avlesning rett etterpå.

 

Jeg har D6 nå, og der trodde jeg ikke at røret til peilepinnen gikk like langt ned i bunnpanna som selve pinnen, men i så fall kan jeg forstå tørr avlesning på D6 og D4 ved første opptrekk (noe jeg forsåvidt ikke har sett selv).

 

 

Link to post
Share on other sites

Tok en titt i servicemanual.  Første bilde er fra del 1, som beskriver demontering.  Der ser man to rør som stikker ned i bunnpanna (opp ned), men det er retur fra veivhusfilter, og sugerør for oljeskift:

image.png.46f1aaea3faabbfebfd0cc1eaf3ee089.png

 

Disse tre bildene er fra del 2, som beskriver montering.  Peilepinnerøret ser ut til å stoppe i den sideplaten på bunnpanna.  Det ser ikke ut som endefittingen vil stikke innenfor veggen på bunnpanna, ,men den er kanskje likevel plassert så lavt at peilepinnen ikke skal stikke ut i enden...

image.png.c581fb7938d48f35bc3f0480df963338.png

image.png.2fd56168a5b9c68c32198bb1f6c51af1.png

image.png.13067d4a5f46e78242622ae346f5e35c.png

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

For mitt vedkommende er konklusjonen som tidligere. Jeg har lært at olje må peiles og etterfylles i løpet av sesongen. Dette er ikke som på bil, hvor oljeforbruk mellom servicer er ensbetydende med at noe er galt (eller motoren begynner å bli sliten).

Så snart det ble etterfylt olje var den å finne igjen på peilepinnen. Motoren er kjørt med ferskvann og kjølesvæske, og satt inn med konserveringsolje. Service og ny olje til våren, som jeg for øvrig gleder meg veldig til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...