Jump to content

VP D4, ingen olje på peilepinnen, men synlig olje under lokket. Skal det være sånn?


Mr_TJ

Recommended Posts

2011 Volvo Penta D4 260. Motoren har så langt jeg vet gått strøkent hele sesongen. Holder 85 grader under nesten alle forhold, kanskje opp mot 90 om man kjører på full gass.

Starter umiddelbart og har ikke hatt noen feilmeldinger. Forbruket ligger på ca 38 l/t ved ca 23 knop. Motor har gått ca 600 timer.

 

Når mekaniker kommer for å vinterkonservere motoren er peilepinnen tørr. Han lurer på om motoren er tom for olje. Når han skrur opp topplokket kan man se at det ligger olje under. Han blir skeptisk og mener at sånn skal det ikke være. Når motoren stopper skal oljen renne ned og legge seg i bunnen. At det finnes olje øverst i motoren samtidig som at peilepinnen er tørr er "naturstridig".

Han starter motoren og lar den gå noen minutter før han stopper den og peiler på nytt. Det er da olje på pinnen, men den drypper ikke.

 

Noen her som kjenner igjen symptomene og kan bidra til hva årsaken kan være - og bekrefte/avkrefte om dette er normalt?

Redigert av Mr_TJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvordan han kan se noe olje når han skrur av topplokket. Da ser han kun ned på stempeltoppene, og der skal det absolutt ikke være olje. Er det toppdekselet og oljepåfyllingen du beskriver? 

 

Generelt skal oljen sirkulere rundt og renne tilbake til bunnpannen. Nesten som vann når oljen er varm.

 

En kompis-mekaniker var borti en motor som hadde gått >700 timer uten olje/filterskift over mer enn fem år. De måtte spa oljen ut av bunnpannen. Motoren hadde skåret seg. Den oljen dryppet heller ikke fra peilepinnen. Slik situasjon er ikke normalen. Og jeg impliserer ikke at det er slik hos deg.

Link to post
Share on other sites

 «Når han skrur opp topplokket kan man se at det ligger olje under»

Jeg tror trådstarter mener oljepåfyllingslokket, når han sier topplokket.

Det tar gjerne litt tid før all olje i D -motorene er rent ned i bunnpanna, slik at peilepinnevisningen blir riktig. Jeg ventet normalt et par timer etter at jeg stoppet motorene med å peile oljen.

Link to post
Share on other sites

Jeg grøsser litt når jeg leser om tørre peilepinner, og dette er ikke normalt. Det kan imidlertid ta litt for oljen å renne ned i bunnpannen etter at motoren er stoppet, så for korrekt peiling bør man vente litt, (hvor lenge skal stå beskrevet i manualen). Noe olje burde det uansett ha vært på pinnen.

 

Hvor lenge er det siden siste peiling eller oljebytte? Har du kjørt hele sesongen uten å sjekke oljenivå?

 

Ellers antar jeg at det er under toppdekselet og ikke topplokket det er funnet olje, her ligger det vanligvis igjen litt olje, men større mengder er nok ikke normalt.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skriver topplokket mener jeg oljepåfyllingslokket. Båten står på land og motoren er ikke startet på flere uker. Da oppfatter jeg av de innleggene som allerede er skrevet at dette på ingen måte er normalt. Motoren mangler olje. Så blir neste spørsmål hvor langt man skal gå for å finne årsaken når motoren tilsynelatende har gått som normalt gjennom hele sesongen?

Kan det være at den har forbrukt olje og "kun" burde fått noe etterfylt?

Jeg spør fordi mekaniker nå mener at motoren bør åpnes for å finne årsaken, og det høres dyrt ut. Han antar at det er noe innvendig som er tett, som forårsaker at oljen ikke renner ned.

Jeg blir usikker på hva som er gjort eller ikke, men jeg er ganske sikker på at det ble peilet olje ved sesongstart, men det er ikke blitt gjort underveis. Jeg forstår at man ikke kun kan belage seg på elektronikken, men skal det ikke gå en alarm når det er lite olje, faller ikke trykket og øker ikke temperaturen?

Link to post
Share on other sites

Har du peilet oljen du ser under påfyllingslokket, f.eks. med en skrutrekker el.? Kan det være at det bare ser ut som at det er masse olje der?

 

At det ligger noe olje igjen i toppen, er ikke unormalt. Det er div. "groper" og fordypninger hvor små mengder olje samler deg.

Er det slik at det er masse olje der, må dette sjekkes opp i.

 

At det ikke er olje på pinnen, indikerer for lite olje i bunnpanne, og det skal det ikke være.

 

Jeg ville startet med ett oljeskift, hvor man måler mengden olje som tappes/suges ut.

Fyll deretter på spesifisert mengde, vær imidlertid obs. på at peiling av olje med båt på land, kan gi uriktige resultater.

 

Det tryggeste er å gjøre det når den ligger på vannet da motorens vinkel er riktig.

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 38 HK Yanmar 3JH3E.

Når båten har ligget i ro et døgns tid og jeg drar ut oljepeilepinnen, er det null olje på pinnen. Absolutt ingen ting.

Når jeg så setter inn peilepinnen igjen, og tar den ut en gang til, er oljen på plass på pinnen, og viser riktig nivå.

Jeg har hatt båten i ca. 5 år, og tidligere eier sier det har vært slik fra dag 1. Båten/motoren er nå 18 år gammel.

Spør meg ikke hvorfor det er slik. Men slik er det.

 

Motoren går som ei klokke, starter tvert og er helt røykfri.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 13 minutter siden:

Når båten har ligget i ro et døgns tid og jeg drar ut oljepeilepinnen, er det null olje på pinnen. Absolutt ingen ting.

Når jeg så setter inn peilepinnen igjen, og tar den ut en gang til, er oljen på plass på pinnen, og viser riktig nivå.

 

Her er det nok ikke så enkelt. Selv etter at motoren hadde gått 2-3 minutter var det kun begrenset med olje på pinnen. Men det kan indikere at det "bare" er for lite olje, og ikke noe mer alvorlig. Unødvendig å åpne en motor hvis det ikke har skjedd noe som følge av for lite olje.

 

Jannmar skrev 15 minutter siden:

Motoren går som ei klokke, starter tvert og er helt røykfri.

 

Og det har denne gjort gjennom hele sesongen også. Ingen indikasjon på feil eller problemer før dette, ingen alarmer eller feilmeldinger.

Kan det være så enkelt som at oljenivået er for lavt (under peilepinnen) og at det kun ser ut som det er mye olje gjennom påfyllingslokket?

I så fall, burde det vært indikasjoner/alarm på dette via instrumentene (temperatur eller oljetrykk)?

Og kan det hende at det har gått bra, og det er tilstrekkelig å fylle på med olje?

Mekaniker mener at service kan tas på våren, nå er det tilstrekkelig å konservere for vinteren. Problemet er at han ikke vil kjøre motoren slik den er, og dermed får han heller ikke dratt gjennom med ferskvann og kjølevæske.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 28 minutter siden:

Jeg har en 38 HK Yanmar 3JH3E.

Når båten har ligget i ro et døgns tid og jeg drar ut oljepeilepinnen, er det null olje på pinnen. Absolutt ingen ting.

Når jeg så setter inn peilepinnen igjen, og tar den ut en gang til, er oljen på plass på pinnen, og viser riktig nivå.

Jeg har hatt båten i ca. 5 år, og tidligere eier sier det har vært slik fra dag 1. Båten/motoren er nå 18 år gammel.

Spør meg ikke hvorfor det er slik. Men slik er det.

 

Motoren går som ei klokke, starter tvert og er helt røykfri.

 

Hadde nøyaktig samme "symptom" på min Yanmar for noen år siden. Dette var en noe  mindre modell kontra din motor, men var nesten helt ny.

Dro opp peilepinnen etter tur, denne var helt tørr. Kaldsvettet da jeg satte ned peilepinnen noen sekunder etterpå, men da viste peilepinnen normalt oljenivå. Fikk forklart av mekaniker at dette skjedde grunnet vakuum i peilerøret, så det var helt vanlig på den motoren.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev 28 minutter siden:

Her er det nok ikke så enkelt. Selv etter at motoren hadde gått 2-3 minutter var det kun begrenset med olje på pinnen. Men det kan indikere at det "bare" er for lite olje, og ikke noe mer alvorlig. Unødvendig å åpne en motor hvis det ikke har skjedd noe som følge av for lite olje.

 

Kan du ikke bare fylle på f.eks. 2 dl olje, vente litt, og så se om nivået på pinnen har steget?

Om nivået har steget, tyder det på at det rett og slett er for lite olje på motoren, og du kan fylle opp til riktig nivå på pinnen.

Mulig dette høres for enkelt ut for din "mekaniker" som startet motoren og lot den gå noen minutter på tørr pinne (om jeg har tolket ditt første innlegg riktig).

 

 

LM 605 skrev 22 minutter siden:

Hadde nøyaktig samme "symptom" på min Yanmar for noen år siden. Dette var en noe  mindre modell kontra din motor, men var nesten helt ny.

Dro opp peilepinnen etter tur, denne var helt tørr. Kaldsvettet da jeg satte ned peilepinnen noen sekunder etterpå, men da viste peilepinnen normalt oljenivå. Fikk forklart av mekaniker at dette skjedde grunnet vakuum i peilerøret, så det var helt vanlig på den motoren.

 

Takker. Godt å høre at vi er flere i samme båt, selv om jeg ikke har vært bekymret over at peilepinnen har vist slik oppførsel.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skal alltid observere nivå på peilepinnen på en D4 uansett om motoren akkurat har blitt stanset. Dog naturligvis ikke korrekt nivå.

 

Står båten på land så kan naturligvis avlesningen på peilestaven avvike til dels betydelig fra normalen, det avhenger jo av hvor stort avvik det er mellom den trimmen båten har på vannet og den trimmen båten har slik den er plassert på bukkene. 

Link to post
Share on other sites

To spørsmål til trådstarter:

  • Hvor lenge siden, og hvor mange timer siden er det at motoren fikk oljeskift og nytt filter.
  • Hvor ofte har du målt oljenivået på motoren i løpet av sesongen

Rart om ikke mekanikeren har stilt disse to spørsmålene. Det er ikke relevant å sammenligne forskjellige motorfabrikater og modeller. Noen motorer har peilepinnerør som går nesten til bunnen av bunnpannen, andre stopper på toppen av bunnpannen. Det er instruksjonsboken for den aktuelle motoren som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Du sjekker om det er forbindelse for oljen fra påfyllingen ned i bunnpannen ved å fylle på olje. Og se om den forsvinner fra området under påfyllingen. Bare fyll på- og ta det heller ut igjen fra bunnpannen.

Det er enkelt. Da har du testet om oljerørene er tette.

 

Om du vil ta ut olje først eller hvordan du vil gjøre dette må du bestemme deg for. Jeg ville tatt et oljeskift. Dvs å ta ut den oljen som ligger i bunnpannen og ikke minst, målt hvor mye som er i bunnpannen og sjekket mot manualen. Selvsagt et skifte av oljefilter.

 

Dersom den målte mengden olje er ca det som anbefales å fylle på? Da er alt i orden.

 

Dersom du har alt for lite olje som du får ut - fyll på mengden som står at du skal ha på. Dersom dette får det til å renne over i påfyllingen er rørene for olje tette. Om det ikke renner over, men kommer seg til bunnpannen har du ikke noe problem der. Men motoren din kan da høres ut som om den bruker olje og du har sannsynligvis ikke peilet oljen.

 

Link to post
Share on other sites

På marinaen der min båt ligger ligger det også en ibiza 28 (forøvrig en flott skute med VP d4, ja d4 tror jeg bestemt det var). I forrige uke så jeg at han satt og peilet olje (og ristet på hodet) Det viste seg at han peilet olje og hver gang han peilet var det forskjell på nivå på peilepinnen. Fra tørr til litt over middels. Jeg fikk se det selv. 

Link to post
Share on other sites

Det står vel noe i manualen om hvordan det skal peiles. Har vært borti peileproblemer på D4, hvor det er lite på pinnen kort tid etter drift. Blir fylt på, og er alt for mye dagen etter. Mener det er oppgitt til 1-2t etter stopp. Det har også vært motor med for høyt oljeforbruk, byttet på garanti.

For trådstarter, tenker jeg det er lurt å lese manual, evt høre med VP, hvordan det skal peiles. Og som nevnt før her, sjekke hvordan vinkel båten står. Å ikke peile olje hele sesongen er å være likeglad med motor. Jeg peiler før, eller etter så godt som hver tur.

om båten står riktig, ville jeg fylt til midt på feltet på pinnen,  om det da ser normalt ut, startet opp, konservert, byttet olje og filter.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

To spørsmål til trådstarter:

  • Hvor lenge siden, og hvor mange timer siden er det at motoren fikk oljeskift og nytt filter.
  • Hvor ofte har du målt oljenivået på motoren i løpet av sesongen

 

Det er ca 100 timer siden forrige oljeskift.

Jeg har ikke målt nivået i løpet av sesongen.

Det er sikkert selvsagt at man bør peile ofte, men det hjelper lite for meg som ikke visste det, eller har hatt noen tanker om at det er nødvendig. Jeg har stolt på instrumentene. Motoren har ikke gitt noen indikasjon på at noe kan være galt. Jeg skal selvsagt endre den praksisen i fremtiden, men saken er hva jeg skal foreta meg nå.

Båten står ganske beint på bukkene. Det er en minimal helling mot den ene siden og bakover.

Takker for innspill så langt, det gir meg noe å jobbe videre med. Mekaniker mener service skal tas på våren, men på grunn av situasjonen tenker jeg det kan være smart å gjøre det nå. Det vil kunne gi noen svar. 

Link to post
Share on other sites

Mitt råd, for hva det er verdt:

Bytt mekaniker

Rigg til slik at du kan kjøre motoren minst 30 min. der båten står nå.

Bytt olje og filter nå.

Start motoren og la den gå på 1200 rpm i minst 10 min.

Stans og la motoren være i fred frem til våren.

Peil olje før hver tur.

Instrumenter reagerer for å hindre motorras.

Følger du dette, og følger imstruksjonsboken, OK.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde uansett gjort som Jannmar sier, prøv å fylle på litt olje for å se at det havner i bunnpanna og etterhvert vises på peilepinnen. Det hadde jeg gjort uavhengig av om du skifter olje nå eller til våren. Dersom den bare mangler olje, må du bare håpe at det ikke har gjort skade, men det betyr jo at motoren bruker olje (ihvertfall mer enn du har trodd). Dersom oljen ikke kommer ned i bunnpanna (eller dette tar veldig lang tid), har du et større problem, som kan være verdt å ta tak i før våren melder seg.

Også hadde jeg endret rutinen for peiling, slik at du helst peiler olje på motoren før hver gang du bruker båten, men som et minimum like ofte som du fyller drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

Mitt råd, for hva det er verdt:

Bytt mekaniker

Rigg til slik at du kan kjøre motoren minst 30 min. der båten står nå.

Bytt olje og filter nå.

Start motoren og la den gå på 1200 rpm i minst 10 min.

Stans og la motoren være i fred frem til våren.

Peil olje før hver tur.

Instrumenter reagerer for å hindre motorras.

Følger du dette, og følger imstruksjonsboken, OK.


Støttes 100% 👍

Link to post
Share on other sites

Basert på min erfaring med denne aktuelle motortypen (har hatt 3 stk) er det slettes ingen selvfølge at du kan kjøre 100 timer uten å etterfylle olje. Det vil du også se iht. VP's instruksjonsbøker så jevnlig peiling gjennom sesongen er et must. På noen motorer (uavhengige av hvor mange timer de har kjørt) må du etterfylle litt gjennom sesongen, på andre slipper du det. Her kan også bruksmønsteret ha innvirkning. 

 

Edit: Mikset en teknisk sak mellom en Yanmar motor jeg hadde og Pentaene. Sistnevnte skal ha alarm for lavt nivå i bunnpanna men jeg har brukt båten i stort sett all slags vær og i sjø opp til 4-5 meter bølgehøyde med oljenivå på peiling mellom lav og halv uten at denne alarmen noensinne har kommet inn så jeg vil anta at den ligget på et forholdsvis lavt nivå selv om instruksjonsboka sier at det kan forekomme i høy sjø. Og det kan sikkert forekomme at den ikke fungerer.

 

Skal gjøre en test ved neste oljebytte ved å la tenninga stå på og se om jeg klarer å frambringe den under tømmng av motoren. Om det ikke er slikt at den kun aktiveres via running sensor.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 4 minutter siden:


Støttes 100% 👍

He, he, man takker :-)

Selv om du ikke har båt. Hyggelig at du er med! I disse coronatider har Kontinentet vært stengt for oss. BMW'en har gått 5 mil på hele sommeren. Nix Italia, man kan bare håpe på bedre tider. Nå skrur jeg meg gjennom hele bilen slik at den er forberedt på Autobahn og småveier i Alpene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...