Jump to content

Erfaringer med P-ring moring?

Kappa

Recommended Posts

• 9 måneder senere...

Har en slik selv og virker veldig bra. Men Hvor lenge kan man stole på at denne kan ligge før det ruster opp. Det svake punktet blir vel sjakkelet som forbinder selve moringsringen med bøyetauet? (Sjakkelet må slik jeg ser det være galvanisert for å unngå spenningskorrosjon og vi trenger ikke ta diskusjonen om det burde vært syrefast her  da det er diskutert uttallige ganger på forumet😀)

Ask skrev 1 time siden:

Dårleg erfaring. Styr unna.

Interessant. Kan du si litt mer om bunnforhold, dybde, vind etc? Har nemlig en bekjent som jeg nylig hjalp med å legge ut ei flytebrygge. Han har to slike, men jeg har anbefalt ham å fylle ei tønne med jernskrot og betong, i alle fall på den mest utsatte siden.

Har ein slik på 75 kg, den held ein seglbåt på 1,5 tonn. Det er ei nokså skjerma bukt med mudderbotn, med moderat vind og sjeldan store bølger. Erfaringa til no er at moringa har flytta seg ein halvmeter siste året.

Eg la moringa på ei palle på framdekket når eg la den ut. To personar greidde då enkelt å handtere denne.

Merk deg at moringa ikkje er laga for at ein ligg fritt på bøye, så du treng eit tau i land.

Ask skrev for 6 timer siden:

6-7 meter djup. Sand, grus, forsøkt brukt for å halda seglbåt ut frå kaien. Me kunne dra ringen inn til båten. 

Skiten grov seg ikkje ned. 

Langt tau, så draget var nesten parallelt med botn. 

Takk for svar 👍

Jeg kan tenke meg at bunnforholdene har alt å si for om denne fungerer eller ikke. Vil tro den graver seg lettere ned i løs gjørmebunn, men det blir spekulasjoner. Som fast moring ville jeg uansett foretrukket en diger, tung klump.

Komodo skrev for 13 timer siden:

Takk for svar 👍

Jeg kan tenke meg at bunnforholdene har alt å si for om denne fungerer eller ikke. Vil tro den graver seg lettere ned i løs gjørmebunn,

Men metall i gjørmebunn/mudder..er en dårlig kombinasjon...

Jeg har sett kjettinger være helt oppspist etter et par år...H2S gass...

Den bøylen i enden ryker nok like raskt som en kjetting...

Komodo skrev for 13 timer siden:

Som fast moring ville jeg uansett foretrukket en diger, tung klump.

Helt enig...👍

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Men metall i gjørmebunn/mudder..er en dårlig kombinasjon...

Jeg har sett kjettinger være helt oppspist etter et par år...H2S gass...

Den bøylen i enden ryker nok like raskt som en kjetting...

Ja, jeg har også inspirert mange moriger og kjettinger, og har også sett mange kjettinger som er tæret ned til ståltråd. Men kanskje ikke på to år som jeg kan huske. Men jeg har også sett mange eksempler på det motsatte. Altså at kjettinger som ligger nede i gjørma er helt blanke, og ser ut som nye. De mest kritiske stedene iht min erfaring er der kjettingen kommer opp av gjørma, og den øverste halvmeteren i vannskorpa. 

Jeg har en slik på 70 kg som ligger i gjørme/mudder. Har ikke flyttet seg en cm. Den ligger i beskyttet farvann, men er "testet" i opptil 20-22 ms i kastene. Seilbåt på ca 6 tonn. Ligger på svai. Lot den sette seg mange døgn før belastning, og passet på at det ikke var meldt mye vind første uka med båt i bøya. 

Jeg har sånn moringsline produsert for fromålet. Sannsynligvis ligger da alt av metall godt begravd i gjørma. Sjekker med dykker neste år, da er det tre år gammelt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...