Jump to content

Plastpest, hvordan fjerne gelcoat?

BRUNHILDUR

Recommended Posts

Du ser bobler i Gelcoat over hele bunnen tett i tett ? Det er ikke ofte det er så store anngrep.

Uansett er fremgangsmåten en form for sandblåsing. Da fjernes all Gelcoat som er løs ( fukt mellom Gelcoat og laminat)

Så er det normalt enten å sparkle med en Gelcoat sparkel eller å sprøyte fortynnet sparkel på hele bunnen. Må så slipes  slett før man påfører epoxy primer med de antall lag som er anvist på boksen. Stor jobb.

Å høvle av Gelcoat er for spesielt inntreserte. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Høvle av gelcoat er ikke og anbefale da du vil ta av for mye friskt laminat. Og et tips til deg da jeg tolker det dit at du ikke har jobbet mye med glassfiber og ikke har mye kunnskap om materialet vil være sett bort jobben da det er en stor jobb og burde ha god greie på hva man gjør. Høvler man for mye kan man risikere og bli våt på bena på neste tur. Lykke til.

Nå kommer sommeren?

Har kunn sett to store  anngrep som svekket bunnen kraftig i mine 40 år i båtbrangsjen.  

Den ene var en gammel Innport båt fra varmere strøk og den andre ei 15 fots jolle som hadde vært delvis under vann i et fiskevann lokalt.

Plastpest blir også forvekslet med for tørr fiber eller andre feil i første lag av laminatet. Dette fenomenet er ofte synlig når båten står på land og sola varmer opp bunnen. Har opplevd å bli tillkaldt for innspeksjon uten å finne noen bobler. Luft i laminat var da ikke varm og boblene forsvant. Kom tilbake neste dag.

For båtbrukere som setter båten på land for vinteren har lite å frykte da laminatet tørker ut i løpet av vinteren. Det vil da trekke inn fuktighet igjen når båten er i vannet.. 

Epoxy primer ble vi kjent med en gang på 90 tallet. Før det ble alle nye båter kun påført bunnstoff fra fabrikken. 

Jeg er overbevist om at en god epoxy primer påført etter produsentens anvisning er en tettere overflate sammenlignet med bare Gelcoat. Om dette gjøres på gammel båt må den få en vinters tørk før påføring.  

Plastpest eller osmose: kjemisk prosess vann i urent eller tørt laminat startet av fukt. ( svak lukt av eddik når boblene åpnes. 

Om man bruker Gelcoat sparkel eller epoxy sparkel har ingenting å bety. Viktigst er å fjerne skadet laminat i boblen der polyesteren er ødelakt og tørke ut. Ofte tilstrekkelig å bruke en malingskrape før man sliper ut de dype med en roterende slipe sten( Dremmel) Om angrepet er over hele bunnen er lett sandblåsing eller tilsvarende fine saker. Glassblåse med vann er også brukt. Da fjernes alt løst og bunnstoff/ gammel primer. Så sparkles alle groper etter ut tørking og det er klart for primer.

Å ja. Det er ikke ofte at båter synker pga. Plastpest!   :thumbsup: 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Veldig godt forklart Knude dette kan ikke misforståes. 

Knude skrev 50 minutter siden:

Har kunn sett to store  anngrep som svekket bunnen kraftig i mine 40 år i båtbrangsjen.  

Den ene var en gammel Innport båt fra varmere strøk og den andre ei 15 fots jolle som hadde vært delvis under vann i et fiskevann lokalt.

Plastpest blir også forvekslet med for tørr fiber eller andre feil i første lag av laminatet. Dette fenomenet er ofte synlig når båten står på land og sola varmer opp bunnen. Har opplevd å bli tillkaldt for innspeksjon uten å finne noen bobler. Luft i laminat var da ikke varm og boblene forsvant. Kom tilbake neste dag.

For båtbrukere som setter båten på land for vinteren har lite å frykte da laminatet tørker ut i løpet av vinteren. Det vil da trekke inn fuktighet igjen når båten er i vannet.. 

Epoxy primer ble vi kjent med en gang på 90 tallet. Før det ble alle nye båter kun påført bunnstoff fra fabrikken. 

Jeg er overbevist om at en god epoxy primer påført etter produsentens anvisning er en tettere overflate sammenlignet med bare Gelcoat. Om dette gjøres på gammel båt må den få en vinters tørk før påføring.  

Plastpest eller osmose: kjemisk prosess vann i urent eller tørt laminat startet av fukt. ( svak lukt av eddik når boblene åpnes. 

Om man bruker Gelcoat sparkel eller epoxy sparkel har ingenting å bety. Viktigst er å fjerne skadet laminat i boblen der polyesteren er ødelakt og tørke ut. Ofte tilstrekkelig å bruke en malingskrape før man sliper ut de dype med en roterende slipe sten( Dremmel) Om angrepet er over hele bunnen er lett sandblåsing eller tilsvarende fine saker. Glassblåse med vann er også brukt. Da fjernes alt løst og bunnstoff/ gammel primer. Så sparkles alle groper etter ut tørking og det er klart for primer.

Å ja. Det er ikke ofte at båter synker pga. Plastpest!   :thumbsup: 

Veldig godt forklart Knude. Ha en fin helg.

Nå kommer sommeren?

• 2 år senere...

Fikk du fjernet gcoaten @BRUNHILDUR ?

Fant du en god måte å gjøre det på?

Jeg ønsker å fjærne gelcoat på min båt også grunnet plastpest. 

Hos meg så har det ikke gått inn i glassfiberen, men jeg får eddikbobler mellom gelcoat og glassfiberen. 

Jeg har insett at eneste måten å bli helt kvitt problemet på er fjærning av all gelcoat. 

GunnarKj skrev 16 minutter siden:

Jeg har insett at eneste måten å bli helt kvitt problemet på er fjærning av all gelcoat. 

Er det et problem, eller gjør du det til et problem? Det er vel det store spørsmålet når det gjelder plastpest. Min båt fikk full antipestbehandling for rundt 25 år siden. Den gang plastpest kom på moten første gang. Alt gjort på beste måte slik fagfolk anbefalte. For rundt 10 år siden hadde jeg båten oppe og oppdaget småblærer over hele undervannsskroget. Jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det da, så den ble bare bunnsmurt og satt ut igjen. Det rare er at disse blærene ikke har vist seg igjen ved senere opptak. Og mest sannsynlig ville ikke båten vært dårligere nå om tidligere eier ikke hadde valgt den svære antipestjobben for 25 år siden. Men mange har nok tjent godt på frykten for antipest i alle disse årene....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 4 minutter siden:

Er det et problem, eller gjør du det til et problem? Det er vel det store spørsmålet når det gjelder plastpest. Min båt fikk full antipestbehandling for rundt 25 år siden. Den gang plastpest kom på moten første gang. Alt gjort på beste måte slik fagfolk anbefalte. For rundt 10 år siden hadde jeg båten oppe og oppdaget småblærer over hele undervannsskroget. Jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det da, så den ble bare bunnsmurt og satt ut igjen. Det rare er at disse blærene ikke har vist seg igjen ved senere opptak. Og mest sannsynlig ville ikke båten vært dårligere nå om tidligere eier ikke hadde valgt den svære antipestjobben for 25 år siden. Men mange har nok tjent godt på frykten for antipest i alle disse årene....

@index Enkelt svar.... Jeg gjør det til et problem. 

Skroget mitt er 1,6cm tykt fra ripa til kjølen, så hull og svekking blir det aldrig. Det er minimalt med plasser pesten har påvirket glassfiberen, den er helt glatt under blemmene. Jeg hadde hatt minst 1000 blemmer (kanskje godt over 1000) for 2 år siden, da ble skroget kalkblåst tørket og sparklet. Nå etter opptak har jeg ca 100 blemmer, etter to år og tre mnd i sjøen. Det er særlig et par plasser som er mer angrepet enn andre, det er her jeg vil fjærne gelcoat. Ellers er det raskt å fjærne blemmer der det er lite. Disse sparkler jeg over med west epoxy etter vask og varmluftspistol tørking siden båten skal snart utigjen.  

Når det gjelder plastpest blemmer, kommer disse om vinteren når det er kalt i vannet. Skal båten opp om vinteren og ligge ute bare om sommeren, vil man ikke få nye blemmer, dette har jeg prøvd. 

Båten min er fra 1968 og har nok hatt disse blemmene i mange år. 

Nå er det egentlig gode måter for å fjærne gelcoat jeg ikke klarer å finne, diskusjoner om det er nødvendig finnes det mange av :) 

GunnarKj skrev 2 minutter siden:

Nå er det egentlig gode måter for å fjærne gelcoat jeg ikke klarer å finne, diskusjoner om det er nødvendig finnes det mange av :) 

OK, du får ha lykke til da! Håper du får de svarene du ønsker. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
GunnarKj skrev for 9 timer siden:

Jeg hadde nok gått for å slipe vekk coaten. 

Nå har du jo allerede fått tips om det av @Eika, men jeg hadde nok valgt annet verktøy. 

Jeg ville brukt vinkelsliper. Det grøvste ville jeg tatt med ei diamant koppeskive. Tenker da på den sorten som man bruker for å slipe betong, den gjør vei i vellinga. Så ville jeg gått over med en 7 eller 9 toms vinkelsliper med gummirondell og K16 slipepapir. Da glatter du fort ut ujevnhetene. 

Hvis du lurer på referanse på dette verktøyet så kan du lese om det i tråden min om ombygging av gammel Draco. Link til tråden finner du i signaturen min. 

Jeg har faktisk fjernet all gelcoat under vannlinjen på min båt og bygget opp igjen med epoxyprimer. Brukte vinkelsliper med wolframkarbidskive. Men du skal være lett på labben og 100% konsentrert hele veien, for ellers blir det fort dype sår som vil trenge støping for å repareres. Brukte ca. 20 timer på slipingen for min smale 42 foter. Så var det sparkling, sliping og påføring av epoxyprimer.

Jeg har brukt vinkelsliper med diverse verktøy grov karbidskive for grovarbeid, flapdisk for noe mer "fintfølt". Men det er vanskelig å få det jevnt. Får du tak i en høvel er nok det best, f.eks. denne: http://www.gelplane.co.uk Die Yacht har en serie på Osmose som er verdt å se på (på tysk men ... )

Du bør uansett laminere (minst) et lag med glassfiber og epoxy over laminatet der du har slipt/høvlet før du sparkler og sliper. 

https://www.yacht.de/diy/reparatur/osmose-bei-yachten-selbst-reparieren/ 

Fortego skrev 44 minutter siden:

Brukte vinkelsliper med wolframkarbidskive. Men du skal være lett på labben og 100% konsentrert hele veien, for ellers blir det fort dype sår som vil trenge støping ...

Ja, den karbidskiva er rå, men den diamantskiva jeg beskrev over er nok enda mer brutal. Den høvler liksom av flak slik at partiklene blir større og det støver mindre.  Men til gjengjeld føler jeg at det er lettere å få jevn overflate. 

Men hvorfor måtte du strippe båten din for coat?

Trådstarter har ikke vært her siden januar i 21!  tipper dette prosjektet ikke ble noe av!  kan ikke skjønne det er nødvendig å fjerne hele gelcoaten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 7 minutter siden:

Trådstarter har ikke vært her siden januar i 21!  tipper dette prosjektet ikke ble noe av!  kan ikke skjønne det er nødvendig å fjerne hele gelcoaten!

Det er riktig, men andre har tilkommet i ettertid og spurt om råd. Han har også presisert at han ikke er interessert i diskusjonen om hvorvidt det er nødvendig å fjerne gelcoaten, men hvordan. Noen ganger er det rett og slett greit å svare på det folk lurer på ?

3 minutes ago, Komodo said:

Det er riktig, men andre har tilkommet i ettertid og spurt om råd. Han har også presisert at han ikke er interessert i diskusjonen om hvorvidt det er nødvendig å fjerne gelcoaten, men hvordan. Noen ganger er det rett og slett greit å svare på det folk lurer på ?

Helt klart! Her har vi jo veldig mange flinke folk med erfaring med båtbygging i en mannsalder!!   Jeg bare hater innlegg som ikke har noen oppfølging eller konklusjon! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 time siden:

Jeg bare hater innlegg som ikke har noen oppfølging eller konklusjon! :giggle:

?

De aller fleste er nok bare innom forumet for å få gratis hjelp. Når problemet deres er løst er de borte. Det er ikke dem som driver forumet videre. Hvis alle kun hadde servert sine egne spørsmål og aldri bidratt med svar hadde det blitt et dårlig forum.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...