Jump to content

Avskalling rundt tunnel til baugpropell

Hedwig

Recommended Posts

Det var da voldsomt å dere skal slipe da. :wink:   Hadde vel tatt med hoggjernet  og litt 60 papir. Greia med lamell sliper eller den "diamant skiva ".  ( forøverig ikke brukelig etter min mening).   er at man ikke ønsker en glatt overflate som det da blir. Håndpussing med grovt sandpapir øker arealet mye og gir mye bedre heft for det som skal lime( sparkel) 

Pst. Ikke vask med aceton. Feiekost eller aller best ny tør malerkost  fjerner pussestøvet. :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev On 25.10.2020 at 23.05:

Det var da voldsomt å dere skal slipe da. :wink:   Hadde vel tatt med hoggjernet  og litt 60 papir. Greia med lamell sliper eller den "diamant skiva ".  ( forøverig ikke brukelig etter min mening).   er at man ikke ønsker en glatt overflate som det da blir. Håndpussing med grovt sandpapir øker arealet mye og gir mye bedre heft for det som skal lime( sparkel) 

Pst. Ikke vask med aceton. Feiekost eller aller best ny tør malerkost  fjerner pussestøvet. :smiley:

Hvorfor ikke..?

Ida Marie III skrev 17 minutter siden:

Hvorfor ikke..?

Tar meg friheten å svare, selv om jeg ikke ble spurt :saint:

Jeg har også alltid levd i den oppfattelsen at man skal avfette med aceton før støping. Men etter omstendige diskusjoner her på BP har  jeg lært at aceton kan løse opp voks og fett og legge det igjen i ripene fra slipepapiret som avsetninger. Da mister man heft. 

Lagt til:

Ellers enig med @Hulda  at 115mm vinkelsliper er noe man skal styre unna. Men jeg støtter ikke forslaget om vinkelsliper. Den du linker til Hulda har jeg vraket to eller tre av, de er dårlige. Den billigste BT som duger er denne: https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/vinkelsliper/vinkelsliper-ag-125p2-pro-2000040128 

Ville heller ikke brukt flapdisk til akkurat dette. Her ville jeg foretrukket slike: https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipepapir/fiberrondeller-5-stk-2000022131.

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev for 2 timer siden:

Tar meg friheten å svare, selv om jeg ikke ble spurt :saint:

Jeg har også alltid levd i den oppfattelsen at man skal avfette med aceton før støping. Men etter omstendige diskusjoner her på BP har  jeg lært at aceton kan løse opp voks og fett og legge det igjen i ripene fra slipepapiret som avsetninger. Da mister man heft. 

Ok, men er det bare en teori...?  for det er faktisk fortsatt det "proffene" gjør den dag i dag ved slikt arbeid...

Fikk montert inn baugpropell i min egen båt nå i september, og de avfettet med aceton før støpning av tunell...

Dette er folk som har dette som yrke...

De har jobbet årevis oss velrenommert båtprodusent...

Det er ikke bare en teori men hentet fra bedriftsinterne prosedyrer for formstøping. Det er heller ikke noe pungt i reprasjons prosedyre for autoriserte plastrepprasjonsverksteder om avfetting før laminering. Dette bygger på et samarbeid med, og informasjon fra polyester produsentene  for best kvalitet på produkt.  

Derimot er det ofte brukt å avfette med aceton før sliping for å forhindre at det er olje eller andre fettstoffer som er på stedet som skal slipes. Dette på gammel båt. I et støperi blir kun verktøyet vasket i aceton .

kort om hvorfor:  I de fleste produksjonspolyester typene er det en voks som i styrenavdampningen stiger til overflaten ( med styrenet) 

Er laminatet over 24 timer gammelt skal voksen i overflaten fjernes ved å slipe med grovt sandpapir og støvsuge eller blåse dette bort. Det er ganske mye voks i dette slipestøvet.

Da er laminatet klart for videre laminering. 

Som @Komodo skriver: Om man da vasker med aceton kan rester av støv og delvis oppløst voks ( voksen er styren fortynnet) legge seg i pusse strekene og bli liggende der som urenheter. Det er heller ikke noe fettstoffer i et slipt laminat.

@Ida Marie III

Når du skriver at gutta som utførte lamineringen på din båt avfettet så går jeg utifra at de fjernet støvet først og hadde kontroll på aceton filla. 

Det er det ikke alltid at amatørene har. Har blitt tilsendt  linker til Youtube hvor firmaer som selger sparkel eller andre produkter publiser arbeidsbeskrivelser hvor operatøren sveiver denne aceton dotten sin langt utenfor reprasjons stedet og tilbake på det nyslipte. De burde vite bedre.  Så det er mange som fremdeles vasker med aceton men jeg tviler på at de kan forklare hvorfor........

De som sover bedre om natta ved å vaske med aceton får jo fortsette med det for min del, og jeg kommer heller ikke denne gangen til å publisere noe dokumentasjon på dette. :wink: 

Knude        ( som var proff med 30 år i båtproduksjon bedrifter først som håndtverkerker og senere kvalitets ansvarlig før steget inn i eldrebølgen ) 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 8 timer siden:

@Ida Marie III

Når du skriver at gutta som utførte lamineringen på din båt avfettet så går jeg utifra at de fjernet støvet først og hadde kontroll på aceton filla. 

Jo, regner med det...😉 jeg var ikke til stedet hele tiden...

Men de hadde både kompressor og avsug... 

Nå var jo dette under vannlinjen... (tunnel)...der er det vel neppe polerings voks...bare bunnstoff...serlig etter jeg kalkblåste og epoxi behandlet den for 10 år siden..

Knude skrev for 8 timer siden:

De som sover bedre om natta ved å vaske med aceton får jo fortsette med det for min del, og jeg kommer heller ikke denne gangen til å publisere noe dokumentasjon på dette. :wink: 

Knude        ( som var proff med 30 år i båtproduksjon bedrifter først som håndtverkerker og senere kvalitets ansvarlig før steget inn i eldrebølgen ) 

For all del...betviler ikke dine kunnskaper...

Jeg bare la merke til dette med Aceton de brukte...

Knude skrev for 10 timer siden:

Det er jeg også sikker på. En fille aceton før leggetid vil gjøre underverker :-)

I etterpåklokskapens lys, det er ikke alltid jeg er like seriøs. Akkurat denne fikk jeg jo gratis. Litt humor må man bevilge seg.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hva proffer gjør og ikke gjør henger nødvendigvis ikke sammen med hva som er RIKTIG å gjøre. Etter å ha sett en rørlegger dælje laus på et huggjern for å komme seg gjennom en 2x4'' ble det tydelig at det ikke er alt en fagmann har peiling på, selv med mange års erfaring.

Et huggjern går så og så langt inn før det slutter å skjære og blir en kile. Selv mine, som er skarpe nok til å kastrere mygg med, går ikke mer enn 4-5mm inn om jeg bruker litt vold på de. Som oftest går det første kuttet 1-2mm ned (jeg lar tappjernhammeren, en Thor 11-712N karosserihammer med 1 nylon- og 1 PVC -hode - verdens beste hammer til trearbeid og monteringsarbeid!), så flytter jeg huggjernet noen mm og tar bort flisa jeg nettopp hugget løs. Neste vertikale kutt når 5-6mm ned, så tas flisen vekk med et horistonalt kutt. Deretter kommer jeg ned på 1-1.5cm dybde, og så videre. Når jeg er ferdig, er hullet eksakt så stort som jeg vil ha det og alle vegger er 90 grader på motstående vegger.

Nå er jeg hverken proff eller rørlegger. Men tappjern, det kan jeg bruke! Aceton bruker jeg en del også. Da for å fjerne pussestøv som sitter i porene; jeg bruker Aceton i stedet for vann slik at fibrene ikke reiser seg (mer). Kjempekjekt å dynke aceton på overflaten av en bit treverk og se spillet i veden poppe fram! En må bare ikke dynke så mye at det blir VELDIG moro og man får rare tanker i hodet.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...