Catosan Startet 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2020 (redigert) Stilte spørsmålet i prosjekttråden (Prosjekt - renovering av akterspeil og dørk på Herwa 18), men der forsvinner det nok litt i innlegget. Jeg holder på å slipe innnsiden av skroget for å bygge spant og ny dørk, der det tidligere har vært flyteskum. Når har jeg slipt dypt nok i denne glassfiberen? det grå er ytterste sjikt etter rensliping. Det har vært i kontakt med skum i 50 år inni dobbelbunn. Før rensliping var det brunt. Det lysere laget under, er etter jeg har slipt gjennom det ytterste laget med matte. Merk at det grå laget også er tilstede under gelcoaten inni båten, som i skrogveggene. Det er altså ikke bare et resultat av eksponering.. skal jeg «safe» og slipe inn til lys glassfiber? Skal forsterke skroget inni, og jeg støper med epoxy. Redigert 26.Oktober.2020 av Catosan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Slik jeg forstår det sliper du for å få vedheft til nytt laminat? Da hoder det å slipe vekk gelcoat, og eventuelt gammelt ødelagt laminat. Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 (redigert) ja, jeg sliper ned for vedheft. Siden dette er under dørken, er det ikke gelcoat. Det var et belegg fra skummet det har vært sammen med i 50 år, ellers ingen andre lag/sjikt å slipe vekk. Bortsett fra det grå sjiktet, der strukturen til csm-mattene kommer tydelig gjennom. Når det grå sjiktet er slipt vekk, er det heller ingen struktur fra csm-laget, og man kan tydelig se strukturen fra en vevd matte. Bildet under viser bedre det grå laget. Hadde du slipt det bort for sikkerhets skyld? Redigert 26.Oktober.2020 av Catosan Skrivefeil og tydeliggjøring (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Vanskelig å vurdere ut i fra bildene men jeg prøver. Polyester mørkner over tid så lenge den ikke blir utsatt for sol. Om ikke du klarer å vaske bort noe med aceton ville jeg valgt å slipe med veldig grovt sandpapir. 40 k på roterende verktøy. Ser ut som du pusser med fint papir? Ikke så lurt siden overflaten blir glatt. Tenk grove striper som mangedobler arealet. Så laget en vedhefts prøve for avrivning for å se hvor mye fiber du river opp. Vær klar over at et så gammelt laminat ikke gir kjemisk binding på samme måte som på ny støp. Det beste du kan få til er en god limbinding spesielt om du velger epoxy som ikke har evnetil å løse opp overflaten som styrentynnet polyester. Det er ikke noe behov for å slipe bort csm laget bare for at det skal bli lys fiber , bare du fjerner urenheter og overflaten på gammelt laminat. Om det er voks i polyesteren fjerner du også den best med grovsliping selv om et så gammelt laminat neppe har mye voks. ( støpt før miljøpolyesteren kom) Har du vurdert vinylester som et alternativ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Catosan Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Takk for veldig utfyllende svar @Knude! Hadde foretrukket polyester, men verkstedet jeg jobber i deler lufteanlegg med flere andre, og polyester og vinylester er forbudt.. Så da er det epoxy fra Svas (som nå er del av kompositthuset) og mekanisk binding som gjelder ja. Jeg bruker eksentersliper med 40-korning, men akkurat der jeg har slipt gjennom brukte jeg vinkelsliperen, og da graver 40-korning for mye ned. Var godt kjørt etter å ha slipt en hel dag, så da fikk vinkelsliperen gjøre kort prosess? Gjorde det mest for å avdekke det sjiktet jeg hadde sett antydning til gjennom det grå laget. Fargeendring over tid var det jeg håpet på, og det som ga mest mening. Godt å få det bekreftet. Så nå går jeg over med 40-korning for hånd og påser at jeg får så grov overflate som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Catosan skrev for 21 timer siden: Når har jeg slipt dypt nok i denne glassfiberen? Som Knude skriver så bør du jo ikke slipe vekk frisk glassfiber bare du får bort forurensningene. Dersom det sitter fett og dritt dypt ned i porene må du jo få vekk det på et vis. Men skader må bort. Øverst til høyre i dette bildet ser det ut som om det sitter igjen noe delaminert polyester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havarita Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Tror du bør gå ut fra at laminatet har voks i overflaten. Da må du for å sikre heft matte hele overflaten og ikke bare det som oppå toppene av fibrene som på bilde. På bildet er kanskje 10% av overflaten matt. Dette er tilstrekkelig for maling men ikke for god vedheft. Som @Knude sier bruk grov korning, og du trenger ikke være redd for å slipe av noen fibre når du likevel skal legge på. 'Delamineringen' i bildet ville jeg sagt var luft i overflaten. Det bør uansett slipes bort før du støper oppå. For evt maling har det ikke så mye å si. Redigert 27.Oktober.2020 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 "Delamineringen" er rester etter polyestermasse/lim mellom skrog og finerplaten under dørken. Dørken på denne båten besto av 6mm finer under 3mm glassfiber. Så mellom finer og flyteskum var det ingen barriere.. Det skal pusses ned ja. Det har vært noen luftbobler under slike limrester ellers i skroget, der dørken har vært festet. Skal lage to vedheftsprøver, en av grå og en av opak laminat. Så får vi se hva som holder best. Har noe glassfiberkapp som kan gjøre nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.