Jump to content

Prosjekt: Renovering av akterspeil og dørk på Herwa 18


Catosan

Recommended Posts

Hei! 
Sitter i tenkeboksen, har godkjennelse fra fruen på innkjøp av prosjektbåt😊 Planen er å bruke vinteren på renoveringen, og sjøsette neste sesong. 
 

Formålet er en familiebåt for 2 voksne og 3 barn under 6.
 

Har falt for Herwa 18, og nå har det dukket opp et interessant prosjekt. Noen som har motforestillinger mot skuta:

FINN annonse

 

Har avklart med selger at benker følger med som mal for nye, seterygger likeså. Motoren er ikke viktig, det blir nok kjøp av nyere og mer driftsikkert på den fronten.

 

Tenker prosjektomfang som følger:

- vaske alt grundig

- bytte bunnstoff

- lage nye benker

- lage nye puter (svigermor er proff syerske)
- male dørk/interiør

- benytte svoger til elektronikk
 

noen varsellamper som lyser av dere mer erfarne her inne? Har jobbet litt med glassfiber, lakkering og trearbeid før (industridesigner av utdanning)

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en herwa 18 mye i leppefiske, fikk nesten 2500 timer på sjøen med den på 2år. 

 

Har ikke kjempe mye vondt og si om båten, meeeen motorbrønnen tar svært mye plass og jeg syns ikke den er så brei oppi. Den er relativt flatbunnet, med de fordeler og ulemper det gir, men den slår fælt i litt sjø. Men går godt med liten motor når den ikke er lasta tungt (min gjorde 28knop med 50suzuki, men når jeg hadde 500L vann og 25 teiner oppi den, så måtte jeg surfe på bølger for og få den i plan og da toppa den 17knop) 

 

Her er lista over det jeg gjorde med den, jeg fjerna den gamle dørken og alt skummet, fylte den med isopor og heva dørken 15cm, korta inn motorbrønnen 30cm, fjerna 10cm av dollbordene på hver side av båten for og få 20cm mer bredde nedi båten, støpte inn rør til alt av kabler og styreslanger, flytta styrekonsoll 1-1.5m lengere frem, fjerna bakrutene og flytta den øverste vindskjermen 50cm fremover, fjerna resten av taket. Båten blei stygg som juling, men hadde god plass oppi (500L fiskekum og hadde plass til 25 teiner, jeg har hatt 2stk 250ccm crossere ombord) og jeg fikk solgt verdens dyreste herwa 18 

20180606_171511.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til om det kan være vann i dobbeltbunnen i og med at den står med vann i nå. Hvis det er et skruehull eller slikt som går ned i dobbeltbunn ville jeg undersøkt grundig at det ikke har trekt vann ned dit. Da kan det bli betydelig merjobb med å fjerne dørk, tørke opp og eventuelt bygge opp igjen. 

 

Jeg vet ikke om denne modellen hadde skum i dobbeltskroget, eller bare bygget opp støtte med f.eks innstøpt treverk. Det vet muligens @Eika.

 

Og ja Eika, det fineste med din båt var nok motoren. Men praktisk var den nok til fiske :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fyllt med skum nedi der :/ var mye vann i min, skulle sett tryne på han jeg kjøpte den av når jeg borra noen hull i ræva på den før vi kjørte avgårde 

 

det fineste med båten min, var utsikten fra "kontoret", lyden i stereoanlegget og hvor mye penger den dro inn :p 

 

men praktisk, det var den. Når fiskekummen var vekk, hadde jeg jo 10kvm dansegulv i den

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Catosan skrev for 1 time siden:

Sitter i tenkeboksen, har godkjennelse fra fruen på innkjøp av prosjektbåt

Da synes jeg du skal gjøre det.

 

Men vær klar over at dette blir en totalrenovering, og at det ikke er gratis.

Ønsker du billig båt, er ikke renovering tingen.

Men ser gjerne en tråd om renovering av en slik båt her inne!

 

Du kan fint lage deg en headturner her.

Her kan du kombinere norsk båthistorie, nostalgi og gud vet hva.

Og blir den fin, får du masse komplimenter!

 

Link to post
Share on other sites

Totalrenovering @Fuglen? der kom virkelighetsorienteringen gitt.
 

Vurderingen min så langt har vært at skroget ser forholdsvis bra ut, har sjekket med selger at det ikke er sår eller lignende. Dørken ble tatt ut på 90-tallet, skummet ble byttet og alt ble satt sammen igjen. Etter sigende ble den benyttet i et par år, før den ble parkert i en garasje i 20 år pga motorproblemer.

vannet oppi båten nå er visstnok fra vinteren, med en kalesje som ikke er helt tett. Det mangler også gummibelg rundt styrekabelen, så den har hatt et god åpning der vann kan komme inn. 

 

Nei, direkte billig blir det ikke. Men kostnaden kan fordeles utover (som er nøkkelen når fruen er allergisk mot alt som heter lån, som er en annen måte å fordele kostnader på. Det er forøvrig en god egenskap).

 

Men jeg har ikke sett for meg at det skal bli et klenodie når jeg må sjøsette den til våren igjen (alternativet til sjøsetting til våren er visst finn-annonse), mer et sted midt mellom klenodie og der @Eika la sin (Den er helt nydelig, på sin egen uberpraktiske måte).

 

Merkelig at det ble vanskeligere å slå til etter aksept fra fruen.. Forventningspress? 😄

Link to post
Share on other sites

Det som avgjør om det blir et lett prosjekt eller en omfattende renovering er antagelig om den har holdt seg tørr i dobeltbunnen. Dersom den har sugd vann igjen blir det en relativt omfattende affære. Hvis ikke kommer du jo langt med å polere den opp utvendig, et spann gelcoat innvendig og litt snekring, så en kliss ny motor til slutt. 

Link to post
Share on other sites

Det er innafor å be selger bore et hull i dørken, under motorbrønnen, og sjekke etter fukt, sant? Der er det ikke vann i dag, men har det kommet inn under dørken bør det vel være vått/fuktig her også.. 

 

en inspeksjonsluke her er uansett noe jeg hadde i tankene, nærmest uansett hvilken prosjektbåt jeg ender på. 

Link to post
Share on other sites

Catosan skrev for 6 timer siden:

virkelighetsorienteringen

Bevares, her mente jeg ikke å skremme deg.

Det er ikke så stor båt at det ikke er overkommelig.

 

Det er vann i dørken som Komodo sier som kan være bry.

Utvendig kan den kanskje rubbes og poleres så den blir skinnende. Eller lakkere?

Eller du lever helt fint om den er falmet.

Det som er av treverk og må byttes, tar du ut og kopierer del for del. Lakking/olje.

Lage en ny styrekonsoll/dashbord som du integrerer instrumenter og kanskje en plotter.

Male opp innvendig med gelcoatmaling.

Nye ledninger til lanterner, og et par lys (ledlister) fremme og kanskje under benkene bak,

USB-lader er jo kjekt. Og det er kanskje noe annet du synes er kjekt og vil ha.

Ny kalesje? Der kan det sikkert ryke 10-15 tusen uten at jeg vet hvor mye den koster.

Stoler får du kjøpt for nytt.

Trekke om stoler/puter. Dette kan du gjøre selv, beskrevet i en tråd til f.eks SoBo, e

ller få noen til å gjøre det. Da ryker fort 20 lapper (estimat ut av det blå).

 

Dette klarer du!

 

Link to post
Share on other sites

Hehe @Fuglen, ikke dumt med en liten kilevink 😉

 

Heldigvis er svigermor tilnærmet proff håndarbeider, og syr nærmest hva som helst. Så puter skal være greit å få på plass.


Svogeren min er elektriker, så der får jeg litt hjelp med det elektriske hvis jeg er i tvil.

 

Nå henger det hovedsakelig på om det er tørt under dørken eller ei. Tror jeg skal få til en fin bruksbåt av dette. 
 

takk for engasjementet folkens!

Link to post
Share on other sites

Helt klart en flott bruksbåt! Dersom det ikke er noen skruehull i dørken så kan det godt være at det heller ikke er noe vann i dobbeltskroget. Normalt tåler en båt fint å stå med vann oppå innerliner en stund. Men svakheter som skruehull eller sprekker bør sjekkes.

 

Poenget mitt er at det må du sjekke, for det er det som etter mitt syn vil skille "lett renovering" fra "tidkrevende renovering". 

 

Har den lagt inne i låve i 20 år, og bare ute en vinter, så er det fullt mulig at den er tørr og god inni. Men det bør sjekkes, for det er den type skjult feil som er lett å overse. 

 

Nå kan det jo også være at det ikke er skum i den i det hele tatt. Kanskje den ble bygget opp med innplastet finerplater. I så tilfelle er det jo lettere å renovere den selv om dørken skulle fått vann inn. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Grand Banks jr Den er bygget opp med skum. 
 

Selger skal bore hull i morgen, og sjekke. Så da blir det inspeksjonsluke under motorbrønnen.


Det er visst en forsenkning bakerst under motorbrønnen, og han lurer på om han skal ta hullet der. Jeg tenker at det er dumt å sette inn en luke helt bakerst/nederst, ettersom det fort er der vann samler seg i daglig bruk.. vil heller ha den lenger frem, i hovednivået på dørken. Har jeg blitt overnervøs, eller?

 

 

Litt på siden: jeg kan heller ikke hente den hvis den er vasstrukken i skummet. Da overgår den fort tillatt vekt på hengeren jeg har tilgang til.. Skal kjøre noen mil med den..

Redigert av Catosan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt skeptisk når det står de har "byttet skum". Dette kan vel normalt sett kun gjøres på verft, med skroget i formen. Et naturlig følgespørsmål vil derfor være hva de har byttet det med?

 

Sjekk også akterspeilet for sprekker, om det er en råtten finerplate inni støpen kan det fort bli litt jobb.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skummet skal være ekspanderende skum tilpasset formålet, ifølge selger. 
 

Angående bilturen: kalesjen nede, eller helst avmontert? Vet ikke om jeg skal stole på å ha den oppe.. Et par mindre lastestropper rundt den bør vel holde den samlet..

 

bilen blir ganske full av løst interiør..
 

 

Link to post
Share on other sites

Catosan skrev 17 minutter siden:

Skummet skal være ekspanderende skum tilpasset formålet, ifølge selger. 
 

Angående bilturen: kalesjen nede, eller helst avmontert? 

 

Defintitivt avmontert kalesje! Ikke noe å lure på engang!

 

Fortsatt skeptisk til det skummet, det skal ikke være mulig å skumme et skrog på ny tilfredstillende etter hva jeg har skjønt. Dvs det kan jo brukes byggeskumlignende saker, men dette får ikke tette celler som det originale. Så da vil det trekke vann. 

 

Men i en båt i denne prisklassen er det vel ikke så viktig. Her er det bruksverdien som gjelder, er den anvendelig så er vel alt greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har prosjektet fått et skudd for baugen gitt.

 

Hadde 2 runder i går for å forankre prosjektet - har ikke lyst til å rote med familielivet for et prosjekt.

 

Først var det et slags familieråd (i den grad det er mulig med 3 barn under 6), og barna vendte tommelen ned, for det er ikke luke i vindskjermen slik som på naboens Polar 22. Når fruen da spurte om vi kunne lage luke av den ene frontruten, så tenkte jeg: sikkert god lesing på båtplassen hvis vi gjør det, men ikke noe jeg tror jeg får til på en god måte. 

 

Så hadde jeg en runde med svigerfar, om realisme i budsjett og tidsplan. Og vi var enige i at jeg er alt for glad i "putling" med prosjekter, så timetallet nok måtte opp en del. Vi satt opp et budsjett for prosjektet, med kolonne for forventet kostnad, og "worst case"-kostnad.

 

(NB: Her i gården har båtpenger samme vekslingskurs som norske kroner)

 

Det kjipe er at dette prosjektet nok får ende opp hos en annen (som jeg håper lager prosjekttråd og kan legge nok timer i den til at den får skinne igjen).

 

Men det er alltids en "silver lining", og for meg er det at fruen nå har enda bedre forståelse for kostnader ved båt. Budsjettrammen er dermed økt med 10-15.000. Planen er nå å ha is i magen til sensommeren, når alle som har funnet ut at båtlivet ikke passer dem, skal selge. Da skal vi være klare, og se etter en skute med luke i vindskjermen, fungerende motor, og kalesje som holder et par år. 

Link to post
Share on other sites

Catosan skrev 1 time siden:

(NB: Her i gården har båtpenger samme vekslingskurs som norske kroner)

 

Slik har de fleste det inntil de faktisk har kjøpt båt:giggle:

 

Om du primært ønsker å bruke båt, kjøp en som er bruksklar. Har du for mye fritid og ønsker et prosjekt å jobbe med, så kjøp et prosjekt. Bare vær obs på at sluttprisen blir mer eller mindre den samme uansett. Så det er ikke stort å "tjene" på å påta seg et prosjekt. Fordelen med å kjøpe en bra og kurant båt er at den er verdt penger når du skal selge den igjen også. Men om du legger ut 50.000,- på Herwaen så blir den ikke verdt 55.000,- av den grunn..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sitat

Men om du legger ut 50.000,- på Herwaen så blir den ikke verdt 55.000,- av den grunn.

Akkurat slik som det er med all renovasjon/mekking. Hus, garasje, bil - ingenting lønner seg rent økonomisk for den glade amatør..

 

Men du treffer blink med budsjettet. Og jeg har fulgt med på Herwa 18 lenge nok til å vite at slik jeg har sett den for meg ferdig, så er det mer sannsynlig at den vil gå for 25-30.000, utenom de sinnsyke coronatidene vi er inne i nå.

 

Det primære er å ha/bruke en båt. For det er familiens ønske/behov. Prosjektet er sekundært, uansett hvor mye jeg har nilest alt som er av prosjekttråder her inne de siste 4-5 årene. For ønsket/dagdrømmen om et prosjekt er kun viktig for min del. 

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring her også. Det er gøy å ha prosjekter på gang, men ikke spesielt lønnsomt. Og det spiser av familietiden. Faren med et båtprosjekt er at når båten endelig er ferdig så er hele familien drittlei den og vil ikke på tur. Da er det bedre å gjøre det lystbetont ved å kjøpe noe som kan brukes som det er. Så kan du heller snike deg til å forbedre litt underveis i stedet, mens den hele tiden er bruksklar. Da er alle parter fornøyde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her er kanskje en båt for deg @Catosan?

 

Herwa 18 med henger og 90 hk Evinrude. Kr 20000,- 

 

Ser ut som henger er registrert. Ser også ut som 4hk ekstramotor følger med.

 

Søk i Facebook Marketplace

 

2128900838_Skjermbilde2020-05-30kl_23_35_30.png.81c654d674c9b9b6cb8f851c79779d48.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for innspillet @Grand Banks jr 👍 den er også bare en halvtime unna. 

Har sett den på facebook ja. Fruen har også sett den, og kommenterte vel i negativt ordelag om fargekombinasjonen på den.
 

Absolutt et godt alternativ i min bok. Men ser ut som luke i overbygget mer og mer blir et krav fra fruen. Og da snakker vi prosjekt 😅 

 

Det er jo «bare» å:

*Skjære ut babord vindu, med en seksjon av taket over (og litt ramme rundt selvsagt) slik at åpningen blir stor nok og vinduet kan åpnes oppover.

*Finne en lur løsning for håndrekkene på taket, som da er i veien for den nye luken. Estetisk er håndrekkene svært viktig i min bok.
*Lage en innsenket u-ramme med pakning, og en tilsvarende leppe på luken, som hindrer vanninntrenging. Må også lage støpeform for rammen og leppen.
*Lakkere overbygget

*Gjøre det pent

 

Den siste er det jeg ikke helt har trua på enda.. Rene linjer, jevne flater og tighte nok toleranser ser jeg for meg at er maange timers jobb.. 

 

I tillegg burde da pulpit’en vært todelt..

Redigert av Catosan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp noe som allerede har de fasiliteter dere ønsker. Så kan du heller kjøpe deg et prosjekt på si senere.

 

Og den luken som er så viktig nå er ikke nødvendigvis så viktig når dere har blitt litt mer båtvante.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for input @index. Er det vi kommer til å gjøre. Å lage en slik luke på Herwa’en er bare et tankeeksperiment. Som designer og ingeniør er det lett å hoppe med hodet først i slike utfordringer, og det er gøy og utfordrende å tenke ut hvordan man kan løse problemet.

 

Men nå har jeg vokst opp med båt, og kjørte det meste fra rana 17 til Mørebas 7200 og oceanmaster skjærgårdsjeep før jeg ble klimaflyktning. 
 

Luken er primært for barna. Når vi har 3 apekatter som neste sommer kommer til å være 6,5 år, 4 år og 2,5 år, så er trygg forflytning av de viktig. 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...