Jump to content

VP KAD44 veivhusventilasjon. Til innsug eller ut av båten?


JePeKj

Recommended Posts

Har en kad44. Den er utstyrt med en oljeutskiller på veivhusventilasjonen, for så å gå rett i en oppsamlerboks i motorrommet. 
bør eg føre den inn i filterboks eller it gjennom akterspeilet? (Feks ut under badeplattform?)
Trudde kanskje retur til innsug hadde vært standard/originalt men finner ingen slangestusser i insugsboksen...

finner heller ikkje særlig med informasjon på nettet.  

Link to post
Share on other sites

På kad44/300 går veivhusventilasjon fra toppdeksel rundt motor til babord side, via en liten plastutskiller/boks under/rett bak dieselpumpa og drenerer rett i bunnpanna via et hull nederst på blokka.

Kad 43 og tidligere er ment å ha veivhusventilasjonen  mot innsuget, eldste variantene med åndefilter i bakkant motor.

Link to post
Share on other sites

D6 har også filter. Her er det en plast oljeutskiller bak dieselpumpa ja. Olje renner i bunnpanna, men overtrykket/dampen går videre i en slange. Merkelig visst den orginalt kun er tenkt å slippe dampen ut i motor rommet. Hos meg er den bare stukket ned i en plast flaske. Eg vil ha den dampen vekk fra motor rom. Så montering av filter, eller få den inn i innsuget eller ut er vel alternativa då.

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev for 2 timer siden:

Den drenerer ned i et ca. 8-10mm hull som er plugget igjen nederst på blokka under injektorpumpa på 41/42/43'ene.

Er mulig skisser og beskrivelse i servicemanualen.

Betyr det at det skulle være mulig å ettermontere løsningen på 41 motoren?

Tydeligvis at Volvo hadde problemer med høyt veivhus trykk også på 44 motoren, siden det var behov for å innstalere egen olje separator.

Holder på å se etter løsning for catch tank eller liknende på min 41 motor, da den også kaster ut olje ved høye turtall.

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev 9 minutter siden:

Betyr det at det skulle være mulig å ettermontere løsningen på 41 motoren?

Tydeligvis at Volvo hadde problemer med høyt veivhus trykk også på 44 motoren, siden det var behov for å innstalere egen olje separator.

Holder på å se etter løsning for catch tank eller liknende på min 41 motor, da den også kaster ut olje ved høye turtall.

Jeg sliter med akkurat det samme på min 41a som er ombygget fra veivhusventilasjonfilter til løsningen fra b-motoren med ånding rett til luftfilteret. En fin oljedusj bak på motoren ved høyt turtall over tid. Tror jeg lager meg en catchtank og sender dampen inn i filteret. 
I løpet av sesongen er det gått ca en liter olje på dette, og mistenker/håper det kommer fra veivhusventilasjonen. 
Bildet er tatt ned mot svinghjulet hvor noe av denne olja samler seg.
 

CC193DE6-3838-4D71-A158-FA4A71CF9451.jpeg

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev 23 minutter siden:

Hvordan ser luftfilter, innsug og intercooler ut ?

Er jo noe olje i luftfilteret, skal sjekke intercooler når jeg går i gang med rens av motorrommet. 
Tenker også å sjekke om det er lekkasje rundt røret for smøring av ventilstyring, ta en ventiljustering etc.

Motoren går som ei kule, jevn og fin temperatur uansett belastning, ryker lite til 41a å være, oljetrykk er bra og stabilt, meget lettstarta og fint dieselforbruk. Hadde det ikke vært for denne oljespyttinga pluss en «bankelyd» som har kommet i løpet av sesongen, hadde jeg vært helt ubekymra (tanken om revne sylindre er selvsagt tenkt). Har kjørt ca 150 timer i år med motoren slik, uten noen problemer. 
Starta sesongen (og eierskapet) med at slange for veivhusventilasjon bretta seg og motoren blåste olje ut av sugerør for oljeskift. Kan lese mer om det her.


Her er lyd av motoren:

 

@JePeKj beklager for at jeg blander inn dette i tråden din! Gi meg en PM hvis du vil jeg skal fjerne det👍

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev for 1 time siden:

Betyr det at det skulle være mulig å ettermontere løsningen på 41 motoren?

Tydeligvis at Volvo hadde problemer med høyt veivhus trykk også på 44 motoren, siden det var behov for å innstalere egen olje separator.

Holder på å se etter løsning for catch tank eller liknende på min 41 motor, da den også kaster ut olje ved høye turtall.

Disse selger jo ombygging fra veivhus filter til ånding via ventil hus.

Husker jeg har sett det hos en av de norske sjapper også, men usikker på om det var boatparts eller marineparts

https://3dcustomparts.se/webbshop.html?fbclid=IwAR1aqYHFb5DAop9ECMf52Ut_6dsA3dkvbJ2W5TAKfydS6bo-JWk7XlWJJs4#!

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 15 timer siden:

Disse selger jo ombygging fra veivhus filter til ånding via ventil hus.

Husker jeg har sett det hos en av de norske sjapper også, men usikker på om det var boatparts eller marineparts

https://3dcustomparts.se/webbshop.html?fbclid=IwAR1aqYHFb5DAop9ECMf52Ut_6dsA3dkvbJ2W5TAKfydS6bo-JWk7XlWJJs4#!

Har allerede bygget om til dette, men kommer ikke helt i mål med dette opplegget heller. Ble vesentlig bedre, men kommer litt olje ut i tillegg til veivhusdamp fra slange på toppdeksel. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...
JePeKj skrev On 29.10.2020 at 21.37:

Her er bilder av catchtanken/oljeutskiller. 
men liten slange i bunn som fører olje tilbake i bunnpanne. 
Legger ved et bilde av inside filterhus. Ingen tilkobling klargjort for veivhusventilasjon i allefall. 
 

CBA4961B-BD12-4962-9434-F1000F3C16DD.jpeg

 

 

 

 

 

Min 2000modell KAD44 EDC er helt lik denne og jeg er ganske sikker på at det originalt slik.

Jeg har vurdert å sette på et filter på enden av lufteslangen for å slippe unna litt av oljedamp/lukt i motorrommet.

 

Jeg synes det er rart at luftingen går rett ut i motorrommet, men er også litt usikker på om å sette på et filter vil øke trykket i motor. Det er sikkert en grunn til at Volvo har gjordet på denne måten??
Hva tenker dere om ettermontering av filter?

Redigert av Roffa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...