Jump to content

Sprøytestøping VS håndopplagt


Baywatch

Recommended Posts

Kan noen fortelle om fordeler og ulemper med sprøytestøping av plastbåter?

 

Spørsmålet dukker opp fordi jeg fra tid til annen bruker en båt som er produsert på denne måten. Dette er en 6 år gammel åpen båt på ca. 16 fot, og i innerlineren er det flere avskallinger av gelcoaten. Den kan selvsagt skyldes ytre påvirkninger som slag og støt, men kan det tenkes at det lettere oppstår luftblærer i båter støpt på denne måten? Har også oppdaget et par blærer i selve skroget, over vannlinjen heldigvis.

 

Hvilke produsenter bruker sprøytestøping? Hansvik og Sølversen har vært nevnt her før.

Link to post
Share on other sites

Kan noen fortelle om fordeler og ulemper med sprøytestøping av plastbåter?

Sprøytesøping .... den beste forklaringen ligger i det engelske uttrykket "chopped strand" ... som betyr enkelt og greit at det er et kort stykke ... en fiber tråd som er 10 - 12 cm lang og som blir sprøytet inn i formen med en pistol (chopper gun) sammen med polyesteren. Korte strimler med glassfiber er ikke like sterke (bruddstyrke) som en vevet matte, så skrogtykkelsen er som regel tykkere, med tilhørende mer vekt for å oppnå samme styrke som vevet matte... tror og at det % vis er mer polyester i disse skrogene.

 

Har i teorien en større tendens til å sprikke, men er som regel mer enn kompensert for i tykkelse osv. Chopped strand er ofte brukt til interiørløsninger da den gir en "finere" overflate å legge gelcoaten på.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Chopped strand er ofte brukt til interiørløsninger da den gir en "finere" overflate å legge gelcoaten på.

 

 

 

Men da brukes det vel gjerne CS-Matte? Samma greiene finner du igjen ytterst på skroget, mellom laminatet og gel-coaten. Det er oftest i eller straks innenfor dette laget med CSM plastpesten sitter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fordelene er som sagt lavere produksjonskostnad og liten mulighet for luft i laminatet som kan gi opphav til plastpest. Det blir rimelig hel ved.

Ulempene er mange. Det sprøytes polyester gjennom ei dyse og glass som blir levert på rull blir hakket opp i dysa og sprøytet på sammen med polyesteren.

Fibrene blir svært korte. Mye kortere enn fibrene vi kjenner fra den vanlige CSM-matta. (Chopped Strand Mat). Det er også nesten klin umulig å sprøyte til planlagt tykkelse uten numerisk utstyr, så det sprøytes gjerne litt ekstra. Båter bygget slik blir gjerne blytunge og veldig utsatt for sprekker. Det er lange fibre som gir båten styrke.

Glassprosenten blir gjerne lav.

Det var i sin tid ikke tillatt å sprøytestøpe redningsutstyr slik som livbåter.

Nå sitter jeg litt i glasshus fordi båten min er også sprøytestøpt, men med lange, rettede fibre lagt inn i løpet av prosessen for å ta tilbake styrken. Innerlineren min er kun sprøytestøpt, og den kan jeg sparke i filler med et par gode trebånnær.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar :smiley:

 

Er det altså korte fibre, og ikke luftblærer, som er sannsynlig årsak til avskallingene jeg har erfart?

 

Det nevnes av flere at den reduserte styrken ved sprøytestøping kompenseres ved tykkere laminat. Men f.eks Hansvik er ikke spesielt tunge båter? Jeg har for ordens skyld søkt litt på nettet og sammenliknet med andre produsenter. Hansvik 500 fisker veier f.eks 300 kg, mens Rana 480 Fisk (litt korter og bredere) veier 30 kg mer enn Hansviken. Forteller dette noe om skrogets soliditet? Båten virker "tight" og fin i sjøen, ingen slamring og risting.

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men da brukes det vel gjerne CS-Matte? Samma greiene finner du igjen ytterst på skroget, mellom laminatet og gel-coaten. Det er oftest i eller straks innenfor dette laget med CSM plastpesten sitter.

Det brukes alltid CSM i ytterlagene i et laminat, dersom det er brukt rettede kontinuerlige fibre i konstruksjonen. CSM'en ligger der som et slitelag og beskytter fibrene mot brudd ved en eventuell skade.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den nye standarden ISO 12215-5 (som er ute til høring) for beregning av båtlaminater skiller mellom forskjellige glassfibertyper og påleggingsmetoder. For påsprøytet "chopped strand mat" har en lov å regne med 30% glassinnhold i laminatet. Andre metoder tillater opp til 55% for håndpålagt og 66% for "vakuum bagging". Det betyr i praksis at en må ha vesentlig tykkere hud (mer polyester) for å få samme glassmengde, dvs. tilnærmet samme styrke, for påsprøtet. Her vil produsenten tape mye i forhold til det han tjente på raskere produksjon.

 

Jeg tror tendensen i dag heller går mot "vacuum bagging" (noen som vet hva det heter på norsk?) fordi det gir langt bedre kvalitet (høy glassprosent, lite problemer med luft og fuktighet, ingen risk for delaminering) og ikke minst miljømessige fordeler. Metoden går i korthet ut på at alle lagene med glassfiber legges på plass først, så dekkes det hele med plastfolie og luften under plasten suges ut med vacumpumpe. Polyesteren slippes inn gjennom tilrettelagte kanaler og avstøpet er ferdig når glassfiberen er helt gjennomtrukket med polyester.

 

Ellers er det også en tendens til at en mer og mer bruker vinylester i stedet for polyester. VE er dyrere, men har den store fordelen at problemene med osmose (vannopptak, "plastpest") er vesentlig mindre. Dessuten er VE mye sterkere og seigere enn PE. Den knusses ikke ved slag som PE. Noen båtbyggere bruker PE i det ytterste laget for å få tettere skrog. I båten min har vi brukt Vinylester i hele skroget, tvers gjennom.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Yepp, viktig å passe på glassprosenten.

 

Bilde

 

Grafen viser resultat av forsøk som er gjort med forskjellig fiberinnhold i et aramid/epoksy laminat, men resultatet med glass/polyester blir omtrent tilsvarende.

 

Produksjonsprosessen NilsPils beskriver heter injeksjonstøping. Performance 35, Comfortina og andre kvalitetsbåter bygges slik.

Uttrykket "vacuum bagging" brukes helst om metoder hvor man bygger med pre-preg, altså hvor fiber og matrise kommer ferdig fra produsent og lenkeprosessen er stoppet ved hjelp av inhibitor og kulde. For å få igang lenkingen brukes varme. 120 grader i 3 timer og skroget er ferdig herdet, i motsetning til bygging med polyester i åpen form hvor det kan ta opptil en uke.

 

Enig i at VE er framifrå. Samme mekaniske egenskaper som epoksy, men mye lettere å bruke. Men for å få beskyttelse mot osmose ved slurv under byggeprosessen kunne man lagt på noen tiere og brukt isopolyester istedetfor ortopolyester. Så godt som vanntett.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Produksjonsprosessen NilsPils beskriver heter injeksjonstøping.

Noen norske båtbyggere som er i gang med denne produksjonsmetoden? Har inntrykk av at man er litt sein i avtrekkeren når det gjelder å ta i bruk nye metoder her på berget. Kreves det dyre investeringer?

Sterkere båter og reduserte utslipp. Høres ut som en vinn-vinn-situasjon.

 

Som vanlig er kunnskapen overveldende blant medlemmene. :flag:

Link to post
Share on other sites

Noen norske båtbyggere som er i gang med denne produksjonsmetoden? Har inntrykk av at man er litt sein i avtrekkeren når det gjelder å ta i bruk nye metoder her på berget. Kreves det dyre investeringer?

Sterkere båter og reduserte utslipp. Høres ut som en vinn-vinn-situasjon.

 

Som vanlig er kunnskapen overveldende blant medlemmene. :flag:

Det kreves overhodet ingen dyre investeringer og metoden kan med fordel brukes ved stykkfabrikasjon, forutsatt at man har en god støpeform. Båtbyggeren min i Thailand har tatt metoden i bruk, men starter med relativt små skrog til å begynne med. Jeg har inspisert resultatet og det ser meget bra ut. Det var først meningen å bruke metoden på båten min, men vi fikk litt kalde føtter fordi det var vanskelig å skaffe vinylester med riktig viskositet i Thailand. Det ble vanlig håndpålegging i stedet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Rana 480 SL/Fisk er håndopplagd i skrog, og har en kombinasjon av sprøytestøp og håndopplag i innerliner. Båten er fyllt med 2K - skum med lukkede porer helt opp imellom skrog og innerliner . Båten har ca.30 mm. tykkelse på akterspeil, med 18mm vannfast X-finer innstøpt med laminat på beggesider. Båten har vært produsert i 10 år.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Askeladden kommer til å produsere i alle fall Beetle med injeksjonsstøping. Da vil de støpe alt i ett,dvs. at stringere, forsterkninger og akterspeil vil være på plass når injeksjonsstøpingen gjøres. De har allerede gjort dette med ett skrog som et eksperiment... visstnok verdens første komplette skrog som er injeksjonsstøpt. Vanligvis legges stringere, forsterkninger og akterspeil på etter at selve skroget er støpt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

vakuum bagging ble så vidt jeg vet først brukt til å lage fly i glassfiber..Man blir kvitt all luft og lagene blir trukket bedre sammen dermed blir alt også tynnere.

I tillegg la man i formen først gelcoaten så lakkfargen for deretter å legge inn glassfiberen, således bevarer man fargen på skroget.

Dette ble senere tatt i bruk i sportsbiler(Lotus Elise) men i tillegg la man denne inni en ovn ved 120 grader for baking... Man høytrykksatte i tillegg ovnen så glassfiberen ble enda sterkere..( det skal sies at kullfiber også er tilsatt så vidt jeg vet..

 

Når man gjør det på sistnevnte måte så skal det ferdige produktet bli pr kg 6x sterkere en stål.

 

Dessuten får man en helt glatt og ferdig utvendig finnish..

 

Men det å legge inn trelister for å bygge profiler!!!

Hvorfor ikke like godt legge inn trykksterk isopor??

For det er jo profilen innvendig på en flat plate som gir styrken eller hur??

Samt at isoporen har en bedre flyteevne en tre!!

Just wondering!! :crazy:

Redigert av hamami (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det å legge inn trelister for å bygge profiler!!!

Hvorfor ikke like godt legge inn trykksterk isopor??

For det er jo profilen innvendig på en flat plate som gir styrken eller hur??

Samt at isoporen har en bedre flyteevne en tre!!

Just wondering!! :crazy:

Tror det etter hvert er mer vanlig å bygge profiler på spesialskum.

Bilde

Her er bilde av profilene på båten min som er under bygging. Bildet viser prøveavstøp av profiler for hhv. bunn (høyre) og side (venstre). Dette skroget er håndopplagt. Ved vakuum bagging kan en enten lage huden først og så legge på profilene etterpå, men det mest rasjonelle er å legge alt i en omgang. Det siste krever selvfølgelig god kontroll med flyt av bindemiddelet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Denne strengen er et kvantesprang i info, i forhold til den strengen jeg startet om "Gamle og nye båter" i fjor. Nye materialer og støpemetoder gjør båtene lettere (og dyrere?). Men jeg TROR håndopplagt gir sterkere konstruksjon enn sprøytestøpt. Nye metoder gir kanskje TYNNER skrog, men hva med styrken mot slag / støt?

I Hardy-en er det innbakt hardt tre som forsterkninger; Måtte ta hull i en forsterkning under montering av nytt ekkolodd, men fant ikke antydning til fukt i trevirket. Derimot, på en tidligere Shetland jeg hadde, var det fyllt skum mellom innerliner og skrog, og dette skummet (isopor-lignende) var gjennomtrukket av vann!!

Begge båter var håndopplagt, og jeg tror innfesting av skruer etc. sitter bedre i slikt materiale enn i sprøytestøpt.

(Her ble det mye synsing!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Karbonfiber gir suveren styrke, men hva med slagfastheten ved f.eks. grunnstøting. Da er også bindemiddelet viktig. Her kommer polyesteren svært dårlig ut. Den er sprø og knuses lett. Vinylester er i så måte veldig mye bedre. Det er EN av grunnene til at jeg har valgt det til min båt.

 

For å kunne motstå slag (grunnstøting) burde det, etter min mening, også være en minstetykkelse i skroget under vannlinjen for vanlige bruksbåter. Etter vanlige konstruksjonsregler kan huden tillates tynnere, jo mere avstivninger den har, faftisk uten begrensning. Jeg kunne tenkt meg en tilleggsregel som setter minstetykkelsen også etter vekt og hastighet uansett avstivninger. Da ville selvfølgelig også sandwich konstruksjon under vannlinjen bli meningsløst. Det hører uansett bare hjemme på konkuransebåter etter min mening.

 

Her kan en se hvor dårlig sandwich konstruksjonen står mot slag. Hvem vil ha en slik båt? Sannsynligvis ikke mange. Men mange har likevel uten å være klar over det. Sandwich konstruksjonen gir kun mening (og besparelse) hvis laminatykkelsen på hver side av skummet er VESENTLIG tynnere enn halvparten av det en måtte ha ved å lage kompakt hud. Dessuten: når ytterhuden revner er fastheten på det resterende nesten lik null.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror det etter hvert er mer vanlig å bygge profiler på spesialskum..

 

Det er akkurat det Askeladden har gjort, alle forsterkninger unntatt akterspeilet er i spesialskum.

 

Vet du om Askeladden bruker/har brukt sprøytemetoden? Har en av de 33000 14-foterne, har funnet et par luftlommer i den også.

 

Aner ikke, dessverre. Har ingen forbindelse til Flapseknadden ... bare godt informerte kilder. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...