Hedwig Startet 31.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2020 Vårt seildrev har to sink. En stor på selve drevet (egentlig to store halvdeler som sitter på hver side av drevet), og en mindre (tre mindre som sammen danner en ring rundt propellen). Når vi tok opp Havelle så vi at mens det var mye igjen på den store sinken var det bare noen små rester igjen av den lille og de tre bitene satt ikke lengre sammen. Havelle lhar vært på vannet i nærmere 8 mnd, ligger i bøye og har kun vært tilkoblet landstrøm i rundt ca. 10-20 døgn i år. (Men solcellepanelet er alltid på) Hva sier dere? Er dette normalt, eller høres dette ut som for mye tæring? Og hva kan det komme av at den ene sinken omtrent var borte, men det var mye igjen på den andre? Vi er litt usikre på om vi får tenke at dette er greit og evt. bytte en gang ila sesongen eller om vi skal begynne å feilsøke... Kan ikke se korrusjon på båt, drev eller propell, men har ikke akkurat kunnskapen til en del av de faste her inne.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Har hørt litt forskjellig, men det virker som om det er ganske vanlig at den tredelte sinken må byttes minst en gang per sesong, mens den på selve seildrevet gjerne holder et par sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Seilerslask skrev for 4 timer siden: Har hørt litt forskjellig, men det virker som om det er ganske vanlig at den tredelte sinken må byttes minsett en gang per sesong, mens den på selve seildrevet gjerne holder et par sesonger. Ja, det er Biltema sitt VSR. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Lazyjack skrev 38 minutter siden: Ja, det er Biltema sitt VSR. Hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Volt Sensitivt Relé. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Seilerslask skrev for 5 timer siden: den tredelte sinken må byttes minst en gang per sesong, mens den på selve seildrevet gjerne holder et par sesonger. OK. men skrap vekk belegget, bør være ca.70% igjen, har jeg lest. Lazyjack skrev 59 minutter siden: Ja, det er Biltema sitt VSR. Men datt av lasset her Redigert 31.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Det bør være 30 % igjen som minimum før utskifting er korrekt. Jeg også datt av lasset vedr. VSR. Da er vi to mot en. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Du pleier å ha rett, men har en mistet 70% i en sesong er vel 30% i minstelaget for en sesong til, i mitt hode?? Ps. Jeg misforsto vist totalt. Har en mistet 30% på en sesong , kan en bruke den en sesong til , stemmer det? . Redigert 31.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
goggen000 Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 På miin B38 varte den innerste sinken i ca 8 år før jeg måtte bytte., På propell hodet vært år, Flex o Fold Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Men skjønte ikke hva Biltemas VSR hadde med tæringen vår. Vi har ikke noe fra Biltema, og det hadde vel ikke hjulpet når man ikke ligger med landstrøm uansett? Ut fra det @Seilerslask sier, kan vi da konkludere at det ikke er noe galt med båten, men at vi heller får sende ned en dykker og skifte sink en gang i løpet av året? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 (redigert) At sinkanoder tæres viser at de gjør jobben sin og det er bra. Noen tror at dess mindre tæring, dess bedre kvalitet er det på anodene. Det er feil. De er montert for at de SKAL ofre seg for å unngå tæring på propell mm. Redigert 31.Oktober.2020 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Tror du klusser litt med plusser og minuser i første innlegget, men det er greit. Er det 30 vektprosent igjen av en anode bør den ikke kjøre et løp til. Og når det er 30 vektprosent igjen, har forbruket vært 70 vektprosent. Så da lar vi den ligge. Det som kan være årsaken til at anodene freser unna, er materialet i propellen. Har man plastikkpropell vil den ikke påvirke anodeforbruket. Har man en messingpropell/rustfri propell/ propell malt med kobberstoff/ etc. etc., vil det påvirke anodeforbruket. Det er når anodene ikke holder 6 måneder i sjøen at man bør vurdere årsaken. Å ha en anode som ikke ofrer seg, er noe som også kan/bør skape en viss uro og bør sjekkes. Landstrøm kan være til skade. Det kan også egne batterier og 12 V elektrisk anlegg, noe mange overser. Andres landstrøm kan også være til skade, om man er så uheldig å bli del av en elektrisk krets. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Har båten oppe annakvart år, og skifter på flexofolden då. Har fungert fint så langt. Sjekker zinken nokre gongar i løpet av sesongen, for å sjå at der er nok igjen. Kjedeleg og dyrt om ein skulle få tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 VSR-saken er et svar som egentlig hørte hjemme i en annen tråd, tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Hulda skrev for 12 timer siden: Volt Sensitivt Relé. Stemmer Hulda men dette havnet i helt feil tråd 🙄 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Det finnes mange typer sink som er "uegnet" til den montasjen den er tiltenkt. F.eks. klemsink som spenner rundt akslinger og som mister sin forspenning så snart det begynner å tære i anleggsflaten til skruhodene. Det er en meget dårlig løsning konstruksjonsmessig sett. Den beste løsningen er den sinken som er støpt fast til en stålplate som er sveist til skrog. Her har sinken full effekt så lenge det finnes sink. Men denne kan vanskelig benyttes på roterende deler. Du får lete etter en sinkdesign som er mer pålitelig mht. forspenning og fastsettelse vs tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.