Nybynner Startet 31.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2020 Hei. Kjøpte min første båt for to sesonger siden. En crownline 180 br, 18 fot. Fin førstegangs åt, men nå har ønsket om noe større kommet😁. Har sett på scand 7600 da helst med diesel, pga at jeg liker skroget og fasongen meget godt. Noen med erfariner på slike? Noe og være obs på? Men siden jeg liker scand så godt, så har jeg jo låst meg litt fast. Er det noen andre båter jeg også burde vurdere? Budsjett på 200 000,-. Og ikke noe større en 25 fot med tanke på og frakte den med vanlig personbil. Takker for eventuelle tips og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Windy 7500 er jo ei perle med skikkelig Linge-skrog! Eller Windy 23FC. Skikkelig kvalitetsbåter. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Goodspeed Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Askeladden 645 beetle med diesel. 21 fot og godt utnyttet båt. Dieselmotoren på disse 1,7 liter / 120 hk gjør den veldig rimelig i drift (men nok ikke like sprek som scanden du referer til). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Bodehode Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Jeg har en Scand Dynamic 7600, men med VP V8 bensin. Veldig fornøyd med sjøegenskapene, synes ikke forbruk og servicekostnader er så ille. Vedrørende diesel ble mange av disse levert med VP KAD32, en avansert motor med turbo og kompressor. Dyre komponenter når de ryker... en ting man må være obs på ventiler skal justeres (200timer) og dyser kontrolleres (600timer). Ellers har disse motorene et svært godt rykte. Personlig synes jeg båten fortjener mer «power» enn en KAD32 leverer, min marsjfart (med V8) er lik toppfart til dieselen. Men det koster litt ekstra i drivstoffutgifter... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Nybynner Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Goodspeed. Min bror har 1.7 i sin stingray 20 fot. Her er nok motoren litt sliten. En kjenning hadde den i en 22 fot. Der var den i topp stand. Føler at den må jobbe hardt for å få disse båtene opp i plan. Så er litt redd for at båten vil føles undermotorisert med 1.7. Men skjønner at skroget og vekt har mye og si Sitér dette innlegget Link to post
Nybynner Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Bodehode. Hva har du i forbruk på mars da? Båten jeg har i dag brukte i sommer i gjennomsnitt 18 l/t. På mars så ligger den nok opp mot 30 l/t. Er en 3L mercruiser bensin. Så v8 bensin kan være aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 I 30 knop ligger jeg nok rundt 50l/t... litt vanskelig å være nøyaktig. Ligger mellom 26-32knop vanligvis når vi er ute på farten, alt etter hvor mye bølger det er :-) Blir det litt rufsete trimmer jeg ned baugen for mer komfort ombord, og det er ikke så økonomisk. Som regel med 4 voksne som har vært hjemme til alle måltider.... Men jeg har ikke helt originalt oppsett på motoren, Edelbrock forgasser, vortec topper og elektronisk tenning hjelper på å holde forbruket nede :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
AtlanticBlue Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Vi har tidligere hatt Scand Dynamic 7600 i 3 år. Jeg kan velge å fortelle en lang historie, men velger å gjøre den relativt kort: Jeg kjøpte denne båten, en 2005 modell i 2016. Starter med dette; Kjempebåt med veldig mye glede! Hadde en Volvo Penta D3 190hk stående i båten og dette er etter min mening det beste man kan komme over til denne båten, så lenge feilmeldingene på motor til stadighet ikke dukker opp. Jeg hadde tidvis problemer med turbo til denne motoren (kjent sak), og denne ble etterhvert byttet og båten fungerte som bare det etter byttet. Sjøegenskapene er fantastiske, forbruket er lite i forhold til fartspotensiale til båten og støynivået er bra lite. Båten tar det meste av grov sjø veldig fint, skroget oppleves svært godt skrudd sammen og av god kvalitet, uten kraftige og dårlige lyder av knirking. Det er klart, dette er en planende båt, så farten lå for det meste til ca. 4-8 knop eller i plan fra 20-32 knop. Makshastighet 37 knop, ikke noe poeng å kjøre i lengre perioder i. Mange har denne båten med mindre motorer enn D3 190 fra VP, men innimellom så trenger man de siste hestene for at den skal orke fin gange uten problemer, spesielt med mye folk eller ferielastet båt. Vi opplevde aldri utfordringer med at motoren ikke orket nok. Uteplassen er fin og med stor nok plass for 2-4 personer å spise mat ute, solsengen er veldig fin når man vil nyte bra dager. I løpet av 3 års eie så ble båten teknisk oppgradert av meg selv for ca. 100.000,- for å få det meste av alt helt nytt. Båten har ingen stikklugar, og toalettet er plassert ca. 5 cm. fra hodeputen der man ofte sover pent og pyntelig. Første feriedag i 2019 opplevde jeg matforgiftning og jeg fant veldig fort ut at vi ville ha båt med eget toalettrom. Dette går selvfølgelig på smak og behag, men det tok ikke lange tiden før båten lå på Finn.no. Det kommer veldig an på hva man skal bruke båten til, men vi hadde en 1-ukers ferie i 2018 som fungerte helt fint. Litt sinna ble vi på hverandre på grunn av litt trang båt, men da krøp jeg som oftes til korset og gikk på land for å lufte hodet litt. Etter 3 sesonger med eie fant vi ut at båten ble litt liten til vårt behov og vi gikk til anskaffelse av en Nidelv 300 Sport som vi nå er veldig fornøyde med. Vi gleder oss veldig til 2. sesong med denne båten til sommeren. Uansett valg, masse lykke til i letingen! Mvh. Are Sitér dette innlegget Link to post
Nybynner Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Arebecker. Takk for utfyllende svar. Jeg liker båtene veldig godt. Men har kun sett kad32 som dieselmotor enda. Men er jo redd for at jeg ser meg blind på scand og ikke får med meg andre knakende bra båter Sitér dette innlegget Link to post
AtlanticBlue Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Nybynner skrev 45 minutter siden: Arebecker. Takk for utfyllende svar. Jeg liker båtene veldig godt. Men har kun sett kad32 som dieselmotor enda. Men er jo redd for at jeg ser meg blind på scand og ikke får med meg andre knakende bra båter I og med at jeg hadde denne typen båt i 3 år så brukte jeg mye tid på sammenligne denne typen båt opp mot mange andre tilsvarende båter. Personlig så endte jeg vel kanskje opp med å sammenligne denne best opp mot Windy Mirage 25, som er en båt i tilsvarende størrelse. Windy er nok hakket mer kvalitet og prisene er jo deretter. Dersom du har budsjett på rundt 200k så kan du bare glemme denne, men det er min tanke. Husk at skroget til Dynamic 7600 har vært ganske så likt i veldig mange år, og det er det nok gode grunner til. Går lett og fint i sjøen og krever ikke all verden av motorkraft. Mange har nok meninger om at det finnes bedre 25-fotere, men jeg slet lenge med å finne det. Finn et pent eksemplar som er i bra teknisk stand så gjør du nok en bra greie! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.