Jump to content

Mulig jeg er utålmodig men RUPES oscillerende og Meguiars One Step compound gjør ikke jobben...


kristoffer r.

Recommended Posts

Har god erfaring med Rupes Microfiber pute, 2 stk! Da kan en bytte nå og da, så limet får kjølt seg ned, og en unngår å ødelegge dem. (Erfaringslæring)

 

Jeg har også prøvd «alt» av skumputer, og også Menzena Gelcoat heavy cut. Ikke noe tok oksideringen. 

Rett nok, om jeg først våtslipte, og deretter kjørte skum+Menzena, så ble det blankt. 

Men virker som oksidet gelcoat er hardere enn «ren» gelcoat.

 

Men som skrevet over, når jeg «fant» MF puter, så ble det bra. Må som nevnt blåse de rene hele tiden. Bruke 4-5 erter med stoff pr 30x30cm, og kjøre 3 pass før en går videre. Bruker en for mye stoff, fyller en pad’en fort med støv. Har blandet erfaring med vann, trenger ofte litt varme for å få fart på sakene, og mye gris med vann. Jeg kjører uten vann, men fyller på med 4 erter stoff for hver firkant jeg tar.

Med denne teknikken har jeg fått gode resultat både med Menzena Gelcoat heavy cut og Chemical Guys Boat heavy cut. Har ikke bestemt meg for hvem jeg foretrekker av dem to...begge har god effekt. Trodde forøvrig det ble blankt også, frem til jeg på skiboksen tok en 50/50 med Scholl S20...det ble mye blankere..!

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, trulsant said:

.....

Trodde forøvrig det ble blankt også, frem til jeg på skiboksen tok en 50/50 med Scholl S20...det ble mye blankere..!

 


Hva gir minst synlige riper 80-korn eller 400-korn sandpapir? 
Blir det samme her; grovt produkt går fortere og tar mer, men er ikke laget for å gjøre det så blankt som mulig. På bil kan man kjøre både 2 og 3 ganger med forskjellig grovhet. En båt er gjerne større og de færreste ønsker å bruke timer nok til å kjøre flere ganger. I tillegg er det mye vanskeligere å få den ekstreme forskjellen på gelcoat som en bil (eller skiboks) med klarlakk gir. 

Link to post
Share on other sites

Prøvde nå Angelwax Enigma AIO sammen med både ull og mikrofiber flexipads på en Rupes DA maskin.

Veldig fornøyd med resultatet så langt, gjenstår å se hvor lenge det er pent... Ull padden pakket seg fort så kunne kjøre lenger med mikrofiberen før jeg måtte rense pad. Hadde bare en av hver og det er for lite for skroget på en 32fot båt.

 

Føler at "all-in-one" produkter ofte blir bra der og da. Også er man tilbake til start etter en vask eller to..(mye filler), håper denne kan vare litt lenger.

https://shop.poleringskongen.no/produkt/6511/angelwax-enigma-aio-all-in-one-lakkrens-1l

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Skiboksen har ikke klarlakk, så vidt jeg så. 

Begynte med malingskrape på skiboksen, var noen kraftige hakk, deretter sandpapir. Tallet sier om hvor mange kort det går pr. areal, så høyere tall er finere papir.

 

Men enig angående flere steg, men gjør en jobben med grovt ett år, og beskytter godt, så trengs det ikke grovt for å ta oksidering året etter, og en kan gå finere til verks.

 

Link to post
Share on other sites

Nei det gjør jeg ikke. På bilene våre med hard lakk, VW og Audi, avslutter jeg med medium/fine (Menzerna 2500). På båt gjør jeg som oftest bare et steg med grov Mezerna 400. En båt er ikke et piano.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Har oppdaget "Drake's Detailing" sin kanal på youtube som virkelig kan båtpolering. Dette er levebrødet hans. Mange av videoene er virkelig informative. Anbefales. Han sverger for øvrig til Menzerna 400 som @mmosberg nevner. 
 

Til våren blir det Menzerna 400 og Chemical Guys JetSeal som sealant. Beholder Rupes'en inntil videre siden @mmosberg sier den "funker fjell". 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I år ble det Rupes gule og blå ullputer til Rupes maskiner samt at jeg prøver denne etter anbefaling fra Bilnerden:

 

https://bilnerden.no/gtechniq-marine-multi-stage-polish

 

Jeg prøver også Gtechniq sin wipedown etter å ha benyttet blårens tidligere.

 

Collinite fortsetter som voks inntil jeg hører flere erfaringer med keramisk coating. Synes keramisk er dyr og den bør være mye bedre enn Collinite og Fusso.

 

Hvordan forsegler dere propellen?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hei. Gelcoat er hardt og det pakker seg fort i puta, så bruk en neglbørste mellom passa. Kjør sakte og børst puta. Kjører du 4-5 ganger på 1 pass? Onestep har er vel bygd opp slik at den skal korrigere i førsten for så å avslutte blankt. Skal du korrigere mye på Gelcoat ville jeg gått så hardt til verks og valgt våtslip med abralon sliperondeller. Det er ganske lett å få Gelcoat blankt igjen men man må komme gjennom den glassaktige hinna.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
On 11/1/2020 at 9:10 PM, arebecker said:

Jeg har brukt Rupes oscillerende LHR15 maskin med både grove og fine puter fra Rupes i dette tilfellet. 
Jobbet på et lite område ca. 30x30cm av gangen, med en god mikrofiberklut mellom slagene. 
Dette er et par år siden, men husker jeg ble strålende fornøyd med resultatet etter en del timer med jobb (hele båten, blått skrog fra fenderlist og ned til vannlinje). 

6E58ECCD-765C-44C0-8199-68D50765D222.jpeg

1480C340-9C9F-46DD-B769-9BA40A9EEAC3.jpeg

D6F81440-2EAF-487E-9D7F-EBBC6077D8F7.jpeg

F9E1C47B-49ED-4E52-A91B-4BA25583E3DF.jpeg

Hva rubba du med for å få frem den glansen? mirror glaze er vel bare top seal?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...