Jump to content

Mulig jeg er utålmodig men RUPES oscillerende og Meguiars One Step compound gjør ikke jobben...


kristoffer r.

Recommended Posts

Hei alle,

 

Jeg har lest det meste her inne når det gjelder polering, maskinvalg og produktvalg. I fjor kjøpte  jeg RUPES LHR 15 MK 2, grønne og blå skumgummi pads og One Step compound. Jobber nå på en båt som ser ok ut i gel coaten og merker.....ingen forskjell (!). Polering er en aktivitiet med mange variabler og så langt har ovennevnte kombo gitt heller dårlige (les: ingen) resultater.  Så jeg bestemte meg for å gå opp et hakk til ullputer fra Turtle. Resultatet ble at ullfibrene la seg flate (mulig jeg brukte for mye compound) og rubbing-effekten uteble.  Så hva nå? Har kjøpt ullputer fra Rupes men har lave forventninger.

 

Jeg tror jeg er i ferd med å bli blant dem som mener at oscillerende på gel coat er meningsløst. Har nå bestilt meg en roterende maskin (Makita) og skal deretter kjøpe sånne "fluffy'e" ullputer som gutta på youtube bruker... Veldig spent på om det gjør nytten.

 

Så: hvis det er noen der ute som sverger til oscillerende på gel coat så del gjerne din suksessformel.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tid. 

 

Jeg bevegde maskinen, men sakte. Jobbet med en halvmeter til meter om gangen, og lot maskinen gjøre jobben. Vanskeligste var å finne rett balanse mellom tid per cm og trykk. 

 

Jeg brukte en polish med high cut. Da ble det markant bedre på gammel gelcoat. Fremdeles blank nå på 2. året. 

 

Brukte puter anbefalt av Bilpleiekongen. Brukte noen røde som var ganske harde. Samt high cut polish fra samme sted. Husker ikke merket. Billigste maskin fra samme sted. Car Wise Da maskin tror jeg. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har polert en god del, mer enn gjennomsnittet. Jeg er fast bestemt på at oscillerende maskin på gelcoat er bare tull. Gelcoaten er så tykk og så hard, at det er unødvendig å behandle den så pent.

 

Ullpute er det groveste man får. De kjennes myke og deilige ut, men kutter mer enn den hardeste skumputa.

 

Dur på med roterende og ull så skal du se det blir forskjell :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Rupes oscillerende LHR15 maskin med både grove og fine puter fra Rupes i dette tilfellet. 
Jobbet på et lite område ca. 30x30cm av gangen, med en god mikrofiberklut mellom slagene. 
Dette er et par år siden, men husker jeg ble strålende fornøyd med resultatet etter en del timer med jobb (hele båten, blått skrog fra fenderlist og ned til vannlinje). 

6E58ECCD-765C-44C0-8199-68D50765D222.jpeg

1480C340-9C9F-46DD-B769-9BA40A9EEAC3.jpeg

D6F81440-2EAF-487E-9D7F-EBBC6077D8F7.jpeg

F9E1C47B-49ED-4E52-A91B-4BA25583E3DF.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Autosol på rensen under fenderlista i går, funker hver gang på min. Hempel Wax tar jeg for hånd etterpå. Mye slipemiddel i Autosol, redd for varmgang, men med Rupesen på 1, gjøres jobben enkelt og effektivt. Nå er det bare sealingen som skal på i mars, før en sesong til på hjemmekontor...? Oppskriften holdt i hele sommer på min båt.

Link to post
Share on other sites

Vil vel si at det kommer an på utgangspunktet og forventet resultat. Megs one step er ikke en veldig grov compound, så om du skal dypt bruker den mye tid. Tilsvarende med skum puter. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en Rupes LHR12 Duetto til bil og båt. På båten prøvde jeg meg først med Megiuars One Step Compound med blå og ullputer uten bra resultat. Gikk så over til Menzerna Gelcoat Cut Compound og ullputer med meget bra resultat.

Det er viktig å børste og aller helst blåse puten med trykkluft for å holde den ren underveis slik at den ikke mettes fullstendig med celcoat og brukt poleringsmiddel.

Tenker at på en LHR 15, så blir det enda mer effektivt enn med min  lille Duetto:-)

 

https://bilnerden.no/menzerna-gelcoat-cut-compound

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 11 timer siden:

Jeg brukte Autosol på rensen under fenderlista i går, funker hver gang på min. Hempel Wax tar jeg for hånd etterpå. Mye slipemiddel i Autosol, redd for varmgang, ...

 

Spruteflaske med vann for hånden så blir det ikke varmgang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@kristoffer r. Jeg er hobby detailer og har polert båter og biler i mange år. Den DA maskinen du har funker fjell på gelcoat! Men du må ha riktig combo:

 

Bruk Flexipads DA Microfiber Cutting Pad sammen med Menzerna Heavy Cut Compound 400. Ha en sprayflaske med vann og sprut litt vann på puta eller båten der du polerer for å unngå tørrkjøring. Kjøp flere puter slik at du kan bytte pute når den pakker seg. På urèn eller oksydert gelcoat pakker putene seg ganske raskt. Den comboen der skjærer godt samtidig som den avslutter blankt og fint. Fint nok for de fleste til å la være et eget finsteg. Har du lyst til å beskytte båten med voks så gjør du et wipedown med isopropanol eller rødsprit og microfiberkluter før du legger en god voks. Kan anbefale Collinite Liquid Insulator Wax #845 som en budget voks. Her får du mye for pengene!!! Og den er utrolig lett og drøy å jobbe med. Er du kopromissløs legger du på keramisk GYEON Q²R GelCoat coating. (Jeg har selv denne under uttesting på egen båt, både på propell og over vannlinjen.)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Ikke i vaskemaskin, da blir de fort ødelagt. Eventuelt kan det gjøres i et ullprogram uten sentrifugering og på lav temperatur med litt Milo.

 

Jeg håndvasker de forsiktig i en pøs med mildt Surfex vann og tar de med inn på vaskerommet for lufttørking.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 17 timer siden:

@kristoffer r. Jeg er hobby detailer og har polert båter og biler i mange år. Den DA maskinen du har funker fjell på gelcoat! Men du må ha riktig combo:

Takk for et veldig bra innlegg mmosberg :thumbsup:  Jeg har skjønt det at fagfolk og entusiaster skal man stole  på, ellers er det jo et utall av forskjellige meninger der ute. Jeg har også skjønt at riktig combo som du sier er alfa omega. Når deg gjelder polering av båt har  jeg forsøkt litt av hvert, og har stort sett fått et greit resultat til slutt. Men jeg gjør nok stort sett feil, og har nok mye å hente på å bruke riktige produkter, og gjøre det på den riktige måten. Polering av bil har jeg aldri drevet med, men nå har jeg byttet ut den gamle til to litt nyere, så jeg må nesten prøve meg på det også. Kan man bruke samme maskin på bilen og båten? F.eks. den TS nevner i første innlegg?

 

 

mmosberg skrev for 17 timer siden:

Bruk Flexipads DA Microfiber Cutting Pad sammen med Menzerna Heavy Cut Compound 400. Ha en sprayflaske med vann og sprut litt vann på puta eller båten der du polerer for å unngå tørrkjøring.

...

Har du lyst til å beskytte båten med voks så gjør du et wipedown med isopropanol eller rødsprit og microfiberkluter før du legger en god voks. Kan anbefale Collinite Liquid Insulator Wax #845 som en budget voks. Her får du mye for pengene!!! 

Merker meg disse rådene også. Veldig bra med konkrete råd både for poleringsmiddel, puter og voks :thumbsup: Det med wipedown før voksing har jeg jo lest på forumet her før, men aldri praktisert. Skal prøve meg på det neste gang :yesnod:  Kan du si litt om hvordan man legger på den voksen? 

 

Lurer også litt på det med maskin. Ser at Bilpleiekongen har kampanje på denne maskinen i et kit:

https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-bigfoot-lhr15-mark-iii-deluxe-kit/

Har aldri hørt om autodude før, men de har tilbud på modellen som heter LHR 15 ES. Er det en dårligere maskin enn LHR 15 MK3?

https://www.autodude.no/produkt/poleringsmaskin_rupes_lhr15es/ 

Vesentlig billigere, men så får man jo også med mye mer i kitet over. Ikke lett det her...

 

Link to post
Share on other sites

Bilpleiekongen har begge i delux kit:

https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-lhr-15es-bigfoot-deluxe-kit/
 

https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-bigfoot-lhr15-mark-iii-deluxe-kit/

Forskjellen er ny og gammel. Om det er verdt det hvis du skal polere 1 bil 1 gang i året? Njææ.. kanskje.. de nye vibrerer noe mindre, som er det værste med oscillerende maskin. 
 

 

Rupes oscillerende er helt ypperlig på billakk. Som jeg skreiv lengre opp er gelcoat så hard at det skal mye til for å gjøre noe feil, derfor bruker jeg alltid roterende maskin. Går mye fortere og vibrerer ingen ting i forhold.

Billakk derimot er noe helt annet. Her kan det være enkelt å gjøre noe feil med en roterende maskin så oscillerende anbefales. Tar dertil også kortere tid å oppnå godt resultat da lakk er mykere enn gelcoat.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Takk for et veldig bra innlegg mmosberg :thumbsup:  Jeg har skjønt det at fagfolk og entusiaster skal man stole  på, ellers er det jo et utall av forskjellige meninger der ute. Jeg har også skjønt at riktig combo som du sier er alfa omega. Når deg gjelder polering av båt har  jeg forsøkt litt av hvert, og har stort sett fått et greit resultat til slutt. Men jeg gjør nok stort sett feil, og har nok mye å hente på å bruke riktige produkter, og gjøre det på den riktige måten. Polering av bil har jeg aldri drevet med, men nå har jeg byttet ut den gamle til to litt nyere, så jeg må nesten prøve meg på det også. Kan man bruke samme maskin på bilen og båten? F.eks. den TS nevner i første innlegg? 

Ingen problem å bruke DA maskin på bil. Heller en fordel. Med en DA maskin er det nesten umulig å skade lakk!

 

 

Merker meg disse rådene også. Veldig bra med konkrete råd både for poleringsmiddel, puter og voks :thumbsup: Det med wipedown før voksing har jeg jo lest på forumet her før, men aldri praktisert. Skal prøve meg på det neste gang :yesnod:  Kan du si litt om hvordan man legger på den voksen? 

Den er utrolig enkel og drøy å bruke. Ta litt på en Soft Foam Applicator og legg et tynt lag på området. Vent 10-15 min og tørk av med microfiberklut.

 

Lurer også litt på det med maskin. Ser at Bilpleiekongen har kampanje på denne maskinen i et kit:

https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-bigfoot-lhr15-mark-iii-deluxe-kit/

Har aldri hørt om autodude før, men de har tilbud på modellen som heter LHR 15 ES. Er det en dårligere maskin enn LHR 15 MK3?

https://www.autodude.no/produkt/poleringsmaskin_rupes_lhr15es/ 

Vesentlig billigere, men så får man jo også med mye mer i kitet over. Ikke lett det her...

Forskjellen på de to er at MKIII er en nyere modell. Den starter mykere og vibrerer mindre. Polerer du 100 biler i året kan du vurdere om det er verdt pengene. For de aller fleste vil North Detailing PDA-15 900 W oscillerende poleringsmaskin være tilstrekkelig. Den polerer like godt, men er mindre forseggjort mtp vibrasjon, støy og oppstart.

 

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 1.11.2020 at 21.55:

Vil vel si at det kommer an på utgangspunktet og forventet resultat. Megs one step er ikke en veldig grov compound, så om du skal dypt bruker den mye tid. Tilsvarende med skum puter. 

 

Har sett på Meguiars sine nettsider at dette er den nest groveste så det forbauser meg at den ikke hadde mere "umf". Basert på egen erfaring opplevde jeg den ikke som spesielt hissig. 

Link to post
Share on other sites

@mmosberg tusen takk for glimrende svar, det var akkurat dette jeg var på jakt etter - en suksessformel!

 

Og samme til dere @Kaftein @arebecker @Grand Banks jr

 

Jeg sitter med en følelse av at den noe manglende aggressiviteten til LHR 15 MK 2 må kompenseres med en mer aggressiv compound på båt. Videre sitter jeg med en følelse/formening av at en roterende maskin vil "tåle" at man bruker en litt mindre hissig compound.

Og helt til slutt har jeg lært at man må rense ull/mikrofiber paden ganske ofte fordi det setter seg mye oksidasjon i den.

 

Men suksessformler er viktig at deles og da på detaljnivå (!) hva gjelder maskintype, padtype og compoundtype. Så slipper vi andre å finne opp hjulet på nytt!

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

kristoffer r. skrev for 11 timer siden:

 

Har sett på Meguiars sine nettsider at dette er den nest groveste så det forbauser meg at den ikke hadde mere "umf". Basert på egen erfaring opplevde jeg den ikke som spesielt hissig. 

Her er min erfaring med megs:

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...