Jump to content

Bayliner 3270


jdahl

Recommended Posts

Fikk melding i dag at de hadde tatt av flybridgen på kaia, den kom ikke inn i båten ellers :eek:

håper de har gjort en ordentelig jobb, ble litt bekymret nå. den gamle eieren har passet på alt hele tiden, men nå var jo ikke. han der.

 

ETA var 5 des, men kunne bli forsinkelser pga årstiden.

skal bli mange :cheers: når båten er trygt hjemme ja.

Link to post
Share on other sites

Ingenting å være bekymret over, flybridgen monteres enkelt på ved hjelp av en truck eller kran, når du får den hjem skal du sikkert transportere den ett sted, når bilen som henter den tar den med heiser du flybridgen på taket før bilen kjører. Jeg gjorde det samme for få måneder siden så det er bare til å slappe av. Hvordan får du den til Norge? Via Amsterdam/Gøteborg?

 

Se forøvrig min saksgang her: Bayliner 3258 1996

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den kommer den veien ja.

det er ikke monteringen jeg er bekymret for, det er hvordan gutta der nede har demontert greiene, mye kabler, og greier. Ikke minst skader på fly og båt :eek:

men får jo håpe bare, legger med et bilde av båten på den nye hengeren, som jeg håper jeg kan bruke til og frakte båten hjem på.

 

Bilde

Redigert av jdahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, har sett det jeg og, men har ikke ville komentere det for den gamle eieren, han har vært meget hjelpsom, så ville ikke såre ham :lol:

har lyst til og få på en targa bøyle på den, tenkte på en i rustfritt stål, vet ikke om det er no ferdig og få kjøpt eller om jeg skal få noen til og lage en, så da vill jeg flytte den.

 

Det er ac/heater på den som trenger 110v, hvor stor omformer trenger jeg, har sett noen på 4000 og 5000w

 

den har 2 ac/heater og varmtvannbereder på 110v, micro trenger jeg ikke, det er gass stekeovn, men er usikker på om stekeovns biten er på gass eller strøm.

Bilde

Link to post
Share on other sites

håper ce merkingen går greit ja, han som hjelper meg med frakten, har kontakter på ce-merking i norge, og så har jeg en kamerat som har kontakter i sverige,

Rykter i kullisene sier at båter med aksling (eksos over vannlinje) etter nyåret må støymåles ved godkjenning. Kan være smart å sjekke om det lar seg gjøre å godkjenne den før nyttår!

Link to post
Share on other sites

håper ce merkingen går greit ja, han som hjelper meg med frakten, har kontakter på ce-merking i norge, og så har jeg en kamerat som har kontakter i sverige,

så det blir nok :flag: båt av dette.

 

Blir det ikke vår snart da :sailing:

gleder meg nå ja. :seeya:

Vi får håpe at kontaktene dine kan hjelpe. Det er ca ett år siden svenske myndigheter gikk ut og advarte mot import av ikke CE godkjente båter fordi tollagrene var fulle av båter som ikke ble godkjente og fordi myndighetene ikke hadde kapasitet til å hjelpe kjøpere av disse båtene. Samme situasjon i Norge- men her overtar to private selskaper "morroa" - bla DNV.

 

Rykter i kullisene sier at båter med aksling (eksos over vannlinje) etter nyåret må støymåles ved godkjenning. Kan være smart å sjekke om det lar seg gjøre å godkjenne den før nyttår!

Det må i så fall være EU's nye støydirektiv - men jeg er usikker på om det gjelder fra 1/1-06

 

CE merkingen er omfattende greier, og amerikanske båtbyggere er ofte restriktive med å gi fra seg den info man behøver da de anser det for å være konkurransesensitiv informasjon.

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at kontaktene dine kan hjelpe. Det er ca ett år siden svenske myndigheter gikk ut og advarte mot import av ikke CE godkjente båter fordi tollagrene var fulle av båter som ikke ble godkjente og fordi myndighetene ikke hadde kapasitet til å hjelpe kjøpere av disse båtene. Samme situasjon i Norge- men her overtar to private selskaper "morroa" - bla DNV.

Det må i så fall være EU's nye støydirektiv - men jeg er usikker på om det gjelder fra 1/1-06

 

CE merkingen er omfattende greier, og amerikanske båtbyggere er ofte restriktive med å gi fra seg den info man behøver da de anser det for å være konkurransesensitiv informasjon.

At CE merking er omfattende kan diskuteres men ja - det er såpass omfattende til at papirarbiedet bør overlates til de som lever av det. At tollagre er fullt rundtomkring har jeg liten forståelse for, det er ingen problem med å oppbevare en båt som ikke er fortollet privat. Den en må gjøre er å søke om det, fremlegge en plan for godkjenningen og stille sikkerhet for momsen som skal betales etter at båten er godkjendt.

 

Men som det antydes bør en være sikker på at båten blir godkjendt før en kjøper og får den inn til landet.

 

DNV har hatt ansvaret tidligere også...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

NÅ ER DET SNART MIN TUR.

 

I morgen skal jeg hente båten, så nå er jeg spent ja, den har kommet hel fram hvertfall, har sett noen bilder av den som ce merke gutta har tatt,

så det spørs om det blir rare nattesøvna i natt ja.

 

Ønsk meg lykke til da med båten på slep inn til fedrelandet :flag:

håper alle papirer er i orden :crazy:

 

oppdatering følger :drink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!!

 

Den som venter ...

 

Håper alt går i orden, og at båten snart står på sin "faste" plass. Håper den er like fin som du hadde tenkt deg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:flag::cool::flag:

 

I går kom båten hjem, ble noe trøbbel, men nå er den hjemme, med alle papirer i orden, nå er det bare registrering i småbåt registeret som er i igjen, vesta forsikring krevde det, for jeg forsikret den før jeg fikk den til Norge.

 

Båten var som forventet, blir litt og gjøre i vinter, men den så bedre ut en det den gamle eieren ga meg intrykk av,

 

så nå får jeg vell starte en ny tråd om opp pussing og oppgraderinger, målet er og ha den på vannet i påsken.

 

fikk med en koffert full av papirer, alle bruksannvisninger på motorer gear og alt utstyr, pluss alle ting som er gjort med båten fra den var ny.

det lå også med en takst fra 02, der det sto mye om tilstanden den gang, og det som hadde blitt utbedret.

 

Snakket med den gamle eieren, han skal ettersende noe han hadde glemt og sende med, blant annet en gps, og så hadde jeg litt penger igjen som han skal overføre, for jeg betalte for opptak og vinterkonservering der nede.

 

 

Det var godt og få den hjem ja :drink: om jeg hadde gjort det igjen??? :headbang: vet ikke, mange bekymringer og styr, men det er jo snart glemt nå :cool: jeg gjorde jo det meste selv, sparte jo masse på det, men tok jo også en sjangs også, :rolleyes: men gikk jo bra :lol:

Link to post
Share on other sites

så nå får jeg vell starte en ny tråd om opp pussing og oppgraderinger, målet er og ha den på vannet i påsken.

Det går bra å fortsette denne tråden så får vi en komplett historie i arkivet.

 

Gratulerer med "hjemkomsten" :cheers: Hva med noen bilder?

 

3270 og 3486 var mine 2 favoritter når jeg var på båtjakt for et drøyt år siden men CE merking og et svært dårlig inntrykk av flere av importfirmaene satte en stopper for meg........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den biten satte jeg bort, brukte et svenskt firma, måtte noen modifikasjoner til i sverige, ble litt forsinket pga dette,men nå er dette ok med nytt skrog nr og hånd bok på svensk,

 

Det lønner seg og bruke proffe folk på dette, da er det ikke noe problem,de kjenner båten og har alle opplysningersom trengs :flag::lol:

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg spent, er det slik at CE merkingen er på plass i det du henter båten?

nå er den hjemme, med alle papirer i orden

Noen eldre båter (spesielt Baylinere) som kommer fra USA blir CE-merket "over there" for klasse D, "beskyttet farvann". Klassifisering i klasse D er enklere fordi dette betyr at et teknisk kontrollorgan ikke behøver å godkjenne papirer og båt. Selv om dette er en lovlig merking betyr dette at båten er klassifisert beregnet for maksimalt 7,9 m/s vind og 0,54 m maksimal bølgehøyde. Dette kan i verste fall bety at forsikringen ikke gjelder hvis du bruker båten utenfor farvann den er klassifisert for. Sjekk at klassifiseringen er korrekt før du gir deg med CE-merkingen.

 

Se også http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen..._CE_merking.doc, side 4 og http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml

 

<Edit:>Vel, da ser det ut som alt har gått greit for seg. Gratulerer med ny båt! :)

Redigert av jonaslep (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel gjennomført så langt. Føles godt å endelig ha båten hjemme, tenker jeg. Når så forsikring er i orden og du står med båtkortet i hånden, da er det på glid. Litt enig med SveinHa om å fortsette i tråden du er godt igang i. Hvis du ønsker å endre tittelen på tråden til noe mer passende i prosjektfasen, kan du sende meg ønsket tittel på IM, skal jeg redigere tittelen for deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...