Jump to content

kjøp av påhengsmotor 4 år overligger

dude

Recommended Posts

Den prisreduksjonen stemmer godt med min oppfatning av hvordan markedet burde fungere.

Story: En kunde kjøpte en eskeny Yamaha 15 hk. Det første han gjorde var å skru ut pluggene. De var sotet. "Motoren er brukt!" "Nei, det er den ikke. Alle motorer blir testkjørt på fabrikken før pakking". "Da er den kjørt, og den er ikke ny!!!"  Akk ja. Det er noen av dem også.

Solgt som ubrukt overligger, med full garanti fra salgs dato og ikke  produksjonsår,  fått rabatt og vært fornøyd med avtalt prise, brukt motoren i ett år uten noen problemer, så finner du ut at den er mer overligger enn du trodde og du føler deg lurt og vil ha refundert penger fra selger. Litt usikker på om selger bør løpe til kasse og dele ut cash. Husk også at siste generasjon av en motor-modell ofte er de mest driftssikre. Kanskje du har gjort en kjempe handel. Nå holder motorer i denne størrelsen seg veldig godt i pris på bruktmarkedet, du vet ikke hva det har kostet deg før du har solgt den. Kanskje dette blir den billigste du noen gang har hatt. Men hva er egentlig problemet, har han du representerer blitt muggen på deg eller hva er greia?  

Profondo skrev for 3 timer siden:

du vet ikke hva det har kostet deg før du har solgt den. Kanskje dette blir den billigste du noen gang har hatt. Men hva er egentlig problemet, har han du representerer blitt muggen på deg eller hva er greia?  

Der stod litt før jeg klippet. mest en slags konklusjon. de fleste svar står i tidligere innlegg i tråden. At dette kommer opp nå er fordi denne handelen også bestod i noe innbytter, forsikringsoppgjør, og andre jobber. alt dette er ikke ferdig. Så det kunne tenkes å bake inn dette med motoren om forholdene likevel reguleres om nå med de andre tingene. Jeg har altså spurt her om råd. ikke konkludert med at selger skal løpe til kassa øyeblikkelig. Om din mening er at det ikke skal gies mer avslag, eier du den meninga, og den taes til etterretning. Så langt spenner meningene her fra null mer avslag, til 40% avslag. med et snitt på kanskje litt mer enn det som ble gitt. Dette vil bli fremlagt for selger til vurdering. noe er allerede meddelt.  Har opplyst om at det diskuteres i "sosiale media" og at alle innlegg vil bli informert om. Man ville uansett garantert ikke kunne lese om utfallet her i rettstidende, slik at nå fikk alle mulighet til å lese eller delta.

A man ikke vet hva den har kostet før man har solgt den er vel en sannhet med modifikasjoner. Den har kostet akkurat det man har betalt for den. Minner meg om en i familien som kjøpte en bil der tilsvarende modeller hadde tapt seg 700k i tidsrommet siden kjøpet. Han mente at dette ikke gjaldt for hans siden han ennå ikke hadde solgt den. Han hadde ikke tapt noe, han betalte det han mente den var verdt da han kjøpte den. De andre som hadde make bil fikk svare for seg sjøl.  Dette er bare fillesummer sett opp mot både det og annet, men det lages jo tråder om hvor folk kan kjøpe diesel noen tiøringer, eller kroner billigere på forum, så hvorfor ikke dette tenker jeg. Dessuten er det høst og båtfolket er jevnt over glade for å holde på med mer eller mindre viktige båtrelaterte spørsmål foran tastaturet

Han jeg representerer er slett ikke muggen nei. faktisk i såfall mest muggen over at alt i denne handelen ikke er blitt løst og fullendt ennå, og ser nok ikke for seg at noe vil snu til hans fordel på noen måte.  Forsinkelsen nå er i sin helhet kun og alene forhandlerens skyld. hadde dette vært en closed case, hadde jeg ikke gidda å ta det opp engang. Nå kan jeg si at det ble oppdaget, og løst ved at forhandleren, meg, og et bredt utvalg båtfolk har kommet til en konklusjon, og han vil uansett utfall applaudere at noe ble gjort. Så vil jeg ha ryggen klar senere, med integriteten i behold :-)

Redigert av dude (see edit history)
Jannmar skrev On 9.11.2020 at 21.39:

Anbefaler Båtadvokaten å snakke med et forsikringsselskap. De ser ut til å ha funnet det ut for lenge siden.

Båtadvokaten skrev for 9 timer siden:

Jeg visste ikke at de forsikrer "overliggere" :smiley:. Har alltid trodd at de forsikret motorer som var i bruk og derfor ble forringet og derfor ville de ikke gi deg en ny motor hvis en som var noen år gammel ble kondemnert..

Om du kjøper en 2020-modell i dag, og den blir stjålet om 5 år, vil du få nøyaktig samme erstatning fra forsikringsselskapet uavhengig om motoren har stått totalt ubrukt i garasjen disse 5 årene, eller om den har vært i bruk hver dag.

Det samme gjelder en "overligger". Kjøper du en 2015-modell i dag og den blir stjålet i morgen, trekker de en fast prosent i verdiforringelse grunnet alder for hvert år, slik at du får utbetalt samme erstatning for denne "nye ubrukte 2015-modellen" som du ville ha fått om du hadde kjøpt motoren i 2015 og brukt den disse 5 årene.

Det er kun alder (regnet fra årsmodell) som gjelder her. Hvor mye og hvordan motoren er brukt, spiller ingen rolle.

Proffe selgere er nok klar over dette, og noen satser på at kunden er uvitende.

Må tilføye at jeg neppe tror TS vil komme noen vei med sin sak nå i ettertid.

Selgeren havner i kategorien "sleip".

Redigert av Jannmar (see edit history)
dude skrev for 9 timer siden:

Man er aldri så blind som når man simpelthen ikke vil se.. Om det er slik at jeg må forklare deg dette, vil du aldri skjønne det uansett heller.

Tror nok du har veldig rett i at her har noen vært litt blind, enig i det. Nå har jeg (også) vist deg en rekke eksempler på hvordan begrepet "overligger" anses/omtales i "markedet", men skjønner at du står på ditt og at din forståelse/påstand er den "riktige". Uansett, lykke til med videre forhandlinger. Antar at du har notert deg hvem Båtadvokaten mener har, eller kan ha, mest rett i saken. Say no more!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Om du kjøper en 2020-modell i dag, og den blir stjålet om 5 år, vil du få nøyaktig samme erstatning fra forsikringsselskapet uavhengig om motoren har stått totalt ubrukt i garasjen disse 5 årene, eller om den har vært i bruk hver dag.

Det er ikke nødvendigvis helt riktig. Dersom motoren blir stjålet får du et tilbud på oppgjør fra forsikringsselskapet. Dette tilbudet kan du forhandle på. Hvis kan dokumentere at motoren har vært vaccumpakket og lagt på gåsedun i en knusktørr garasje i 5 år er det ikke umulig at du kan få opp utbetalingen for motoren. Erstatninssummen skal gjenspeile markedsverdien for motoren. Men siden få motorer blir omsatt ubrukt i bruktmarkedet etter 5 år i 100% tørre og sterile omgivelser blir det jo lite statistikk å fastsette verdien etter. 

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Må tilføye at jeg neppe tror TS vil komme noen vei med sin sak nå i ettertid.

Selgeren havner i kategorien "sleip".

:yesnod: Gjort er gjort, og spist er spist. Du har ikke en sterk sak når du klager på prisreduksjonen på en overligger som du allerede har kjøpt, betalt og mottatt. Da er det bare å gå videre. 

Hulda skrev for 11 timer siden:

Den prisreduksjonen stemmer godt med min oppfatning av hvordan markedet burde fungere.

Story: En kunde kjøpte en eskeny Yamaha 15 hk. Det første han gjorde var å skru ut pluggene. De var sotet. "Motoren er brukt!" "Nei, det er den ikke. Alle motorer blir testkjørt på fabrikken før pakking". "Da er den kjørt, og den er ikke ny!!!"  Akk ja. Det er noen av dem også.

Jobbet på Elkjøp i 9 år. Hadde et par kunder som var... irritert... over at den NYE oppvaskmaskina eller vaskemaskinen hadde vært BRUKT! Det var jo VANN i de! Noen forstod det da jeg presenterte faktumet at alle testkjøres på fabrikk for å sjekke at de fungerer. En person gav seg da jeg sa de måtte vaske bort urenheter fra produksjonen :giggle:.

"..og den er ikke ny" - spurte du om han var 100% sikker på at "pluggene på kjerringa ikke var sota" da de møttes?:pray:

Jeg lurer forresten på om begrepet "overligger" og hvilken betydning det er vanlig å tillegge det, kan spille inn juridisk. Hvis det er gjengs bruk at "overligger" = fjorårets modell / motorer kjøpt inn i fjor og som ikke ble solgt, har det betydning for jussen?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev 17 minutter siden:

Jeg lurer forresten på om begrepet "overligger" og hvilken betydning det er vanlig å tillegge det, kan spille inn juridisk. Hvis det er gjengs bruk at "overligger" = fjorårets modell / motorer kjøpt inn i fjor og som ikke ble solgt, har det betydning for jussen?

Jeg har i et tidligere innlegg her vist hvordan bruken av begrepet har vært brukt i praksis, med kildehenvisning, og min enkle konklusjon på denne svært lite vitenskapelige undersøkelsen jeg gjorde var at det ikke finnes noe folkelig og/eller akseptert forståelse av hva som ligger i begrepet. Mine eksempler var de første som jeg fant, helt tilfeldig utvalg, men kan godt være at noen vil finne andre eksempler og/eller komme til en annen konklusjon. I så fall får vi (jeg) nok høre det vil jeg tro!:giggle:

Nei, dette med hva folket oppfatter kan jo variere en del også. Opplevde en del utfordringer med det da vi begynte å snakke om B-varer på Elkjøp. Til å begynne med lurte folk på om det var varer av dårligere kvalitet, inntil begrepet "byttevare" ble assosiert med "B-vare". I alle fall i den bransjen. Så dette med begrepsforståelse og hva som kan forventes å forstås ved et begrep, det er et vanskelig minefelt.

Derfor lurer jeg på hvordan jussen behandler slike spørsmål, jfr. § 15 ledd b: "b)svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"

Hvis det er gjengs oppfatning at overligger er motorer en forhandler kjøpte inn, men ikke fikk solgt i fjor, er det nærliggende å tro at dette eksemplet innebærer at det foreligger en mangel da motoren er en del - kanskje vesentlig - eldre enn hva begrepet tilsier at den skal være.

Men så kommer jo leddet om "ikke til vesentlig ulempe" for forhandler også inn. Kanskje er 10% et rævva tilbud, men om prisen er pressa i utgangspunktet er det nok ikke mye mer å hente.
På slutten av min karriere i blå skjorte og slips (avdelingsleder lyd og bilde), tjente vi rundt 3-5% på vinn-modellene. Det var gjerne TV'er til 15-20.000,-. På brødvarene tjente vi kanskje 200,- på å selge en TV til 12000,-. På de mest populære varene, f.eks. Samsung 8-serie i 60'', tapte vi penger. I kampanjer ofte så mye som 12-1500,- (tapet ble tatt i butikken, grossistleddet tjente nok litt eller gikk i null. Med salg av tilbehør, klarte vi som oftest å tjene penger. Nokså enkelt når et veggfeste til 1500,- kostet 300,- inn).

Da var det ikke så enkelt å gi store rabatter på utstillings- og B-varer, men det er korrekt som øverste sjef for lyd og bilde sa på seminarene: det første tapet er det billigste...

Som en kuriositet: da jeg startet min karriere i Elkjøp, den gang i hvit skjorte, tjente vi 30-35% på stort sett alle TV, med unntak av annonsert vare der vi tapte noen hundre kroner i de absolutt verste tilfellene. 9 år senere, så var det ikke så moro lengre...

Så kanskje forventningene våre skal justeres ned en hel del. Prispresset er enormt over alt, flere og flere bransjer har fulgt etter det dagligvare- og elektronikkbransjen gikk i bresjen med. For oss som forbrukere er det knallbra. Nå blir jeg bare irritert når jeg ser "kontakt oss for pris", "70% rabatt!!!!", "SØSTRA PÅ KJØPET" og så videre. Gi meg den prisen du vil ha, så får jeg velge hvor jeg vil handle. Kanskje jeg til og med handler hos de som er noen hakk dyrere - men som jeg vet jeg kan stole på...

Husket du forresten på å velge skjermrens, trygghetsavtale, finansiering og billig strøm?:smash:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Bildekk ligger vel litt langt fra motorer. Bortsett fra det. All faginstans hevder at bildekk er ferskvare. Uansett. Billig? På den ene bilen fikk vi nylig påsatt 4 Nokian Hakkapeliita 235/55-17 produsert 07/20. Ferdig på bil, balansert kr. 5000 inkl. MVA. 

Verden vil fremdeles bedras. Jeg vil vel hevde at bildekk i større grad går på brukers- og andres sikkerhet enn motorer.

Den gangen jeg solgte motorer var 'overligger' fjorårets. Eldre saker ble, som i dekkannonsen, tydelig fremhevet årstallet.

Hulda skrev for 6 timer siden:

På den ene bilen fikk vi nylig påsatt 4 Nokian Hakkapeliita 235/55-17 produsert 07/20. Ferdig på bil, balansert kr. 5000 inkl. MVA. 

Det var billig! Var det suv-dekk med høy lasteindeks? Har akkurat sjekket litt priser på 235/65/17 Hakka suv dekk. Går det an å spørre om hvor du handlet?

Hulda skrev for 6 timer siden:

Den gangen jeg solgte motorer var 'overligger' fjorårets. Eldre saker ble, som i dekkannonsen, tydelig fremhevet årstallet.

Tror de fleste har den oppfatningen. 

Komodo skrev 18 minutter siden:

Det var billig! Var det suv-dekk med høy lasteindeks? Har akkurat sjekket litt priser på 235/65/17 Hakka suv dekk. Går det an å spørre om hvor du handlet?

Tror de fleste har den oppfatningen. 

Jeg bestilte nettopp et sett Cooper Weather- Master Ice 600 i 245/70R16 107T hos lokal dekksjappe. Kommer på drøyt 6000 ferdig på felg.

Vet lite om disse dekkene, så det blir spennende :giggle:

cooper-weathermaster-ice600-dynamic.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hadde en lokal forhandler som pusha cooper, så jeg hadde forgjengeren på den forrige bilen min, en Forester. Bytta senere til hakkapelita og så meg aldri tilbake :)    

hva gjelder motor / overligger: 

Mener det burde vært opplyst om alder på denne overliggeren.  Men for min egen del, hadde det vært en motor som var produsert uforandret gjennom flere år så ville det hatt mindre å si for meg.  Men med modellskifte blir og jeg hadde endt opp med en annen modellvariant uten at det hadde blitt opplyst så hadde jeg neppe vært like fornøyd. 

(Må vel legge til at jeg er flinkere til å kjøpe enn til å selge - har hittil bare solt 1 båt/motor i min karriere :giggle: )  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 22 minutter siden:

Hadde en lokal forhandler som pusha cooper, så jeg hadde de på den forrige bilen min, en Forester. Bytta senere til hakkapelita og så meg aldri tilbake :)    

Cooper kan være så mangt. Disse er visstnok produsert i Serbia :smiley: 

Sikkert bedre enn de helårsdekkene jeg har kjørt hele året på de siste 3-4 årene.

Siden jeg kjører så lite (og kanskje bytter bil om 1-2 år) så var prisen også viktig.

Apropos salg av båt/motor... jeg har solgt 2 båter og 4 motorer i min båtkarriere siden 2001 :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hulda skrev for 11 timer siden:

Jeg innrømmer gjerne at jeg ble meget overrasket over denne annonsen, ikke minst da den tilhører en næringsdrivende innenfor bransjen som produktet tilhører. Jeg er også helt enig med deg i at dekk anses å være ferskvare uten at jeg for egen del kan definere det helt entydig da jeg vil tro at oppbevaring vil påvirke produktet som også påpekt i annonsen. 

Hva "tydelig merket" angår vil jeg nok hevde at kun et nokså beskjedent mindretall er i stand til å se alder på disse dekkene enda det er (også) påpekt i annonsen. Selger vil sikkert kunne (med rette) hevde at dette er påpekt i annonsen, ja sågar med produksjons/år, men  spør mannen i gata hvordan han kan se på egen bil alder på dekkene og de fleste vil nok si "hæøh"?

Om man skal 'korrekt' lagre dekk slik at aldingen blir minimal, er fasiten mørkt rom, pluss 2 grader C, RF 60 %, ozonfri atmosfære. Noe i den duren. Jeg får det ikke til. Sønnen min har fått beskjed om at denne vinteren er den siste på hans dekksett. De runder 8 år og har 7 mm mønster. Datteren ble beordret nye vinterdekk i år, 5 mm mønster, 8 år gamle dekk. Her tar vi det på alvor. Hulda ble født som gummiape. Startet som feiegutt på verksted i barneårene.

Ser av annonsen jeg linket til at selger/forhandler hevder følgende:

Dekkene er riktig lagret og har ikke forringet kvalitet! Mykheten i gummi er den samme som fra da de ble produsert!

Har selv en 2016-modell som har gått 65.000 og har allerede planlagt bytte av vinterdekk for neste sesong så ja, deler din bekymring mht forringelse av dekk/sikkerhet.

Beklager avsporing, men kanskje et viktig tema dette også, samt relevant i forhold til hvordan profesjonelle forhandlere beskriver sine varer!

Komodo skrev On 10.11.2020 at 20.37:

Her er det vel liten tvil om at selgeren er en lurendreier av rang. 10% rabatt på en påhenger er vel minimum av det man får uansett, selv om man kjøper en flett ny av årets modell. Kampanjer på slike påhengere står jo nærmest i kø. Man skal ha det veldig travelt for å måtte betale full listepris for en ny 9,9. Så på en overligger ville jeg forventet en vesentlig prisreduksjon, mye mer enn 10%. Men man kan ikke bare se på prosentsatsen. Det er forskjell på hvor mye avanse det er på de ulike modellene. Vet ikke akkurat hvordan det er nå, men tidligere var i alle fall 9,9 veldig presset, og både importør og forhandler tjente lite på de motorene. Det er uansett uredelig av selger å ikke opplyse om hvor gammel motoren var. Når det i tillegg har kommet en nyere modell i mellomtiden burde prisen kjøres helt i bunn. Hva som er riktig pris vet jeg ikke, men på en slik motor må forhandleren i alle fall finne seg i å ikke tjene penger. Jeg tenker at riktig pris er litt høyere enn det tilsvarende motorer omsettes for på bruktmarkedet, men ikke mye. 

Deler Kommodo sitt syn på denne saken, og legger meg på minnet at min oppfatning av overligger som fjorårets motor, ikke nødvendigvis deles av en selger og må sjekkes. Ville satt det på "spist er spist" kontoen. Kjedelig om du havner i skvis som mellommann for dette.

Hulda skrev On 11.11.2020 at 17.15:

Bildekk ligger vel litt langt fra motorer. Bortsett fra det. All faginstans hevder at bildekk er ferskvare. 

Verden vil fremdeles bedras. Jeg vil vel hevde at bildekk i større grad går på brukers- og andres sikkerhet enn motorer.

Slett ikke uenig i at "i større grad" er dekk i større grad/flere tilfeller går på brukers sikkerhet enn motorer Når det er sagt

om man trekker den i lengste konsekvens skal man også stole på motorer. Selv har jeg ofte kjørt med minst 10 år gamle dekk, ligger som regel langt langt over det som gjelder for folk flest mtp kjørelengde/måte som belastning og behov for gode dekk, men kan med handa på hjertet si at det har aldri kommet til så små marginer at det til slutt var dekkene som trengte å redde meg. Da måtte jeg bryte alt av grenser både med tanke på lover og regler som sunn fornuft.  Tror nok dette med utgått på dato er et ikketema om man kjører slik man skal, holder avstand osv.

Jeg kom i alvorlig havsnød i sommer. da motor stoppet. (ikke den motoren denne tråden handler om) Var stiv kuling, og berg som nærmeste "havn".  ikke særlig trygt. Var derfor glad da jeg fikk "ankerfeste" til slutt, noen meter fra land. Og kanskje mer happy da redningsskøyta henta meg så jeg slapp å ta inn ti nye meter hver gang kaffedreggen slapp taket. For øvrig et håpløst hjelpemiddel jeg tilrår folk å kvitte seg med.

Så kan man kanskje spørre om sammenhengen med dekk? Joda, det viste seg da at det var impelleren som hadde sluppet fra bosset sitt så den pumpet litt, der kom kjølevann, men ikke nok til å hindre at motoren gikk varm ved belastning, med følge at den stoppa til slutt. Gummien sin skyld? tja kanskje mest vulkaniseringen? eller er det slik at den bare var gammal? Den hadde også stått seg, om ikke i hel, så til samme assymetriske form som impellerhuset i form av bøyde vinger.  derfor?

Når dette med lagring og forringelse ble tatt opp tidligere i tråden blåste noen  av at der var noen forringelse på motoren det skrives om. Da kan man spørre seg, er det slik at impeller burde være skiftet som et minimum på denne, siden den er av gummi,  og at gummi bare varer i fire år?  Eller gjelder det bare bildekk? Dumt da kanskje at den mest kritiske gummien har kortest levetid.

Redigert av dude (see edit history)

Med min aller første bil, en 1969 Ford Cortina 1600 Super, fikk jeg med et sett vinterdekk. Disse var så gamle og harde med så dårlig feste at det var null problem å spinne på tørr, flat mark. Brukte de en vinter, lærte at dårlige vinterdekk er meget farlig. Og vanvittig upraktisk, ble jo stående fast over alt, selv med flere sandsekker i bagasjen.

Alltid hatt gode vinterdekk siden...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...