Jump to content

Råd om båtplass til nybegynner


KC-

Recommended Posts

Heisann 

 

Jeg bor i Bærum og har veldig lyst å skaffe meg en liten båt og båtplass et sted i nærheten. Tenker et sted strekningen fra Fornebu og utover mot asker og Røyken hadde vært passende. Jeg har aldri leid båtplass før, og lurer derfor på om noen har råd.  Har tittet litt rundt på forskjellige båtforeningers nettsider, og skjønner at det er en del generelle regler og krav for å være i båthavn, men også at det kan være en del spesifikke ting her og der. 

 

Litt generelt lurer jeg på noen punkter: 

 

- Hva er egentlig "gjengs leie" for en båtplass en sesong til en liten båt, typ 17 fots rana eller liknende ? Jeg er jo helt blank på dette, så fint å ha en viss anelse så man ikke ender opp med å betale dobbel pris... Skjønner at det kan variere mtp på servienivå i havnene etc. 

 

- Hva er en longsideplass?

 

- Er det kun viktig hvor bred båten er? Ser de aller fleste båtplasser oppgis i bredde.  

 

- Setter ellers pris på tips om hva jeg burde være oppmerksom på eller se etter på jakt etter båtplass. 

Redigert av kcds (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kcds skrev 4 minutter siden:

- Hva er en longsideplass?

Da ligger du med siden av båten din inn mot brygga (som cruisebåtene på Akershusstranda - f. eks :wink:)

 

kcds skrev 5 minutter siden:

Er det kun viktig hvor bred båten er? Ser de aller fleste båtplasser oppgis i bredde.  

Normalt "parkerer" man båten sin med baugen(forparten) eller akterenden(bakparten) på båten inn mot brygga. Da har du normalt en uteligger på hver side av båten din. Leieprisen for bryggeplass oppgis vanligvis (tror jeg, i alle fall gjøres det i Larkollen hvor jeg har båtplass) etter båtens bredde + plass til fendring på sidene av båten din. 

Håper det ga deg noen svar. Velkommen som båteier/bruker :smiley:

Link to post
Share on other sites

om du ikke skal ha en longsideplass er det bredden som betyr noe. Er normalt enklere å finne en ledig plass for små båter enn for større, men det har vel også vært et betydelig salg av småbåter siste år, så mulig det er mange fulle havner. Prisene er ulike om du leier hos kommersiell havnevert eller hos en båtforening. Ellers er det jo kjekt å velge en havn med gode parkeringsmuligheter, og ikke minst ligger praktisk til mhp hvor du bor og hvor du tenker dra på båttur. Priser finner du vel på de respektive hjemmesider. Er i hvertfall veldig kjekt å ha fast båtplass, fremfor å skulle ha båten på henger med behov for sjøsetting hver gang den skal brukes. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Bredden er jo viktig for å vite at båten faktisk passer i båsen. Noen båtforeninger har også krav mtp max lengde, men som regel er man innafor lengdebegrensningen så lenge breddebegrensningen er oppfylt. Unntaket kan feks være en del seilbåter som er lange og slanke.

 

Gjengs leie varierer sterkt med lokasjon og om man får plass i en båtforening eller på en privat marina. Jeg vil tippe et sted mellom 5000 - 10000kr per sesong på den strekningen du nevner. Ellers kan det være krav om at båten er registrert i småbåtregisteret og at den er forsikret med ansvarsforsikring.

 

Andre ting å ta med i vurderingen kan være hvor bra foreningen/marinaen drives (finnes en del rart der ute har jeg inntrykk av), dugnad- og vaktordninger, tilgang på vann og strøm etc. Det blir jo en preferansesak.

Link to post
Share on other sites

kcds skrev 39 minutter siden:

Har nå mulighet til å få plass like ved her jeg bor i bærum, 12 000 kr for en sesong, inntil 18 fots båt.  Har hørt andre har plasser til typ 5000 i Asker f.eks.  Synes det er vill forskjell... Dog er jo den til 12k ledig, ingen av de billige har ledige plasser...  

Jeg ville slått til på den og eventuelt satt meg på venteliste et annet sted. 

Link to post
Share on other sites

 

kcds skrev for 2 timer siden:

Har nå mulighet til å få plass like ved her jeg bor i bærum, 12 000 kr for en sesong, inntil 18 fots båt.  Har hørt andre har plasser til typ 5000 i Asker f.eks.  Synes det er vill forskjell... Dog er jo den til 12k ledig, ingen av de billige har ledige plasser...  

 

Den billige er kommunal plass, store fritidsbåter får plass sentralt, gjerne midt i Oslo, sponset av dine og mine skattepenger. Opptil flere av de med slike plasser benekter at det i det hele tatt eksisterer kommunale plasser. ;-) Ventelistene er selvfølgelig lange som ett vondt år, alle vil ha skattepengefinansiert plass. 

 

Den andre prisen er høyst sannsynlig en kommersielt drevet plass, som gir skatteinntekter til samfunnet. Det er ikke billig å betale for grunn og drifte en havn som en bedrift. 

---------

I disse dager har byrådet i Oslo bestemt at de ikke lengre til bruke så mye av skattepengene, og store områder av Oslobefolkningens eiendommer langs sjøen til subsidierte fritidsbåtplasser. Det er ville protester. 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 48 minutter siden:

 

 

Den billige er kommunal plass, store fritidsbåter får plass sentralt, gjerne midt i Oslo, sponset av dine og mine skattepenger. Opptil flere av de med slike plasser benekter at det i det hele tatt eksisterer kommunale plasser. ;-) Ventelistene er selvfølgelig lange som ett vondt år, alle vil ha skattepengefinansiert plass. 

 

Den andre prisen er høyst sannsynlig en kommersielt drevet plass, som gir skatteinntekter til samfunnet. Det er ikke billig å betale for grunn og drifte en havn som en bedrift. 

---------

I disse dager har byrådet i Oslo bestemt at de ikke lengre til bruke så mye av skattepengene, og store områder av Oslobefolkningens eiendommer langs sjøen til subsidierte fritidsbåtplasser. Det er ville protester. 

 

Hehe, skulle tro de med svære båter var litt bedre rustet til å betale for de dyre plassene, men det skal jeg ikke legge meg borti =)

 

Har tittet litt på kartet, og ser jo at for meg som primært har lyst på en liten båt for å surre litt rundt i indre oslofjords øyer og sånn, så blir det fort mye "tomkjøring" om jeg skal ha båtplass lenger sørover i Asker. Så det er ikke sikkert regnestykket blir så ille likevel om man tar drivstoff både til havna med bil og fra havna med båt. 

Link to post
Share on other sites

ai ai sir skrev On 17.11.2020 at 23.51:

Da har du normalt en uteligger på hver side av båten din.

 

Håper du mener utrigger og ikke uteligger?:wink:

 

5.000 for en båtplass i Asker er svært billig, ja langt under "gjengs" leie, eller hva markedet er villig til å betale, men jo mindre båt jo lettere å få en plass. En båtplass i Asker vil jeg anse som gunstig for den type båt det her er snakk om mht bruk/bruksmønster og område som er godt beskyttet hvis været slår seg vrangt som det jo ofte gjør.

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 11 timer siden:

Den billige er kommunal plass, store fritidsbåter får plass sentralt, gjerne midt i Oslo, sponset av dine og mine skattepenger. Opptil flere av de med slike plasser benekter at det i det hele tatt eksisterer kommunale plasser. ;-) Ventelistene er selvfølgelig lange som ett vondt år, alle vil ha skattepengefinansiert plass. 

 

Det finnes så vidt jeg vet ingen kommunale båtplasser i Oslo som sponses av skattepenger. Det finnes derimot en rekke båtforeninger på kommunal eiendom, som drives av medlemmene basert på medlemsavgifter og dugnader.  Det er riktig at disse plassen blir rimelige for medlemmene, men du må påregne en del arbeid i form av dugnader og vakthold. Jeg er selv medlem av en slik forening, selv om jeg ikke bor i Oslo.

 

Det er lange ventelister på båtplass i disse foreningene, men man kan som regel være medlem uten båtplass og nyte godt av medlemsfordeler som rimelig leieplass. Reglene for dette er litt forskjellige. Det koster som regel lite å være medlem, men du må som regel påregne mange års ventetid før du får tildelt plass.

 

Merk at når det er snakk om bredde på båtplassen er det som regel bruttomål som inkluderer bredde på utrigger.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 26 minutter siden:

 

Det finnes så vidt jeg vet ingen kommunale båtplasser i Oslo som sponses av skattepenger.

 

Etter hva jeg forstår så er det et press på disse eiendommene siden verdien av disse er langt høyere enn hva båtforeningen/e betaler i leie (hvis noe?) så sånn sett kan man si at det er en indirekte subsidiering på bekostning av skattebetalerne. 

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev 57 minutter siden:

Til en Rana 17 er 3 meter båtplass rikelig. Holder med 2,5 meter, men om du ikke er båtvant er det enklere med 3 meter. Og så kan du (blir du) bitt av trefotssyken, og da er det jo "uheldig" om båtplassen er stor nok... :D

 

Jeg tenker i første omgang å ha en sesongplass, så får vi se om det er noe for meg. Er mye på hytta i nord om sommeren også, så dette blir et eksperiment om jeg kommer til å bruke båten nok før og etter ferien til at det er verdt det =)  

 

Og 5000 i Asker er rimelig ja...men ingen ledige :p 

Link to post
Share on other sites

Her er priser i Horten:

Nye satser blir da: 00 t.o.m. 12 fot: Kr. 1.200 13 t.o.m. 15 fot: Kr. 1.400,‐ 16 t.o.m. 18 fot: Kr. 1.800,‐ 19 t.o.m. 21 fot: Kr. 2.300,‐ 22 t.o.m. 24 fot: Kr. 2.700,‐ 25 t.o.m. 27 fot: Kr. 3.100,‐ 28 fot: Kr. 3.500,‐ 29 t.o.m. 32 fot: Kr. 5.100,‐ 33 t.o.m. 36 fot: Kr. 5 600,- 37 t.o.m. 40 fot: Kr. 6 100,- 41 t.o.m. 44 fot: Kr. 6 600,- 45 t.o.m. 46 fot: Kr. 7 100,-

 

PS! det er innskudd på 6000 og 20000Kr.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Av og til er det folk som har kjøpt seg båtplass som leier de ut direkte for kortere eller lengre perioder av ulike årsaker. Det er mange som leier av en slik skipperskuteløs for en rimelig penge uten å da må gjøre innskudd, betale depositum, betale ekstra for strøm, være med på dugnader etc. Det kan også være en fin måte for å prøve ut ei havn på for å se hvordan det fungerer rent praktisk å ha båten der. Og ganske greit også når 3-4-5-6-fotssyken slår til. Finn Båtplasser til salgs / leie og Båtplasser ønskes kan være til hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...