Jump to content

Anbefaling glassfiber robåt


Vavlo

Recommended Posts

Tenker å anskaffe en mindre båt, størrelse 15-16 fot, som er god å ro for en person, og som kan utrustes med en liten påhengsmotor. Skal brukes til fisketurer på fjorden (uten å dra til marinaen for å dra ut med større motorbåt). Skal ligge lett tilgjengelig utendørs i fjæra året rundt, så ser for meg en glassfiberbåt som ikke er tyngre enn at den kan håndteres av en mann, kanskje maks rundt hundre kilo, men bør iaf klare tre personer med fiskeutstyr. Båten skal primært roes, så stabilitet får evt. gå noe på bekostning av roegenskaper. Skal som sagt brukes på fjorden, der det kan være minutter fra omtrent flatt hav til sjøen går hvit, så brukbare sjøegenskaper må det være. Klar over at det blir et kompromiss med så liten båt med gode roegenskaper som også tåler noe sjø. Jeg har sett på Kvaløybåten og  Vinstrabåten. Disse kan se ut til å være brukbare kompromiss, iaf i flg produsentenes egen reklame, men er de gode å ro? Diverse finskproduserte feks Suvi, Tehri med flere, ser kanskje ut til å være bedre robåter, men kanskje i overkant ranke til fjordbruk og garntrekking i litt sjø. Kunne tenkt meg å høre om noen her inne har erfaring med nevnte båter/ båttyper til bruksområdet før jeg bestemmer meg

Link to post

Ranke båter er ofte gode sjøbåter.... Har prøvd en Suvi robåt og den beveget seg veldig bra i bølgene. Men er enig i at det kan være motstridene interesser mellom god robåt og god fiskebåt.

 

Vinstrabåten så fin ut - den har jeg ikke sett før. Askeladden 14 er en god gammel slager. Jeg har rodd en slik og syntes den var litt for bred til at den var god å ro, men ellers helt knall. 

Link to post

ikke sett den Vinstrabåten før - så jo ut til å være et greit kompromiss mellom stabilitet og roegenskaper.  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har en suvivariant, dvs helt lik og finsk. Tror det er båten du skal ha. Så lett at du enkelt drar den opp og snur den alene.

 

Rank men sluttstiv så om du herjer på så gynger den lett, men veltet ikke lett. En venne seg fort til båtens "lynne'.

 

Svakhet er elendig løsning for tollepinner. Er en sånn spinkel greie gjennom åra som du river av på første tunge åretak hvis du tar i litt. Jeg la en lekt på innsiden og utsiden og monterte åpne tolleganger. 

 

Vet ikke om det er en svakhet... Men de er tynnbygde ifht feks Rana fra 70-tallet som er rene panserskipet, og ditto tunge. At Suvi er så lett at en enkelt drar den opp osv alene syns jeg overgår "mangelen" på xx kilo glassfiber her og der.

 

Og finnisen innvendig på min er ganske grov, het klart rettet mot bruk, ikke polering ;-)

 

Nydelige båter å ro og helt greit med en liten påhenger og forlengerstang til gassen. 

 

Bruker også elmotor på vår. En eller annen Min Kota. Den går langt på et lite batteri pga god glid, men en ror fortere så motor blir ikke så mye brukt.

,........

 

At Suvi også er billige skader ikke.

 

Ikke rart disse båtene selger som hakka møkk. Det er enkle og gode båter til god pris. Og gleder meg over en båt hvor roegenskapene er så gode.

Link to post

Ser at Askeladden 14 fot var nevnt. 

Her er det greit  vite at den kom i to utgaver; "motorvennlig" og "rovennlig". Den førstnevnte er grei å ro i godt vær, men går best for motor (og planer om motoren er sterk nok), den andre er god å ro, mens motor blir mer en nødløsning (skal ikke mye fart til før den setter seg på hekken med baugen til værs). Begge er nok i tyngste laget til å håndtere opp og ned av sjøen alene. Men veldig sikre i sjøen, og solid bygd.

 

Link to post
Hper skrev for 23 timer siden:

Rank men sluttstiv så om du herjer på så gynger den lett, men veltet ikke lett. En venne seg fort til båtens "lynne'.

Akkurat der påpeker du et viktig poeng, et poeng som kjennetegner de aller fleste båter som er gode å ro. De er ranke, men sluttstabile.  Prøv å stå på ripa til en 15-fots oselver. Den kantrer ikke. Men du så rank den er, for dem som ikke er vant med båten føles den ikke stabil i det hele tatt når man beveger seg ombord. Lener man seg over ripa vil man likevel merke at den stopper å lene seg, den når et punkt med god bæring og blir der.

 

Klart, er det bølger tilstede vil en rank båt, brukt til fiske (som gjerne innebærer blant annet å trekke garn og teiner) kunne oppleves litt lei da ripa kommer nærmere overflaten og dermed er mer påvirket (av spesielt småbølger) enn en begynnerstabil og mer flatbunnet båt. Forskjellen totalt sett er likevel at den ranke og smalbunnede båten stort sett alltid er lettere og bedre å ro og vil oppføre seg finere i bølger enn den mer begynnerstabile flatbunnede båten. For trådstarters del er gjerne et kompromiss løsningen, en båt med semigode roegenskaper og som ikke er alt for rank?

Link to post

Takk for tips så langt. Har vært innom en herværende forhandler å tafsa på en Terhi Saiman, men vet ikke helt. ABS, tåler muligens mer enn gelcoat og glassfiber, men kanskje verre om en må reparere. Dobbel skrog med regnvannsdrenering betyr mer vekt og at rekka blir lav. Gjør vel også evt reparasjoner verre, samt at det ikke lar seg gjøre å få inn forsterkninger for tolleganger om en skulle ønske å montere det. Medfører også at alt av utstyr, redskap og annen dødvekt kommer høyt i båten. Kan vel ikke være gunstig for stabilitet. Roegenskaper er sikkert ok.

Redigert av Vavlo (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...