Kanalkapteinen Startet 26.November.2020 Link til dette innlegget Startet 26.November.2020 Motor løftes ut i dag, og tenker det kan være fornuftig å bytte motorlabber. Gjelder en VP aqad 41. Ser at det noen steder nevnes at man bør ha ulik shore på babord og styrbord labber pga motorens rotasjonsretning som normalt vil gi økt belastning på babord side. Hva mener folket om dette? Eksempel vist under viser en helt annen motor med aksling. På en drevinstallasjon vil vel motorens feste bak i transom være med å begrense vridning? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 26.November.2020 Link til dette innlegget Svart 26.November.2020 Hva vi mener, er vel ikke relevant. Det som står i manualen for motoren er det som betyr noe. Jeg byttet labber på min Yanmar 4JHE med rett aksling sist vinter og fulgte anvisningen i boken med originale 150 labber på den ene siden og 200 på den andre siden. Så, - les hva det står i manualen for din installasjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfaalfa Svart 26.November.2020 Link til dette innlegget Svart 26.November.2020 Motor med drev (Cummins); manual sier samme shore på begge sider Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2020 (redigert) Lars H. skrev for 3 timer siden: Hva vi mener, er vel ikke relevant. Det som står i manualen for motoren er det som betyr noe. Jeg byttet labber på min Yanmar 4JHE med rett aksling sist vinter og fulgte anvisningen i boken med originale 150 labber på den ene siden og 200 på den andre siden. Så, - les hva det står i manualen for din installasjon. Sikker en god løsning for de som har slik lektyre tilgjengelig Har leita i både installasjonsmanual, servicebok og tekniske data uten at det er oppgitt noe verdier for shore på motorfester... @alfaalfaTakk for tilbakemelding. Er jo det jeg lurer på, om dette gjelder generelt på drevinstallasjoner. Redigert 26.November.2020 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Roger jo Svart 26.November.2020 Link til dette innlegget Svart 26.November.2020 Kanalkapteinen skrev 43 minutter siden: Sikker en god løsning for de som har slik lektyre tilgjengelig Googel Mulig det står her https://www.volvopenta.com/service-and-support/your-engine/manuals-and-handbooks/ https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7745630_030?path=MarineDieselEngines%2F7745630%2F7745630_21%2F7745630_000%2F7745630_030 Selger 4 like Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.