Jump to content

Batteribank og tilstand


Svein Egil Sørla

Recommended Posts

Hei!

 

I båten har jeg 4 x 180Ah batterier som er koblet i serie 2 x 2 til 24 volt. Har montert Victron Smartshunt på batteribank slik at jeg kan følge med på ladestatus. Det er ting som tyder på at ett, flere eller alle batteriene er defekt. Har ikke koblet fra enda og målt ett og ett batteri enda. Batteriene er ikke mer enn 3 år gamle.

 

Etter å ha søkt på nett har jeg kommet over flere diskusjoner om skader som kan komme på batterier som er koblet i serie, blant annet ulik lading og forskjell på spenning mellom batteriene.

 

Følgende skjer når landstrøm frakobles og batterilading avsluttest:

 

18:00 Lading avluttes, batterispenning før lading stoppes er 26,94V og 100% ladet

19:00 Batterispenning 23,7V og 99% ladet

20:00 Batterispenning 22,96V og 98% ladet

21:00 Batterispenning 22,85V og 96% ladet

22:00 Batterispenning 21,23V og 95% ladet

23:00 Batterispenning 20,68V og 94% ladet

06:00 (Etter 12 timer) Batterispenning 16,67V og 82% ladet

 

Det er noe jeg ikke kan leve med, tar ikke lang tid før utstyr tar til med å slå seg ut. Basert på desse dataene, hva er det mest sannsynlige som har skjedd med batteriene mine?

 

Når jeg skal erstatte batteriene må jeg ha en 24 volts løsning. Victron har ett produkt som heter "Battery Balancer for 24V batterisystem". Kan dette være redningen for en konfigurasjon med 2 x 2 12volts batterier til en 24volts løsning?

Link to post
Share on other sites

Resultat av innvendig kortslutting i batteri, det smalt heftig !

Ville funnet det dårlige batteriet og erstattet det kjapt !

 

Da jeg vred på startnøkkelen i havnekranen, kom det bare et høyt smell og alt var dødt. Dieselmotor rommet var fylt av batteri syre  tåke  og var ikke trygt å oppholde seg i !

bATTERI_EXPLOTION.jpg.324a8ddeecd52ba3bfc9ee9579713bc1.jpg

Redigert av Trawler 42 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skal være veldig forsiktig med å ha lader på over litt tid med så dårlige batterier. Det blir varmgang og batteri kan eksplodere. Victron 712 monitor kan overvåke midtpunkt i 24 volt bank. 

Vil tru for høy float spenning har ødelagt batteriene dine, eller spenning over 14.4/28,8 volt over tid. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 9 timer siden:

Ville ikke sett på de batteriene uten kjemikaliebriller og ansiktsskjerm.

 

PostIT skrev for 3 timer siden:

10 poeng til @Roger jo

Dette er perfekt eksempel på at man må ha respekt for batterier!

 

Løfter disse innleggene. Kjenner en som mistet det meste av synet på begge øyne etter en slik ulykke. 

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 10 timer siden:

Ville ikke sett på de batteriene uten kjemikaliebriller og ansiktsskjerm.

Er resultatet det samme med avslått hovedstrømsbryter?

 

 

 

Komodo skrev 1 time siden:

 

 

Løfter disse innleggene. Kjenner en som mistet det meste av synet på begge øyne etter en slik ulykke. 

 

 

Veldig viktig...selv glemte jeg dette i sommer...

Kom ombord å kjente en sur lukt ved akterdekket, åpnet motorlukene, å så røyk komme fra ett av batteriene...

Fikk stengt av forbruk og lading, men begynt deretter å skru av kabler for å få batteriet raskest mulig ut av båten...har nok vært heldig...mulig jeg hadde solbriller på...:rolleyes: 

Link to post
Share on other sites

Skal ta batteriene ut av båten så får jeg sjekket tilstand ett og ett. Men batteriene er 3 år gamle, produsent skriver at de er designet for "12 years floating design cycle". Hva kan jeg gjøre for å hindre at nye batterier ikke deler samme skjebne?

 

Kan Victron Battery Balancer for 24V batterisystem være noe?

 

Jeg har Smartshunt 500A så Vctron 712 monitor er vel overflødig med tanke på å overvåke midtpunkt?

Link to post
Share on other sites

En annen ting; Jeg har allerede Smartshunt med muligheten for å måle midtpunkt. Men får jo ikke fulgt med på alle batteriene? I mitt tilfelle no må jeg koble fra alt for å se om alle eler bare ett er ødelagt. Og i drift får jeg ikke sett om det er ulik spenning på batteriene individuellt? Er det mulig å sette opp ett system hvor man kan få fulgt med på og overvåket alle batteriene i ett batterisystem med tanke på spenningsulikhet?

Link to post
Share on other sites

Svein Egil Sørla skrev 37 minutter siden:

Skal ta batteriene ut av båten så får jeg sjekket tilstand ett og ett. Men batteriene er 3 år gamle, produsent skriver at de er designet for "12 years floating design cycle". Hva kan jeg gjøre for å hindre at nye batterier ikke deler samme skjebne?

 

Kan Victron Battery Balancer for 24V batterisystem være noe?

 

Jeg har Smartshunt 500A så Vctron 712 monitor er vel overflødig med tanke på å overvåke midtpunkt?

 

Det batteriet mitt var heller ikke mer en et par år, type Varta..

Har nok vært en produksjonsfeil på det... innvendig kortslutning..

Det kan også gjelde dine batteri...

Link to post
Share on other sites

Koblet av alt og fant fort ut at det var ett av fire batterier som var ødelagt. Fant fort ut resten når jeg fikk tatt ut batteriene, det siste av de 4 var fysisk skadet. Det var siden som har "ekspldert", var ikke synlig når de sto montert. Men hadde det vart mulig å overvåke ladespenning på hvert individuelle batteri hadde jeg sett det på den måten med en gang.

 

No har jeg tatt hjem alle 4 i garasjen, var ett slit siden de veier 53kg hver. Håper og berge de 3 andre.

 

Men hvorfor skjer slikt? Er det noe galt i oppsettet mitt, bruken min eller har jeg bare vært uheldig med "produksjonsfeil"?

Link to post
Share on other sites

Svein Egil Sørla skrev 31 minutter siden:

Koblet av alt og fant fort ut at det var ett av fire batterier som var ødelagt. Fant fort ut resten når jeg fikk tatt ut batteriene, det siste av de 4 var fysisk skadet. Det var siden som har "ekspldert", var ikke synlig når de sto montert. Men hadde det vart mulig å overvåke ladespenning på hvert individuelle batteri hadde jeg sett det på den måten med en gang.

 

No har jeg tatt hjem alle 4 i garasjen, var ett slit siden de veier 53kg hver. Håper og berge de 3 andre.

 

Men hvorfor skjer slikt? Er det noe galt i oppsettet mitt, bruken min eller har jeg bare vært uheldig med "produksjonsfeil"?

 

Tror det siste...produksjonsfeil...

Slik ble min konklusjon da det samme skjedde meg i sommer...

Link to post
Share on other sites

 

Måtte prøve gjenskape koblingen ut fra bilder jeg tok før jeg koblet ifra. Bildet er forresten fra idag, det er batteriet lengst inn til skottet som er ødelagt. Siden mot skottet er "eksplodert".

 

Overtok båten fra min far i sommer, jeg har selv ikke gjort noen endringer med unntak av montering av Vicron Smartshunt og Cerbo GX.

 

image.png

20201127_170452919_iOS.jpg

Link to post
Share on other sites

Batteri A og B ser ut til å være koblet i serie for å få 24volt, det er også C og D. Disse to grenene er så koblet i parallell for å doble kapasiteten. Så vidt jeg forstår deg, er det batteri "D" som er ødelagt? Dette kan ha blitt tøft for batteriet som står i serie med det, nemlig batteri C. Det batteriet ville jeg sjekket litt ekstra når du tester batteriene enkeltvis.

 

Hvor tar du ut pluss og minus fra banken, er det pluss fra batteri D og minus fra batteri A?

 

24v_kobling1.jpg.16932382eb2d543d3c7fbac42a23ec95.jpg

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Lars H. said:

Hvor tar du ut pluss og minus fra banken, er det pluss fra batteri D og minus fra batteri A?

 

Ja, det stemmer. Og idag står det en "Victron SmartShunt 500A" mellom. Det gjorde det sannsynligvis ikke når jeg fikk problemer med batteriene. Kan tidfeste det tror jeg til den siste helgeutflukten vår. Fikk problemer med strøm ombord når vi gikk fra båthavnen etter å ha lagt på landstrøm den helgen.

 

Har ladet opp det ene batteriet til batterilader sier 100% og testet med batteritester. Får desverre som resultat at batteriet har en tilstand på 34%. Så det er nok nødvendig med 4 nye batterier, for jeg har indikasjon på at de tre gjenlevende batteriene er ganske like.

 

Det blir nok ikke gunstig å ha ett batteri som er nytt og godt og så 3 som er redusert.

Link to post
Share on other sites

Batteriene som jeg har (hadde) i båten var definert med CCA på 1800

 

Alternativer til nye batteri kan være;

 

Scanbatt Fritidsbatteri 230Ah CCA 1150
Ritar AGM Deep Cycle forbruksbatteri 225Ah CCA 2250

 

No er CCA definert som kaldstart-evne til batteriet. Begge batteriene er forsåvidt "budsjett-batterier" for GEL blir dobbelt så dyrt, og Litheum har jeg i alle fall ikke råd til :-) Men er ett batteri med høyere CCA ett mål som har betydning med tanke på "value for money"?

Link to post
Share on other sites

Har testet batteriene med denne:

 

Batteritester og analyzer RAZE KW600 - Tester - thansen.no

 

Batteri 1 viser 26%, R6.22,  483A og 13,38V

Batteri 2 viser 38%, R4,41, 681A og 13,15V

Batteri 3 viser 33%, R5,06, 592A og 12,42V

 

Test er basert på at jeg valgte CCA verdi på batteriene på 1800 CCA. Det dårligste batteriet i % er det med den beste spenningen.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke den batteritesteren du bruker, men en slik måler vel bare batteriets spenning og indre motstand, og kalkulerer seg frem til noen verdier. Batteriet må være fulladet for å få riktige verdier. Synest 1800 CCA høres mye ut, men det har du vel funnet på ett datablad.  3 år er lite, står disse på permanent floatlading? Dersom de gjør det så anbefaler jeg å etpar ganger i året rolig tømme banken 100% over feks. 20 timer for så å sette banken på lading igjen. Dette er for å «trimme» og jevne cellene. Du bruker bare victron VRM til å varsle deg når spenning er nede i 21,6V eller ev. ett av batteriene er nede i 10,8V.  Da avbrytes utladetest og lading kan settes på igjen.  Jeg benytter victron multipluss kombi inverter til slike tester, ettersom inverteren da settes til å avslutte utladetest når sluttspenning er oppnådd.  Det viktigste formålet med slike utladetester er å jevne og vekke opp igjen celler som ikke får slippe skikkelig til ved ufullstendige utladesykluser.  Man bør kjøre en slik totalutlading etter ca. 20 helgeturer eller etpar ganger i året er min erfaring.  Dessuten bør ikke ladespenningene være så altfor høye dersom båten ikke er regelmessig i bruk. Ladespenninger er noe som bør tilpasses den bruken man har, og mange med AGM og GEL kjører med for høye ladespenninger. Formålet er å lade opp batteriene, og etter at det er utført så tikker klokken før VRLA batterier overlades.  Kjører man feks. max ladespenning på 14,4V og i prinsippet overlader dem før laderen går over i float, så krever det syklisk drift for å ikke knekke VRLA batterier.   Min erfaring er derfor at man bør finne en lademetode som gir mye strøm men lav sluttspenning, og samtidig bør man tømme banken 100% på vår og høst for å få en utjevningslading. (vanlig lading). 

 

Ville valgt 14,2V BULK/ABS  og 13,4V float som standard på ett slikt batteri, og heller sjekket at det etter 2-3 dager ikke tar til seg stort mer strøm dersom du slår av og på laderen. Da er inrush strømmen som du leser av på batterimeteret en god indikator på om batteriet er fulladet eller ikke. Ved start av lader gir den ut max spenning, og batteribanken skal da svare med å raskt ta til seg omtrent ingen strøm. feks. 0,2A.  Det er ett tegn på at banken var fulladet med de innstillingene du hadde valgt.  Lading handler om spenning og tid, og det er veldig viktig at sluttresultatet er regelmessig 100% toppladet. Men altfor mange båtfolk er litt for ivrige med å topplade raskt, og ser ikke at det kan koste levetid å overlade med for høye spenninger over tid. Er batteriet overladet når det settes på en litt høy floatspenning, så er det igrunnen bruken som avgjør levetiden. Det er derfor jeg «medisinerer» VRLA som står på permanent lading med etpar 100% dyputladinger i året. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...