Svein Egil Sørla Startet 26.November.2020 Del på Facebook Startet 26.November.2020 Hei! I båten har jeg 4 x 180Ah batterier som er koblet i serie 2 x 2 til 24 volt. Har montert Victron Smartshunt på batteribank slik at jeg kan følge med på ladestatus. Det er ting som tyder på at ett, flere eller alle batteriene er defekt. Har ikke koblet fra enda og målt ett og ett batteri enda. Batteriene er ikke mer enn 3 år gamle. Etter å ha søkt på nett har jeg kommet over flere diskusjoner om skader som kan komme på batterier som er koblet i serie, blant annet ulik lading og forskjell på spenning mellom batteriene. Følgende skjer når landstrøm frakobles og batterilading avsluttest: 18:00 Lading avluttes, batterispenning før lading stoppes er 26,94V og 100% ladet 19:00 Batterispenning 23,7V og 99% ladet 20:00 Batterispenning 22,96V og 98% ladet 21:00 Batterispenning 22,85V og 96% ladet 22:00 Batterispenning 21,23V og 95% ladet 23:00 Batterispenning 20,68V og 94% ladet 06:00 (Etter 12 timer) Batterispenning 16,67V og 82% ladet Det er noe jeg ikke kan leve med, tar ikke lang tid før utstyr tar til med å slå seg ut. Basert på desse dataene, hva er det mest sannsynlige som har skjedd med batteriene mine? Når jeg skal erstatte batteriene må jeg ha en 24 volts løsning. Victron har ett produkt som heter "Battery Balancer for 24V batterisystem". Kan dette være redningen for en konfigurasjon med 2 x 2 12volts batterier til en 24volts løsning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Om det ikke er noen forbrukere som bruker strøm, så må det være en kortslutning innvendig i ett eller flere batterier. Når batteriene tappes såpass fort, så er det et ganske bra strømtrekk. Klarer du å kjenne om et av batteriene føles varmere enn dei andre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Ville ikke sett på de batteriene uten kjemikaliebriller og ansiktsskjerm. Er resultatet det samme med avslått hovedstrømsbryter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trawler 42 Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) Resultat av innvendig kortslutting i batteri, det smalt heftig ! Ville funnet det dårlige batteriet og erstattet det kjapt ! Da jeg vred på startnøkkelen i havnekranen, kom det bare et høyt smell og alt var dødt. Dieselmotor rommet var fylt av batteri syre tåke og var ikke trygt å oppholde seg i ! Redigert 27.November.2020 av Trawler 42 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stekepanne Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 6 hours ago, Roger jo said: Ville ikke sett på de batteriene uten kjemikaliebriller og ansiktsskjerm. 10 poeng til @Roger jo Dette er perfekt eksempel på at man må ha respekt for batterier! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 Hei Batteriene er 3 år gamle GEL batterier. Kjenner ingen varmgang, er svakt tegn til irr. Men elles ser det normalt ut. GEL battery - WhisperPower https://www.whisperpower.com/no/4/9/219/produkter/batteries/gel-battery-12-v-180-ah.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Du skal være veldig forsiktig med å ha lader på over litt tid med så dårlige batterier. Det blir varmgang og batteri kan eksplodere. Victron 712 monitor kan overvåke midtpunkt i 24 volt bank. Vil tru for høy float spenning har ødelagt batteriene dine, eller spenning over 14.4/28,8 volt over tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Roger jo skrev for 9 timer siden: Ville ikke sett på de batteriene uten kjemikaliebriller og ansiktsskjerm. PostIT skrev for 3 timer siden: 10 poeng til @Roger jo Dette er perfekt eksempel på at man må ha respekt for batterier! Løfter disse innleggene. Kjenner en som mistet det meste av synet på begge øyne etter en slik ulykke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Roger jo skrev for 10 timer siden: Ville ikke sett på de batteriene uten kjemikaliebriller og ansiktsskjerm. Er resultatet det samme med avslått hovedstrømsbryter? Komodo skrev 1 time siden: Løfter disse innleggene. Kjenner en som mistet det meste av synet på begge øyne etter en slik ulykke. Veldig viktig...selv glemte jeg dette i sommer... Kom ombord å kjente en sur lukt ved akterdekket, åpnet motorlukene, å så røyk komme fra ett av batteriene... Fikk stengt av forbruk og lading, men begynt deretter å skru av kabler for å få batteriet raskest mulig ut av båten...har nok vært heldig...mulig jeg hadde solbriller på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Skal ta batteriene ut av båten så får jeg sjekket tilstand ett og ett. Men batteriene er 3 år gamle, produsent skriver at de er designet for "12 years floating design cycle". Hva kan jeg gjøre for å hindre at nye batterier ikke deler samme skjebne? Kan Victron Battery Balancer for 24V batterisystem være noe? Jeg har Smartshunt 500A så Vctron 712 monitor er vel overflødig med tanke på å overvåke midtpunkt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 En annen ting; Jeg har allerede Smartshunt med muligheten for å måle midtpunkt. Men får jo ikke fulgt med på alle batteriene? I mitt tilfelle no må jeg koble fra alt for å se om alle eler bare ett er ødelagt. Og i drift får jeg ikke sett om det er ulik spenning på batteriene individuellt? Er det mulig å sette opp ett system hvor man kan få fulgt med på og overvåket alle batteriene i ett batterisystem med tanke på spenningsulikhet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Svein Egil Sørla skrev 37 minutter siden: Skal ta batteriene ut av båten så får jeg sjekket tilstand ett og ett. Men batteriene er 3 år gamle, produsent skriver at de er designet for "12 years floating design cycle". Hva kan jeg gjøre for å hindre at nye batterier ikke deler samme skjebne? Kan Victron Battery Balancer for 24V batterisystem være noe? Jeg har Smartshunt 500A så Vctron 712 monitor er vel overflødig med tanke på å overvåke midtpunkt? Det batteriet mitt var heller ikke mer en et par år, type Varta.. Har nok vært en produksjonsfeil på det... innvendig kortslutning.. Det kan også gjelde dine batteri... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Det enkleste er vel å koble fra batteriene og teste ett etter ett med denne her. Jeg har brukt den på en rekke batterier uten kork, virker som den er seriøs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Koblet av alt og fant fort ut at det var ett av fire batterier som var ødelagt. Fant fort ut resten når jeg fikk tatt ut batteriene, det siste av de 4 var fysisk skadet. Det var siden som har "ekspldert", var ikke synlig når de sto montert. Men hadde det vart mulig å overvåke ladespenning på hvert individuelle batteri hadde jeg sett det på den måten med en gang. No har jeg tatt hjem alle 4 i garasjen, var ett slit siden de veier 53kg hver. Håper og berge de 3 andre. Men hvorfor skjer slikt? Er det noe galt i oppsettet mitt, bruken min eller har jeg bare vært uheldig med "produksjonsfeil"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Svein Egil Sørla skrev 31 minutter siden: Koblet av alt og fant fort ut at det var ett av fire batterier som var ødelagt. Fant fort ut resten når jeg fikk tatt ut batteriene, det siste av de 4 var fysisk skadet. Det var siden som har "ekspldert", var ikke synlig når de sto montert. Men hadde det vart mulig å overvåke ladespenning på hvert individuelle batteri hadde jeg sett det på den måten med en gang. No har jeg tatt hjem alle 4 i garasjen, var ett slit siden de veier 53kg hver. Håper og berge de 3 andre. Men hvorfor skjer slikt? Er det noe galt i oppsettet mitt, bruken min eller har jeg bare vært uheldig med "produksjonsfeil"? Tror det siste...produksjonsfeil... Slik ble min konklusjon da det samme skjedde meg i sommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Hvordan har du hatt disse fire 12V batteriene koblet sammen for å få 24V? 2 og 2 i parallell for så å seriekoble disse to gruppene? Eller, 2 og 2 i serie og så parallellkoble disse to gruppene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Måtte prøve gjenskape koblingen ut fra bilder jeg tok før jeg koblet ifra. Bildet er forresten fra idag, det er batteriet lengst inn til skottet som er ødelagt. Siden mot skottet er "eksplodert". Overtok båten fra min far i sommer, jeg har selv ikke gjort noen endringer med unntak av montering av Vicron Smartshunt og Cerbo GX. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Batteri A og B ser ut til å være koblet i serie for å få 24volt, det er også C og D. Disse to grenene er så koblet i parallell for å doble kapasiteten. Så vidt jeg forstår deg, er det batteri "D" som er ødelagt? Dette kan ha blitt tøft for batteriet som står i serie med det, nemlig batteri C. Det batteriet ville jeg sjekket litt ekstra når du tester batteriene enkeltvis. Hvor tar du ut pluss og minus fra banken, er det pluss fra batteri D og minus fra batteri A? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 29.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2020 10 hours ago, Lars H. said: Hvor tar du ut pluss og minus fra banken, er det pluss fra batteri D og minus fra batteri A? Ja, det stemmer. Og idag står det en "Victron SmartShunt 500A" mellom. Det gjorde det sannsynligvis ikke når jeg fikk problemer med batteriene. Kan tidfeste det tror jeg til den siste helgeutflukten vår. Fikk problemer med strøm ombord når vi gikk fra båthavnen etter å ha lagt på landstrøm den helgen. Har ladet opp det ene batteriet til batterilader sier 100% og testet med batteritester. Får desverre som resultat at batteriet har en tilstand på 34%. Så det er nok nødvendig med 4 nye batterier, for jeg har indikasjon på at de tre gjenlevende batteriene er ganske like. Det blir nok ikke gunstig å ha ett batteri som er nytt og godt og så 3 som er redusert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 29.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2020 Batteriene som jeg har (hadde) i båten var definert med CCA på 1800 Alternativer til nye batteri kan være; Scanbatt Fritidsbatteri 230Ah CCA 1150 Ritar AGM Deep Cycle forbruksbatteri 225Ah CCA 2250 No er CCA definert som kaldstart-evne til batteriet. Begge batteriene er forsåvidt "budsjett-batterier" for GEL blir dobbelt så dyrt, og Litheum har jeg i alle fall ikke råd til :-) Men er ett batteri med høyere CCA ett mål som har betydning med tanke på "value for money"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein Egil Sørla Svart 29.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2020 Har testet batteriene med denne: Batteritester og analyzer RAZE KW600 - Tester - thansen.no Batteri 1 viser 26%, R6.22, 483A og 13,38V Batteri 2 viser 38%, R4,41, 681A og 13,15V Batteri 3 viser 33%, R5,06, 592A og 12,42V Test er basert på at jeg valgte CCA verdi på batteriene på 1800 CCA. Det dårligste batteriet i % er det med den beste spenningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilars Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Nå kjenner jeg ikke den batteritesteren du bruker, men en slik måler vel bare batteriets spenning og indre motstand, og kalkulerer seg frem til noen verdier. Batteriet må være fulladet for å få riktige verdier. Synest 1800 CCA høres mye ut, men det har du vel funnet på ett datablad. 3 år er lite, står disse på permanent floatlading? Dersom de gjør det så anbefaler jeg å etpar ganger i året rolig tømme banken 100% over feks. 20 timer for så å sette banken på lading igjen. Dette er for å «trimme» og jevne cellene. Du bruker bare victron VRM til å varsle deg når spenning er nede i 21,6V eller ev. ett av batteriene er nede i 10,8V. Da avbrytes utladetest og lading kan settes på igjen. Jeg benytter victron multipluss kombi inverter til slike tester, ettersom inverteren da settes til å avslutte utladetest når sluttspenning er oppnådd. Det viktigste formålet med slike utladetester er å jevne og vekke opp igjen celler som ikke får slippe skikkelig til ved ufullstendige utladesykluser. Man bør kjøre en slik totalutlading etter ca. 20 helgeturer eller etpar ganger i året er min erfaring. Dessuten bør ikke ladespenningene være så altfor høye dersom båten ikke er regelmessig i bruk. Ladespenninger er noe som bør tilpasses den bruken man har, og mange med AGM og GEL kjører med for høye ladespenninger. Formålet er å lade opp batteriene, og etter at det er utført så tikker klokken før VRLA batterier overlades. Kjører man feks. max ladespenning på 14,4V og i prinsippet overlader dem før laderen går over i float, så krever det syklisk drift for å ikke knekke VRLA batterier. Min erfaring er derfor at man bør finne en lademetode som gir mye strøm men lav sluttspenning, og samtidig bør man tømme banken 100% på vår og høst for å få en utjevningslading. (vanlig lading). Ville valgt 14,2V BULK/ABS og 13,4V float som standard på ett slikt batteri, og heller sjekket at det etter 2-3 dager ikke tar til seg stort mer strøm dersom du slår av og på laderen. Da er inrush strømmen som du leser av på batterimeteret en god indikator på om batteriet er fulladet eller ikke. Ved start av lader gir den ut max spenning, og batteribanken skal da svare med å raskt ta til seg omtrent ingen strøm. feks. 0,2A. Det er ett tegn på at banken var fulladet med de innstillingene du hadde valgt. Lading handler om spenning og tid, og det er veldig viktig at sluttresultatet er regelmessig 100% toppladet. Men altfor mange båtfolk er litt for ivrige med å topplade raskt, og ser ikke at det kan koste levetid å overlade med for høye spenninger over tid. Er batteriet overladet når det settes på en litt høy floatspenning, så er det igrunnen bruken som avgjør levetiden. Det er derfor jeg «medisinerer» VRLA som står på permanent lading med etpar 100% dyputladinger i året. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Hva er VRLA? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilars Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 VRLA er batterier som i utgangspunktet er tette, men de er ventilregulerte slik at de slipper ut trykket ved feks. kraftig overlading. VRLA står for Valve Regulated Lead Acid og både GEL og AGM batterier er VRLA. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 (redigert) Ventil Regulate Lead Acid Brukes i forbindelse med GEL/AGM. En liten gummiprop som løsner ved for høyt trykk i batteriet Redigert 30.November.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.